farsad خان من میبینم وآنقدر هم زیاد است که نیاز به کارهای دیگرنباشه.
( شاید ایراد از Lcd من باشه)
Printable View
جناب غفاریان عزیز درود بر شما
تشکر از وقتی که برای راهنمایی من گذاشتید (نتونستم فقط به زدن دکمه تشکر بسنده کنم)
در تایید فرمایشات شما صلاح دونستم مطالبی رو خدمتتون عرض کنم
ژانر عکاسی من مستنداجتمایی و عکاسی خبریه و احتمالا از لینکی که گذاشته بودم متوجه شدید که توی چه شرایتی ما عکاسی کردیم
حدود 2 ساعت به ما وقت دادن و گفتند این شما و این کارخانه هپکو حالا برید و عکاسی کنید و10 تا فرم خام برای ما بیارید کما اینکه تمامی 35-40 عکاسی که باهم بودیم همگی مستند کار بودیم (البته بجز کاوه فرزانه که اونم عکاس معماری بود)
جالب اینکه کارگران کارخونه از دیدن ما جا خورده بودند و انگار فقط تو فیلما عکاس دیده بودن و از ما انتظار داشتند که عکس پرسنلی ازشون بگیریم و براشون بفرستیم ،باور کنید یه سریشون علامت سوال بود و نمیتونستن درک کنن که ما چرا داریم از کارخونه و لوازم اونجا عکس میگیریم (چه برسه به تمیز کردن سوژه و قطعه کار)
کل لوازم من هم دوربین بود و سه پایه سفری
در مورد نورپردازی هم با توجه به فوکال 35 م م (که دیگه جا نداشتم که عقب تر برم) و شدت بیش از حد نور نقطه جوش ، توی ویزور من تقریبا صفحه اوور شده رو میدیدم که یه قسمتش روشنتره (همون نقطه جوش) و همچنین نور خیلی بد خود فضای کارخونه و با توجه به وقت بسیار محدود و کم ,خیلی سعی کردم با بازی با منوهای دوربین به نور نسبتا معقولی برسم
جناب حسینیان عزیز در مورد ادیت هم کاملا حق با شماست و ادیت نشدن عکس مزیت که نیست هیچ بلکه به نظر من ضعف هم محسوب میشود (به قولی عکس در تاریکخانه دیجیتال به بار مینشیند) ولی برای ارسال برای اینجور مسابقات که ذکر میکنند حتما باید فایل خام رو تحویل بدیم مجبوریم از کوچکترین ادیت هم صرف نظر کنیم (نمونه بارز این جور مسابقات جشنواره فیروزه تبریزه که هر سال هم داره برگزار میشه)
در کل ممنون از هر دوی شما بزرگواران که وقت گذاشته و از راهنمایی هاتون بنده رو دریغ نکردید
سلام دوستان عزیز .
ممنون می شم نظرات و مشکلات کارهای بنده رو بیان کنید .
فایل پیوست 12111فایل پیوست 12112فایل پیوست 12113
باتشکر احسان
سلام
آقای احسان همونطور که جناب پویان هم فرمودند اولین ایراد در بستن کادرهای شماست.به خصوص در زمینه عکس شکلات. دومین و مهمترین مورد نورپردازی شما است.نورپردازی در کارهای تبلیغاتی و صنعتی بسیار مهم و در عین حال مشکل هست.و نیز در مورد خوراکی ها معمولا از ظروف اینچنینی استفاده نمی کنند.علاوه بر این برای تبلیغ شکلات شما یک کادر بسیار باز رو اتنخاب کردید که اولا طرز قرارگیری ظرف در گوشه کادر اصلا مناسب نیست و دوم هم اینکه با وجود این کادر باز هیچ چیز دیگری در عکس دیده نمی شه.(معمولا در عکسهای اینچنینی سوژه را طوری قرار می دهند که تعدادی وسیله که به نوعی حکم کامل کننده موضوع رو دارند نیز در کار دیده بشوند.البته نه به صورت واضح بلکه به صورت تصویری محو در پشت موضوع اصلیbackground قرار می دهند.)
با سلام.. البته علاوه بر موضوع های ذکر شده .. نورهای موجود در سطوح شفاف و براق مانند شیشه ساعت جزعیات صفحه ساعت را از بین برده ..که راه حل هایی هست مانند.1: کنترل جهت نورها 2:استفاده از چند عکس جدا با کادر ثابت ولی نور پردازی از جهات دیگر و تلفیق در فتوشاپ 3: استفاده از تکنیک نور مالی 4: استفاده از قرار دادن صفحات سیاه و کوچک در مکانهایی خارج از کادر برای جلوگیری از انعکاسهای اضافی و کنترل آنها به همراه صفحات روشن..
