جدی فکر کنم حامد جان فیلم زیاد می بینی . من در پارک مشغول عکاسی بودم که توسط سه تا کوچولو هدایت شدم و به ....
هنوز در گیرشم و مدارکمو هنوز پس ندادند چند ساعتی هم انجا بودم یه دفترچه هم از زمان کودکی تا بزرگسالیم نوشتم.
جدی فکر کنم حامد جان فیلم زیاد می بینی . من در پارک مشغول عکاسی بودم که توسط سه تا کوچولو هدایت شدم و به ....
هنوز در گیرشم و مدارکمو هنوز پس ندادند چند ساعتی هم انجا بودم یه دفترچه هم از زمان کودکی تا بزرگسالیم نوشتم.
ویرایش توسط Persian : Saturday 24 February 2007 در ساعت 15:03
این موارد ی که شما میگی، کارت خبر نگاری که هیچی، کارت روابط عمومی ریاست جمهوری رو هم داشته باشی بردنت! :) این که بحث نداره. بخوان ببرنت بردنت دیگه.
شما هم کوتاه اومدی. یه دوستی داشتم، از اون آدم های سیریش بود. قیافه داغونی داشت ( تالاسمی داشت خدا بیامرز ) و چپ و راست به جرم اعتیاد میگرفتندش. یکی از همین الگانس ها توی میدون امام حسین گرفته بودش همونجا جلوی مردم لختش کرده بودن. به بازرسی ناجا شکایت کرد، یارو به .... ...... افتاده بود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بابا من این تاپیک رو نوشتم که چهار تا عکس بزارید ببینیم، نه اینکه این ها رو بگید دلمو بپکه! :)
Hamed KhoramyarMy Gear: D300 + Nikkor(s) 10.5mm / 10-24 / 17-55 / 70-200 / TC 1.7 / SB800 / MF3a + 50 F1.4 D
این عکس ها مربوط به آتش سوزی دیروز کارولینا هست که یکی از اون خاکستر ها هم خونۀ ما بود..
البته نمیدونم این تایپیک جای مناسبی بود یا نه. عکاسی خبری که هست :)
اقا اینکه ما تو کجا زندگی میکنیم و به چی گیر میدن به چی گیر نمیدن بحث قدیمی و تکراری هست این حرفا رو ول کنید .تو عکاسی شما باید بدونی تو چه جای داری عکس میگری واینکه باید بدونی کی عکس بگیری... این همه عکاس خبری و غیره خبری داریم که بدون کارت نامه و بخشنامه و این چیزا دارن کار میکنن اتفاقی هم نمی افته . یادم اوایل خودم دنبال کارت بودم ولی کم کم به این نتیجه رسیدم که خودم باید نقش کارت رو بازی کنم خیلی جاها هم باید سرتو بندازی پایین کارتو انجام بدی به کسی هم توجه نکنی . خلاصه شرایط اینه کاریش هم نمیشه کرد .حالا هم به جای این حرف ها یه مقدار در مورد مثــال تکنیکی بحث کنید
Canon EF 24-70mm f/2.8 L Canon EOS 7D Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USMCanon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USMCanon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Canon EF 50mm f/1.4
www.sepantra.com
سلام
كلی گشتم كه این سئوالم رو كجا مطرح كنم سر از اینجا درآوردم! اگر جاش اینجا نیست لطفا راهنمایی بفرمایید.
می خواستم بپرسم اگر شما برای كاری 200-300 تا عكس بگیرید و مجبور باشید ظرف 24 یا حداكثر 48 ساعت بعد كار رو تحویل بدید jpg عكاسی می كنید یا Raw? با پروسس چه كار می كنید؟ شاید راه اصولی این باشه كه raw عكاسی كرد، فایلها رو دسته بندی و سپس گروهی ویرایش كرد. من تا حالا این كار رو نكردم. نمی دونم كار خوبیه یا نه؟ با وجود اینكه به رغم دسته بندی باز هم هر عكس مشخصات خودشو داره و هیچ هیستوگرام دو عكسی مثل هم نمیشه و بالاخره كمی با هم اختلاف دارند. یا اینكه بی خیال raw شد؟
اما سئوال كلی تر اینه كه خبرنگاران چه كار می كنند؟ فایلها رو بدون هیچ پروسسی به خبرگزاری می دهند؟ اصولا مراحل تحویل عكس بعد از عكاسی به چه صورت هست؟
والا عموما در ایران jpg عکاسی میکنند.(البته یکسالی هست خبر از حال خبرگزاریها ندارم)
اما چه کارهایی میشه کرد:
کاری که من انجام میدم اینه که راو عکاسی میکنم و ۹۹ تا ۹۹ تا در ACR تبدیل میکنم... (گمانم بیشتر که میشد اذیت میکرد)
گمانم برای ۹۹ فریم عکس که اشکال عجیبی توشون نباشه(که دیگه اندکی عکاسی یاد گرفتم! اصولا مشکلی توشون نیست!) حدود ۱۰ دقیقه وقت لازم دارم تا تنظیم رنگ و نور و کنتراست انجام بدم....
