نوشته اصلی توسط
Anoosh-Pro
درود
ببخشید اما من اصلا با شما هم عقیده نیستم ، البته اصلا مهم هم نیست که عقیده من چیست یا عقیده شما
اشکال اینجاست که شما برای اختلافی که ممکن است بین بوکه دو لنز با دیاف بسته وجود داشته باشد به دوستان هشدار میدهید و مفرمایید به این موضوع دقت کنند!
اما شارپنس و وضوح و رزولوشن .... در واقع کیفیت اپتیکی را بی اهمیت میشمارید چرا که نرم افزاری میتواند افزایش پیدا کند!
پس با این اوصاف خروجی اپتیکی لنز ها مهم نیست امروزه براحتی با نرم افزار های گرافیکی قابل افزایشه
این دست مطالب بجای اینکه چراغ راه باشد ،
بیشتر سوق دادن به بی راهه است
پی نوشت:
با توجه به اینکه 15-85 آنچنان اختلاف قیمتی با 24-105 کنون ندارد ،
اصلا چرا باید کسی در آتلیه 15-85 استفاده کند؟؟! یا 16-85 ؟ از 15 تا 50 آن چه مصرفی دارد؟!
رنج 18-105 برای اینکار مناسب تر است و البته لنز 24-120 جدید در نیکون بسیار مناسب تر
در کنون هم 24-105 برای استفاده در آتلیه مناسب است.
موفق باشید
انوش
بله نظرات شخصی شاید اصلا مهم نباشه
اما گام برداشتن روی حقایق اتفاقا مساله مهمی است
من هیچ وقت نگفتم که شارپنش و وضوح مهم نیست ( عرض کردم که توسط نرم افزار قابل افزایش خواهد بود ) اما اینکه شما چنین برداشتی داشتید به خودتون مربوطه
اما یک حقیقت دیگری در اینجا وجود داره و اون هم اینکه کیفیت مناطق خارج از فوکوس ( بوکه ) توسط نرم افزار قابل اصلاح نیست ( توجه کنید که نمیگم قابل ایجاد نیست , گفتم که قابل اصلاح نیست . یعنی شما میتونید قسمتی از عکس رو که در فوکوس قرار داره توسط نرم افزار محو کنید و اتفاقا کیفیت بوکه خوبی رو هم روی اون شبیه سازی کنید , اما کیفیت یک بوکه بد رو به راحتی نمیتونید اصلاح کنید )
در مورد لنز 16-85 متاسفانه این لنز دارای بوکه بسیار بدی در رده خودشه و این یک واقعیته. واقعیتی که حتی با شارپنس و و وضوح اندکی بهتر , قابل اغماض نیست
اما در مورد پرتره :
در آتلیه با توجه به چگالی پیکسل ها و تعداد فوتوسایت های روی سنسور , معمولا از بازه های اولیه دیافراگم استفاده نمیکنند و بازه های 8 تا 11 , بازه های مقبول تری هستند. هر چه دیافراگم بسته تر باشه , به همان نسبت عمق میدان بیشتر شده و به همان مقدار هم نقاط خارج از فوکوس ( و حتی نقاط نزدیک به نقطه فوکوس ) , تشکیل دایره کوچکتری روی سنسور خواهند داد .
در دیافراگم های بسته هم که هیچ تفاوت محسوسی بین این دو لنز نیست ( مقصود 15-85 و 16-85 است )
اما در مورد پرتره های خارج از استودیو :
خب هر دوی این لنز ها دارای دیافراگم بازی نیستند . در واقع لنز های مخصوص پرتره نیستند اما به هر جهت در بازترین دیافراگم ممکن , شارپنس 16-85 اندکی بهتر از 15-85 خواهد بود اما در عوض بوکه بسیار بدتری هم خواهد داشت
تاکید من در این قسمت بود که کسانی که قصد تهیه این لنز رو دارند به بوکه این لنز هم در فضای آزاد دقت کنند
( حالا اینکه این به مذاق شما خوش نیومده بهتره شکایتش رو به نیکون ببرید . در واقع این یک حقیقت بود که ربطی به نظرات شخصی نداره)
جناب آقای انوش :
بیراهه اینجا است که شما قسمتی که موجب برتری نیکون میشه با آب و تاب تعریف میکنید ( مثلا چند دلار ارزانتر بودن رو ) اما اونجا که مربوط به مقایسه بوکه میشه اصلا صحبتی در مورد اون نمیکنید .