http://up.iranblog.com/images/0tcdmstzqpk69bgwn4r.jpg
http://up.iranblog.com/images/amnyef9aycq5bapobglo.jpg
دوستان برای حذف قسمتهای زاید و قسمتهایی که مد نظر نمی باشند کدام ابزار یا پلاگین یا به طور کلی روشی را پیشنهاد میکنند؟ (با در نظر گرفتن فاکتورهای صرفه جویی در وقت و دقت کافی)
آیا در چنین عکسهایی حذف سایه ها چه به هنگام ثبت(نور پر کننده) یا بعدا به صورت نرم افزاری لازم است؟
آف تاپیک
وجود مگاپیکسل بیشتر سنسنور در برخی عکاسی ها واقعا احساس میشه در هنگام عکاسی باید کاملا حواس آدم جمع باشه تا دوربین در بهترین زاویه و موقعیت ممکن قرار گرفته باشه تا حداکثر استفاده از پیکسلهای سنسور فراهم بشه همچنین بعدا به هنگام اصلاح پرسپکتیو پیکسلهای عکس حرز و هدر نره
با تشکر
سلام؛نقل قول:
دوستان برای حذف قسمتهای زاید و قسمتهایی که مد نظر نمی باشند کدام ابزار یا پلاگین یا به طور کلی روشی را پیشنهاد میکنند؟ (با در نظر گرفتن فاکتورهای صرفه جویی در وقت و دقت کافی)
با توجه به نياز به سهولت، سرعت و در عين حال قابليت انعطاف مناسب، من onOne Mask Pro را پيشنهاد مي كنم.
با سلام
کسی سایتی بلده که نمونه کارای عکس صنعتی و تبلیغاتی رو داشته باشه
و هم چنین کسی تعرفه ها رو میدونه(برای عکاسی از محصولات کارخانه کنسروسازی)
پیشاپیش تشکر....
اگر منظور از سایت یعنی تعدادی عکس که از موضوعات مورد نظر شما باشد که خوب فراوان در اینترنت دیده می شوند اما اینکه روش و اصول کار را تشریح کرده باشد خیر چیز خاصی که مفصل توضیح دهد ندیده ام و باید خودتان به اصول و روش فکر کنید.
و در مورد قیمت...
اول یک خواهش دوستانی که تازه وارد این داستان و ژانر می شوند لطفا با توجه با دانسته هایشان اقدام به قبول سفارش کنند و همچنین سعی کنید قیمت ها را با توجه به تجربه و دانشی که دارید ابراز کنید ( دقیقا اعلام کنید که بنده با این دانش و این ابزار و این شرایط و ..... X ریال می گیرم و هستند کسانی که بالاتر یا پایین تر باشند ) و اما در مورد قیمت قیمت در این نوع عکاسی بسیار بسیار متغیر و به عوامل متفاوتی بستگی دارد.یک قیمت ثابت که مثلا هر شات اینقدر است نداریم.به وبلاگ آقای داریوش کیانی در سایت عکاسی هم مراجعه کنید بد نیست یک سری از اصول پایه را تشریح کرده اند.
بردیا جاننقل قول:
دوستان برای حذف قسمتهای زاید و قسمتهایی که مد نظر نمی باشند کدام ابزار یا پلاگین یا به طور کلی روشی را پیشنهاد میکنند؟ (با در نظر گرفتن فاکتورهای صرفه جویی در وقت و دقت کافی)
با فلاش ها و سافت باکس هایی که داری می تونی براحتی از این هیولا ها عکس های بی نظیری بگیری . اگر پول درست و حسابی میدهند می تونی تو یک سوله ای جایی (که خودشان تامین می کنند ) کار کنی . توی ایران بعید می دونم چنین کاری انجام شده باشد.تعداد شرکت ها محدود است و کوماتسو و هپکو را می دانم که کاری نکرده اند . . .
salam farsad jan aks shokolatha ziba shodan.vali dar mord ein ke nor ziyadi ke to akkse shoma hast mitonestid e kar dige ham bokonid agar makhasted .نقل قول:
من فضای به شدت روشن در بکگراند مخصوصا در عکاسی از مواد غذایی رو می پسندم و از نظر خودم ایرادی به حساب نمیاد. در مورد عکس اول شاید اگه همه زمینه تیره بود بهتر میشد و با شما موافقم. عکس سوم هم ایرادات بیشتری داره و به علت کمبود وقت بیشتر از این نمیتونستم به جزئیاتش بپردازم!
joloi eki az felash ha e tike parche pare pare mizashti ta e noor monasb ka angar az panjere tabede dashte bashid.
fagat nazar man bod
movafag bashid
camera Model Canon EOS 7D
Tv( Shutter Speed ) 1/250
Av( Aperture Value ) 18.0
ISO Speed 100
Lens 70-200mm
Focal Length 91.0 mm
http://kamalphotos.persiangig.com/ax...kamalap.ir.jpg
یه چیزی که تو عکاسی تبلیغاتی خیلی مهمه تمیز بودن سوژهست...
تو اثر شما، غبار و کرک دستمال!؟ به وضوح روی بدنه، شیشه و مخصوصا درپوش لنز دیده میشه... اساتید همیشه استفاده از یه دستمال لنز پاک کن (یا دستمال های بدون کرک دیگه ) در آخرین لحظه (بعد از چیدن کار و قبل از زدن شاتر) رو توصیه می کنن.
(پ.ن: مخصوصا دو مورد سوژه هایی که جای دست روشون میمونه)
سلام دوست عزیز .
