سلام
http://www.cubeupload.com/files/97bf24zahra1.jpg
Printable View
عکس دخترم اوا
دوست عزیزم GAM
عکاسانی که پرتره می گیرند اکثرا به روتوش اعتقاد دارند و عکس بدون روتوش را غیر قابل نمایش می دانند.
شاید عده ای روتوش زیاد را صحیح نمی دانند و عده ای به آن اعتقاد دارند اما اکثر آنها وجود رتوش را لازم و مهم می دانند.
بنده شخصا اعتقاد دارم که عکس هایی که در محیط بسته و آتلیه و استودیو گرفته می شود را بهتر است بیشتر و بهتر روتوش کرد و عکس هایی که در محیط باز ( البته باز هم با استفاده از ابزار و تجهیزات پرتره گرافی مثل رفلکتور و ... ) گرفته می شود را می توان کمتر روتوش کرد ( نظر کاملا شخصی )اما پرتره بدون رتوش را غیر قابل نمایش می دانم.
متاسفانه در دنیای دیجیتال با به دلایلی اکثر دوستان و عکاسان یک مرحله از کار را که همان ظهور است را فراموش می کنند و گاهی دیده ام که عکس را از دوربین گرفته و مستقیما چاپ می کنند!:eek:
درست است که دنیای دیجیتال ابزار ها را تا حدود زیادی برای ما آسان تر و در دسترس تر کرده است اما نمی توان از یک مرحله جهش کرد چرا که نتیجه کار یقینا مطلوب نخواهد بود.
در عکسی که شما قرار دادید کوچکترین اثری از ویرایش و روتوش دیده نمی شود.حتی ساده ترین و ابتدایی ترین ویرایش های یک فایل دیجیتال مثل تنظیم وایت بالانس .
یک بار جناب محبی تذکر دادند که هر عکس پرتره نیست و هر عکاسی از چهره ای را نمی توان پرتره نامید.
به نظرم باید هم در ویرایش و هم در کادربندی و ظهور کارتان تجدید نظر کنید.(و هم در مکان نمایش آن )
اما به هر حال تلاش شایسته ای است....
در این مورد بنده نیز با ایشان هم نظرم و به نظرم یک پرتره یک حداقل هایی دارد که در بسیاری از عکس هایی که در این تاپیک قرار داده می شود دیده نمی شود.
جناب مداح از لطف و نظر شما متشکرم. در مورد وایت بالانس حق با شماست و دلیل ان کالیبره نبودن و نامناسب بودن مونیتور مورد استفاده من است . نگاه سوزه کنجکاو بود ولی حق با شماست اینجا بطور کامل معلوم نیست اما در مورد روتوش عکس که یکی دیگر از دوستان گفتند لازم است. من نظرم این نیست و بسیاری مواقع چهره بدون روتوش و پوست خشن را ترجیح میدم و در عین حال ان را پرتره میدونم.در مورد کادر هم دلیلی نمیبینم که هر عکس که از کادر کلاسیک پرتره تبعیت نکند پرتره نیست همانطور که مثلا عکسهای اخیر جناب ارین یک پرتره کلاسیک نیست در عین حال زیباست
متشکرم
تو عكاسي پرتره و فشن و اصول نورپردازي اون بحث زياد شده و حتي گفته شده كه اين اصول وحي منزل نيست و ميشه ازشون عدول هم كرد اما من تا به حال تا اين حد آزادي كار نديده بودم قبلا تابش نور فلاش از پشت سوژه و يا حتي از گودي گردن رو ديده بودم اما تعدد اونو نديده بودم ميتونيد به لينك هاي زير مراجعه كنيد و ببينيد هدف فقط خلق زيباييه به هر شكل كه بشه
کد:http://www.mariansell.com/htm/fas.htm
حتي تو بعضي عكسها فوكوس رو از سوژه اصلي برداشتن و در عين تاكيد رو سوژه سوژه فوكوس نيستکد:http://www.andrewfashion.com/index.php?c=30
[IMG]http://i31.*******.com/2q3oguf.jpg[/IMG]
والا من تو پرتره بيشتر از اونايي كه نورهاي سخت توشون بكار رفته بيشتر خوشم مياد ميدونم كار كردن با نورهاي سخت خيلي مشكلتره اما به نظرم ارزش داره چون احساسات رو بهتر ميشه با هاش بيان كرد
شايد فكر كنيد كه نظرم اشتباهه اما من اينجوريم ديگه از ديدن كارهاي متفاوت خيلي خوشم مياد
امید جان بعید میدونم دوستان اینجا روعکسهایی که واسه خود آعضا نباشه نظر بدهند! مدتی قبل توافق شده بود در این تاپیک فقط عکس هایی گذاشته شود که عکاس خود شخص باشد. البته اگر نظری داده شود من هم مثل شما از راهنمایی های دوستان استفاده خواهم برد....
ارادتمند شما دوست خوب:::happy:::
امید عزیز، شاید شما خبر نداشته باشید، اما همانطور که افشین عزیز گفتند، چند وقت پیش با نظرخواهی از دوستان قرار شد اینجا تنها کارهای پرتره اعضا آپلود شود. برای عکسهای زیبایی که مییابید و میخواهید با ما به اشتراک بگذارید، تاپیکی داریم به نام: بهترین عکس هایی که در طول روز و یا هفته می بینیم!
ممنون از همکاری شما.
سلام فکر کنم تاپیک یکمی داره به بیراهه می ره .لطفا مدیران هم فکری بکنند که تازه واردان محترم بنده های خدا نمی دانند که در اینجا چه پرتره هایی را باید قرار دهند.در آخر هم فکر کنم قرار شد عکس هایی در این تاپیک بگذاریم که خودمان گرفته ایم اگر اشتباه نکم .می گردم ببینم می تونم پیدا کنم یا نه .
سلام
نمی دونم اسم این کار پرتره است یا سلف پرتره. من اسمش رو گذاشتم Self & My wife portrait!
به خاطر اینکه عکس رو خانمم گرفته :biggrin:
عیب و ایراداتش رو لطفا بگیید. یکیش اینه که سایه چشم راست باید کمی بالا می رفت تا سفیدی چشم کامل میشد.
ولی خداییش پرتره گرفتن خیلی راحتتر از مدل شدنه. :::happy:::
http://www.imageox.com/image/239094-DSC_3088.jpeg
پیام جان خیلی خوشتیپ هستید :::big grin::: همینطور همسر هنرمندی هم دارید.
خوب من معمولا انقدر با دوربین و ۳ پایه و فاصله ور میرم که وقتی از خودم عکس میندازم چهره ام کاملا خسته است .خوب اینو گفتم که قرمزی چشم تون رو یاداور بشم
بنظر من بهترین راه حل همانا نفازولین به مقدار خیلی کم است (مصرف دائم خطرناک است)
گوشه پیشانی سمت چپ هم نور نامناسبی دارد
سلام
http://www.cubeupload.com/files/121e56mahmoodi.jpg
جناب حمز ه ا ی عکس خوبی است .و خوش بحالت که خانمت از شما عکس می گیره .اما گفتنیها رو خودتان و رضا جان گفتید .
برای چنین عکس هایی فکر کنم یک نور دیفیوزر لازم است حتی اگه قرار باشه با کنتراست شدید عکس بگیریم .نور بالا سر هم اگر کمی سر فلاش را بطرف عقب می کشیددید نور روی ابرویتان نمی افتاد .راستی ان تاریکی در قسمت چشم و قرمزی چشم هم می شد با فتوشاپ یک کاریش کرد .
