نوشته اصلی توسط
MSRS
من این عکاس رو نمیشناسم و در موردش قضاوت نمیکنم.
اما یک سوال اساسی دارم.
هرکدام از ما به عنوان یک عکاس حاضریم چنین واقعه ای اتفاق بیفتد و ما در آن حضور داشته باشیم، عکس بگیریم و جایزه آن را بگیریم ... یا اصلا حاضریم چنین اتفاقی نیفتد؟
می دانم انتخاب با ما نیست، اما منظورم اینه که در درونمان چه میگذرد؟
آیا حاضریم اصلا چنین وقایعی رخ ندهد؟ حالا ما هم جایزه نگرقتیم، نگرفتیم.
یا اینکه در زمان وقوع حادثه هم و غممان این است که عکسمان خوب ثبت شود؟ (آن هم نه به خاطر اینکه ظلم را به تصویر بکشیم بلکه به خاطر مطرح شدن خودمان از طریق دیده شدن عکسمان).
سر صحنه حاضر میشویم، عکسمان را میگیریم. کارمان که تمام شد راهمان را میگیریم و میرویم. بی تفاوت به آنچه مقابل لنز دوربینمان اتفاق افتاد. همه چیز برایمان در LCD دوربینمان مهم است نه در دنیای واقعی.
حالا اگر جایزه ای هم نصیبمان شد انگیزه مان بیشتر می شود که در فجایع بیشتری حاضر شویم و عکس بگیریم. شب هم سر راحت روی بالش میگذاریم.
بین خلق یک عکس عالی از هر نظر یا نجات سوژه و از دست دادن عکس و حتی جایزه آن کدام را انتخاب میکنیم؟
البته کاملا مشخص است که در خیلی وقایع عکاس قدرت ممانعت ندارد. اما مهم حس او بعنوان یک انسان است.
نمیدانم اسم "مارلون براندو" را شنیده اید یا نه.
وی بخاطر بازی در فیلم پدرخوانده جایزه اسکار گرفت. براندو جایزه اسکار را قبول نکرد، در مراسم حاضر نشد و به جای خود یک سرخ پوست را به
مراسم اسکار فرستاد تا بیانیه براندو را به نفع سرخپوستان و در اعتراض به رفتار غیرانسانی هالیوود با این صاحبان اصلی سرزمین آمریکا بخواند.