سلام.من نمی خواستم در این بحث شرکت کنم,اما موردی پیش آمد که شاید به درد عزیزان بخورد.
مدتی پیش فول فریم خریدم با همین تصور که عکس ها به کل دگرگون خواهند شد!اما این تفاوت برای کسی که اماتور و تفننی عکاسی میکند در مقیاس خیلی کوچکتری اتفاق افتاد:
1-عمق میدان کمتر در عکس,در عوض نیاز به نزدیکتر شدن به سوژه.
2-دیتیل و رنگ های عالی,در عوض نیاز به لنزهای خوب و همچنین خودنمایی اشکالات لنزها مخصوصا در کناره ها.
3-سیستم فوکوس بسیار متمرکز در وسط و همچنین ضعیف و تقریبا کند.
4-سرعت پایین دوربین.
5-ویو فاندر بزرگ و روشن, اما با پوشش 98%.
6-حس عکاسی فیلمی و پرسپکتیو و کادر اصلی لنزها بر عکس کراپ(یکی از دلایل مهم برای من)
خب 60دی را اکنون برادرم دارد و این حس را داشتم که هر وقت بخواهم میتوانم با کراپ هم عکاسی کنم!60دی از 5دی سریعتر است اما کیفیت ساخت پایینتری دارد.روی این حساب به عنوان آخرین تلاش و پایان دادن به این وسواس! 7دی مسعود مبین عزیز چند روزی مهمان من شد و یک سفر کوتاه به اطراف لواسان تنها فرصت من برای تست این دوربین فوق العاده در خارج از منزل بود:
1-بهترین دوربین کراپدار با امکانات فوق العاده و فوق العاده خوشدست(5دی کمی بزرگتر است که برای دستان من مناسبتر است).اولین چیزی که جلب توجه میکرد فوکوس عالی بی نقص سریع و پراکنده این دوربین بود.در این مدت چه در منزل چه بیرون چه در هنگام عکاسی مستقیم از خورشید در 400مم دوربین ضعفی در فوکوس نشان نداد(بر عکس 5دی-هنگام غروب)
2-سرعت سریع عملکرد شاتر و همچنین عکاسی پیاپی که با یکبار شات زدن متوجه خواهید شد.
3-عملکرد عالی با لنزهای تله هم به خاطر کراپ هم به علت سیستم فوکوس.
اما موردی که احسان منصوریان عزیز گفت,تفاوت پرسپکتیو دو دوربین.که از نظر من مهمترین تفاوت دو دوربین است.برای من جالب بود که احسان هر دو بادی را دارد به همراه لنزهای 24 و 17 تیلت,اما بر عکس تصور در جایی که از بادی ها استفاده می کند که پرسپکتیو خاصی مد نظر باشد:
فرض کنید در جایی ثابت هستید و سوژه یک ساختمان در n متری شماست.روی کراپ با فوکال 18 به کادر مطلوب می رسید و روی فول فریم به 28.پرسپکتیو کاملا متفاوت است و این هنر شماست که بدانید کدام پرسپکتیو برای این عکس مناسب است.به عنوان یک معمار و طراح تازه کار و علاقه مند واقعا برای خودم متاسفم که تا آن روز این مورد را به درستی درک نکرده بودم...و از احسان که با عکس هایش خواسته یا ناخواسته این موضوع را گوشزد کرد ممنونم.
در آخر با توجه به همین موضوع یعنی کادر و پرسپکتیو فول فریم,تصمیم گرفتم فول فریم بمانم و همچنین از عمق میدان کم و عمق رنگ زیاد فول فریم لذت ببرم,نویز کمتری داشته باشم و در عوض,امکانات دوربینی مانند 7دی را نداشته باشم و همچنین از لنزهای سبکتر و ارزانتر کراپ دار که گزینه های با ارزشی هستند بی بهره باشم.
و در نهایت این عکس است که هنرمند نشان میدهد نه تجهیزات و خودکار خوب و تو خود حدیث مفصل بخوان!