قربانت رضا جان.نقل قول:
پیام جان خیلی خوشتیپ هستید همینطور همسر هنرمندی هم دارید.
خوب من معمولا انقدر با دوربین و ۳ پایه و فاصله ور میرم که وقتی از خودم عکس میندازم چهره ام کاملا خسته است .خوب اینو گفتم که قرمزی چشم تون رو یاداور بشم
بنظر من بهترین راه حل همانا نفازولین به مقدار خیلی کم است (مصرف دائم خطرناک است)
گوشه پیشانی سمت چپ هم نور نامناسبی دارد
والا قرمزی چشم بیشتر به خاطر از صبح تا شب پشت کامپیوتر نشستنه. ولی یه چیزی که خیلی مهمه اینه که اینقدر باید مهارت بدست آورد که تو همون شاتهای اول کار رو تموم کرد. چون زدن شاتهای طولانی باعث خسته شدن مدل و مخصوصا بی روح شدن چشمها میشه.
جناب مداح حق با شماست ولی من عاشق پرتره های پرکنتراستم. من فقط یک چتر دیفوزر دارم. با اون به کنتراستی که می خوام نمی رسم. باید راه دیگه ای پیدا کنم.نقل قول:
برای چنین عکس هایی فکر کنم یک نور دیفیوزر لازم است حتی اگه قرار باشه با کنتراست شدید عکس بگیریم .نور بالا سر هم اگر کمی سر فلاش را بطرف عقب می کشیددید نور روی ابرویتان نمی افتاد .راستی ان تاریکی در قسمت چشم و قرمزی چشم هم می شد با فتوشاپ یک کاریش کرد .
ممنون
سلام
جناب حمزه ای باچتر دیفیوزر به کنتراست با لبه برجستهمورد نظرت نخواهی رسید شما باید یک چتر معمولی انعکاسی بخرید البته این چتر هم کمی نور را دیفیوز می کند ولی فکر کنم کنتراست مورد نظر شما را ایجاد کند .البته بین 10 الی 15 تومن اب می خوره .واگر باز می خواهی مرز سایه ها بازم برجسته تر بشه باید بدون چتر با همون فلاش خالی عکس بگیرید .
البته كنتراست به نوع ديفيوزر (هر نوع چتر / سافتباكس) ربطي ندارد.
كنتراست را ميزان نور فيل تعيين ميكند، با فقدان Fill، كنتراست حداكثر است.
اگر با نبود اين نور به كنتراست دلخواه نرسيديد، مشكل پستپروسس و اندازه نوردهي است، نه نوع چتر و كلاً نوع ديفيوزر.
نوع ديفيوزر (انواع چتر / سافت باكس) تنها كيفيت نور را تعيين ميكند كه بيشتر ديفيوز باشد يا نقطهاي. در ضمن روي مرز سايهها نيز تاثير گذار است.
شما با يك نور حداكثر ديفيوز شده (مثل سافت باكس با دو ديفيوزر) مي توانيد حداكثر كنتراست را داشته باشيد.
با نور فلاش خشن (مثلا بدون هر گونه ديفيوزر، فقط با كاسه فلاش) هم ميتوانيد حداكثر كنتراست را داشته باشيد.
البته نورهاي خشن، تصور كنتراست بيشتري را در ذهن بيننده ايجاد ميكنند (به علت ترانزیشن سریع سایه به هایلایت).
هرچی فکر کردم که این عکس را کجا باید ارائه بدم به نتیجه نرسیدم اگه جاس اشتباه هست دوستان ببخشن
[IMG]http://i31.*******.com/2hz2tg3.jpg[/IMG]
سلام
با عرض معذرت بخاطر اینکه من دو سه کلمه در پست قبلیم جا انداختم وپست را مجددا مرور نکردم و سبب این سوء تفاهم شد م. در خصوص ایجاد حداکثر کنتراست دقیقا حق با امیر جان است .در پست قبلی منظور من کنتراست با لیه های برجسته بود البته در این خصوص ما قبلا هم در تاپیکی دیگر بحث کرده بودیم و البته همراه باتصویر .نمی دونم در کدام تاپیک بود .در خصوص کنتراست ولبه سایه ها و تاثیر چتر و دیفیوزر ها .
من مجددا پست قبلی را تصحیح می کنم .البته کلمات تصحیحی را بصورت بولد می نویسم .که سبب گمراهی کسی نشود .
با عرض شرمندگی
خوب چون این بحث مطرح شد بنده هم دو تا سوال بپرسم...
اول اینکه برای پرتره هایی که یک طرف صورت کاملا روشن و یک طرف دیگر کاملا تاریک باشد چه نوع نورپردازی توصیه می شود ( البته بدون توجه به پروسس )
و بعد اینکه برای داشتن نور بر روی بدن و لبه های بدن بدون اینکه باقی بدن روشن باشد چه نوع نورپردازی باید انجام دارد.
در مورد اول تو پرزنته آقاي محبي نحوه نورپرداز گفته شده فكر كنم با چتر يا حتي فلاش معمولي هم جواب بگيري يه عكس زيبا هم گذاشته شده بود
در مورد دوم من تو يه فايل ديده بودم واسه مشخص كردن مرز بدن از يه نور تقريبا با زاويه هاي Hairlight يكم پايينتر با تاكيد بر روي بدن با يه سافت باكس كوچك اينكار رو كردن منتها تو تنظيم فلاش يكم كار داره چون تعيين ميزان انحراف فلاش به پشت سوژه خيلي مهمه اينطوري مرز بدن از بك گراند درومد بيرون و خيلي هم نتيجه عالي بود نكته مهم ديگه اينكه تو يه عكس فقط از اين نور و يه رفلكتور استفاده كردن و صورت رو هم مقداري نور دادن يه بدن تاريك با مرزهاي روشن و صورت سايه دار خيلي رويايي بود
جناب قبادی عزیز
سوال شما در قسمت اول دقیقا سوال منهم هست.
اما در مورد دوم تجربه ای دارم که ذیلا بیان میکنم. البته جسارت بنده را ببخشید فقط در حد خودم و روش سعی و خطا که در گذشته به آن رسیده ام را بیان می کنم.
1- کلا این نوع عکسها را من ضد نور میگرفتم
2- منبع نور را پشت سوژه قرار میدادم (البته طوری که ایجاد فلیر نکند) یعنی تا حد امکان منبع نور اسپات رو نزدیک به سوژه می کردم.
3- معمولا نورسنجی رو یکی دو گام پایین تر از حد معمول در نظر می گرفتم که غیر از لبه های بدن بقیه قسمتها و خود سوژه تیره تر شوند
4- دیافراگم را برای حصول شارپنس تصویر روی 5.6 به بالا تنظیم می کردم
5- و در نهایت تا جایی که فیلم اجازه بدهد یعنی 36 شات می زدم تا یکیش قابل قبول در بیاد.
پ .ن : مورد 5 در عکاسی دیجیتال کاربرد ندارد
پ.ن 2: عجب مصیبتی داشتیم سر چاپ کردن این عکسها (یادش بخیر)
پ.ن 3: اینها فقط تجربه بنده و به روش سعی و خطا بوجود آمده است ، اصلا هدف از طرح این روش این بوده که دوستان غلطهای ما را اصلاح کنند. لطفا اساتید به بزرگواری خویش بنده حقیر را به خاطر این جسارت عفو بفرمایند.
