پیشرفت در عکاسی
Printable View
دوستان من زیاد زبان انگلیسیم خوب نیست
بنابر این اگه فرصتی باشه تصمیم گرفتم یه خورده زبان تخصصی بخونم و یاد بگیرم (البته بدون کتاب)
برای یاد گیری زبان تخصصی عکاسی چه روشها و منابع و کتابهایی پیشنهاد می دید؟
(روشهای موثری که می شناسید و یا تجربه کردید رو در کنار منابع لطفا فراموش نشه)
فرستاده شده از Moto Gِ من با Tapatalk
دوستان درباره تعدد نقاط فکوس سوال برام پیش اومده
وقتی دوربین روی سوژه ای که در فاصله n (مثلا 2 متری) فکوس کرده، روی یک نقطه و تمام نقاطی که فاصله شون تا دوربین 2 متر هست فکوسه. یعنی روی نقاطی که حتی یک مقدار دورتر یا نزدیکتر هستند (مثلا 2 متر و 5 سانتیمتری) نمیتونه فکوس کنه
پس چطور امکان داره که یک دوربین تعداد نقاط فکوس زیادی داشته باشه؟ درصورتی که فواصل اجسام از دوربین متفاوته
دوربین فقط روی یک نقطه فوکوس میکند.
پراکندگی و تعداد نقاط فوکوس، فقط امکان تشخیص نقطهی فوکوس را زیادتر میکند. مثلن در عکاسی ورزشی یا خبری، که به دلیل تحرک سوژه، نیاز به پوشش بیشتری از سطح سنسور است تا سوژه از دست نرود.
ولی در نهایت فقط یک نقطه ( سوژه ) فوکوس خواهدشد .
سلام دوستان
مدل دوربین من کانن ۱۰۰دی هست میخوام باهاش تایم لپس بسازم خواستم بدونم با ریموت باید اینکار انجام بشه درسته؟ چون گزینه ای به نام تایم لپس نداره. اگه این مشکل با ریموت تایمر دار قابل حله ممنون میشم یک ریموت قیمت مناسب سازگار با این مدل پیسنهاد بدید
درود بر شما
من اینو دارم راضی ام
ریموت و دکلانشور - Hanel Captur Timer Kit for Canon
https://youtu.be/f5zN6NVx-hY
در این ویدیو نکته خاصی ادعا می شه.که خلاصه اش شاید این مثال از سایت petapixel باشه.
https://petapixel.com/2014/03/28/con...ngth-aperture/
Using Nikon as an example: a 50mm f/1.4 lens, when attached to a D7100 (1.5x crop factor), will produce about the same image as a 75mm f/2.0 lens attached to a D800 (full-frame camera).
در هنگام توجه به Crop factor باید نه فقط فاصله کانونی را در crop factor ضرب کرد بلکه f number را هم باید در crop factor ضرب کرد.