کمتر از ۱۵ دقیقه هم طول میکشه تا فایلها (۹۹ تاش) تبدیل به jpg بشه و save بشه!(روی دستگاه من)
این زمانی که دارم میگم برای یک عکاسی خبری.. عادی... که عکسهای نرمال گرفته باشین و عملیات محیرالعقولی هم انجام نداده باشین(یعنی عکاسی خیلی مهمی نباشه...و یا شرایط خاصی مثل تئاتر نباشه...)
و خروجی کار هم خیلی حساس نباشه...
وگرنه پیش میاد که برای پروسس یک فایل نیم ساعت وقت بگذارم... دوستان زیادی هم اینجا هستند که برای پروسس فایلهاشون(اصولا غیر خبری) چند روزی کار میکنند.
خلاصه هرچه شرایط نور و وایت بالانس عکسها نزدیک تر باشن؟ زمان پروسس هم کاهش پیدا میکنه...
این شکلی که توی ACR همه اونهایی که مثل هم هستند(اصولا هم پشت سر هم هستند) رو انتخاب میکنم و تنظیمات مشابه انجام میدم...(مثلا همه اونهایی که در آفتاب گرفته شده... و بعد اونهایی که در سایه گرفته شده...) بعد سریع مرور میکنم و تصحیحاتی که لازم هست رو تک تک انجام میدم...
اما چه روشهای دیگری هم هست؟
مثلا میتوانید raw + jpg عکاسی کنید....(در دوربین شما نمیدونم میتوانید فایل بزرگ jpg به همراه raw بگیرید یا نه...)
و jpg ها رو بدید بره... اگر اشکالی در عکسهای خاصی بود به فایل راو رجوع کنید.
نکته اینکه دوربینهای جدید خروجی jpg بسیار دلچسبی دارند... هر روز بهتر از دیروز :cool: در صورتی که هنگام عکاسی دقت کنید با jpg خالی هم میتوانید عکسهای بسیار خوبی ثبت کنید.
بله هنوز هم همينطوره . به لطف دوربينهاي جديد عموما jpg عكس ميگيرن.نوشته اصلی توسط Arash
---------------------------------------------------------------
با اينهمه پروسسي كه در خبرگزاريها انجام ميشه ، در حد ويرايش level ها ، كنتراست و كراپ هست ، كه روي فايلهاي jpg هم نتيجه مطلوب رو ميده.
چيزي كه بيشتر از همه در خبرگزاري اهميت داره اينه كه شما از اون موضوع عكس داشته باشي. ولو به خاطر ايزوي 3200 خالخالي باشه!! در واقع زاويه و كادر و تركيبندي خيلي مهمتره و مسائل ديگه عكس ، از اولويت كمتري برخورداره.حالا نه اينكه ديگه عكس داغون تحويل بدند ها!!
البته اينهمه عجله بعلت اين هست كه معمولا كمتر از 2 ساعت بعد از برنامه عكسها منتشر ميشه.
براي روزنامه ها وقت بيشتره و تقريبا يك روزي رو وقت دارين تا عكسها رو برسونيد. يعني امروز عكس ميگيري و تا شب قبل از اينكه صفحه بسته بشه ميتوني عكسها رو برسوني.
شما اگه وقت بيشتري دارين ، پيشنهاد آقاي عاشوري نيا ، يعني raw+jpg رو انجام بدين كه ديگه نگراني بابت از دست رفتن كيفيت كار نخواهيد داشت.
محمدرضا
یعنی شما همه تنظیمات رو در Acr رو به صورت گروهی انجام می دهید و دیگه در فتوشاپ كار خاصی روی عكسها انجام نمی دهید؟
D50 در حالت raw+jpg فایل jpg basic ذخیره می كند. البته حتی با دوربین من هم خروجی jpg برای كاری كه می خوام قابل قبوله. اما از یك طرف به دلیل نداشتن فلاش مناسب و از طرف دیگر وسواس ارائه كار خوب و بی نقص كمی دو دل هستم.ولی روشی كه شما انجام میدید مطمئن تره.