من از کارهای این عکاس خیلی خوشم میاد .
http://www.brennerphoto.com/#/Portfolio/Food/1/thumbs
باتشکر احسان
سلام
عکسهایی از کارخانه تولید گازهای صنعتی
http://amirtav.persiangig.com/image/DSC_0038.jpg
http://amirtav.persiangig.com/image/DSC_0042.jpg
امیر جان چرا ساعت مناسب عکاسی نکردی تا از این جنگولک بازیها نجات پیدا کنی؟ من اگر همچین عکسهایی بخوام بگیرم حتما قبلش بررسی می کنم که نور صبح دارد یا بعد از ظهر. کارفرما را هم باید مجبور کرد که با شما هماهنگ شود.
منظور من از جنگولک بازی دردسر ترکیب چند عکس و ماسک گذاری و اینها بود. فرصت ادیت تمام شده بود مجبور شدم پست جدید بزنم.
ببخشید
سلام پیام جان
از نظر و راهنماییت ممنونم. انتقادت کاملا بجا هست.
قبلا رفتم و محیط رو دیدم اما فقط محیط داخل کارخونه!!! چون این کارخونه به 2 تا بخش تقسیم میشه و یک قسمتش تولید گازهای صنعتی هست و یک قسمت دیگه هم ساخت سازه های فلزی! و فقط قرار بود که از دستگاههای داخل کارخونه و کارگرهای مشغول کار در قسمت سازه های فلزی عکس بگیرم.
پس اول صبح رفتم داخل کارخونه و مشغول عکاسی شدم.
و زمانی که منتظر بودم تا 2-3 تا کلاه ایمنی پیدا کنن!!!!! تا کارگرها بذارن سرشون و جلوی دستگاه برش وایسن و نشون بدن که یعنی دارن ایمنی رو در موقع کار رعایت میکنن!!!! بهم گفتن حالا که شما اینجا اومدی و بیکار وایسادی! پس بیا اونطرف کارخونه و از قسمت تولید گازهای صنعتی و برجها هم عکس بگیر شاید بعدا لازممون بشه!!!
و عکاسی کاملا بدون برنامه بود!
جنگولک بازی lollol
پیام جان بخدا عکسها ترکیبی نیستن و هر کدوم فقط یک شات گرفته شده و با لایت روم ویرایش شده. ابرها و آسمونش فابریکه! تازه من بخاطر همین ویرایشها عکاسی میکنم بابا lol
در عکس اول یک کابل در آسمان و چند عدد قلوه سنگ وجود داشت که با استامپ ورش داشتم! و دیگر هیچ :redface:
ولی پیام جان جدا از مبحث نور ، اگه زمان خوبی هم برای عکاسی اونجا میرفتم ، بازم اینجور ویرایش رو برای عکسهای صنعتی دوست دارم و حتی استفاده از تکنیک hdr. چون تجهیزات صنعتی رو خشن تر نشون میده.
بازم ممنونم ازت
اینم یه عکس از همون قسمت ساخت سازه های فلزی :redface:
http://amirtav.persiangig.com/image/DSC_0048.jpg
سلام دوست عزیز
کارهایی که من انجام دادم این بود:
1- فایل رو در لایت روم باز کردم و exposure رو کاهش دادم. مثلا 1-
2- با ابزارهای recovery و Tone Curve قسمتهای از دست رفته رو بازیابی کردم
3- Saturation رو کم کردم اما وضوح (clarity) و درخشندگی (vibrance) را تا خرخره بالا بردم!!!
هردو عکس رو قبل و بعد از این کارا براتون آپلود کردم.
ارادتمند
http://amirtav.persiangig.com/image/01.jpg
البته clarity زیاد باعث در برخی موارد باعث کثیف جلوه دادن اجسام میشود ...
سلام،
به اسرار یکی از دوستان که کارهای صنعتی میکنه امروز چند تا شات براش زدم که هم فال بود هم تماشا!، تا حالا این مقوله رو تجربه نکرده بودم، دو تا عکس رو پیوست کردم،
فایل پیوست 12507
فایل پیوست 12508
چند تا سوال دارم که خوشحال میشم راهنمایی کنید،
1- چیدمان نورها چطور باشه بهتره؟ من بصورت دو تا 45 درجه چیدم ولی با سایه ها مشکل داشتم
2- برای انعکاس نور از یک شیشه 4 میلیمتری استفاده کردم که دو تا انعکاس ایجاد کرد اصلا جالب نشد، بیشتر حالت عدم فوکس رو تداعی میکنه! آیا با تغییر زاویه دید دوربین انعکاس دوم برطرف میشه یا باید از شیشه یک رو مات استفاده کرد؟
3- برای تسلط بهتر به قطعه زاویه دوربین هم از بالا و حدود 45 درجه بود ، آیا این زاویه مناسبه یا باید مثل پرتره در سطح قطعه و از روبرو عکاسی کرد و قطعه رو در موقعیت قرار داد؟
پاینده باشید
برای انعکاس از سنگ میتونید استفاده کنید. گرانیت مشکی مخصوصا.