یعنی مانند مثال بالا یک لنز باf 1.4 بر روی یک دوربین با سنسور 1.5 crop معادل f 2 خواهد بود.که به نظر بنده این موضوع درست نیست.اگر این موضوع درست باشه دوربین های با crop factor باید در شرایط نوری مساوی تصویری تاریکتر از دوربین های فول فریم ارائه می دادند که تجربه این را نشان نمی دهد یا بنده اشتباه می کنم و این ادعا درسته؟
آیا برای محاسبه f number باید crop factor را هم در آن ضرب کرد؟
همونطور که خود شما هم اشاره کردید فقط فاصله کانونی رو باید در کراپ فکتور ضرب کرد . البته نکته دیگه هم وجود داره و اون نقاط خارج از فُکِس هستند ! طبیعیه که اگر یک عکس رو با FF بگیرید و عکس دیگه ای رو با یک APS-C و همون کادر بندی بگیرید ( فاصله کانونی یکسان باشد ) در عکس دوم شما بخاطر سایز سنسور کوچیکر عمق میدان بیشتری دارید و بکگراند شما کمی واضحتر از عکس با دوربین فول فریم خواهد بود ! و اگر قصد داشته باشید دو عکس کاملا یکسان از نظر عمق میدان و کادربندی داشته باشید ( با فرض ثابت بودن بقیه پارامترها ) باید به آپرچر هم توجه کنید . f - number رو در CF ضرب نمیکنند یا بهتر باشه که بگم من تا به حال ندیدم و F بصورت تجربی و کمتر از مقداری که در فول فریم وجود داره باید انتخاب بشه مثلا یک عکس با FF با فاصله کانونی 100 و F2.8 داریم عکس دوم با APS-C با CF 1.6 با فاصله کانونی 160 و F حدودا 2 یا شاید کمتر باید تقریبا نتیجه یکسانی داشته باشه . البته در این ویدیو کار برعکسی انجام داد و میخواست عمق میدان دوربین فول فریم رو به بک دوربین با سنسور micro 4/3 نزدیک کنه که کراپ فکتور رو در آپرچر ضرب کرد ولی معمولا کسی اینکار رو نمیکنه ! معمولا کوچیکترا خودشونو با بزرگترا مقایسه میکنن و بزرگترا خودشونو با کوچیکترا مقایسه نمیکنن :-D:::whistling:::
موفق باشی
امروز با دوربین های 600d(کراپ سنسور) و 5d m iii(فول فریم) این موضوع را آزمایش کردم.با استفاده از یک لنز که هم f ثابت باشد و هم transmission تغییر نکند.وباستفاده از نورسنجی نقطه ای بر روی هر دو دوربین یک نقطه نورسنجی شد که با تنظیمات یکسان هر دو دوربین دقیقا یک مقدار از روشنایی را نشان دادند که این ادعا را کاملا رد می کند.
اگر برای محاسبه f باید crop factor را در f ضرب کنیم در شرایط یکسان دوربین های apsc باید 60 درصد نور کمتری به نسبت فول فریم ها می گرفتند که اینطور نیست.
تفاوت در بزرگ نمایی و عمق میدان مابین دوربین های کراپ و فول فریم هم که برای اغلب عکاسان شناخته شده است.این کانال عکاسی در یوتیوب مطلب نادرستی را ادعا می کند.
فاصله منبع نور تا سوژه یکسان بود و از نور سنجی نقطه ای استفاده شد که نیازی به بستن کادر یکسان نباشد.
در نورسنجی نقطه ای فاصله منبع نور تا سوژه اهمییت دارد نه فاصله دوربین تا سوژه که با دور یا نزدیک شدن دوربین نور کم یا زیاد شود.
درود. دوست عزیز این مقاله با آزمایش در شرایط استاندارد و دلایل علمی به سوالات شما پاسخ میدهد:
https://www.dpreview.com/articles/53...sizes-on-noise
موفق باشید.
متوجه منظورتان نشدم.اگر آن مطلب درست باشد باید دوربین فول فریم تصویر روشن تری از دوربین apsc داشته باشد که اینطور نیست.عدد f بالاتر به معنای نور کمتر هم هست.
بحث تفاوت در عمق میدان و بزرگ نمایی مابین دوربین های فول فریم و apsc که معلوم است مشکل این جاست که در آن مطلب به عنوان مثال 50mm f1.4 تبدیل به 75mm f2 می شود که مشخصا نور کمتری را وارد دوربین می کند.اگر این حرف درست بود باید دوربین های فول فریم در شرایط یکسان تصویر روشن تری از دوربین های apsc می داشتند.
خیلی ممنون این مقاله به خوبی مطلب را باز می کند.
As I tried to explain (and demonstrate) in my article on equivalence, f-numbers dictate the light intensity of an exposure (light per unit area). However, this ignores the sensor size.
پس f_number میزان شدت نور ورودی به دوربین را کنترل می کند و ربطی به اندازه سنسور ندارد.