ممنون از پاسخ كامل و دقیق شما.
بستگی داره...یعنی شما همه تنظیمات رو در Acr رو به صورت گروهی انجام می دهید و دیگه در فتوشاپ كار خاصی روی عكسها انجام نمی دهید؟
اصولا اگر خروجی عکس مجلات باشن؟(الان با هیچ روزنامه ایرانی کار نميکنم..) که فقط تبدیل میکنم... چون فایل بزرگ رو به مجله ميدم و کارهایی که لازم هست رو توی ACR میشه انجام داد...(مگر اینکه عکس اشکال عجیبی داشته باشه...که اصولا در عکاسی خبری قرار نیست موقع پروسس پشتک واروو زد... همون کارهایی که توی ACR انجام میشه کافیست... حتی ميتوانید کراپ هم بکنید...)
در ثانی ... عکسها میره زیر دست دبیر سرویس عکس مجله (اگر وجود داشته باشه که اصولا نداره...) و یا زیر دست طراح، گرافیست، صفحه بند... و یا گاهی تایپیست! که هربلایی سر عکس خواست در بیاره و عکس رو توی صفحه جا بده و بفرسته برای چاپ....
در چنین حالتی شما هرچقدر هم پروسس کنید؟ داستان میخ آهنی و سنگ است.
اما عموما کجاها عکسهام وارد فتوشاپ میشن؟
زیاد پیش میاد عکس رو برای سرویسهایی میفرستم که اصلا عکس رو در سایز اصلی لازم ندارند. پس عکس رو کوچکتر میفرستم
حالا که قراره عکس ریسایز بشه! این امکان رو پیدا میکنم که از لحاظ فنی کنترل بیشتری روی عکس داشته باشم... در اینجور مواقع ممکنه عکس رو کراپ کنم و بفرستم(اشکال خاصی در کیفیت عکس بوجود نمیاد)
و به خروجی نهایی عکس از لحاظ شارپ بودن دقت میکنم...
همین...
البته نکته اینه که این مواردی که میگم زیاد پیش میاد؟ دیگه ۹۹ عکسی در کار نیست! بلکه یک عکس ؟ ۵ عکس؟ یا خلاصه تعداد مشخص و محدودی عکس هست و ارزش کاری مشخصی که باعث میشه دقت بیشتری لحاظ بشه...
شاید چیزی که دارم میگم برای بسیاری از شما بیمبالاتی به نظر بیاد.. ولی واقعیت اینه که اگر در شرایط کاری باشید چارهای جز این نیست... و روند کاریتون شکلی تجاری پیدا ميکنه که زمان توش بسیار بسیار مهم هست و شما باید بر اساس پولی که دریافت ميکنید کار کنید...(البته تجربه هم باعث میشه سرعت عمل و کیفیت کارتون بالا بره)
خلاصه اینکه قرار نیست یک ساعت عکاسی کنید و ۱۰ روز روی عکسها کار کنید و مثلا ویزیت ۴۰ هزارتومانی بگیرید!
باید به یک استاندارد کاری از لحاظ زحمتی که ميکشید برسید....
که تعداد کار...اعتبار کار... فشردگی کار... زحمت و فشار بدنی... خطر! ... تجهیزات مورد نیاز و استفاده... استحلاک... زمان پروسس و ... آینده شغلی ... رو توش حساب کنید.
سلام
ببخشید من نه خبرنگارم نه تا حالا عكاسی خبری كرده ام ولی چیزی كه به ذهنم میاد اینه كه وقتی RAW بگیرید حداكثرش اینه كه 10-15 دقیقه معطل بشید و گروهی همه رو بدون هیچ تغییری ( با Shot Setting) تبدیل به Jpeg كنید و تحویل بدید ولی Raw رو نگه دارید كه اگر عكسی انتخاب شد و لازم بود پراسس خاصی روش انجام بشه بتونید بعدا روش كار كنید . ولی وقتی از اول JPEG گرفتید این امكان رو ندارید. به عبارتی اولی در همه حالت با سریعترین زمان قابل تبدیل به دومی هست ولی برعكسش امكان پذیر نیست.
فرهاد حسيني