رابرت کاپا معتقد است که:راستی یه سوال دیگه:
70-200 در عکاسی مستند اجتماعی بیشتر بدرد می خوره یا واید ( 11-16 ) ؟
جواب عکاس ها خیلی مختلف بود و من کاملا گیج شدم!
از یک طرف هم 70-200 خیلی گرونه.
چی کار کنم؟
اگر عکس های شما به اندازه کافی خوب نيست ، حتما به اندازه کافی به سوژه نزديک نشده ايد.
بیشتر عکاسان مستند از لنز های نرمال به پایین استفاده می کنند و نمونه ی تاثیرگذاری آثار را می توان در اغلب کار های عکاسی چون جیمز نچوی و سایرین دید.
دوست خوبم رضا وهمی خلاف این را به من اثبات کرده و عکس های خوبش و مقام های جهانی که با تصاویر تله (70-200) ثبت شده اند را گواه بر رد این موضوع می داند
دوست عزیز دیگرم ، علی اکبر شیر ژیان نیز معتقد بود که لنز وایدی چون 24 م.م از لحاظ بصری تاثیر گذاری بیشتری در آثار مستند دارد و بر این اندیشه اش پافشاری داشت.
من شخصا لنز واید را انتخاب می کنم ، از این لحاظ که تاثرات ویژه ای در خود دارد و احساس نزدیکی بیننده با اثر بیشتر است ./ اما لنز تله را به کل رد نمی کنم و گمان می کنم با شناخت درست از خروجی کار می توان تصاویر بسیار پرتوانی ارائه داد.