دوربین های فول فریم به دلیل ابعاد سنسور بزرگتر نور بیشتری دریافت می کنند که به دلیل اندازه بزرگتر pixel ها کیفیت نهایی بهتر است و این با شدت نور بیشتر که f_number ایجاد می کند متفاوت است.
سلام بچه ها
من هر دو عکس رو پشت سر هم گرفتم و هر دو شرایط نوردهی و فکوس یکسانی دارد
فایل پیوست 82135
ولی چرا یکیش شارپ تر هست ؟
فایل پیوست 82136
و
فایل پیوست 82137
کل عکس این دوتا ست
میشه لطف کنید ببینید چرا شارپ بودنش فرق داره ؟
فایل پیوست 82147
فایل پیوست 82148
دوست عزیز با توجه به تغییر اندک کادربندی که نشون میده خیلی سریع ( یا بهتر بگم بدون برنامه قبلی :::confused2::: ) قصد داشتید عکس بگیرید به نظر من در فاصله زمانی که داشتید فُکس میکردید قبل از اینکه به دقیقترین حالت فکس برسید شات اول رو زدید و بلافاصله وقتی دوربین به دقیقترین حالت فکس رسیده شات دوم زده شده . مخصوصا اگر دوربین در حالت عکاسی پیاپی باشه . برای من هم بارها پیش اومده و به نظر من طبیعیه
شما که حرفه ای هستید می تونید از عکس بفهمید در عکس اول روی چی فوکس کردم در عکس دوم روی چی ؟
حودم خیال می کنم در هر دو عکس روی صورت دختر فوکس کردم
حامد جان من برای اینکه کمتر با این مشکل رو به رو بشم Focus point دوربین رو بصورت دستی و در مرکز انتخاب کردم و اگر قصد داشته باشم نقطه ای خارج از مرکز رو در فکس قرار بدم اول مرکز کادر رو اونجا قرار میدم بعد از فکس کردن بدون اینکه شاتر رو رها کنم کادربندی میکنم
در مورد اینکه در عکس اول و دوم دوربین کجا فکس کرده خب مشخص نیست چون در هر دو عکس فکس دقیقی وجود نداره اما چیزی که مشخص هستش اینکه در عکس دوم چون اون خانمی که عقب تر از همه ایستاده تار تر شده معلومه دوربین داشته رو سوژه نزدیکتر به خودش (حالا شاید کوله پشتی یا شونه اون آقا ) فکس میکرده .
سلام و عرض ادب
یک دوربین D7500 بدستم رسیده مال یکی از دوستان است ، روی منو wifi حالت on , off یا اینیبل نداره ، میاد روی تنطیمات ssdi , password و ضمنن گزینه ی بلوتوث هم خاموش هست ، کسی اطلاعی داره چجوری wifi روشن میشه ؟
سلام....
به نظر شما دوربین های ورزشی کوچک مثل
Polaroid Cube Action Camera،
Rollei 300 Plus Action Camera،
Monster Digital Villain Action Camera
که گفته میشه از مقاومت خوبی برخوردارن، از نظر کیفیت در حد دوربین های کامپکت ساده کنن رده پایین هستن؟
دوستان اطلاعی دارن در اینباره؟
ممنون:::happy:::
تعداد نقاط فوکوس بیشتر چه کاربردی داره؟ من که همیشه نقطه فوکوس مرکزی رو استفاده میکنم،آیا با اینکه فقط فکوس نقطه مرکزی فعال هست،واسه سوژههای متحرک،بقیه نقاط فوکوس هم درگیر میشه؟
دوستان من دنبال یه جای پیچ میگردم. دقیقا عین همونی که زیر تمام دوربین هاست و به کفشک سه پایه متصل میشه
کسی میدونه از کجا میتونم پیداش کنم؟
با سلام
من دوربینم rx 100 1 سوالم درباره تنظیم و چگونگی اندازه لنز
در مشخصات نوشته Focal length (equiv.) 28–100 mm
