سحابی های اطراف دجاجه، از جمله سحابی آمریکای شمالی، که فقط با نوردهی مشاهده می شود. پرنور ترین ستاره، آلفا دجاجه ( Deneb ) است. عکاسی به روش پیگی بک
ISO : 2000
f = 1.8
F = 50 mm
t = 30 Seconds
سحابی های اطراف دجاجه، از جمله سحابی آمریکای شمالی، که فقط با نوردهی مشاهده می شود. پرنور ترین ستاره، آلفا دجاجه ( Deneb ) است. عکاسی به روش پیگی بک
ISO : 2000
f = 1.8
F = 50 mm
t = 30 Seconds
اصلان نورقاسمی
توضیح بیشتری میفرمایید؟
عکاسی به روش پیگی بک
ببخشید که من دخالت می کنم. گفتم تا اصلان خان جواب کامل بدن یه توضیح کوچولو بدم.
در این روش دوربین بر روی تلسکوپ نصب میشه و به دلیل اینکه حرکت تلسکوپ به واسطه موتور پایه, اثر حرکت دورانی زمین رو خنثی می کنه, دوربین هماهنگ با موقعیت ستاره ها حرکت می کنه و در نتیجه اون حالت رد ستاره ها از بین میره. برای مورد استفاده این تکنیک هم وقتیه که از تلسکوپ یا لنز تله برای عکاسی از اعماق آسمان استفاده می کنیم و می خوایم برای مدت "طولانی" دیافراگم باز بمونه اما ردی از ستاره ها نمونه. معادل فارسیش هم میشه قلمدوش.
درست گفتم اصلان خان؟
ج.ابراهیمی
Piggy Back، اصطلاحا به سوار شدن بر کمر شخصی یا حیوانی گفته می شود! این روش عکاسی که به روش قلمدوش هم معروف است، برای عکاسی نقطه ای از ستارگان به کار می رود و در حقیقت ساده ترین راه و یکی از دقیقترین راه ها هست. این عکس ها را مشاهده فرمایید:
فکر کنم گویای همه چیز باشد:
این هم تجهیزات خودم در آن شب: (بابت کیفیت کم عذر خواهی می کنم، با موبایل گرفته ام)
دلیل این که دوربین و تلسکوپ هر دو روی مقر قرار می گیرند، این است که مانت (موتور) در دنبال کردن ستاره، همیشه خطاهایی دارد، تلسکوپ این گونه به کمک ما می آید که شما چشمی رتیکول دار روی تلسکوپ می بندید، این چشمی ها یک + درون خود دارند که با LED روشن می شود، و شما یک ستاره نسبتا پر نور هم بُعد با نقطه مورد نظر عکاسی را با چشمی نشانه می روید و در طول مدت نوردهی مواظب خواهید بود که از وسط + خارج نشود.
نمونه چشمی رتیکول دار:
شما خودتان استاد هستید :"> البته با لنز های زاویه باز هم این گونه عکاسی می کنند، اکثر عکس هایی که راه شیری بسیار پر نور و جذاب ثبت شده، همین گونه عکاسی شده است.ببخشید که من دخالت می کنم. گفتم تا اصلان خان جواب کامل بدن یه توضیح کوچولو بدم.
در این روش دوربین بر روی تلسکوپ نصب میشه و به دلیل اینکه حرکت تلسکوپ به واسطه موتور پایه, اثر حرکت دورانی زمین رو خنثی می کنه, دوربین هماهنگ با موقعیت ستاره ها حرکت می کنه و در نتیجه اون حالت رد ستاره ها از بین میره. برای مورد استفاده این تکنیک هم وقتیه که از تلسکوپ یا لنز تله برای عکاسی از اعماق آسمان استفاده می کنیم و می خوایم برای مدت "طولانی" دیافراگم باز بمونه اما ردی از ستاره ها نمونه. معادل فارسیش هم میشه قلمدوش.
درست گفتم اصلان خان؟
پ.ن : امیدوارم مشکل من با Stack کردن، با عوض کردن فوتوشاپ حل شود. من از CS4 ME Extended استفاده می کنم، ولی نه امکانات ME را درست و حسابی ارائه می دهد، نه امکانات Extended را ! :D
اصلان نورقاسمی
ممنون از توضیحات.
من از پست قبلی شما برداشت کردم که می خواهید با ترکیب چندین عکس، یک عکس وسیع از آسمان داشته باشید. حالا این stacking چیست؟امیدوارم مشکل من با Stack کردن، با عوض کردن فوتوشاپ حل شود. من از CS4 ME Extended استفاده می کنم، ولی نه امکانات ME را درست و حسابی ارائه می دهد، نه امکانات Extended را ! :D
یعنی فاصله بین دو فریم زیاد باشد؟در تعداد شاتهای بالا با فاصله نسبتا زیاد (زمانی) آیا Image Stacking مشکل ساز نمی شود؟
بله اگر اینگونه باشد، Trail مداومی نخواهیم داشت.
اصلانجان سنسور دوربین شما اصلاح شدهاس؟ برای ثبت شدن سحابیها عرض میکنم.سحابی های اطراف دجاجه، از جمله سحابی آمریکای شمالی، که فقط با نوردهی مشاهده می شود.
محمد زرندی
خیر. ولی برنامه هایی برای خرید بادی دوم و به اصلاح این بادی ( به اصطلاح Modified کردن ) دارم. دوربین های قدیمی فیلتر های IR نا مرغوب تری نسبت به دوربین های جدید دارند، همین باعث شده تا این لحظه جلوی خودمو بگیرم :-Sاصلانجان سنسور دوربین شما اصلاح شدهاس؟ برای ثبت شدن سحابیها عرض میکنم.