یا اینکه نهایتا از پلکسی گلاس رنگی استفاده کنید. شفاف باشه، به علت اینکه تصویر از هر دو سمت شیشه منعکس میشه، همین مشکل رو دوباره خواهید داشت.
http://mreza1001.persiangig.com/akkasee/IMGP3689.jpg
50 مم اف 13 سرعت 180/1
سلام
محمدرضا
این عکس قراره چه بلایی سرش بیاد؟ منظورم اینه که به صورت دوربر شده جای خاصی کار میشه؟
ممنون میشم توضیح بدی که استفاده نهایی از این عکس چیه
رضا منم همچین حسی دارم.
اگر بخواهی این عکس را همینجوری برای تبلیغات بگذاری احساس می کنم مثل یک جسم صلب و بی حس شده.
شاید بکگراند یکنواخت سفید به این حس کمک کرده یا جلد پلاستیکی صاف و بدون چروک شاید اگر قطره های آب یا یخ پودر شده روش بود حس سرما را منقل می کرد و بهتر بود.
موفق باشی
سلام ممنون
اینها یک سری عکس بود که سال گذشته برای بروشور های توزیع (که بازار یاب ها می برند دم فروشگاه ها جنس سفارش بگیرند) و نرم افزار داخلی شرکت و دفترچه های راهنمای محصول تهیه شد. زاویه های عکاسی با مشورت واحد گرافیکشون تعیین شد و مهترین چیزی که بعد از زاویه می خواستند وضوح و عدم براقیت و انعکاس اضافه (با توجه به سلفونی بودن اکثر محصولات) بود. و تمام محصولات مشابه باید از یک زاویه به صورت سری گرفته می شد. البته یک چیز مهم دیگه هم سرعت بود! تو زمان محدود همه کار ها را لازم داشتند تا به چاپ برسد.
اولین چیزی که توجه منو جلب کرد، عدم وجود هیچگونه انعکاس بود. خیلی عکس جالبی است. چطور تونستید سطح جسم رو به این صورت ثبت کنید؟ ممکنه توضیح بدید؟
ممنون
جواب ساده اش اینه : با بدبختی lol
با جابجای مداوم نور ها. اما سختی کار این بود که مثلاً از این سایز بستنی 5 مدل مختلف بود. من روی میز علامت زده بودم که زاویه ها درست مثل هم باشه.اما پاکت بسیتنی ها که درست مثل هم نبودند. :::shame on you::: هر پاکت رو که عوض می کردم روز از نو روزی از نو . باید نور را برایش تنظیم می کردم. حالا یه بستنی صاف هم که پیدا می شد چون رنگبندیش فرق داشت انعکاسش عوض می شد و در حالی که عکس قبلی به خیر گذشته بود این یکی انگار نه انگار که نور ها تنظیم شده اند . . . البته هنوز هم گوشه سمت چپ کمی انعکاس داره که توی عکس های دیگه هم تا حدی تو جاهای دیگشون میشه پیدا کرد.
http://mreza1001.persiangig.com/akkasee/IMGP7445A.jpg
سلام عرض می کنم جناب میلانی .
ثبت بسیار زیبایی هست .
والا می خواستم خواهش کنم در مورد نورپردازی بستنی و دیاگرام یک توضیح مختصر بدین .
باتشکر احسان
سلام محمد رضا
ببخشید ولی این سئوال بچه ها برای من هم پیش اومد !
با توضیحی که دادی، بهتر نبود مثلا Render بگیرن یا حتی Scan کنند؟
نفهمیدم چرا باید همه چیز یکدست و بدون رفلکس و بدون بعد باشه، بعد عکاسی هم بشه !؟
سلام
البته نیازی به اسکن نیست چون همه لیبل ها در دسترس است . . . جوابش اینه که خودشون هم اول همین فکر رو کرده بودند و بروشورشان را هم طراحی کرده بودند. و همیشه حد اقل یک چاپ آزمایشی هم وجود دارد. اما QC تایید نکرده بود. علتش هم این بود که گفته بودند تصاویر مرده اند و حالت مصنوعی دارند.
نور بستنی تا جایی که یادمه با 4 تا فلاش که یکیش خیلی نزدیک و از بالا با یک چتر سفید انعکاسی بود و سه تا هم با موقعیتی شبیه به آرم مرسدس کمی دور تر .البته من کاملاً شانسی و اتفاقی و با آزمون و خطا به این رسیدم.
آقای میلانی به نظرم در مورد چیدمان توت فرنگی های سمت راست میشد بهتر عمل کرد ، سایه ای هم که ایجاد کرده بیش از حد به نظر میاد..
سلام
جدیدا عکاسی تبلیغاتی از یه رستوران سنتی بزرگ به من داده شده. من هم از اونجایی که تا به حال کار در این سطح در محیط بسته انجام ندادم با خوشخیالی تمام با دوربین و سهپایه رفتم برای عکاسی، اولین مشکلی که بش برخوردم نور محیط بود. چرا که این نور علاوه بر رنگ زرد بدی که داشت سایههای مزاحم زیادی ایجاد میکرد و نورسنجی رو هم با مشکل مواجه کرده بود. به هرحال یه سری عکس گرفتم و پس از کلی کار با فتوشاپ و غیره تونستم چیز قابل قبولی ازش در بیارم، ولی کارفرما (که صاحب رستوران باشد) از عکسها خوشش نیامد و ایراداتی گرفت که عمدتا به نورپردازی مربوط میشود. خلاصه من هم تصمیم گرفتم دوباره برای عکاسی به اونجا برم منتها این دفعه با فلاش و وسایل نورپرداری و فقط به نور محیط تکیه نکنم.