با تشکر
ارادتمند
كاوه جان:
1. Split Lighting رو توصيه ميكنم. نورپردازي سختي است از آنجا كه جاي نور اصلي به سختي به دست ميآيد علاوه برآن تنظيم نور به نحوي كه نور وارد شده از گودي دماغ، چشم موجود در سايه را روشن كند كمي سخت و وقت گير است.
2. Rim Lighting ، كه نوعي نورپردازي از پشت است. با چتر بسيار راحت تر انجام مي شود (با Softbox احتمال فلر بسيار است) اين نوع نورپردازي نيز مشكل است و مقدار فيل لازم بايد بسيار به دقت تنظيم شود.
اين تازه اول كار است، بايد عرض كنم كه پست پروسس اين دو نوع نورپردازي بسيار بسيار مهم و از خود نورپردازي زمانبر تر و سختتر است.
پينوشت: پست بنده با آقايان ديناروند و وطندوست همزمان شد!
بعد از مدتها عكاسي بلاخره جرات كردم تو اين تاپيك اولين پرترم رو بزارم
ايراداتش رو بگيريد لطفا
اينم بگم كه نورپردازي نداشتم با استفاده از فلاش سر خود دوربين و نور لوستر آشپزخانه بهتر از اين نميشد چون سوژه آماده پرتره نبود و بدون هماهنگي عكس رو گرفتم مجبور شدم پروسس زيادي رو پوست صورت داشته باشم حالا به همه اينها مشغول به كار بودن سوژه تو اشپزخانه رو هم اضافه كنيد
اميدوارم مشكل رنگ نداشته باشه چون تو مانيتور شركت رنگها رو تنظيم كردم ممكنه تنظيم نباشه
[IMG]http://i31.*******.com/30tnk7r.jpg[/IMG]
سلام
چرا اينقدر چشم و ابرو شارپه و هر چه به سمت پايين ميريم به طرز شديدي سافت شده؟؟؟ مخصوصا" در لبه ها؟؟؟ :::confused2:::
بله معمولا تو پرتره ها بايد مقداري چشمها و لب ها شارپ بشه چون تو ويرايش ها جلوه خودش رو از دست ميده من متاسفانه چون رو فايل JPEG پروسس رو انجام دادم يكم دستم بسته بود شايد بهتر باشه رو RAW دوباره پروسس كنم و با TIFF كار رو تموم كنم اما اين كار رو به عنوان مشق انجام دادم ببينم نظر دوستان چيه خودم هم موندم آيا اصلا ارزش نظر دادن نداشت يا نه عكس بي نقصيه !!!!!!!!!!!
من واسه شارپ كردن چشمها لب و دندانها از يه ماسك استفاده كردم دليل ايجاد اين حالت هم همينه حالا برام سئواله وقتي كه تو پروسس لب و چشمها جدا ميشن و شارپ تر ميشن مرز ماسك با پوست مشخص ميشه يعني حد ماسك و بافت صورت بعد از شارپ سازي مشخص ميشه من معمولا واسه جلوگيري از اين حالت تو شارپ سازيRadios رو تا جايي كه به نتيجه برسم كم ميكنم حالا نميدونم اين كارم درسته يا روش بهتري وجود داره
خب منم نظر خودمو میگم
اول اینکه پرتره قشنگی شده
چشم ها و ابروها یه ذره زیادی شارپ شده ( یعنی خیلی طبیعی نیست همچنین سفیدی کره چشم)
یک خطی در بالای پیشانی ( یعنی جایی که موها روییده ) وجود داره که انگار مثلا آثار باقیمانده یک ماسکه
خط جدا کننده بینی از صورت هم به نظرم زیادی محو شده
اما برای اینکه لبه ماسک در کار معلوم نباشه:
1 - ماسک رو با لبه های نرم انتخاب کنید
2- بعد از ایجاد افکت , در صورتیکه باز هم لبه ها معلومه , ماسک رو دوباره با یه قلموی نرم اصلاح کنید
3- در آخر ماسک رو با لایه خودش یکی کنید ( نه با لایه اصلی ) و از ابزار پاک کن با یک قلموی نرم میتونید استفاده کنید و لبه ها رو کمی اصلاح کنید
4- در صورتی که با لایه اصلی یکی کردید میتونید از ابزار History Brush استفاده کنید
اما من معمولا برای ویرایش پوست از ابزار Select / Color Range استفاده میکنم و با قطره چکان افزایشی سعی میکنم تمام تن رنگ پوست صورت رو انتخاب کنم و در یک لایه بالاتر قرار بدم
سپس لایه صورت رو به طور جداگانه ویرایش و روتوش میکنم یا از پلاگین استفاده میکنم
و لایه پائین رو جداگانه شارپ یا اصلاح میکنم
و در صورت لزوم لبه ها رو با ابزار پاک کن با لایه پائینی یکنواخت میکنم
کلا در فتوشاپ برای رسیدن به یک هدف ممکنه چندین و چند راه وجود داشته باشه .
باشه دو باره پروسس ميكنم ببينم كار چطوري ميشه
به فرمایشات کامل یاسر این نکته را هم اضافه کنم که برای اصلاح دقیق ماسک، گاهی اوقات، استفاده از رنگهای خاکستری ( بسته به نیاز، نزدیک به سیاه یا سفید) میتواند اثرات خوبی داشته باشد.
همچنین اگر ویرایشهای مریوط به صاف کردن پوست را در یک لایه مجزا انجام دهید، بعد میتوانید براحتی با کاهش Opacity این لایه، جزئیات مورد نظر را از لایه زیرین، احیاء کنید.
ممنونم آقای روشن
بله من اصلا به این مطلب اشاره نکردم که در هنگام ویرایش ماسک , قلموی شما به طور پیش فرض به صورت سیاه سفید در میاد و شما برای کم کردن جلوه ماسک یا کاهش و افزایش اثرات اون میتونید از قلموهای خاکستری استفاده کنید
اما در این حین مطلبی به ذهنم رسید که ندیدم جایی به این موضوع اشاره بشه . در عین حال کارایی خوبی داره
یک ترفندی برای حفظ جزئیات پوست ( مخصوصا پوست های روشن ) وجود داره و اونهم اینکه بعد از روتوش نهایی ( منظور بعد از پایان لکه گیری های کوچک و نیز بعد از استفاده از پلاگین است) , از لایه اصلی یک کپی تیه کنید و روی لایه روتوش شده بندازید . حالا مد آمیختگی این لایه رو روی Lighten قرار بدید . معمولا جزئیات روشن تر باقی میمونن بدون اینکه جزئیات سیاه مثل جوش ها یا زخم ها , پدیدار بشن .
خب لازم به گفتن نیست که میتونید Opacity این لایه رو هم برای رسیدن به یک حالت طبیعی به میزان دلخواه کم کنید
معمولا این کار باعث میشه اون مصنوعی شدن پوست که به علت روتوش بوجود میاد , کمتر شده و پوست خیلی طبیعی تر به نظر برسه
اما این کار رو باید قبل از تغییر تن رنگ پوست یا تغییرات Transform انجام بدید
گاهی دوستان میپرسند که چطور میشه پوست رو کاملا روتوش کرد اما پرز صورت هنوز باقی بمونه یعنی یک حالت بسیار طبیعی
خب این یک ترفند اساسی در این مورده
سعي كردم توصيه هاي جناب دكتر روشن و دلباز رو پياده كنم
نميدونم كار چطوري درومده
[IMG]http://i31.*******.com/mug60.jpg[/IMG]
خوب بابک جان کار خوبی شده اما...