پ.ن:جناب هراتی دی700 دوربین فوق العاده برای سوژه های سریع است.یک تاملی بکنید
ویرایش توسط Soheil Qoddusi : Thursday 17 November 2011 در ساعت 14:27
6D | Canon 35 f2 IS | Canon 70-200 f2.8 IS II | Canon 100 f2.8 macro
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
بنده به عنوان کسی که هر دو بدنه های 7D و 5DmII و همچنین هر دو لنز 40-17 و 22-10 را دارم ,نظرمو اعلام میکنم
خروجی 5d2 فوق العاده هست ,بی نظیره از هر نظر که بررسی کنید نویز عمق رنگ نورسنجی وایت بالانس ..(با توجه به تجربه ای که بنده با بدنه های دیگری مانند D3s و D90 نیز دارم)
سلینگ 5d2 افتضاحه ,امکانات زیادی نداره
7D سلینگ عالی داره امکانت قابل توجهی داره عملا کمبودی احساس نمیکنید
خروجی جذابی دارد حتی اگر با کراپ دارها مقایسه اش کنید خروجی بسیار خوبی دارد.
در کل سنسوهای کانن خروجی جذابی ارایه میدهند ,تصور نمیکنم عکاسی جرت کند با بدنه نیکون jpeg عکاسی کنه و مستقیما هم بفرسته برای چاپ(وایت بالنس های پرت و پلا ,کانالهای رنگی هر کدام سازی برای خودشان میزنند ,ثبت جزییات نیز که دیگر جای بحث ندارد)
خلاصه اینکه با هر کدام از بدنه های فوق(کانن) زمانی را که برای صرف اصلاح و تنظیمات رنگ هدر خواهد شد را صرفه جویی خواهید کرد!(این را از آن جهت عرض میکنم که تجربه عکاسی با نیکون را نیز دارید)
لنز 40-17
کنتراست خوب رنگهای بسیار خوب(خصوصا رنگهای گرم) دیستورشن قابل قبول(مطمعن باشید مشکلی از جهت اعوجاج با این لنز نخواهید داشت)
رنج جالب ,شارپنس خوب حتی در بازترین دیاف ,سبک و دیاف چهار
اعوجاج رنگی(ca) خاصی داره به صورتی که در برخی مواقع واقعا اذیت میکنه مانند زمانی که مثلا خورشید از پشت یک درخت باشه caی وحشتناکی پیرامون شاخ و برگ بوجود میاد به ظوری که عملا عکس به درد نخور خواهد شد توصیفش سخته باید تجربه کرد!
لنز 10-22
رنج واید بسیار خوب و کارآمدی در کراپ دار دارد
شارپنس قابل قبولی دارد(شارپتر از 40-17) می باشد. از نظر رنگ یک لنز کاملا معمولی است(به پای 40-17 نمیرسد) کنتراست مناسبی دارد(در حد 40-17)
دیستورشن بسیار کنترل شده ای دارد(یکی از نقاط قوت این لنز) اعوجاج رنگی با قابلیت برطرف شدن!
مشکل اعوجاج رنگی که در بالا برای 40-17 اشاره کردم در این لنز به صورت تک رنگ مجنتا بوجود میاد و به راحتی نیز برطرف میشود.
سبک ,کیفیت ساخت خوب(بنده مشکلی از این بایت ندارم)
برای عکاسی از طبیعت و منظره به صورت حتی حرفه ای ترکیب 7d + 22-10 را بسیار مناسب میدانم(برای این شاخه از عکاسی فواصل کانونی 10 تا 15 به اصطلاح از نان شب واجب تر است)
برای عکاسی معماری کراپ دار زیاد جالب نیست(موضوع پرسپکتیو را فراموش نکنید)
اغراقهای ناشی از پرسپکتیو چیزی نیست که بشود آن را به صورت نرم افزاری حل کرد در این شاخه از عکاسی شما نیز به کادر واید با حداقل اغراق در پرسپکتیو دارید.(بر خلاف عکاسی منظره که شما به این اغراق و پرسپکتیو احتیاج دارید)
این اواخر درگیر یک کار گستره معماری هستم و تقریبا تمامی عکسهایم را با ترکیب 5d2 + 40-17 ثبت کردم نمونه ایش را در تاپیک عکاسی معماری آپلود کردم اگر تایید شوند قابل مشاهد خواهند بود
برای عکاسی خیابانی هیچ ترکیبی جای 5d2 + 70-24 اف 2.8 را نخواهد گرفت البته اگر به تک لنز فکر میکنید
اگر به اف 28 و کیفیت آنچنانی نیاز ندارید لنز 105-24 هم گزینه مناسبی می باشد(یک لنز تقریبا همه کاره)
برای کار شما بنده دو توصیه دارم:
بدنه 5dm2 با ترکیب لنزهای زیر:
40-17 , 50f1.4 , 70-200f2.8
24-70f2.8 , 70-200f2.8
لنز 200-70 اف 2.8 لنزی است که خدا قسمت هر کسی بکنه ,یکی از آن لنزهایی است که دیر یا زود خودتان را برای خرید آن قانع خواهید کرد!