حالا سوال من این هستش که با توجه به عکسهای زیر به نظر شما چند شاحه فلش و با چه قدرتی برای عکاسی از چنین جایی نیاز دارم؟ خودم حدس میزنم حداقل دو یا سه شاخه نیاز است ولی راجع به قدرت فلش مورد نیاز هیچ نظری ندارم.
آیا سافتباکس یا چتر هم نیاز دارم؟ (برای کمتر کردن اثر سایههای مزاحم)
بعد اینکه برای اولین بارم خواهد بود که دست به فلاش میزنم و اگر نکته یا راهنماییای هم به ذهنتون میرسه من رو بیدریغ نگذارید.
این هم چند عکس از رستوران که مورد قبول واقع نشد:
http://nima.mysites.com/get_file/dsc...panorama-s.jpg
http://nima.mysites.com/get_file/dsc-2793-panorama.jpg
http://nima.mysites.com/get_file/dsc-2842-dxo.jpg
پینوشت: آیا آتلیهها فلاش اجاره میدهند؟ آیا اصلا جایی وجود دارد که فلاش و لوازم نورپردازی اجاره دهد یا خیر؟
باتشکر
جناب کریمی سلام
جسارتا اگر من هم بودم این عکس ها را قبول نمی کردم چرا؟
اولا در عکس اولی دیستورشن کاملا مشهوده ـ به عنوان راه حل امتحان کنید احتمالا می توانید پانوراما عکاسی کنید.
ثانیا نوری که از پنجره ها به داخل می آید را چگونه می خواهید حذف کنید. شاید بگویید با بالا بردن سرعت شاتر که باز فکر نمی کند موفقیت آمیز باشه و راه حلی که به ذهن من رسید و البته خیلی ساده است اینکه برادر من چرا در شب عکاسی نمی کنی که این نورهای زاید از بین برود:think:;
ثالثا : کادر بندیه خوبی نداشته اید (به نظر من) در عکس دوم و سوم صندلی و مخصوصا در عکس سوم حوض را از وسط بریده اید که جالب نیست.
امیدوارم ایندفعه موفق شوید.
سلام
نیما کریمی عزیز
جسارتاً پیش از بحث نور پردازی به فکر لنز مطلوبی برای این نوع عکاسی باشید.
با کلیات صحبت صالح موافقم؛ سوای بحث نوری، عکسها کادر نامتعادلی دارند.
چناچه تهیه لنز مناسب حتی به شکل امانی میسر نیست دست کم کادرها را طوری ببندید که هنگام ویرایش دستتان برای اصلاح دیسورشن و پرسپکتیو باز باشد. و ترجیحاً برای عکسهایی شبیه اولی و سومی، تقارن را حفظ کنید (کارتان برای اصلاح راحتتر خواهد بود)
پیروز باشید
سلام
اول از همه ممنون که پاسخ دادید. در مورد دیستورشن و اعواج بگم که من از اونجایی که لنز واید ندارم کلا اکثر عکسهای وایدم رو پانوراما عکاسی میکنم و این اعواج هم در نرمافزار پانوراما ایجاد شد و بعضا اجتناب ناپذیر (چرا که میخواستند تمام رستوران در کادر باشد و حتی سقف را هم از قلم نیاندازم)، ولی به گفته خودشان از عکسهای پانورامای حقیر خوششان هم آمده بود و تنها مشکلشان با نورپردازی آنجا بود که چرا مثلن گلدان روی حوض تاریک است و ...
در مورد نور پنجره صددرصد حق با شماست و این زمان عکاسی هم به ما تحمیل شد چرا که گفتند صبح زود خلوتتر است و غیره.. سعی میکنم دفعه بعدی برای شب هماهنگ کنم.
والا بیشترین اشکالی که از بنده گرفتند راجع به نورپردازی بود و مثلا میگفتند چرا زیر تاقها کم نور است یا چرا گلدان روی حوض تاریک است(!) و...، من هم به همین دلیل گفتم از فلاش استفاده کنم که نورپردازی را همانجا مطابق میلشان تنظیم کنم که دیگر بهانهای نباشد.
با تشکر
درود ...
3 تا پیشنهاد براتون دارم:
1- درست است که حق با مشتری است، و کار باید مطابق میل او پیش برود اما برخی تصمیمات مشتری بر پایه عدم آگاهیست، بنابراین توضیح ساده ای در جهت روشن کردن ایشون می تواند کار را آسان تر کند. برای مثال سایه روشن می تواند بعد ایجاد کند و مشتری باید بداند ندیده ماندن بعضی از قسمت ها به نفع عکس است.
2- در ساخت پانوراما الگوهای مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که تاثیرات متفاوتی در عکس خواهند داشت، امتحان کنید.
3- عکس برداری به روش HDR هم می تواند تا حدودی راهگشا باشد.