اول اینکه با کچ لایت هایت بسیار مشکل دارم.
و بعد اینکه روتوش رو برای یک پرتره خانم کم می دانم...
اما نگاه و کادر رو می پسندم.
سلام
با کاوه جان کاملا موافقم .
بابک جان حق با کاوه است باید کمی رو پوست ویرایش انجام می دادی .راستش این پلاگینی که بچه ها برای رتوش گذاشتند(پلاگین portraiture یک پلاگین عالی برای افراد تازه کار و نابلد مثل من در امر رتوش است .کافیه کمی با این پلاگین کار کنی کلی پاور روتوشر می شی .
بابک جان مقداری ته رنگ قرمز در سفیدی چشمهای سوژه می بینم . شاید مانیتور من اینطوریه .
و اما مورد آخری که خیلی هم مهم است . بحث کچ لایت .
می دانم که دوستان این موارد رو بهتر از من می دانند اما این چیزا ها رو می گم که اگه اشتباه می کنم دوستان گوشز کنند و ایراداتم بر طرف بشه .
استفاده از سافت باکس بخصوص از نو ع بزرگش با سایز 80 * 100 بیشتر برای دیفیوز کردن سایه های عکس های نیم قدی و سافت باکس خیلی بزرک برای دیفیوز کردن سایه ها ی عکس ها ی تما م قد رایج است .
حال اگر شما مجبور شدید از سافت باکس بزرگ برای پرتره هایی مثل پرتره بابک جان استفاده کنید بهتر است از فتو شاپ برای حذف تصویر سافت باکس در چشم استفاده کنید .
اما راه حل مناسب تر این است که برای پرتره های نیم تنه و پرتره هایی چون پرتره بابک جان از چتر دیفیوزر استفاده کنید هم کچ لایت مناسب تری ایجاد می کند . هم اگر خواستید کچ لایت حاصله از چتر دیفیوزر را از چشم ها حذف کنید راحتر خواهید بود .
بهترین موقیت کچ لایت ها در چشم قرار گرفتن در موقعیت ساعت ده و دو می باشد
بابک جان یک مورد دیگر هم که الان متوجه شدم سیاهی زیر چشم است که باید با کار با لایه ها اون رو هم کمتر می کردی .
بابک جان جوشهای کوچک روی پیشانی را هم باید با رتوش از بین می بردی
بله همانطور که کاوه و اسد عزیز گفتند، باید کمی بیشتر وقت بگذارید. به عبارت بهتر، علاوه بر رتوش کلی (Global)، رتوش موکد بر نواحی خاص هم لازم است. برای این منظور و قبل از رتوش کلی، اصلاح نقاط برجسته یا نقاط تیره صورت با ابزار Spot Healing Brush tool در مد Normal و یا Lighten با یک براش نرم، می تواند مفید باشد. البته راههای دیگری هم وجود دارد. در مرحله بعد یک ویرایش کلی مثلا با پلاگین و یا به صورت دستی، تکمیل کننده نهایی خواهد بود.
کمترین خطر چنین ویرایشی که شما انجام دادید، بر باد رفتن سرتان خواهد بود.:redface:
نکته دیگر، فضای رنگی این عکس Prophoto RGBاست. مراقب خروجی RAW خود هستید؟
در خصوص كچ لايت كاملا موافقم و نكته رو ميدانم اما بعد از برداشتن اثر سافت باكس عكس به شكل وحشتناكي ساختگي به نظر ميرسيد و چشمها بسيار بي رمق شد اگر لازم ميدانيد آن عكس رو آپلود كنم
در خصوص ويرايش صورت هم من اول Opacity لايه ويرايشي صورت رو به حالت 100 گذاشته بودم و صورت بسيار پلاستيكي به نظر رسيد بعد از ديدن عكس توسط همسرم (سوژه) تصميم گرفتم Opacity لايه رو پايين بيارم اين حد كاملا مورد موافقط ايشان بود پس دكتر كماكان زنده ام خيالتان راحت شايد بعد از مطالعه تاپيك و كامنت شما سرم به باد بره
مد رنگي را چي بايد بزارم اين مد پيش فرض اصلي بود AdobeRGB بزارم يا RGB خالي تو كارگاه پيشنهاد AdobeRGB داده بوديد
اين مد رنگي پيش فرض لايت رومه وقتي اوردم تو فتوشاپ نميدونم چرا هنگام خروجي گرفتن عوض نشده تو فتو شاپ تنظيم شده رو RGB بود نظرتون چيه همه رو AdobeRGB بزارم يا RGB
در كل به نظر ميرسه اگر تو پروسس از نظر خود سوژه استفاده نشه براي بينندگان بهتره اما خود سوژه ممكنه راضي نباشه اگر سوژه راضي باشه بقيه بينندگان نظرات متفاوتي داره كدام رويكرد رو پيشنهاد ميديد
كلا همسر من از پروسس زياد خوشش نمياد مثلا پرتره قبلي رو زياد نپسنديد چون معتقده اصلا اون صورت واقعيات شخصيتي سوژه رو كه از قديم ميشناسه نداره و براش غريبس
دیروز شیرپلا بودیم جاتون خالی بود.
دلم نیومد از این مرد عکس نگیرم :::love2:::
[IMG]http://s3.*******.com/2ue4uap.jpg[/IMG]
سلام
مدتی است که در تاپیک پرتره در باره اینکه تا چه حد و چگونه پوست صورت را رتوش کنیم بحث می شود
واینکه چگونه رتوش کنیم . البته من کوچکتر از آن هستم که در این مورد نظر بدهم اما انچه را می نویسم تجربیاتم است در این اندی سال .که بر خود واجب می دانم به اعضاء محترم انتقال دهم .
لطفا به این متن پراکنده توجه کنید .
مشتری : می بخشید آقا اسد امروز یک جوش بدی تو صورتم در آمده است تو عکس می توانی انرا حذف کنی ؟
مشتری خانم :می بخشید خانم مداح من هر وقت تخم مرغ می خورم تو صورتم جوش می زنه می بخشید می شه تو عکس این جوشها حذف بشه .؟
مشتری خانم اهل شمال :وای ...اقا شهر شما چقدر گرمه!!!می شه یک کاری کنید که این دانه های ریز که در اثر گرما تو صورتم ریخته داخل عکس 20*25 من معلوم نشه ؟
مشتری آقا :آقا می بخشید این لکه تو صورتم جای یک جوشه که ترکوندمش و حالا جاش سیاه شده .می بخشید می شه.............؟
مشتر ی آقا : اسد جون خوش بحال مردم مناطق خنک و سردسیر .
اسد چرا ؟
آقا اینجا افتاب صورتهای ما رو داغون کرده و پر از لک وپیس شده .ارزو داشتم صورت من هم مثل صورت اونا صاف و صوف بود .
مشتری آقا :می بخشید آقا اسد دیروز بچه ام با ناخن زد به صورتم .می شه ............؟
اسد :جواد این جای چیه تو صورتت.
