مدتی است با خواندن مطالب دوستان، محاسبات ریاضی عمق میدان و از این دست مخصوصا در تاپیکهای مربوط به پرتره نسبت به تعریفی که از پرتره داشتم دچار تردید شده ام!
گویا تعریف دوستان در جایی کمی بلندتر! از تعریف من در رنج قاصله کانونی لنز قرار دارد.
مدتی است با خواندن مطالب دوستان، محاسبات ریاضی عمق میدان و از این دست مخصوصا در تاپیکهای مربوط به پرتره نسبت به تعریفی که از پرتره داشتم دچار تردید شده ام!
گویا تعریف دوستان در جایی کمی بلندتر! از تعریف من در رنج قاصله کانونی لنز قرار دارد.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
سلام دوستان، یه سوال داشتم راجع به این لنز 50mm 1.8
آیا این لنز برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از اجسامی مانند گوشی موبایل، ساعت مچی، یک فنجان قهوه و ابعادی مشابه اینها نتیجه خوبی به دست می دهد؟ با این لنز شارپنس و دیتیل بالایی خواهیم داشت؟ (با فرض اینکه می خواهیم سوژه را به شرط این که در کادر بگنجد در بزرگترین مقیاس ممکن ثبت کنیم.)
ضمنا برای اینکه بزرگترین مقیاس ممکن رو از سوژه ثبت کنیم به نظرم باید لنز رو تا حد امکان نزدیک سوژه مستقر کنیم (تا جایی که اتوفوکوس انجام بشه). حالا با توجه به اینکه در مشخصات این لنز نوشته شده حداقل فاصله فوکوسش 45 سانتیمتره، برای ثبت سوژه در بزرگترین مقیاس ممکن مشکل ساز نمیشه؟ البته اینو میدونم که لنز ماکرو برای بزرگنمایی بسیار مناسبتره، اما با توجه به قیمت مناسب 50mm 1.8 می خوام بدونم توانایی این لنز چقدره.
برای این کار که شما می خواهید انجام بدید قطعا لنزهای بهتر و مناسب تری وجود دارد. اما اگر شرایط مالی مناسبی ندارید و دسترسی به نور پردازی خوبی دارید خرید این لنز رو به شما پیشنهاد می کنم. کیفیتش واقعا قابل قبوله. البته برای فاصله های دور رو نمی گم. نمونه عکساشم می تونید توی نت ببینید. برای حداقل فاصله فوکوس هم بگم که می تونید تقریبا از فاصله 45 سانتی یک آیفون رو در کادر جا دهید. من خودم به تازگی این لنز رو خریدم. فقط اگر خواستید بخرید مراقب فوکوس لنزتون باشید که لنز معیوب نخرید. منظورم از عیب هم فرانت فوکوس بودن بعضی از این لنزهاست. برای اطلاعات بیشتر هم به صفحات قبل همین فروم رجوع کنید.
اگر اشتباه نکنم F22 (الان دسترسی به لنز ندارم)
در مورد دلیل شارپی هم بنده دقیقا و بصورت علمی دلیلش را نمی دانم!
ولی هم در Review ها و هم تست شخصی که انجام دادم اینطور بود
البته این به این معنی نیست که صرفا این دیافراگم قابل استفاده است!
این لنز از F2.8 تا F11 و حتی F16 شارپی خوبی داره!
نمودار Blur Index مربوط به لنز را می توانید مشاهده بفرمایید. (هرچه نمودار به سمت صفر و یک دستتر باشد، شارپی لنز بیشتر است)
معمولاً لنزها در 2-3 استاپ بسته تر از كمترين F-NUMBER (بازترين اپرچر) بيشترين شارپنس را دارند و با بسته تر كردن اپرچر (f-numberهاي بيشتر) مقدار شارپنس به تدريج كمتر مي شود. براي مشخص كردن شارپترين محدوده بايد به منحني MTF لنز مراجعه كرد. اين لنز در f/1.8 الي f/2.5 شارپنس خيلي بالائي ندارد ولي از f/4 الي f/5.6 شارپنس بسيار بالائي دارد، خصوصاً بر روي دوربين هاي كراپدار (زيرا شارپنس اين لنز در كناره هاي تصوير بر روي دوربين هاي فول فريم خيلي خيلي زياد نيست ولي چون در دوربين هاي كراپدار، كناره هاي تصوير در عكس ثبت نمي شوند لذا شارپنس در كناره هاي عكس هم خوب است. (لنز فول فريم است و دايره تصوير آن بزرگتر از اندازه سنسور دوربين هاي كراپدار است)
ارادت
با سلام خدمت دوستان عزیز و اساتید
من تازه کار هستم،با مطالعه ی صفحات تاپیک خیلی سردرگم شدم!!
خواهش دارم بهم بگید بالاخره من میتونم یه بادی 600d بخرم و به جای 55-18 از این لنز استفاده کنم و برای بقیه رنج هم 250-55؟؟؟؟
عکاسی من منطره و خانوادگی و پرتره هستش
خیلی ممنون، پس من اینو نگهدارم و باتوجه به بودجم 250-55 رو بخرم فعلا
چون تا اونجا که میدونم 135-18 جز رنج ، هیچ فرقی با 55-18نداره و شارپتر و با کیفیت تر نیست؟!
واسه پرتره هم که پس نمیدونم با این اوضاع گرونی چکار کنم
یه نفر بهم گفت برو تبدیل لنز پیچی بگیر و از لنزای ارزون پیچی استفاده کن! من چه کنم آیا؟؟!!