بردیای عزیز لطف داری
من بیشتر منظورم برای یک کار حرفه ای و درست حسابی بود. کسی هم که کار درب و داغون بخواد مسلما سراغ عکاس نمیاد و عکسش رو از هر جایی که بشه برمیداره و واترمراک هم باشه حذف میکنه.
مطمئنا منظورشون این بوده که ببینی، میشه واترمارک رو حذف کرد و عکس رو هم بزرگتر کرد.
Olive Oil
Camera Model: Canon EOS 5D Mark II
Lens: EF24-105mm f/4L IS USM
Focal Length: 92mm
Aperture: f/13.0
Exposure Time: 1/160sec
ISO equiv: 100
درود جناب بیاتیOlive Oil
عکس خوبی شده ولی نکاتی رو مد نظرم رسید که خدمتتون عرض کنم :
دورنگ بودن سطح و بک گراند کمی تو ذوق میزنه مخصوصا کنتراست شدیدش
قسمت پایین شیشه روغن خوب نورپردازی نشده (کمی تاریک به نظر میرسه)
فوکوس روی شیشه روغن به خوبی صورت گرفته ای کاش روی حبه های زیتون هم به همین صورت بود
رفلکس های بیش از حد روی حبه های زیتون هم کمی متاسفانه توی ذوق میزنه (احساس میکنم روغن روی آن ریخته شده) اگر خشک بود جلوه بیشتری داشت
موفق باشید
مهدی بابائی
درود بر شما و ممنون از حسن نظر شما ...
جهت اطلاع، بک، یک کاغذ فابریانوی آویخته و سبز بوده و کف، پلکسی مشکی (بمنظور داشتن انعکاس محصول در کف) ... کنتراست بین اونها هم جزئی از ذات متفاوت آنهاست.دورنگ بودن سطح و بک گراند کمی تو ذوق میزنه مخصوصا کنتراست شدیدش
برای جلوه ی بیشتر، حبه های زیتون، از درون روغن زیتون! به ظرف منتقل شده اند. بدون «روغن زیتون» هم قبلاً تجربه اش را کرده ام. بهترین حالت و نتیجه، همان روغنی بودن سطح حبه است که حبه ها را زنده تر و شاداب تر نمایش میدهد؛ اگر سطح حبه ها خشک باشد، بسیار «کدر، مات و بیروح» ثبت خواهند شد که مغایر با هدف غائی یک عکس تبلیغاتی است. پیشنهاد میدم اگر فرصت و انگیزه اش را دارید، هر دو حالت را امتحان کنید ... شاید با من هم نظر شدیدرفلکس های بیش از حد روی حبه های زیتون هم کمی متاسفانه توی ذوق میزنه (احساس میکنم روغن روی آن ریخته شده) اگر خشک بود جلوه بیشتری داشت
لینک، جهت مشاهده ی حبه های تقریباً خشک
لینک، جهت مشاهده ی حبه های فقط مرطوب با آب
لینک، جهت مشاهده ی حبه های با سطح روغنی
با توجه به اهمیت «نام برند» (اینجا : فامیلا) روشن بودن بالا و تیره بودن پائین بطری، کاملاً تعمدی است (برای بالای بطری، یک Snoot، منحصراً قسمت نام برند را هدف گرفته تا کنتراست قابل توجهی در بالا و پائین بطری بوجود آورد ... هدف: جلب توجه بیشتر قسمتی که نام برند تایپ شده)قسمت پایین شیشه روغن خوب نورپردازی نشده (کمی تاریک به نظر میرسه)
از اتفاق دو رنگ بودن پس زمینه بسیار در خدمت هدف و کار بوده . و کنتراست مناسبی رو در منطقه های مختلف ایجاد کرده .
در جایی که بطری هست و خود بطری و محتویات اش تیره هست ، پس زمینه روشن انتخاب شده و باعث ایجاد کنتراست مناسبی بین سوژه و بکگراند شده و در پایین که دانه های زیتون و ظرف سفید هست ، پسزمینه تیره انتخاب شده و باز باعث جدا شدن سوژه از بکگراند شده . ضمن اینکه این تیرگی باعث شده تا تصویر تابیده در شیشه به خوبی دیده بشه . در حالیکه در زمینه سفید از بین می رفت .
به نظرم در این کارهای اخیر جناب بیاتی نزدیک شدن هر چه بیشتر به پختگی و جذابیت وجود دارند و روند رو به رشد و پیوسته ای در اونها دیده میشه .
Minimalistic Ice Cream
همونطور که در جریان هستید جامعه عکاسی روز به روز در حال پیشرفته من چندباری از این نوع چیدمان استفاده میکردم اما بخاطر همین انتقادهای مشتریها (خصوصا خانمها) الان معمولا اینجوری میذارم :جهت اطلاع، بک، یک کاغذ فابریانوی آویخته و سبز بوده و کف، پلکسی مشکی (بمنظور داشتن انعکاس محصول در کف) ... کنتراست بین اونها هم جزئی از ذات متفاوت آنهاست.