در سایتا مثل DP اما عکس میگیرم بدون زوم 10 تا 14 mm ونهایت زوم 35mm تا 37mm
که در اگزیف میزنه میخوام بدونم من کجا رو بد متوجه میشم؟ و فوکال لنت واقعیش چیه ؟چطوری میتونم بدست بیارم رنج مختلف فوکال لنت با این لنز زوم ؟
ممنون
ممنون از توجه شما سوالی که اینجا مطرح من میخوام یک شات ی از فیلم که کارگردان با لنز 21 گرفته یا یک عکاس با لنز 27
مشابه همون رو بگیرم حالا باید وقت عکس برداری نوشته روی لنز ابعاد واقعی در نظر بگیرم یا در 2 ضرب کنم و تنظیم کنم
همون معادل بدست میاد که با لنز سینمایی گرفته
ممنون
خیلی ممنون از راهنمایی جناب mostafa_1366 و جناب توسلی
علامت روی صفحه برای لنز از علامت x1 تا x3.6 استفاده میکنه و عدد لنز رو نمیزنه ولی با توجه به راهنمایی شما متوجه شدم
همون معادل بدست آمده رو باید برابر یک دوربین سینمایی تخمین زد و با معادلات ریاضی بدست بیارم
Laowa magic shift
http://www.venuslens.net/wp-content/...6/MSCcover.jpg
این مبدل shift برای لنز 12 میلیمتری laowa معرفی شده که در مجموع زاویه دید 17 میلیمتر با گشودگی دیافراگم 4 رو روی فول فریم ایجاد میکنه...به نظر میرسه میشه لنزهای دیگه کنون رو هم روش بست
مثل 10-18... البته اطمینان ندارم نیاز بشه ماونت اون رو از حالت ef-s به ef تبدیل کرد و یا حتی 12-24 سیگما.... توی نت چیز خاصی راجع به این روش استفاده ندیدم.
به نظر شما این امکان وجود داره بشه این کار رو انجام داد؟؟؟
دوستان من به عکاسی با سرعت شاتر زیاد (مثل 1/500 ثانیه و بالاتر) و دیافراگم نسبتاً بسته (مثل 8) در محیط استدیویی نیاز دارم. پیشنهاد شما استفاده از فلاش high sync هست؟
آیا جایگزینی برای این فلاش وجود داره؟ مثلا از پروژکتور قوی استفاده بشه
اگه از فلاش speed light منظورم فلاشهای روی دوربینی هست استفاده میکنید میتونید شرایطی ایجاد کنید که در موقع شات همه استدیو تاریک باشه در این حالت با هر سرعتی پایین تر از سرعت سینک عکاسی کنید سرعت تخلیه فلاش به عنوان سرعت شاتر شما در نظر گرفته میشه. هر چه قدرت فلاش پایین تر باشه سرعت تخلیه پایین تر میاد و به تبع اون سرعت شات هم بالاتر میره بعضا تا 1/20000 ثانیه.
از این روش معمولا برای کارهای کوچیک مثل قطره گرافی استفاده میشه.
در واقع یک تله کانورتور 1.4xبا قابلیت شیفت از ماونت هست که اگر کیفیت اپتیک خوبی داشته باشه میشه برای کارهای خاص روش حساب کرد...
سلام دوستان ،میخواستم ببینم برای خرید تجهیزات دوربین بخصوص کیف دوربین (تهران)کجا باید سر بزنم ؟ببخشید اگر احتمالا سوالم روجای درست مطرح نکردم و ممنون از راهنمایی.
ببینید سرعت تخلیه فلاش خیلی کمتر از سرعت شاتر هست حالا اگه ما این وسط کاری کنیم که فقط نور فلاش به سنسور برسه فرقی نمیکنه از چه سرعتی استفاده میکنیم حتی اگه چند ثانیه هم باشه فرقی نمیکنه چون در نهایت فقط نور فلاش هست که ثبت میشه و اون هم چون سرعت تخلیه بالایی داره مثل این میمونه که از سرعت بالای شاتر استفاده کردیم.
