در خصوص سوال بنده در پست 138 ، دوستانی که این لنز رو داشتند اگر قابل دونستن لطف کنند پاسخ دهند......... ممنون
در خصوص سوال بنده در پست 138 ، دوستانی که این لنز رو داشتند اگر قابل دونستن لطف کنند پاسخ دهند......... ممنون
این موضوع مربوط به فولفریم و کراپدار بودن سنسور است و چیزی مختص این لنز نیست.
لینکهای زیر را ببینید:
http://www.akkasee.com/forum/showthr...ll=1#post64554
http://www.akkasee.com/forum/showthr...ll=1#post62922
کد:http://www.bobatkins.com/photography/technical/digitaldof.html
.
با سلام
دوست عزیز
بحث بوکه یا عمق میدان (پشت زمینه سوژه محو)
ارتباط مستقیم با سایز سنسور و دیافراگم و فاصله کانونی لنز دارد
یعنی هر چه سایز سنور بزرگتر باشد عمق میدان ( ضخامت صفحه فوکوس که در آن صفحه فرضی مقابل دوربین اجسام واضح اند ) کمتر میشود
و همچنین با فاصله کانونی بیشتر و دیافراگم بازتر عمق میدان کمتر خواهد شد
یعنی چون سایز سنسور دوربین های غیرفول فریم کمتر است پس عمق میدان بیشتر است
و همچنین چ.ن لنز شما در اخر فاصله کانونی اف 5.6 دارد باز هم عمق میدان بیشتر است
یعنی پس زمینه واضحتر خواهد بود که برای عکاسی پرتره و عروسی که احتیاج به عمق میدان کم است مناسب نمی باشد
و به همین دلیل است از لنز هایی با اف سریع و باز مثل 2.8 یا 1.8 یا حتی 1.2 استفاده میکنند
بنده برای عکاسی پرتره از لنز 24-70 سیگما با اف 2.8 که به جز فوکوسش عالیست استفاده میکنم
یا علی
ویرایش توسط Haji Shahkaram : Sunday 5 September 2010 در ساعت 16:24
«موفقيت» بدستآوردن چيزی است که دوست داری و «خوشبختی» دوست داشتن چيزی است که بدستآوردهای.
محمد حسین حاجی شاه کرم
حاجي جان با تشكر از پاسخ شما
به نقل از dpreview
Proven as a fact, sensor size has no effect on bokeh. Keeping the same focal length (not equivalent focal length), aperture, distance to subject, and distance of subject from background, sensor size has no impact on bokeh. It just has an impact on crop-factor (like taking a smaller crop of a full-frame picture and putting more pixels in it).
However, to match the same angle of view and depth of field as a larger format, you will need a lens with a larger aperture. (f-number at 35mm film size) / (crop factor) = f-number needed for the given crop factor and DOF. So, for an Olympus user to get the same AOV and DOF as a 24mm f/4 film lens on a film-body, we need a 12mm lens at f/2.
ضمنا به مسئله فاصله موضوع تا دوربين - بك گراند تا موضوع - تعداد پره هاي ديافراگم و شكل آن نيز بستگي دارد.
تعداد پره بيشتر و همچنين لبه هاي گرد اين پره ها بوكه بسيار نرمتري ارائه ميدهد.
هر چه فاصله موضوع ار بك خود نيز بيشتر باشد اين بوكه زيباتر خواهد بود و همچنين هر چه بادي به موضوع نزديكتر شود و يا با افزايش فاصله كانوني.
نادر مسلمی
با تشكر و سلام به حسين عزيز و در تكميل صحبت ايشان
به نقل از سايت dpreview
Sensor has nothing to do with DoF or bokeh, it's all about the lens.
The only thing sensor affects is the angle of view on a given focal lenght.
For instance, same 100mm f2 lens gives the same depth of field and same bokeh on 35mm "FF" camera and 43rds sensor, it's just that on 35mm you have twice as wide angle of view.
اگر در عكسهاي خروجي دقت كنيد نقاط نوراني داير هاي بشكل چند ضلعي ديده ميشوند كه اين اثر مستقيم همين تعداد و شكل پره هاست. لذا در لنزهاي با كيفيت و خوب به اين مسئله خيلي دقت شده.
البته مسايل ذكر شده (پره ها) نكته فرعي بوكه در مقابل مسئله اي قيد شده بودند.
نادر مسلمی
با سلام
و تشکر آقا نادر
بله فرمایش شما کاملا صحیح است بوکه ارتباط با تعداد پره های دیافراگم
و شکل آنها دارد اما عمق میدان و واضح بودن یا بلور بودن اجسام و میزان آن
با سایز سنسور اندازه دیافراگم فاصله کانونی و فاصله جسم از دوربین
بستگی دارد که در مقاله ای که شما از dpreview گذاشته اید هم به آن اشاره شده است
«موفقيت» بدستآوردن چيزی است که دوست داری و «خوشبختی» دوست داشتن چيزی است که بدستآوردهای.
محمد حسین حاجی شاه کرم
ضمن تشکر از حسن توجه جناب حاجی شاه کرم عزیز و جناب مسلمی گرامی....