سلام
سهیل جان
پرسپکتیو فقط به فاصله شما از سوژه وابسته است.
سلام نوید جان ممنون از تذکر. صحبت من بر سر کادر و پرسپکتیو همزمان است و طبعا خالی از اشکال نیست...اما این تغییر را به خوبی میبینم؟بیشتر بررسی میکنم...
ویرایش توسط Soheil Qoddusi : Thursday 17 November 2011 در ساعت 15:04
6D | Canon 35 f2 IS | Canon 70-200 f2.8 IS II | Canon 100 f2.8 macro
بسیار ممنون بردیا عزیز
در مورد رنج 24-70 نمی دونم چرا من اینجوریم و برام لذت بخشه که با رنج های 10 تا 30 میلیمتر در کراپ و 16 تا 50 در فول فریم حال می کنم و اصلا تمایلی به تله ندارم و عمق میدان لنز 50 1.4 هم با دوربین فول فریم فکر کنم دیگه لذتش زیاده برای پرتره های خیابانی
همانطور که بردیا عزیز در یکی از ارسالاش گفت که میگن دوربین تو غیر از کوه و دشت دیگه جایی عکس نمیگیره؟
دوستان و برو بچ هم انتظار دارند من براشون عکس فشن و مدل بگیرم و بعضی مواقع مجبورم یک کارایی بکنم ولی درکل برای تمام کارام از رنج واید استفاده می کنم
نظرات دوستان بسیار جامع و خوب بود ، ممنون از همه ...شخصا تصمیم گرفتم 7D رو داشته باشم ، اگر جایگزین 5D امکاناتی مثل 7D داشته باشه و قیمتش هم معقول باشه اونوقت ایشاالله ما هم فول فریمی خواهیم شد
درود.یعنی می فرمایید پرسپکتیو به فاصله ی کانونی ربطی ندارد؟یا همانطور که آقای قدوسی گفتند صحبت بر سر کادر یکسان با کراپدار و فولفریم است؟توضیح بدهیدپرسپکتیو فقط به فاصله شما از سوژه وابسته است.
آقای سعادت بنده به عنوان تک لنز 35مم برای عکاسی خیابانی فوق العاده است.قدرتی که شما در اف 1.4 داری در 24-70 نداری.برای عکاسی خیابانی هیچ ترکیبی جای 5d2 + 70-24 اف 2.8 را نخواهد گرفت البته اگر به تک لنز فکر میکنید
در مورد انتخاب بین 7دی و 5دی.انتخاب من 100% 7دی است.حداقل خیالم از بابت بادی راحت است و با پروسس مناسب خروجی خوبی از 7دی میتوان گرفت
سیروان خوشبین
Canon 1DsIII+24-70+100-400-Canon 400D+10-22
فرمایش شما کاملا متین ,یک ضرب المثل چینی هست که میگه "دیاف هر چه بازتر بهتر"..بنده به عنوان تک لنز 35مم برای عکاسی خیابانی فوق العاده است.قدرتی که شما در اف 1.4 داری در 24-70 نداری.
در مورد انتخاب بین 7دی و 5دی.انتخاب من 100% 7دی است.حداقل خیالم از بابت بادی راحت است و با پروسس مناسب خروجی خوبی از 7دی میتوان گرفت
بنده هم منکر این واقعیت نیستم ولی طرف دیگر قظیه شما دارید به نوعی رنج 24 تا 70 را با 35 فیکس و یا 50 فیکس مقایسه میکنید که اصولا صحیح نیست(دردسرهای لنزهای متعدد و زحمات تعویض لنز و تاثیر آن بر عملکرد و سرعت را فراموش نکنید)
و اما در مورد انتخاب
انتخاب بنده 100% هر دو بدنه می باشد(که البته این انتخاب قبلا انجام شده)
هر کدام کاربردهای خودشان را دارند(ولی اگر قرار بود بین کراپ دار و فول فریم فقط یکی را انتخاب کنم و فقط یک بدنه داشته باشم ,حتما کراپ دار انتخاب میکردم ,با در نظر گرفتن تمامی جوانب)