درود
فلاش SpeedLight دارید؟
اگر موجوده با این فلاش تا 1/8000 هم می توانید تصویر ثبت کنید. البته باتوجه به F/8 باید میزان نور ورودی را افزایش دهید و این یعنی احتمالا استفاده از فلاش در فاصله نزدیک و یا استفاده از بیش از 2 فلاش. من این مسئله را روی 430 EX II تست کردم.
پروژکتور هم اگر قرار باشه چنین قدرت و پرتاب نوری داشته باشه قیمت بالایی خواهد داشت. البته اگر خلاقیت شخصی را مد نظر قرار دهید شاید بشه با لامپ های SMD جدید نور بسیار بالا با هزینه پایین تامین نمود
ارادتمند
دوستان به نظر شما یک عکاس به چه عواملی برای تعیین تعرفه و قیمت یک عکس باید توجه کنه ؟ مثلا چطور میشه برای یک عکس پرتره قیمت در نظر گرفت ؟ یا مثلا یک عکس شهری ؟ عواملی مثل ارزش تجهیزات عکاسی یا مثلا نوع ادیت و یا زمانی که برای ثبت یک عکس صرف شده و ... چطور میتونن بر تعرفه قیمت تاثیر داشته باشند ؟ شما به عنوان یک عکاس باید تعرفه ثابتی داشته باشین یا به وضعیت مخاطب هم نگاه میکنید ؟ بعضی از مسائل ممکنه زیاد اخلاقی نباشه مثل نبود نرخ ثابت برای همه آدمها اما به هر حال همه جای دنیا اتفاق میوفته . چند سال پیش یه ویدیو دیده بودم یک عکاس فرانسوی در این مورد صحبت میکرد و یک جدولی معرفی کرد تقریبا یه نرخ جهانی برای یه سری کارهای عکاسی بود اما هیچی ازش در خاطرم نیست چون اصلا به کسب درآمد از عکاسی فکر نمیکردم . کسی از این موضوع هم اطلاعی داره ؟
درود بر شما
از نظر من پارامترهای زیر تاثیر گذار هستند:
۱- تجربه و نام عکاس ( مهمترین عامل)
۲- تجهیزات مورد استفاده
۳- چیدمان و فضاسازی ( و زمانی که صرف این کارها میشود )
۴- نوع سوژه و شرایط عکاسی ( در محل مشتری یا در محل عکاس )
۵- شخصیت و مورد استفاده مشتری ( قطعا عکاسی برای یک برند معروف تعرفه بیشتری دارد)
۶- تعداد فریم
۷- کیفیت ویرایش و ...
و در نهایت توافق بین مشتری و عکاس
موفق باشید
خیلی خیلی متشکرم دوست من لطف کردی
پس اینطور که من متوجه شدم تعرفه مشخص و ثابتی وجود نداره
نمیدونم امکانش هست یا نه اما ممکنه اگر تا حالا از عکاسی درآمدی کسب کردین یه مثال هم بزنید ؟ مثلا یک عکسی رو با این شرایط و تجهیزات و فلان و فلان انقدر فروختم !؟
برای مثال من عکسهای زیادی از تهران دارم اما نمیدونم چطور میتونم روش قیمت تعیین کنم یا برای شروع کار با کسی یا شرکتی از چه قیمتی شروع کنم که هم معقول باشه هم منصفانه ؟
خواهش میکنم
تعرفه مشخص وجود داره که از طرف اتحادیه یا ارشاد یا ... اعلام میشه ولی کمتر عکاسی بهش توجه میکنه.بعضی ها برای جلب مشتری ارزونتر میگیرن و بعضی ها هم که اسم و رسمی دارن بیشتر میگیرن.
من خودم عکس از فریمی ۳ هزار تومن گرفتم ( که مایه آبروریزیه یه عکاسه :-)) تا پروزه ای برای سایت و کاتالوگ تبلیغاتی که حدود فریمی ۲۰۰ هزار تومن برام افتاد.