همزمان شدیم با جناب مبین علی
به دور از توصیه های کلی چند پیشنهاد دارم:
1- روند عکاسیتان این باشد : بعد از انتخاب دقیق کادر و تثبیت سه پایه هر عکس را در چند حالت بگیرید سپس کادر را جابجا کنید و در همان حالت ها تکرار کنید . عکس ها را در کامپیوتر به صورت تک عکس ادیت کنید و بعد بروید برای اتصال ( تا اینجا رو که احتمالاً الان هم انجام داده اید)
2- برای عکس های معماری یک پیش فرض، بستن دیافراگم تا حد امکان است. ابتدا همین کار را انجام دهید و نور سنجی صحیح را بدست آورید. محل صحیح فوکوس را بدست آورید. شاید نقطه ای مثل گدان حوض جای مناسبی باشد.
3- برای داشتن منابع نوری غیر ستاره ای که ناشی از دیافراگم بسته خواهند بود عکس را با دیافراگم باز (نه خیلی باز) و نور سنجی مناسب با فوکوس یکبار در نقطه قبلی و یکبار روی هر لوستر تکرار کنید. مسلماً نورسنجی باید برای لوستر ها انجام شود. بعد در ادیت می توانید لوستر های ستاره ای را حذف و لوستر مناسب را جایگزین کنید. در صورت تغییر نقطه فوکوس زوم لنزتان کمی تغییر خواهد کرد (احتمالاً لوسترکمی بزرگ می شود) که می توانید در فتوشاپ اصلاح کنید (به بقیه عکس نیازی ندارید و فقط لوستر های و چراغ ها مهم اند)
4- می توانید عکس های اصلی که در مرحله 2 می گیرید را با یک استاپ و دو استاپ روشن تر هم بگیرید تا در صورت نیاز کمی به HDR نزدیک شوید. مثلاً سایه زیر میز ها و ...
5- انعکاس ها را کنترل کنید و تلاش کنید متقارن باشند اگر نیست حذفشان کنید مثلاً انعکاس آب حوض
6- نور پنجره ها که ناشی از نور روز است را با بالا بردن سرعت شاتر کنترل کنید یعنی چند شات با نور سنجی برای پنجره ها (یا زمانی بروید که نور ها متقارن باشد)
7- عکس های هنری هم بگیرید معمولاً کارفرمای عام خوشش می آید. اما وظیفه اصلی همان سفارش اصلی است.
تشکر از دوستان برای پاسخ. راستش دلیل خاصی برای عکاسی نکردن به روش HDR ندارم منتها چون میخواستم نورپردازی را همانجا مطابق سلیقه خودشان تنظیم کنم و عکس نهایی را روی دوربین نشانشان دهم به همین دلیل دنبال فلاش بودم (که البته امروز همه جا را گشتم ولی فلاش اجارهای پیدا نکردم پس در نتیجه مجبورم همان HDR عکاسی کنم). سرآخر هم همان به گفته جناب عبدلپناه بهتر است جوری راضیشان کنم که این سایه روشنها به عکس کمک میکند و ...
راجع به الگوریتمهای پانوراما هم اطلاع دارم ولی همه آنها جز یکی (Rectilinear) شدیدا خطوط را خمیده میکردند و مشکل آن یکی هم این بود که بسیار عکس را کشیده میکرد (البته شاید راهی برای اصلاح آن باشد ولی من اطلاع ندارم)، این هم عکس اول با الگوریم Rectilinear: (نرمافزار مورد استفاده هم PTGUI هست)
http://nima.mysites.com/get_file/dsc...panorama-2.jpg
جناب میلانی تشکر بابت توصیهها. البته من اکثر عکسها را با دیاف 16 یا بالاتر گرفتم ولی باز منابع نور ستارهای نشدند :confused: . البته احتمالا با کمتر کردن نوردهی به این مشکل برخواهم خورد که مورد ۳ که عرض کردید مفید خواهد بود.
والا این کارفرما جا برای عکسهای هنری نمیگذارد بس که همه چیز را مطابق سلیقه خودش میخواهد.
پ.ن: خدا کسی رو درگیر کارفرمای خانم نکند :biggrin:
سلام
باز هم نور پینجره ها نامتقارن و انعکاس حوض هم همانجور است.
دیافراگم بسته یعنی 22 ! دلیلی برای 16 نداریم
فلر ها را باید برطرف کنید . ترجیحاً کاری کنید که از اول ثبت نشوند.
راستش فلاش خیلی بدردتان نمی خورد همین الان هم نور ها بدرستی کنترل نشده اند و فلر داریم فلاش را بگذارید سایه هم اضافه می شود و تازه توی این عکس های واید فلاش را کجا می گذارید؟ برایتان درد سر ساز می شود.
پلاریزه با کیفیت برای حذف انعکاسها را مد نظر قرار دهید.
تا نظر دوستان چه باشد.
تو عکس آخری، کجی حوض خوشایند نیست.
و به نظرم سلیقه کارفرما را تا آنجا دخیل کنید که زیبایی عمومی اثر را تحت تآثیر قرار ندهد.
