سلام
من در این زمینه عقیده ای دارم که شاید درست هم نباشد اماهمیشه اینگونه عمل می کنم .من نظر م این است که عکاس بایدبه زبان ساده و قابل فهم , مشتری را از بعضی مسایل آگاه کندو من این را وظیفه خود می دانم .حال اگر مشتری باز هم پافشاری بر حرف خود می کند باز عملا می توان کارهایی کرد که برمی گردد به مهارت شما .مثلا در خصوص کراپ شاید انچنان وقتی نگیرد که روی عکس خام مشتری چند کراپ مختلف انجام داد و نتیجه را نشان مشتری داد و در خصوص کراپهای مختلف و نتایج ان کمی و خیلی ساده با او صحبت کرد.به یاد داشته باشیم که در میان مشتریها تعداد کمی هستند که این همه ایراد بگیرند و تقریبا می شود گفت همه ایراد گیر نیستند.
من فکر می کنم انتقال سلیقه عکاس با وجههء او ارتباط بسیار نزدیکی دارد.چنانچه شما عکاس خوش نامی باشید طرف مقابل در اغلب موارد سلیقه شما را می پذیرد.
در کل شیوه صحبت کردن شما و اطلاعاتی که شما به مشتری می دهید بسیار در این زمینه کارساز خواهد بود.
مثلا چند پیش مشتری جوانی داشتم که اصرار داشت من از او عکس بگیرم(حالا دیدید که همه جا مشتری بد سلیقه هست:biggrin:)
ایشان دوست داشتند که عکس با نور پردازی از او بگیرم.خوب من هم اینکارو کردم.البته ایشان جوان خوش قیافه وخوش هیکلی بودند.یکی از عکاسان شهر ما که جوانی 20 ساله هستند به ایشان گفته بود که اصلا عکسی که مداح از شما گرفته عکسی با نور پردازی نیست و یک نمونه عکس سیاه و سفید در سایز 3*4با کنتراست شدید از خود عکاس به او داده بود و گفته بود این عکس نور پردازی است که عکس را نشان من دادند.البته این حرف را بعد از اینکه کمی با من خوش بش کرد و احساس نزدیکی کرد گفتند.خوب من برای اینکه مشتری آگاه شود دوباره او را به آتلیه بردم.نور ها رو چیدم و همان پز را به اودادم عملا نشانش دادم که من از سه منبع نوری استفاده با قدرت های متفاوت کرده ام و نتایج این نوع نور پردازی را روی عکس به اونشان دادم ودر آخر ایشان بسیار راضی از مغازه بیرون رفتند .
حال اگر مشتری آگاه به مسایل عکاسی باشد مثل جناب مرادی ,در انصورت مسئله کمی سخت تر می شود..............
پایدار باشید
یا حق