سلام
بنظرم بهتر است اساتید دیگر هم در این باره نظر دهند. بد نیست توسط چنین چارتی، فکوس را تست نمائید و همچنین با لنزهای دیگرتان؛ زیرا با سرعت 1/2500 تقریبا هر حرکتی فریز میشه آنهم چنین سوژه ای، بنظرم مشکل از همان فکوس باشد. ولی بطور کل اکثر افراد با فکوس این لنز کمابیش مشکل دارند و آن جریان یکی در میان را من بارها دیده و شنیده ام.
2.jpg
اگر مشکل فرانت فکوس دارید بهتر است آنرا در تاپیک تعمیرگاه مرکزی دوربین در میان گذاشته، و یا حضورا به آنجا مراجعه کنید. اگر گارانتی داره که چه بهتر.
ارادتمند
ممنون بابت عکس ها
مشکل شما ربطی به لرزش نداره تو عکس اول ميبينيد که سرعت شاتر خيلی بالاست اما تصوير فکوس نيست
توی عکس های دوم و سوم مشخصه که فکوس جلو تره (قسمت رنگی مانتو رو نگاه کنيد کاملاً شارپه )
دليل اين مشکل روش فکوس شماست
فوکوس اند پامپوز با لنز های با سرعت بالا کار خيلی سختيه و گاهی غير ممکن
شما برای تست اول سوژه رو دقيقاً روی نقطه فکوس وسط دوربين قرار بديد و بدون جابجا کردن دوربين فکوس کنيد و عکس بگيريد
اگر عکس شارپ بود خيالتون راحت ميشه که مشکلی نيست (که به نظر من نيست )
برای عکس های بعدی نقطه فکوس دوربين رو جابجا کنيد و طوری کادر بندی کنيد که سوژه روی يکی از نقطه های فکوس باشه و باز بدون جابجايی دوربين عکس بگيريد
بعد از کمی تمرين با اين روش ميتونيد نزديکترين نقطه به سوژه رو هر بار انتخاب کنيد که با کمترين جابجايی به کادر دلخواهتون برسيد
آیا 50/1.4 کنون هم همین مشکلو داره یا نه فقط 50/1.8 هست که این مشکل فکوس رو داره؟
6DII / Canon 24-70 F2.8 II L /16-35 F4 L / 100mm Macro F2.8 L IS / 190xpro4 + 498 RC2 / 270 EX
شکری
کسی نیست به من بگه فاصله هاپیرفوکال رو با این لنز چطوری اندازه بگیرم؟ (اعمال کنم)
سلام
فواصل هایپرفوکال بیشتر برای عکاسی منظره و برای لنزهای واید کاربرد دارند و شاید در موارد دیگر کاربرد داشته باشد ولی من اطلاع ندارم.
در عین حال اگر اصرار دارید که این اعداد و ارقام را برای فاصله کانونی 50mm داشته باشید در زیر بعضی فواصل را برای دوربین های کراپ کنون استخراج کردم :
======================================
فاصله کانونی ----------- دیافراگم ------------------ فاصله هایپرفوکال
======================================
12.63m ------------------------- 11 ------------------------- 50
8.6m ------------------------- 16 ------------------------- 50
6.3m ------------------------- 22 ------------------------- 50
4.3m ------------------------- 32 ------------------------- 50
======================================
یعنی اگر شما با دیافراگم 22 روی شئ در فاصله 6.3 متر فوکوس کنید از فاصله حدود 3.1 متر تا بینهایت در فوکوس کامل خواهد بود.
رابطه محاسبه برای دوربین های کراپ 1.6 (کنون) نیز بصورت زیر است :
H=F^2/0.018*N که در آن F فاصله کانونی برحسب میلیمتر است و N عدد دیافراگم است و H فاصله هایپرفوکال بر حسب متر است.
چون این لنز نماشگر فاصله فوکوس ندارد مجبورید بصورت تقریبی بر روی شیئ با فاصله داده شده فوکوس کنید و بعد فوکوس را به حالت منوال ببرید و عکس بگیرید. یا از قفل فوکوس استفاده کنید و یا کلا از فوکوس منوال استفاده کنید.
احتمالا این مطالب اف تاپیک هم خواهد بود در صورت لزوم لطفا مدیران به تاپیک مربوطه منتقل نمایند.
با تشکر
حمید رضا خاقانی
جناب خاقانی عزیز ممنون از پاسختان
بله در جریان هستم که فواصل هایپرفوکال در مناظر طبیعی با لنز واید کاربرد داره، اما در عکسهایی که بعضا" در برخی سایت های معتبر منتشر می شه دیدم که با همین لنز لنداسکیب های بی نظیری ثبت شده و برای من که بعد از 18-55 بهترین لنزم 50 اف 1/8 هست بسیار حیاتیه که با در نظر داشتن نبود نشانگر فاصله بر روی لنز این فواصل چگونه اعمال شده؟ً!!! مثلا" برای ثبت جزیزره ای در وسط دریا محاسبه 37 متر فاسله هایپرفوکال در دریا با اپرچر 5/6 اونهم تقریبی بسیار سخت و شاید با آزمون و خطا همراه باشه و شایدم تکنیک خاصی داره که من نمی دانم و در صدد یافتن آنم.
6DII / Canon 24-70 F2.8 II L /16-35 F4 L / 100mm Macro F2.8 L IS / 190xpro4 + 498 RC2 / 270 EX
شکری
بخاطر اينکه عمق ميدان تو اين لنز خيلی کمتر از ديافراگم 4.5 که 18-55 به شما ميده
شما با نقطه وسط فکوس کن همون لحظه بدون اينکه دوربين رو تکون بديد يا کادر بندی کنيد عکس بگيريد
ببينين باز هم چنين چيزی هست يا نه
اگه قرار باشه با فکوس منوال روی لايو ويو هم عکس تار باشه يعنی المان های لنز تنظيم نيست
اما با توجه به عکس های قبلی شما چنين مشکلی رو نداريد مشکل فکوس اتوماتيکه که احتمال زياد به نحوه فکوس کردنتون برميگرده
کاری رو که گفتم تست کنيد متوجه ميشيد