محمدرضا، f22 و کاهش رزولوشن مؤثر و ... (؟)
اف 22 برعکس چیزی که توی فروم ها مطرح میشه خیلی هم چیز ترسناکی نیست
اف ۲۲ هم کاربرد خودش را دارد. با جناب میلانی موافقم. بستگی به شرایط عکاسی، اندازه چاپ نهایی و پردازش های شارپنس عکس این دیافراگم هم میتواند کاملا کاربردی و مفید باشد.
در مورد HDR هم که چند نفر از دوستان پیشنهاد داده بودند، توجه کنید که HDR و نتیجه آن، الزاما معادل افزایش DR نیست. سادهتر بگویم: در مورد هر کادری که مشکل نورسنجی دارد، نمیتوان HDR را توصیه کرد. HDR اساسا عکس را وارد مسیر دیگری میکند و کاربرد خاص خود را دارد. در این موارد بجای HDR باید فرآیند ترکیب ساده عکسها به منظور استفاده از اکسپوژرهای مختلف پیشنهاد شود. همان چیزی که در برخی نرمافزارها به عنوان Exposure Blending شناخته میشود. هرگونه افزایش Dynamic Range به معنای HDR نیست و میتوان DR را افزایش داده بدون آنکه عکس HDR تولید کرد.
نیما ی عزیز(nima68)،جسارتا در ان محیط(چون اونجا رو دیدم میگم) کادر های بهتری هم میتونید انتخاب کنید.
سلام ..
اولين كار تبليغاتي من:::happy:::
جسارتاً امیرجان، این تبلیغ کاپشنه؟ عینکه؟ ساعته؟ پیک موتوریه؟ چیه؟:):think:;
امیر جان
من اکثر کارهای مدلینگ و کلا کارات رو از روی سایتت و فیس بوکت دنبال میکنم (چون به نظرم کارت و سبکات تکه) ولی جسارتا فکر میکنم که اینجا هم از همون پوزیشن ها و تکنیکها استفاده شده که بهتر بود یه پوزیشنی میدادی که تمرکز چشم رو ساعت بیشتر باشه و جنبه تبلیغاتیش بیشتر بشه
یه چیزی هم روی انگشت دوم دست راسته و لبه پایین عینک (بهتر نبود پاکشون کنی؟ نظر شخصی)
سلام
اگر برای تبلیغ ساعت است که به گمان من این عکس مشمول قاعده عمومی پس زمینه شلوغ می شود: عکس آنقدر المان اضافی (و در درجه اول پز خود سوژه به عنوان نمونه) دارد که ذهن را به خصوص از ساعت منحرف کند. خود ساعت نیز در این عکس به عنوان سوژه اصلی گم است و ارتباطی با بقیه عناصر عکس برقرار نکرده است.
در مورد ساعت خیلی میشه ایدههای خوبی اجرا کرد ولی خوب این ایدهها نیاز به زحمت زیادی هم داره.
یادمون باشه که ساعت یعنی زمان، پس باید عکسی بگیریم که زمان در آن معنا داشته باشه.
اگه این پروژه من بود و امکاناتش مثل مدل و ... فراهم بود. وارد شهر میشدم و در خیابان نسبتا شلوغ مدل رو با لباس کت و شلوار و کیف سامسونت کنار خیابان قرار میدادم و به مدل میگفتم ساعتش رو نگاه کنه (مثلا مدل ما در حال رفتن به یک قرار کاری مهم در زمان مشخص است).
در مورد بک گراند هم شاتر رو کم در نظر میگرفتم (مثلا 1/8 ثانیه) که محیط اطراف (ماشینها و آدمها) در حال حرکت ثبت بشن و سوژه رو با فلاش فیریز میکردم.
مهم نیست که خود صفحه ساعت دیده بشه، مهم نشان دادن اهمیت زمان است، چون بعدا زیر عکس تبلیغاتی نام شرکت سازنده ساعت و یک عکس کوچک از ساعت اضافه میشه.
ولی اجرای این کارها در کشورمون با مشکلات زیادی میتونه مواجه بشه! اول از همه پلیس میاد و میگه آقا داری از چی عکس میگیری و ...!:(
میشه با تنظیم فاصله ترتیبی داد که از نقطه ای به بعد همه چیز فوکوس باشد. ولی آن نقطه خیلی نزدیک به دوربین نخواهد بود لذا در چنین پرسپکتیو هایی معمولاً مشکل اصلی بحث فوکوس بودن در فورگراند است. که دامنه کمتری هم از فوکوس در پشت سوژه دارد. یکی از تفاوت های 16 و 22 رو میشه اینجوری توضیح داد. تازه من از جونم ترسیدم نگفتم 32 و 38! گرچه تفرق نور از شارپنس خواهد کاست اما با تکنیک های موجود کنترل شارپنس و برای چنین کار هایی اونم با یک دوربین دیجیتال که مایه اش فقط یک شاتر زدن اضافه است به امتحانش می ارزد. امتحان کنید . اثر عمق میدان خیلی بیش از تفرق نور است.نقل قول:
میشه قضیه ی اف 22 را توضیح دهید؟
مثلا با اف 16 یک عمق میدان فرضی داریم؛ با اف 22 همانقدر که عمق میدان افزایش پیدا میکند، تصویر تار میشود. برایم سوال شد که درکل چه تفاوت برجسته ای بین این دو هست؟
http://mreza1001.persiangig.com/San ati/IMGP2096B.jpg
Exif : 50 mm @ f13
قبل از ادیت نهایی، بدون دور بری . اگر نظر اصلاحی هست خوشحال می شوم بدانم.