منظور دقیق من این است:من از پست قبلی شما برداشت کردم که می خواهید با ترکیب چندین عکس، یک عکس وسیع از آسمان داشته باشید. حالا این stacking چیست؟
وقتی شما از رد ستارگان عکس می گیرید و آنها را روی هم می اندازید، می توان نوردهی فریم ها با هم جمع می شود. مثلا 10 فریم 30 ثانیه ای مانند یک تک فریم 5 دقیقه ای می شود. فقط چون 3 پایه ثابت است، پیش زمینه عکس ( درخت، مناظر زمینی و... ) ثابت است و راحت فریم ها روی هم انداخته می شوند. ولی در مورد من، کادر به مقدار بسیار کم ( + و - 0.2 یا 0.3 درجه ) شناور است و هر فریم مقدار بسیار کمی با بقیه تفاوت دارد. این تفاوت به خاطر خطای تلسکوپ در دنبال کردن جرم است (موتور من به دلیل کهولت خطای زیادی دارد) یعنی برای روی هم انداختن فریم ها، هر فریم باید کمی حرکت داده شود تا ستارگان هر دو فریم منطبق بر هم شوند. مشکل من این حرکت دادن فریم ها و به اصطلاح Align کردن آنها است تا به طور اوتوماتیک ستارگان همه فریم ها روی هم منطبق شوند.
اصلان نورقاسمی
سلام، اصلان جان نمي دونم كه تا به حال از برنامه Registar استفاده كردي يا نه؟ ولي در سايت زير مي توني اون رو به صورت آزمايشي دانلود كني، كارش تركيب فريم هاست، من خودم فقط نصبش كردم چون فعلا پايه با موتور ردياب ندارم.
به ادعاي اين سايت خوشه پروين يا M45 با كمك اين نرم افزار:کد:http://www.aurigaimaging.com/
البته در توضيحات فقط از عكس استفاده شده و نوردهي طولاني بوده!!
The black-and-white images were, respectively, 60- and 110-minute unfiltered and cyan-filtered exposures. The cyan exposure captured the faint blue reflection nebulosity. The 3 images were aligned by RegiStar, and then a composite image was created using the Lab color model in
______________________
مهدی منصوريان
Panasonic Lumix DMC-FZ18
سلام
يك سوال در مورد اينتروال تايمر D700 دارم، اگر زمان نوردهي شما با زمان تنظيم شده بين شاتها (intervals) يكي باشد، شاتها درست ثبت نميشوند. (از دست ميروند...به اين ترتيب كه دومين شات از دست ميرود و سومي با توجه به فقدان اولي فرصت پيدا ميكند و به اين ترتيب فقط شاتهاي فرد ثبت ميشوند)
- راه حل جايگزين بدون استفاده از ريموت و با همان تايمر دوربين چيست؟
- اگر بر فرض اينتروالها سهثانيه* اضافه باشند(در مورد عكاسي نجومي مثلاً عكسهاي 30 ثانيهاي و اينتروالهاي 33 ثانيهاي...) رد ستارگان منقطع نميشود؟ اگر هم اين اتفاق نيفتد (منقطع نشود) در مواردي غير از عكاسي نجومي (مثلاً 40شات 2 ثانيهاي پشتهم و بدون وقفه) چكار بايد كرد؟
در نهايت براي امثال بنده كه هنوز فرصت تعويض فتوشاپ خود با نسخه اكستندد را پيدا نكردهاند....- اين نرمافزار - با فرض اين كه قبلاً در اين تاپيك معرفي نشده - را توصيه ميكنم (كه freeware است و با حجم بسيار كم) كه در آن ميتوانيد خروجي را در حال تكميل شدن ببينيد و ويدئو نيز از آن درست كنيد (اين آخري را امتحان نكردهام)
- قاعدتاً بايد 31 ثانيه كافي باشد...اما در فورومي چنين نوشته بود و براي تست آن بايد خودم (البته با استفاده از درپوش لنز) امتحان كنم اما نظرش اين است كه بايد لااقل 33 ثانيه باشد و الا شاتها از دست ميروند (بعيد نيست، چون زمان شروع نيز اگر "حالا" تنظيم نشود، بايد لااقل دو دقيقه! بعد باشد تا تايمر كار كند!) مطلب را اين جا ميآورم:
جالب اينجاست كه اگر يك ريموت سيمي ساده به كار رود، با تنظيم دوربين در حالت عكاسي پياپي همه چيز درست ميشود (حتي با روش كش و ...) اما خيلي آدم لجش ميگيرد كه از اين امكان در دوربينش نتواند استفاده كند. باز لااقل اگر تعداد شات در هر اينتروال دو رقمي بود، همه چيز حل ميشد.The best I could set on my D3S and get 20 images in a row (setting the number of images to 20) each taken at a 30" shutter speed was taking one shot every 33 seconds. If I tried an interval shorter than that it would skip images.
A second way of configuring interval the run of a very long sequence is to take multiple shots during each interval. By setting the number of shots to 9 instead of one and setting the interval to 4' 50". I ran this experiment setting the number of intervals to 5 and ended up with the full 45 images.
Even better, using a locked cable, by setting the camera in continuous mode, it will take an image every 30" until you release the lock. Of course, this only works if you are there to start and stop the sequence.
Interestingly enough, for the first method, each image was recorded exactly 33 seconds after the previous. The second method recorded each 32 seconds after the previous except for the 9th image. The last method recorded each either 32 or 33 seconds after the previous image with 32 seconds happening for about 4 out of 5 frames.
I have not tested this for star trails to see how the gaps are.