و این جفا کردن در حق کسی است که قصد خرید این لنز ها رو داره
قصد راه گشایی ندارم که چراغ به دست کسی بدم اما قصد به چاه انداختن هم ندارم
چندین چراغ دارد و بیراه می رود - بگذار تا بیافتد و بیند سزای خویش
============
اما در مورد قیمت هایی که هر برند روی لنز های خودش میذاره و مقایسه این قیمت ها :
مگر قیمت و تعداد لنزهای 70-200 کنون در قیمت و تعداد لنزهای 70-200 نیکون تاثیر گذار بوده که حالا قیمت 18-105 و 18-135 بخواد با هم مقایسه بشه؟
قیمت هر محصولی از یک برند با توجه به سهم اون برند از بازار و نیاز مشتریان و شرایط بازار و شرایط دیگر محصولات اون شرکت تعیین میشه .
=============
بعضی پیشنهادات واقعا بی جا است به قول انوش وقتی که رنج واید این لنز استفاده ای در استدیو نداره چرا باید پول بیشتر پرداخت کرد یادتون نره که این دو لنز بهترین لنز های walk around هستند نه چیز دیگری
لنزی که در ابتدا از 15 یا 16 شروع بشه اعوجاجش بیشتر از لنزی هست که از 18 وبا 24 شروع شود و این برای عکس های پرتره اصلا خوب نیست
در مورد دیستورشن و مقایسه دو لنز 15-85 و 24-105 در برند کنون :
این مقدار دیستورشن لنز 24-105 در فاصله کانونی 24 میلیمتر ( معادل 38.4 ) :
و این هم مقدار دیستورشن لنز 15-85 در فاصله کانونی 24 ( معادل 38.4 ) :
لنز 15-85 لنزی است که از فاصله کانونی 20 با بالا کنترل بسیار خوبی روی دیستورشن داره
==============
در مورد لنز 15-85 کنون :
من این لنز رو به همه کسانی که قصد تهیه یک لنز برای آتلیه , یا یک لنز کاربردی برای بسیاری موقعیت های عکاسی رو دارند و یکی از بدنه های کراپ دار کنون رو هم دارند , توصیه میکنم
این لنز دارای کیفیت ساخت قابل قبول و کیفیت اپتیکی مناسبیه و رنج اون برای بسیاری از موقعیت های عکاسی راه گشاست .
==============
در مورد رنج 15 تا 50 که دوستان اصرار دارند در آتلیه به درد شما نخواهد خورد :
این رنج در دوربین کراپ دار رنجی حدود 24 تا 80 رو شامل میشه
چه کسی گفته که رنج 80 در آتلیه به کار نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس شما برای پرتره های تمام قدی از چه فاصله کانونی ای استفاده میکنید ؟
مگر همه عکس های پرتره شما مربوط به صورت و نهایتا چانه خواهد بود ؟
اگر بتونید کنترل خوبی روی نسبت فاصله های داشته باشید به راحتی میتونید از فاصله های کانونی ای که در اونها دیستورشن نداید , استفاده کنید
==============
این لنز برای آتلیه هایی که متراژ کمتری دارند و فضای آتلیه اونها جمع و جورتره , میتونه لنز خوبی باشه
منتها باید به تفاوت فاصله ها در اجزای سوژه تا دوربین نیز باید دقت کنید تا تفاوت فاصله موجب تفاوت اندازه نشه
چرا که این موضوع مهمتر از حتی برخی از دیستورشن های لنز ( خطای بالشتکی یا بشکه ای شدن ) هست