اقای میلانی عزیز
شما در بخش: آموزش و بیان ترفندهای عکاسی، قسمت عكاسي صنعتي و تبليغاتي پست زدید پس حداقل خودتان نحوه نورپردازی و پروسه عکاسی را بیان کنید..
سلام جناب میلانی
عکس عالی شده. خیلی تمیز و هوس انگیز!
یک مطلب تحت عنوان سوال (نه پیشنهاد)
من اول که عکس رو دیدم بین فلزی بودن و چینی بودنش شک کردم. با دقت بیشتر نشونه های فلزی بودنش رو به راحتی میشه دید ولی منظورم نگاه اولیه و سریع یه مشتریه که شاید حوصله هم نداشته باشه.
چکار میشه کرد که در کل یکم فلز بودن بیشتر خودشو نشون بده؟ الآن خیلی به سفید میزنه.
من خودم فکر میکنم در بعضی نقاط یک مقدار تیره بشه. مثلا از وسط جسم که به سمت بیرون کارد حرکت میکنیم کم کم جسم تیره شه. به هر صورت فکر میکنم نور نباید کاملا یکنواخت باشه.
الآن هم همینطوری هست ولی خیلی کم.
نظر دوستان چیه؟
سلام
1. پس زمينه تيره تر شايد بهتر باشه
2. درب قوري چفت نشده
3. دسته قوري سمت راست بود بهتر بود. (يه جورايي برداشتنش براي عده زيادي از مشتري ها از طرف چپ سخته)
ممنون
سلام معمولا صنعتی عکاسی نمیکنم این کارو برای یکی از دوستام انجام دادم ممنون میشم نظرتون رو بدونم رو عکس کلیک کنید بزرگ میشه کلی گشتم سایت اپلود غیر ..یلتر پیدا کنم
http://photoupload.org/dt-1413041739374.png
ببخشید بنده عکس پست 411 رو نمی تونم ببینم. مشکل از کجاست؟
ممنون از دوستان. من عکس رو توی پرشینگیگ گذاشتم نباید فیلتر باشه.
نقل قول:
چکار میشه کرد که در کل یکم فلز بودن بیشتر خودشو نشون بده؟ الآن خیلی به سفید میزنه.
پس زمینه تیره هم گرفته ایم که اگر وقت کنم می گذارم. به نظر خودم اون جالب تره اما کارفرما اصرار داشته که بافت استیل مشخص باشد! البته منظورش این بود که عکس چیزی حتی سافت باکس توش معلوم نباشه. چون عکس با سایه سافت باکس خودشان داشتند. از طرفی وقتی بک سیاه باشد اثرات دیگری هم دارد و در یک پروژه استیل فقط به تغییز رنگ بکگراند منجر نمی شود. و نکته دیگر اینکه گرافیست کار در نهایت کار را دور بری می کند چون قرار است روی یک زمینه طوسی یا آبی نفتی قرار بگیرد.نقل قول:
1. پس زمينه تيره تر شايد بهتر باشه
در قوری چفت شده اما من نمی دونم اون سایه اریب از کجا اومده. اگر هم چفت نشده دیگه بهتر از اینی که الان هست نمی ایستاد. ما هم از هر محصول فقط یکی در اختیار داشتیم.نقل قول:
2. درب قوري چفت نشده
3. دسته قوري سمت راست بود بهتر بود. (يه جورايي برداشتنش براي عده زيادي از مشتري ها از طرف چپ سخته)
کلاً 2 محصول بود که من و میثم قاضی با هم عکاسی کردیم و اون یکی رو اگر همت کنه توی یک پست دیگه قرار می ده. در مورد دسته قوری هم چون من خودم چپ دست هستم یک لحظه یادم رفت دنیا برای راست دست ها ساخته شده و ناخودآگاه اونطرفی گذاشتم! فکر کنم اون یکی که میثم چیده دستش سمت راست باشه!
اگر دقت کنید دسته های درب کتری کمی نامتقارن است که من هربار عکس را نگاه می کنم به خودم می گم چطور قبل از عکاسی ندیدم؟ هرچند که آنقدر شرایط دشوار بود و تحت فشار که نمی شد خیلی وول خورد.
می شود یک گرادیانتی چیزی اضافه کرد. دیگه اینم بافت استیله!نقل قول:
من خودم فکر میکنم در بعضی نقاط یک مقدار تیره بشه. مثلا از وسط جسم که به سمت بیرون کارد حرکت میکنیم کم کم جسم تیره شه. به هر صورت فکر میکنم نور نباید کاملا یکنواخت باشه.
الآن هم همینطوری هست ولی خیلی کم.
کلاً از بیخ این دیوار تا بیخ اونیکی دیوار رو می شد توی کتری دید و از سقف تا کف رو هم توی قوری! حالا اینکه چیکار کردیم که ثبت نشه یک پست مفصل می طلبد.