سلام
طراحان لنزها با هدفهای مختلفی لنزها رو طراحی می کنند و امروزه می توانند با کمک پیشرفت علوم اپتیک بر پایه کامپیوتر برای مشتریان مختلفی لنزها ی با عملکرد خاصی بسازند.
مثلا ساختن لنزی سبک می تواند اولویت باشد. یا لنزی با رنج فاصله کانونی بالا. یا لنز با شارپنس بالا. یا لنز با اپچر بسیار باز. یا لنز با یوکه بسیار نرم. در حقیقت طراحان قبل از طراحی لنز، اولویت بندی می کنند که چه چیزی در آن لنز مهمتر هست و چه چیزی اولویت کمتری دارد.
الان لنزهای 20 و 24 میلیمتر با شارپنس بسیار خوب روی بازترین اپچر (f/1.4) در بازار موجود هست. اولویت طراحی آنها شارپنس بالا روی f/1.4 بوده است. اینکه این لنزها برای چه ساخته شده اند بستگی به سلیقه عکاس و کاربردهای خاص هر عکاس هست ولی به طور عمومی این لنزها کاربرد در نور کم و محیط های سرپوشیده(indoor) دارند. در مورد محو شدن و به اصطاح بوکه تولیدی این لنزها اتفاقا محو شدگی زیبایی از این لنزها می توان گرفت به شزط آنکه سوژه به لنز نزدیک باشد.
نمونه عکس 20 1.4:
https://www.the-digital-picture.com/...12-25_10-30-55
https://www.the-digital-picture.com/...12-29_22-13-21
به طور کلی و به عنوان یک قاعده کاربردی و سر انگشتی میزان محو شدگی پس زمینه بستگی به فاصله کانونی لنز و همچنین میزان فاصله سوژه با لنز دارد.
با این سایت کمی تمرین کنید جالب هست:
http://howmuchblur.dekoning.nl/#comp...m-wide-subject
یک نکته مهم از قلم افتاد. چرا باید اولویت یک عکاس در عکسهایش شارپنس باشد؟ همه چیز شارپنس نیست. متاسفانه بهای خیلی زیادی در این سالها به شارپنس داده شده است. من عکسهای بسیار خوبی با 50 1.8 قدیمی کنون روی f/1.8 دارم. موارد زیادی در نور کم با وجود بالا بردن ایزو روی حداکثر و استفاده از سرعت شاتر حدود 1/30 نیاز به استفاده از 1.8 در عکسهایم داشته ام.