جواد ا ا ا .....تو هم دیدی .هیچی آقا پارسال دو نفر داشتند دعوا می کردند من رفتم سواشون کنم نوک چاقو یارو یه ذره خورد به صورتم .مفت و مجانی صورتم خط افتاد روش . .راستی اسد می شه ..............؟
مشتری خانم : می بخشید 4 هفته پیش برادر شوهرم فوت کرده .خانم مداح می شه صورتم رو هم تمیز کنی و ابرو هامو برداری .
مشتری خانم :با قیافه پایین تر از قیافه معمولی : خانم مداح می خواهم حسابی رو عکسم کار کنی .حسابی خوشکل بشم ها !!
خانم مداح :منظورت اینه که خیلی تغییرات روی صورتتان انجام بهم .
مشتری :بله
خانم مداح :مثلا چقدر ؟
مشتری :اندازه ایکه من رو با نیکول کیدمن اشتباه بگیرند !!!!!!! :eek:
چیز هایی که گفتم مواردی بود که هر روز با آنها برخورد می کنم . و تازه . قسمتی از آن بود .اگه بخوام بنویسم هنوز کلی می توانم بنویسم .
براستی حد و مرز این ویرایش و روتوش کجاست .؟
فکر کنم همه متوجه شدید که صورت هر فرد رتوش خاصی را می طلبه .
رتوشیکه در آتلیه برای مشتری می کنیم با رتوش صورت برادر یا خانمتان متفاوت است .گاهی هم یکی است !!!!
به نظرمن باید برای رتوش خط قرمز را در نظر بگیرید .
شده است گاهی روی یک عکس 2 ساعت کار کرده ام . بعد پاکش کردم رفته .برای اینکار همیشه عکس رتوش شده را با عکس اصلی مقایسه می کنم .اگر صورت را واقعا دگرگون کرده باشم بدون برو برگرد عکس را پاک می کنم .
باید خیلی از جوانب را در این امر در نظر گرفت .
در امر رتوش و نور پردازی حتی فرهنگ هم دخیل است . نمونه :رتوش عکس های پاکستانی و بنگلادشی را نمی دانم دیده اید یا نه ؟
در رودان اکثر مردم (98%) از نور بالا سر بدشان می آید .
و از همه مهمتر سرشت انسان است .
همانطور که می دانید زیبایی و زیبا دوستی در فطرت انسان است نمی شود ان را نادیده گرفت .مشتری دوست دارد و حق دارد که عکسش تا جای ممکن زیبا از او بگیرید. و شما هم همیشه در هنگام عکاسی و رتوش سعی ,وتلاشتان این است که اول عکس خوب بگیرید و عکس سوژه یتان را تا جا ممکن زیبا در بیارید (البته نه اینکه اینقدر رتوش کنید که عکس کسی دیگر تحویلش بدهید ).
گاهی عکسی را انقدر رتوش می کنیم و انقدر انرا تخت میکنیم که عکس سوژه برای تبلیغ مانیتور های تخت مناسب می شه .باور کنید راحت مورچه روی صورت سوژه لیز می خورد .
گاهی آنقدر صورت و پوست را خشن و زمخت رتوش می کنیم که یادمان می رود بابا سوزه جنس ظریف است . وگاهی انقدر چین و چروک صورت پیر مرد را بر می داریم که پیر مرده 15 سال جوانتر می شود .
فکر کنم اگر موارد بالا را در اجرای رتوش مورد توجه قرار دهیم کلی مسئله حل است .
در پایان هم در نوشته هایم منظور خاصی و یا شخص خاصی مد نظر نبوده است هدفم دوری از افراط و تفریط و رعایت خیر و صلاح رتوش سوژه بوده است .
مثل همیشه پر حرفی کردم ببخشید .
یا حق
بادرودنقل قول:
چیز هایی که گفتم مواردی بود که هر روز با آنها برخورد می کنم . و تازه . قسمتی از آن بود .اگه بخوام بنویسم هنوز کلی می توانم بنویسم .
براستی حد و مرز این ویرایش و روتوش کجاست .؟
جناب مداح
تفاوت یک آماتور ویک حرفه ای دقیقا در همین ظرایف است وآنچه که برپایه آموخته های حرفه ای موجب بوجود آمدن یک سبک فرم کلاسیک بزای هر عکاس حرفه ای میگردد اعتقاد و وحدت رویه در انجام کارش میباشد.
اگر بیاد بیاوریم عکسهایی که اساتید عکاسی پرتره در دهه های 40 و 50 در همین ایران خودما نمیگرفتند مثال های بارز و شناخته شده ای را داریم مثلا سبک آقای غلام رحیمی( آتلیه افشین در میدان ولیعصر )که صورتها صاف و فلو بود وبیشتر از زمینه های سفید استفاده میشد عکسهای بسیاری از هنر مندان و ستارهها در این آتلیه "رفته شده و همیشه مرا به یادآخرین عکسهای اودون می اندازد.
و نیز یادگار های استاد فخرالدین فخر الدینی که سبک و سیاق خاص خود در عکاسی پرتره را دارند وبه دست کاری خیلی اندک ولی بجا معتقد میباشند.
از این جمله اند مرحوم عبد الله مشتعل(آتلیه پر) و یرواند (آتلیه سایه)
اگر با هرکدام از این اساتید به صحبت بنشینی عقیده خود را خواهد گفت.
آنچه که مثلم است هر عکاس پرتره بر مبنای سلیقه و اعتقاد خود مشغول کار است و میطلبد همراهان خویش را بدور خود بیاراید .
واگر چنین نباشد یک عکاس برای هر منطقه از شهری مثل تهران کافی است.
جناب گلابی عزیز:
- ته رنگ زرد -سبز در بخش راست و زیر گردن
-ته رنگ آبی در چشم ها
-به جا ماندن شارپ سازی بین پلک چشم چپ و بینی
-یک لکه در سفیدی چشم راست
بنده نظر خودم را در مورد روتوش میگويمهمان طور که اسد عزيز گفتند، قضیه کاملاً به فرهنگ مشتری وابسته است.مشتریها با توجه به روند بازاری موجود در زمينه روتوش و پرتره، سليقهشان بيشتر به سمت روتوشهای زياد و اغراقآميز متمايل است.مثلاً در مورد عروس و دامادها متاسفانه فرهنگ غالب، بسيار بسيار کورکورانه و برمبنای چشم و همچشمی پايهريزی شدهاست.اغلب با عروس و دامادهايی خسته و درمانده و با جيب خالی مواجه میشوم که با اين حال زار، از هيچ چيز کوتاه نمیآيند. آنها میخواهند از جريان روز عقب نمانند، بیش از 600 تومان به آرايشگاه میپردازند تا آنها را به موجود عجيبی تبديل کند که اصلاً شباهتی به آنها ندارد. جالب است بدانيد که از شاهکارهای بهترين آنهاٰ، تراشيدن کامل ابروهای عروس و تتوی کامل میباشد! همچنين گاهی موهای طبيعی را پنهان کرده و پوستيژ جای آن قرار میدهند! اگر شما دستپخت اين ها را ببينيد غم بزرگی میخوريد که چرا بشر بايد به اينجا برسد که به چهار تا خاله خديجه چيپ، اجازه بدهد تا درسی را که کورکورانه و ناقص يادگرفتهاند روی سر و صورت - اغلب - زيبای آنها پياده کند. نکته جالب اين جاست که تمام اين شاخ و برگها به خاطر گرفتن پول بيشتر است. و الا با يک آرايش سبک با سليقه متمايل به اروپايی و آمريکايی نمی توان خلقاله را اينقدر تيغيد.خوب تکليف معلوم است! چنين مشتری همه چيز را پرفکت میخواهد: پوست بینقص! اجزاء صورت همه عالی (دماغ قلمی روی شاخش است!) رنگ پوست هم جسيکا آلبا!يکی از دوستانم چند پرتره هنری از چند تا آدم فرهيخته نشان داد و از من پرسيد که کار شما بيشتر اين طوری است يا کلاسيکتر است؟ به او جواب دادم کار من متمايل به فرهنگ مشتری است.در اين زمينه عقايد بسيار متنوع اند، برخی اصلاً روتوش را دوست ندارند اما به شما میگويم بدون روتوش سخت بتوان يک استودیو را داير و اداره کرد.اما با تمام اين حرفها میتوان مرزهايی برای کارخود قائل بود.مثلاً در مورد کبودی و چروک زير چشم، معمولاً در یک لایه جدا آن را کاملاً از بین میبرم بعداً از 40 تا 60 درصد اپاسيته با آزمودن چشمی از فاصله کافی، لايه مورد نظر را تنظيم میکنم تا مقدار کمی از ناهنجاری برجای بماند.يا در مورد پوست هم همينطور، در يک لايه جدا روتوش خود را با چشم محک و کاليبره میکنم.طبيعی است که نقطه تعادل قضيه با توجه به تجربه وگذشت ساليان کاری جابهجا خواهد شد.
