سلام
با سلام
چرخش ستارگان
محسن حسن پوراگر سراب دیدید بنشینید و از آن آب بنوشید، نگذارید سراب به دروغش افتخار کند.
Nikon D600 - TAMRON AF 19 .35 f 3/5 . 4/5 - 50 f1/8D و دیگر هیچ
غلامرضا فرخ نسب
سلام
از آقای میری سوال دارم: در مشخصات اکثر عکس های این تاپیک تون عدد دیافراگم رو 2.8 نوشتید. میخواستم بدونم چطور این دیافراگم بزرگ باعث تار شدن عکس هاتون نمیشه؟
آیا بخاطر این هست که شما مالتی شات میگیرید ؟ یعنی کل شات ها رو دیافراگم بزرگ استفاده میکنید، ولی برای هر قسمت/شیئ در منظره جداگانه روی اون شیئ فوکوس میکنید(با همین دیافراگم بزرگ) و بعد اینها رو با هم در نرم افزار ترکیب میکنید؟ (در مایه های فوکس استکینگ ؟)
خب یعنی آسمان و دور دست ها رو هم با دیافراگم بزرگ میگیرید؟! عجیبه برام.
شاید دیافراگم 2.8 فقط متعلق به یکی از شات ها باشه و در شات های دیگرش دیافراگم های کوچک استفاده میکنید.
قضیه مالتی اکسپوِژر برای نقاط نوردهی مختلف رو میدونم.ولی استفاده از این دیافراگم خیلی بزرگ برای ثبت تصاویر واید و منظره مانند برام عجیبه. اینکه چطور تصاویرتون تار نمیشند.
ممنون میشم توضیح بدید.
سلام دوست عزیز
بله اکثر عکس های ثبت شده در فاصله کانونی 14 میلیمتر با اپرچر 2.8 و تک شات بوده است و خبری از عکس های مجزا و ترکیب آنها نیست. البته این مختص به بنده نیست بلکه اکثر عکاسان مناظر آسمان شب در سراسر دنیا از همین عدد برای ثبت های خود استفاده می کنند. چالش عکس های شب ، تاریکی و کمبود نور است که به واسطه انتخاب لنزهایی مجهز به اپرچر گشوده و بدنه هایی با سنسور فول فریم و رفتار نویزی مناسب جبران مافات می شوند.
اما برسیم به پاسخ سئوال شما ، برای دانستن چرایی این موضوع می بایست به رابطه مابین فاصله کانونی لنز و اپرچر رجوع کنیم :
فاصلهٔ کانونی در لنزها، به میزان همگرایی یا واگرایی پرتوهای نور گفته میشود. یعنی هر چه فاصله کانونی کوتاه تر (زاویه دید باز تر) باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد (زاویه دید محدود تر)، قدرت و تمرکز نور کمتر میشود. به خاطر همین است که عمق میدان لنزهای تله و واید در یک اپرچر واحد و در شرایط یکسان با یکدیگر متفاوت بوده و لنزهای تله پشت زمینه سوژه را بیشتر محو می کنند.
فاصله کانونی مناسب و متداول عکاسی از مناظر شبانه 8 ، 14 و 16 میلیمتر است که با توجه به توضیحات فوق ، فاصله زیاد دوربین تا اجرام آسمانی و تنظیم فوکوس بر روی بی نهایت ، انتخاب اپرچر گشوده به وضوح عکس لطمه وارد نمی کند. در خصوص عناصر موجود در پیش زمینه نیز جای نگرانی زیادی وجود ندارد ، زیرا در تاریکی زیاد محیطی گستره داینامیکی عکس آن قدر بالا نیست که تاری المان های زمینی آزار دهنده باشند. ضمن اینکه اگر به هر دلیلی خواستیم وضوح زمین را بیشتر به تصویر بکشیم می توان از همان روش استکینگ که شما فرمودید استفاده کرد ، یعنی تهیه دو شات ، یکی فوکوس بر روی زمین و دیگری بر آسمان و سپس ترکیب آنها.
موفق باشید.