شاید مهمترین عامل همون توافق اولیه باشه که برمیگرده به شناخت شما از مشتری و جیبش و همچنین رزومه کاری شما.
اگر چند نمونه کار خوب در چنته داشته باشید و به مشتری ارائه بدید و بتونید نظرش رو جلب کنید و تجربه و مهارت لازم رو برای اجرای پروژه داشته باشید دستتون برای مذاکره بازتره.
البته من شغلم عکاسی نیست و صادقانه بگم تا بحال درامدی ازین راه نداشتم.یعنی دریافتی خیلی خیلی کمتر از هزینه هایی بوده که برای عکاسی کردم.
اگر قصد دارید به صورت تجاری اینکارو انجام بدید باید با کسانی که شغلشون عکاسی هست صحبت کنید چون یکی مثل من که زندگیش ازین راه اداره نمیشه ممکنه از یه کاری خوشش بیاد بخواد انجام بده و خیلی ارزون بگیره و برعکس یه کاری رو نخواد انجام بده ولی مشتری طالب باشه و به همین خاطر پیشنهاد بالا بدم چون راستش برام مهم نیست که مشتری قبول بکنه یا نه.
و نکته آخر اینکه خیلی سخته عکاسی هم هنرمون باشه هم محل کسب درامد برای زندگی.چون معدود افرادی هستن که حسن شهرتی دارن و اتلیه ای و ... و به اندازه هنرشون میتونن از مشتری پول بگیرن ولی در حالت عادی واسه افراد عادی گاهی مشتری ها یه درخواست ها و انتظارهایی در مورد قیمت دارن که خود من احساس میکنم با انجام دادنش ارزش کارم میاد پایین و قبول نمیکنم.
ببخشید طولانی شد
ما میخوایم فوکال لنت یک عکس رو بدون اطلاعات اگزیف عکس یا نمای یک فیلم متوجه بشیم
سوال اینه آیا فقط میشه براثر تجربه شخصی حدس زد یا متدی برای این کار وجود داره
(مثلا" اگزیف نداره و طرف هم به ما نمیگه یا شخصی بهش دسترسی نداریم)
ممنون
مدتی هستش یه موضوعی ذهنم رو مشغول کرده و اون اینکه ما با چه میزان روشنایی مانیتور به عکسی نگاه میکنیم و آیا استانداری وجود داره یا خیر ؟ مثلا من وقتی روشنایی مانیتور خودم رو تا نصفه کم میکنم کنتراست عکس رو خیلی تغییر میده و شادوها بیش از حد تیره میشن ولی وقتی تا آخر روشن باشه مشکلی در قسمتهای شادو نمیبینم . درسته که مانیتور همیشه باید کالیبر باشه اما تکلیف بیننده ها چیه ؟ هر کسی که عکس رو میبینه مانیتورش کالیبر نیست ! کسایی که با گوشی عکس میبینن وضعیتشون به چه شکل هست ؟ :think:;
دوستان امروز چندتا عکس long exposure دیدم که از خیابون گرفته شده بود، ولی نور ساختمونها و چراغ خیابونها ستارهای نشده بودن. دلیلش چیه؟
متوجه هستم که دیافراگم بسته باعث ستاره ای شدن میشه. ولی خب توی نمایی که به صورت نمای باز یک شهر رو نشون میده حتماً از دیافراگم بسته استفاده شده. نه؟
سلام , وقت همگی بخیر , سرعت سینک فلاش دوربین دوربین های 80d و 77d به ترتیب 250 و 200ه , این تفاوت سرعت سینک کجاها خودش رو نشون میده ؟ یعنی میخوام ببینم با خرید 77d دقیقا کجاها به مشکل میخورم :oops:
بوکه چطوری میگیرن با دوربین کانن
دوستان چرا اتوفوکوس از طریق ویزور فرانت ویا بک فوکوس میشه ولی تو لایوویو همیشه فکوس درسته؟
کدوم دوربین فوکوس از طریق ویزور کمترین مشکل رو با لنزها داره؟