بابک جان به عرایض بنده توجه نکردید. پلاستیکی شدن، نتیجه رتوش گلوبال بیش از حد است. در حالیکه من گفتم این عکس نیاز به رتوش لوکال دارد. آنهم قبل از رتوش گلوبال.
در مورد فضای رنگی، خروجی نهایی ربطی به فضای کاری فتوشاپ ندارد. در مرحله آخر بایستی از طریق Edit > Convert to Profile تبدیل نهایی را انجام دهید. و یا از همان اول از لایت روم خروجی sRGB بگیرید. چرا که میخواهید عکس را در وب نمایش دهید.
ببخشيد كه با تاخير مينويسم
بابك عزيز، در مورد پرتره شما اين نكات به نظرم ميآيد:
-جناب روشن به روتوش لوكال اشاره درستي كردند. براي تمام افراد به صورت روتين نياز است تا روي قسمتهاي زيادي مثل زير چشمها كار شود. حالا كم و زياد آن دست شماست، اما دست نخورده ماندنش كم لطفي به سوژهاست.
-نورپردازي تخت و بدون عمق است
-در مورد سياه و سفيد شدن، انگار كه با ديساچوريشن به تنهايي اين كار را انجام داده باشيد، بسيار كم كنتراست و بيجان در آمده است
كلاً فكر ميكنم سوژه خود را به هيچ وجه در يكي از بهترين حالات خودش ثبت نكرده باشيد.
امير گلابي عزيز
علاوه بر نكاتي كه ياسين عزيز گفتند و مربوط به رنگمايههاي مزاحم بود. بايد عرض كنم كه در ثبت زيبايي كلي و درخشندگي چشمهاي سوژه موفق بودهايد.
فقط اي كاش در پروسس رنگها و تن پوست دقت بيشتري به خرج ميداديد. در مورد پز هم زاويه سر براي سهرخ مناسب است. اما مقدار كافي از تنه براي ساپورت مناسب سر موجود نيست، يعني بايد تنه مقدار كمي به سمت دوربين متمايل تر ميشد.
نقل قول:
بنده نظر خودم را در مورد روتوش میگويم
با درودنقل قول:
طبيعی است که نقطه تعادل قضيه با توجه به تجربه وگذشت ساليان کاری جابهجا خواهد شد.
جناب محبی
شما توضیح کاملی در مورد چگونگی رتوش و بعضی انواع رتوش که مناسب صورت می باشد در جزوه نور پردازی پرتره بیان نموده اید که امید وارم مفید استفاده دوستان واقع شود.
اما برای بنده جمله فروغ فرخزاد بسیار آموزنده بود.
بااجازه شما و از قول شما تکرار میکنم:
هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی میریزد مرواریدی صید نخواهد کرد.
جناب محبی عزیز ضمن تشکر از بذل توجه شما باید بگم در مورد رنگ خودم هم رضایت ندارم اما نمیدونم چه کارش کنم بهتر میشه ؟ اگر ممکنه یه راهنمایی بفرمایید ، نکته دیگه که جالب در نیومده سایه آبی بالای چشم راست سوژه است که نمیدونم چطوری از بینش ببرم ( منظورم از سایه همون آرایشه ) خیلی جالب نشده.نقل قول:
امير گلابي عزيز
علاوه بر نكاتي كه ياسين عزيز گفتند و مربوط به رنگمايههاي مزاحم بود. بايد عرض كنم كه در ثبت زيبايي كلي و درخشندگي چشمهاي سوژه موفق بودهايد.
فقط اي كاش در پروسس رنگها و تن پوست دقت بيشتري به خرج ميداديد. در مورد پز هم زاويه سر براي سهرخ مناسب است. اما مقدار كافي از تنه براي ساپورت مناسب سر موجود نيست، يعني بايد تنه مقدار كمي به سمت دوربين متمايل تر ميش
باز هم 85 .
[IMG]http://i25.*******.com/nd0ocy.jpg[/IMG]
جناب گلابی عزیز،عکس زیبا از سوژه ای نازنین،دستتون درد نکنه،
به گمونم ، برش دست ها در جای مناسب تری می تونست باشه.
سلام
به به به . چه در دختر کوچولوی خوشکلی . امیر آقا چقدر بحسابتون واریز کنیم اجاز ه بدهید دو تا شات از این کو چو لو خوشکل بگیریم .:::love2:::
جنا ب سرخیل عکس خوبی است .اما نکاتی که به نظر من می رسه .اولین مورد اشکال این پرتره سایه ای که افتاده روی چشمها .جایی که در این عکس مر کز توجه شما بوده است .چون زاویه نور خوب نیوده مشخصا سایه بینی هم زیاد زیبا نخواهد شد .گرچه شما می توانید برای به ثبت رساندن یک عکس خوب تمام قوانین نور پردازی را رعایت نکنید .مورد بعدی کراپ شما است .کراپ شما به گونه ای است که هر دوست سوژه باعث می شوند چشم ها از کادر به بیرون منحرف شوند .
اما در خصوص لباس سوژه جدا از شلوغی که در انحراف چشم ازچهره سوژه بسوی لباس موثر بوده است ,مواردی را ذکر می کنم .
در زمینه بسیار تیره و بخصوص سیاه لکه و یا توده سفید رنگ تراوش دارد بعیارتی همیشه این لکه سفید در زمینه سیاه بیش انچه است بزرگ تر جلوه می کند .و برعکس این قضیه هم صادق است .یک لکه سیاه و یا توده ای سیاه در زمینه سفید همیشه کوچکتر جلوه می کند .