وضعیت این لنز در خصوص مواردی که فرمودید چگونه است ؟(منظورم تعداد پره ها و شکل بوکه این لنز است)
در صورت امکان تجربه شخصی خودتون رو از کارکردن با این لنز بیان کنید... ضمنا نفرمودید موضوع اعوجاج در فاصله کانونی 15mm و 85mm بالاخص برای عکاسی در فواصل نزدیک یا عکاسی پرتره را در تجربه شخصی خودتون تایید میکنید یا خیر؟؟؟؟
سلام
پره های این لنز تشکیل شده از 7 عدد rounded blades تیغه های دایره ای و بوکه ای که این لنز میدهد به نظر من دایره ای و نرم است.
لینک:
http://www.slrgear.com/reviews/showp...ct/1293/cat/11
به قسمت specification تشریف ببرید.
یک نمونه از عکسهایی که گرفتم:
در مورد اعوجاج هم به شخصه متوجه موردی نشدم. فرضا عکس زیر را در رنج 15 mm گرفتم
درود
در مورد اعوجاج یاDistortions
همین الان نگاه کردم به جز در 15 که داشتن اعوجاج عادیست و در 15 شدید تر است اما در کل رنج ظاهرا اعوجاج خفیفی دارد:
برای باز شدن سایت فتو زون از آنتی پیلتر استفاده کنید !کد:http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is?start=1
اما قضیه دفرمه شدن صورت نه بخاطر اعوجاج این لنز بلکه بخاطر فاصله کانونیه آن است باعث دفرمه شدن اجزاء صورت میشه و اگر چهره کسی را که میشناید از دورن کادر با این لنز نگاه کنید متوجه عوض شدن فرم صورتش خواهید شد.
مگر اینکه از 85 آن استفاده کنید و حسابی عقب بروید و یک نیم تنه بگیرید نه کادری که با صورت و یا گردن و صورت پر شده !
موفق باشید
انوش
پی نوشت : البته این دفرمه شدن فقط برای چهره انسان مهم هست اگر نه برای انواع عکاسی دیگر مشکلی نیست و اصلا محسوس نخواهد بود. فقط اعوجاج است که اگر سوژه ما یک شکل منظم هندسی داشته باشد خواهیم دید که چگونه تغییر شکل میدهد و گرنه در عکسهایی نظیر عکسی که دوستمون جناب صبحدل گذاشتند هیچ موقع دیستروشن حتی در 15 آن هم قابل تشخیص نخواهد بود.
دوست عزيز
كيفيت بوكه فقط به ساختار پره هاي ديافراگم بستگي ندارد بلكه يك بوكه نرم و دلپذير به كيفيت اپتيك و عدسيهاي بكاررفته در لنز هم بستگي دارد.
ضمناً فاصله كانوني 15mm به هيچ وجه براي عكاسي پرتره مناسب نيست و عكس هاي پرتره با بهترين لنزها هم در فواصل كانوني كمتر از 50-70 داراي اعوجاج ناشي از پرسپكتيو خواهندبود و بخصوص صورت سوژه كمي برجسته و ناخوشايند ميشود.
نمونه عكس ذيل:
بنابراين نمي توان انتظار داشت لنزي درفاصله كانوني 15 م م درعكاسي پرتره اعوجاج نداشته باشد.
ولي اعوجاج هندسي لنزها ميتواند بسته به كيفيت آنها متغير باشد.
مثلاً تصوير زير اعوجاج يا Distortion هندسي اين لنز در 15mm را نشان ميدهد.
اين هم يك نمونه عكس با لنز 85-15 در فاصله كانوني 15 م م
حالا عكس بالا را با عكس زير كه با لنز كانن 85-17 در 17م م گرفته شده مقايسه كنيد.
كاملاً مشهود است كه اعوجاج در لنز 85-15 بهتر از 85-17 كنترل شده ولي همچنان باقي است.
دو عكس زير هم براي مقايسه بد نيستند
اولي مربوط به لنز 12-24 سيگما در 17م م
و يكي هم از لنز كانن 35-16 مارك II درفاصله كانوني 17م م
مي بينيم كه سيگما خيلي عملكرد بهتري دارد چون اين فاصله كانوني در يكي از دو انتهاي رنج لنز نيست و تقريباً در وسط رنج آن قرار دارد.
ويك نكته مهم ديگر اينكه بطور كلي جزدرموارد خاص Distortion لنز مشكل عمده اي ايجاد نميكند چون به راحتي در نرم افزارهاي پردازش عكس ميتوان آن را برطرف كرد.درواقع خطاي هندسي لنز در وايدترين فاصله كانوني آن امري طبيعي است و نمي تواند ملاك انتخاب لنز باشد.
پس از رنج و سرعت(بازترين ديافراگم) ،فاكتورهايي نظير شارپنس و رزولوشن و كنتراست درانتخاب لنز فاكتورهاي اصلي هستند. و از اين حيث لنز كانن 85-15 لنز خيلي خوبي است.
موفق باشيد
Canon 5D II | Canon EF 16-35 f/2.8 LII USM| Canon EF 70-200 f/4 LIS USM l Canon 430 EX II
l Canon EF 100mm f/2.8 Macro LIS USM l
يوسف جمسي