در مورد لنز 70-24 شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه از لنز های تامرون یا سیگما خریداری کنید. (F/2.8 این لنز ها مزیت قابل ملاحظه ای هستند) البته لنز 24-105 برای فول فریم لنز خوبیه ولی در نظر داشته باشید که فاقد لرزشگیر هست!
اما در مورد لنز 200-70 مارک 2
این لنز علی رغم کیفیت اپتیکی و تصویر خروجی خوبش، لنز سنگینه و البته قیمت بالایی هم داره! 30 دقیقه دستتون بگیریدش آدم را خسته می کنه. همچنین با هزینه این لنز شما می توانید با خرید همین رنج از تامرون یا سیگما علاوه بر رفع مشکل وزن، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه داشته باشید و با این صرفه جویی به فکر خرید تله کانورتور و یا یک لنز بهتر واید باشید.
در عوض این کار شما دارای یک فاصله کانونی ترکیبی از دو لنز با فاصله کانونی 200-24 با F/2.8 خواهید شد.
بله دوست عزیز، سیستم مرجع همان سیستم فیلم 35 مم هست و فاصله کانونی لنز ها هم باید بر همین اساس بیان شوند. منتها وقتی کنون یا نیکون یا شرکتهای دیگه لنزی رو برای کراپدارها طراحی می کنند و مثلا می نویسند 22-10، این 22-10 برای همان سنسور کراپدار هست و همونطور که مستحضر هستید استفاده از لنزهای کراپدار بر روی بدنه فول فریم کاری هست که هیچ کس آن را توصیه نمی کند.
حالا وقتی قرار باشه از لنز فول فریمی برای بدنه کراپدار استفاده کنیم به دلیل یکسان نبودن ابعاد سنسورها باید ضریب کراپ اعمال شود. به عنوان مثال همین لنز 14 مم سامیانگ که برای فول فریم طراحی شده وقتی روی کراپدار سوار شود مانند این است که انگار که با یک لنز کراپدار 22 مم طرف هستیم.
درود بر شما
فکر نمیکنم این طور باشد! ( اگر منظور شمارو درست متوجه شده باشم )
به عنوان مثال ۱۸-۲۰۰ برای کراپدار است و ۷۰-۲۰۰ برای فول فریم ( و البته روی کراپ هم جواب میدهد) و تصویری که این دو لنز در ۲۰۰ میلیمتر بر روی 60D ارائه میدهند یکی است.این یعنی استاندارد معرفی لنزها برای همه همان ۳۵ میلیمتر است که اشاره کردید.
درود بر شما.
ببینید اندازه سنسور و عامل کراپ فاکتور در عواملی نظیر عمق میدان و زاویه دید تاثیر گذار هستند. لطفا این لینک رو ملاحظه بفرمایید.
Crop Factor Explained | Photography Mad
در واقع وقتی شما با لنز 200مم فول فریم روی 60da عکاسی می کنید، انگار دارید با یک لنز EF-s 320 میلیمتری عکاسی می کنید، چرا که ضریب فاکتور اعمال میشود و به عبارتی محدوده عکس شما که قرار بود بر روی سنسور 36x24 تشکیل شود بر روی سنسور 24x16 سنسور 60da تشکیل میشود پس بدیهی هست که کراپ انجام می شود و زاویه دید تنگتر میشود و مانن این است که بر روی محدوده مرکزی تصویر زوم کرده اید.
یا یک مثال دیگه، لنز 50 مم رو برای کاربری پرتره در نظر بگیرید. در حال عادی وقتی این لنز که یک لنز فول فریم هست بر روی بدنه فول فریم سوار میشود شما می توانید پرتره های قدی تا نیم تنه خوبی بگیریدو برای گرفتن پرتره های بسته تر مجبورید تا به سوژه نزدیکتر شوید.
حال اگه شما مکان خودتون رو تغییر ندهید، و فقط همون لنز رو بر روی بدنه کراپدار سوار کنید، میتونید پرتره های بسته خیلی خوبی بگیرید چرا که انگار با یک لنز 80 مم دارید عکاسی می کنید.
as.jpg
اما در تایید فرمایشات شما و در حالت کلی، تمامی فواصل کانونی مبتنی بر همون سیستم استاندارد فول فریم 35 مم می باشد.
من از پست شما برداشت دیگری داشتم ولی در هر صورت
لنز کراپ و لنز فول فریم روی بدنه کراپ ضریب کراپ میخورند.
با این جمله هم موافق نیستم.حال اگه شما مکان خودتون رو تغییر ندهید، و فقط همون لنز رو بر روی بدنه کراپدار سوار کنید، میتونید پرتره های بسته خیلی خوبی بگیرید چرا که انگار با یک لنز 80 مم دارید عکاسی می کنید.
لنز 50 مم روی بدنه کراپ و بدنه فول فریم در هر صورت فاصله کانونی 50مم را میدهد که در فاصله ثابت روی هر دو سنسور یک اعواجاج دارد و برای پرتره های بسته مناسب نیست.
مشکلی که در بحث بررسی کراپ سنسور وجود دارد و بسیار متداول است این است که کراپ سنسور در دوربینهای غیر فول فریم معادل افزایش واقعی فاصله کانونی در نظر گرفته میشود در حالی که اینطور نیست.فوکال لنت لنز یک کمیت فزیکی واقعی است.
شما وقتی لنز 50مم را روی دوربین فریم یا هر دوربین دیگری میبندید فاصله کانونی همچنان 50 مم است و هیچ تغییری در آن صورت نمیگیرد.فقط بسته به اینکه سنسور چه میزان از دایره تصویر را پوشش میدهد کادر خروجی بازتر یا بسته تر خواهد بود و حتی عمق میدان هم بخشهای مشترک کادر متفاوت نیست.