حالا در خصوص عکس شما .من همیشه به کسانی که می خواهند عکس بگیرند پیشنهاد میکنم از پوشیدن لباس بسیار روشن پرهیز کنند .به ان ها می گویم اگر شما با لباس بسیار روشن بخصوص سفید عکس بگیرید لباس شما بیشتر تو چشم می اید تا چهره شما .البته این یک تجربه شخصی است و شاید هم استدلال و نتیجه گیری خوبی نباشد .
پست ساعت 2/30 صبح با ایرانسل بهتر از این نمی شه
جناب سر خیل عزیز و امیر جان منتظر عکس های شما هستیم .
سلام
این هم یک پرتره از یک دانش آموز بومی
http://www.cubeupload.com/files/33503412.jpg
[IMG]http://www.*******.ws/files/hsbew1d5aceci2cst9kn.jpg[/IMG]
لطفا نظر بدهید
دوست عزیز mreza1001....
در قوانین و نصایح دوستان و مدیران بارها و بارها تذکر داده شده است که حجم عکس ها برای نمایش در فروم حداکثر 120کیلوبایت باشد.عکس قبلی شما حدود 900کیلوبایت و این عکس هم حدود 450 کیلوبایت است.
بنده اطلاع ندارم شما از چه نوع خطوطی استفاده می کنید.اما احتمالا بالای 10مگابایت در ثانیه سرعت دارید که هر کدام از عکس هایتان بیش از 500 کیلوبایت است.
نکنه دوم اینکه اگر با روش های کاهش حجم و سایز عکس آشنا نیستید بهتر است مقالات دوربین دیجیتال را مطالعه فرمایید.دکتر روشن عزیز بخوبی بارها نحوه کاهش حجم را توضیح داده اند.در ابتدای گالری عکس هم توضیخ داده شده است.
و بعد از بعد تکنیکی....
فوکوس شما بر روی کدام قسمت بوده است؟
لب ها؟
دوست عزیز در پرتره ( که نیازمند نورپردازی دقیق و حرفه ای و کادر بندی دقیق و مناسب است ) باید بر روی اعضای مهم صورت فوکوس کنید مثلا فوکوس بر روی بینی و یا لب به هیچ وجه معمول نیست.در پرتره اکثر عکاسان سعی در نشان دادن چشم ها دارند.
در پرتزه شما چشم ها کاملا فلو هستند و این لب ها هستند که فوکوس شده است.
کادر بندی هم به نظر بنده به هیچ وجه مناسب نیست و بیننده را کاملا گیج و سردرگم می کند.
و در نهایت اینکه هر عکسی از صورت را پرتره نمی نامند.......
دوست عزیز دیگرم Herat-picture ....
اولین اشکال کار شما نورپردازی است.در پرتره نورپردازی اگر از نان شب هم واجب تر است.پرتزه ای که نورپردازی مناسب نداشته باشد غیرقابل نمایش است.
شما از یک منبغ نور استفاده کرده اید.
سایه موها بر روی صورت نیز همین را نشان می دهد و همین طور کچ لایت....
بکگراند را می توانستید بهتر انتخاب کنید.یک دست و ساده ، به نظر یک پرده است که گوشه بالا هم پوشانده نشده است.
پز Pose و ژست سوژه هم با توجه به امکانات شما ( منبع نوری ) و کادر بندی به نظر مناسب نیست.
گیتار در دست سوژه بسیار جلو تر از سوژه است و نگاه بیننده را منحرف می کند.شاید می شد کادر باز تری انتخاب کرد تا اینهمه چشم به گیتار معطوف نشود.
به نظرم 33 م م برای پرتره قدری نا متعارف است و موجب دفرمه شدن سوژه و تصویر خواهد شد.
شما هم مثل دوست قبلی در فوکوس دقت لازم را مبذول نداشته اید.
امیدوارم جناب محبی و دیگر دوستان اگر اشکالی در عرایض بنده می بینند تذکر بدهند...
47mm
F/4
ISO 100
1/160 S
[IMG]http://i28.*******.com/33ygpvo.jpg[/IMG]
Herat-picture عزیز
شما برای پیدا کردن نقاط ضعف عکاسیتون راههای بهتری دارید و کاملاٌ واضح هست که پستهای قبلی رو اصلاٌ نخوندین
پیشنهاد میکنم مقالات سایت رو کامل مطالعه بفرمایید
در ضمن اگر قصد داشتید با گذاشتن عکس عیب کارهاتون رو ببینید من تاپیک لطفاٌ نظر دهید http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=192 رو به شما پیشنهاد میکنم
دوست عزيز
من هم به شخصه از اين كادربندي و از نوع نگاه آقاي نقشبندي بسيار لذت بردم.
اما به نظر من كادر بندي چيزي نيست كه مختص عكاسان كشورهاي خاصي باشد بلكه كاملا شخصي است و به ديد و تجربه عكاس و موقعيت سوژه و .... بستگي دارد. ضمنا عكاسان ايراني زيادي هستند كه در دنيا مطرح مي باشند و حتي برترين جوايز عكاسي دنيا را هم گرفته اند. كار عكاسان اين سرزمين را نمي توان به اين راحتي زير سوال برد. فكر ميكنم كم لطفي شما نسبت به عكاسان ايراني به دليل نديدن كارهاي خوب آنها باشد.
من پيشنهاد مي كنم در زدن پستهاي خود دقت بيشتري بفرماييد كه نا خواسته باعث رنجش دوستان در اين محيط نشود. دوستاني كه بسياري از آنها عكسهايي به مراتب زيباتر و بهتر از خيلي از عكسهاي سايتها و فرومهاي خارجي گرفته اند و نمونه آنها در همين سايت و در نمايشگاههاي عكس داخلي موجود است.
[IMG]http://www.*******.ws/files/2ctic18kwlsbl6tmikf2.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.*******.ws/files/k9i3478fn2fk04ye600a.jpg[/IMG]
دقيقه ها با فرشته هاي خدا حرف ميزنم تا احساسشونو از چشماي قشنگشون بيرون بكشم
canon 17-55
55 mm
F/8
1/160 S
ISO 100
[IMG]http://i28.*******.com/2qs6hqu.jpg[/IMG]
علی جان عکس پست آخرت خیلی زیبا شده ، تبریک میگم .
سعید جان عکست خیلی زیباست ، مخصوصاً اینکه رتوش اضافی نداره و همه ریزه کاریهای صورت این فرشته رو میشه دید
ببخشید که دیر به دیر مینویسم.پست 1028: امیرخان گلابیگل، مدتی است عکس قبلی شما (پست 1021 و خیلی از عکسهای دیگر اعضای فورم – از جمله عکس دختر جناب فرهاد عزیز در تاپیک لطفاً نظر ...) برایم قابل رویت نیست.
شاید کسی پایش را روی سیم اینترنتم گذاشته است. و الا با کمال میل عکستان را ویرایش میکردم.
پست 1029: ما از دیدن باران خسته نمیشویم (چون باران رو دونفری میبینیم) عجب عکس خوش رنگ و لعابی شده و عجب چشمها قشنگ و درخشان افتاده. شما چشمگراف! خوبی هستید امیرخان.
پست 1033: اسدجان پا تو کفش عیسیصحابه کردی؟ ادیت و نوع کار شبیه عکسهای عیسی درآمده که جایش این روزها خالیست.
پست 1034: آقای شاطریان: این عکس دختر زیبای شما از سریهای قبلی بسیار بهتر و خوش پردازشتر! در اومده. تنها نکته سایه موهای سوژه است که روی صورتش افتاده (نورتون خیلی بالا بوده)
پست 1035: هرات جان، توصیههای فنی کاوه عزیز بسیار دقیق و ارزشمند هستند. و چیزی برای اضافه شدن به آنها ندارم. فقط یک عرض کوچک:اگر از فاصله کانونی کم، استفاده مناسب کنید میتوانید حتی پرتره را واید هم بگیرید.
مثلاً چهار سال پیش با دوربین مینولتا 7i پرترهای از سوژه گیتار به دست گرفتم با هدف نمایش و قدرتنمایی گیتار و اهمیت آن برای سوژه و درمقابل سوژه. یعنی پرتره را 28 مم (معادل 35 میلی متری) گرفتم (وایدترین حالتی که دوربین داشت) و دسته گیتار با دیستورشن زیاد هماندازه سر سوژه شد (که قصد بنده هم دقیقاً همین بود).
البته ادیت و کیفیت آنچنان که باید نیست و فقط برای عرض این مطلب است که گاه میتواند پرتره با لنز واید هم گرفته شود (زندگی پروسسی من به دو نیم تقسیم شده است، قبل از آشنایی با نعما روشن و بعد از آشنایی با ایشان! این عکس هم مربوط به قبل از انقلاب فرهنگی! عکاسی من است)
پست 1037: عجب پرتره لطیف و نابی است. عالیست که این پرتره لطیف را با شارپنس زیاد ناهموار نکردهاید. لذت بردم. ممنون.
پست 1041: آقای شاطریان، دو سه روزی بود که عکسها را دیده بودم و میخواستم برایتان بنویسم که: گرچه احتمالاً سوژه (دوست کاوهجان است دیگر؟) آدم با شرم و لطیفی است، اما با توجه به تیپش، این پوز خیلی مناسبش نیست و برای خانمهای محترم بیشتر کار میکند.
اما امروز که تاپیک را دیدم متوجه پست 1042 شما شدم و با خودم زمزمه کردم که کار شما از فکر فعلی من من جلوتر بوده است. خیلی پرتره خوبی درآمده. به نظر من شاید بهتر بود سوژه در قسمت راست کادر باشد نه در قسمت چپ آن. اما این از ارزش کار شما اصلاً کم نمیکند.
پست 1043:سعیدجان این همه فرشته از کجا میاری؟عکس عالیست و چیزی برای گفتن ندارم. فقط چرا اینقدر شارپش کردی؟
در آخر از تکتک دوستان به این خاطر که لطف می کنند و کارهای ارزشمند خودشون رو اینجا به اشتراک میگذارند، تشکر ویژه میکنم.
جناب محبی عزیز شما خیلی محبت دارید :::love2::: شرمنده می کنید.
اما در باب آپلود نشدن عکس ها من خودم هم همین مشکل رو بعضی وقتها دارم ، اکثراً من عکس ها رو در tynipic آپلود می کنم اما چند تایی رو هم در iranupload گذاشتم ، بعضی وقتها بدون فیلتر شکن نمیشه عکس ها رو دید.
دوستان آیا سایت مناسبتری رو میشناسند که مشکل فیلتر هم نداشته باشه ؟
ممنون از جناب محبی که همیشه از توصیه ها و نظراتشان استفاده می کنیم و بسیار لذت می بریم.
بسیار نکات ارزشمندی را تذکر دادند.سپاس...
و پی نوشت..
سوژه عکس شماره 1041 برادرم کارون است...:::happy::: از من خیلی خوش تیپ تره و زیاد شبیه من نیست اما دادش کوچکم کارون است و بسیار دوستش دارم...:::love2:::
سلام
آقا اجازه بچه ها منو زدن (یادش بخیر دوران دبستان):::love2:::
http://www.cubeupload.com/files/9268a3geryeh.jpg
اسد خان سلام: یک فرقی بین سیاه سفید کردن شما و یک عکس سیاه سفید از آقای شاطریان هست. من یک سوال دارم. آیا اصولی بر این سبک سیاه سفید کردن رعایت آن الزام است.؟یا بسته به سلیقه و تشخیص ویرایش گر این سبک سیاه سفید کردن عکس میتواند متغیر باشد؟ اینگونه بگویم اگر عکس آقای شاطریان را به شما بدهند همانگونه سیاه و سفید میکنید که این عکس پست قبلتان را ویرایش کردید؟ یا حریمی برای نور پردازی ها استوودیو رعایت میکنید؟ و اصولا چقدر قدرت مانور برای یک عکاس پرتره در سیاه و سفید کردن یک عکس هست؟ پیشاپیش از جوابی که میدهید ممنون
پ.ن من در عکس هایی که از انسانها میگیرم چون احساس میکنم باید حسی رو هم به تصویر بکشونم. دقت رو این موضوع تقریبا واسم یک معضل شده. دوست دارم هر کاری میکنم چهره حاوی حسی هم باشه. واسه همین بعضی مواقع عکس از حالت نرمال که به چشم دیده میشه خارج میشه.......
ممنون
سلام
جناب قشقایی عزیز بین سیاه و سفید کردن من با علی جان تفاوت است بخاطر اینکه اون عکس اتلیه ای است و این outdoor است .من از این سبک سیاه و سفید کردن برای بعضی از پرتره ها استفاده می کنم .احساس می کنم برای پرتره های بومی خوب جواب می ده .این سبک سیاه و سفید را من برای عکس های اتلیه ای ام استفاده نمی کنم .
اما مقدار کنتراست هم می شه گفت سلیقه ای است .بعضی در عکس های سیاه و سفید از کنتراست کم استفاده می کنند . ولی من کنتراست نسبتا بالا را دوست دارم . شاید در بعضی از سیاه و سفید هایم هم کنتراست را کم کنم بستگی داره که چه جوری به دلم بنشینه . راستش از عکس های سیاه و سفید بیشتر از رنگی خوشم می آید .
اما در خصوص این سبک سیاه و سفید کردن باید بگم که بله .باید اصولی را رعایت کنی .
اگر عکس پست 1041 علی جان را به من بدهند این گونه که عکس پست قبلی را ویرایش کردم انرا سیاه و سفید نمی کنم . دلیل را هم گفتم .
من عقیده دارم جوهره هنر آزادی است .به نظر من عکاس برای رسیدن به عکس مورد نظرش می تواند هر مانوری را در گرفتن عکس و ویرایش روی عکس . انجام بدهد .اما نباید به عکس لطمه وارد شود .به عبارتی همون خط قرمز در ویرایش . گاهی به عمد یک عکس را در سیاه و سفید اور می کنم . اما باید توجه داشته باشم به خود سوژه و ارائه حس لطمه وارد نکنه . نمی دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه .
اگر روی عکس ویرایشی انجام دهم که عکس حاصله از واقعیت شکل سوژه دور بشه عکس را پاک می کنم و مجددا انرا ویرایش می کنم .
در نور پردازی استو دیو هم من اکثر مواقع سعی می کنم که اصول نور پردازی رو رعایت کنم .گرچه احساس می کنم با ساده ترین چیدمان نور ها در استودیو هم می توان عکس خوبی گرفت و نیاز نیست نور پردازی و چیدمان نور ها رو پیچیده کرد .
چقدر حرف زدم فکر کنم افشین جان از سئوالت پشیمان شدی !!!!!!!:biggrin:
یا حق