(مخصوصا مثال رنگی رو زدم چون یکدست کردن بک و کف سفید و مشکی به مراتب راحت تره)
بهتره به نمونه های گوگل بسنده نکنیم و خود مبتکر طرحی نو باشیم بعضی از میوه ها رو قطره های آب میتونیم طراوت بیشتری بهشون بدم بعضی ها رو هم با نورپردازی خوببرای جلوه ی بیشتر، حبه های زیتون، از درون روغن زیتون! به ظرف منتقل شده اند. بدون «روغن زیتون» هم قبلاً تجربه اش را کرده ام. بهترین حالت و نتیجه، همان روغنی بودن سطح حبه است که حبه ها را زنده تر و شاداب تر نمایش میدهد؛ اگر سطح حبه ها خشک باشد، بسیار «کدر، مات و بیروح» ثبت خواهند شد که مغایر با هدف غائی یک عکس تبلیغاتی است. پیشنهاد میدم اگر فرصت و انگیزه اش را دارید، هر دو حالت را امتحان کنید ... شاید با من هم نظر شدید
مثل ؟
ضمنا اگر این سه نمونه ارسالی در یک شرایط نوری عکاسی میشد قطعا با من هم نظر بودین
جسارتا تو این مورد با شما مخالفم چون : برای تولید کننده یا عرضه کننده علاوه بر این که قابل قبول هست حتما خوشایند هم هست بخاطر اینکه اینکار صرفا برای تبلیغ خود یا محصولش کرده باشه اما برای حقیری مثل من که به عکاسی تبلیغات علاقه منده خیربا توجه به اهمیت «نام برند» (اینجا : فامیلا) روشن بودن بالا و تیره بودن پائین بطری، کاملاً تعمدی است (برای بالای بطری، یک Snoot، منحصراً قسمت نام برند را هدف گرفته تا کنتراست قابل توجهی در بالا و پائین بطری بوجود آورد ... هدف: جلب توجه بیشتر قسمتی که نام برند تایپ شده)
جواب های بهتر هم میشد گرفت مثل:
الان این شیشه که کاملا رو نوشته هاش مشخصه به نظرم مطلوب تر شده
عکسها فقط برای مثال ارسال شد مطمئنا نمونه های بهتر از این هم اساتیدی چون شما در کارنامه خود دارند
جسارت بنده رو نظری از طرف یک علاقه مند ببینید
موفق باشید
مهدی بابائی
در مجموع، عکاس تبلیغاتی، که برای انجام پروژه ای حتماً دارای ایده ای و در پس آن، تجربیاتی است، شاید بهتر باشد که در قبال انتقادهای غریب به اتفاق، بیمورد و پیشنهادات اغلب کارشناسی نشده ی مشتریان (خصوصاً خانمها، که اشاره فرمودید) از اصول فنی و تکنیکی کارش، کوتاه نیاید مگر اینکه صرفاً به فکر درآمد کار باشد و برایش مهم نباشد که یک نتیجه ی ناخواسته را برای همیش در کارنامه و رزومه ی کاری خود، یدک بکشد.همونطور که در جریان هستید جامعه عکاسی روز به روز در حال پیشرفته من چندباری از این نوع چیدمان استفاده میکردم اما بخاطر همین انتقادهای مشتریها (خصوصا خانمها) الان معمولا اینجوری میذارم :
(مخصوصا مثال رنگی رو زدم چون یکدست کردن بک و کف سفید و مشکی به مراتب راحت تره)
صدف مورد مثال شما، بصورت زاویه دار (از بالا به پائین) عکاسی شده و طبعاً، پس زمینه در آن به ثبت نرسیده ... عکس بنده، بصورت مستقیم (زاویه لنز، موازی افق) که سنخیتی برای مقایسه برجای نمیگذارد ... اگر قصد، این باشد که بک و کف، در هم گم شوند، پر واضح است که هیچگاه سراغ پلکسی مشکی و مقوای سبز نمیرویم ... (البته بابت درس پس دادن در حضور شما، عذر خواهی میکنم)
نورپردازی صدف مثال شما، که روی یک پلکسی مشکی است، از پشت، با یک منبع نوری دیفیوز شده (مثل سافتباکس) و از جلو (جناحین) توسط دو منبع نوری کاملاً نامناسب نورپردازی شده که در قبال درآوردن بافت سطحی صدف، کاملاً ناموفق و ناشیانه عمل کرده.
عکس بطری ای که بعنوان مثال آوردید، از منظر نورپردازی، نمونه ی گویای یک عکس تبلیغاتی فنی نیست : بافت شیشه ی بطری کاملاً در نورپردازی و ادیت، تخریب شده و اثری از انحنای بطری، به بیننده القاء نمیشود ... آثار دور بری هم در آن مشهوده ... لکه های کاملاً مشهودی در سمت چپ بطری و نیز سمت راست لیوانی که مشخص نیست درونش چیست، روئیت میشود که در ادیت به فراموشی سپارده شده (شاید بخاطر داینامیک رنج پائینی که مانیتور مورد استفاده در زمان ادیت داشته، به چشم ادیتور نیامده) و ...
( در سایت strobox، کمتر به نمونه های فنی و تکنیکی برمیخوریم؛ اما در ShutterStock نمونه های خوب، خیلی بیشتر دیده میشود)
نهایتاً اینکه اطلاق واژه ی «استاد» شاید برازنده ی عکاسانی به تعداد انگشتان دو دست در این ژانر هنری در مملکت ما باشد ... وگرنه بنده مشغول ثبت سیاه مشق هستم.... مطمئنا نمونه های بهتر از این هم اساتیدی چون شما در کارنامه خود دارند
انشالله شاهد عکسهای ابتکاری خود شما در این تاپیک باشیم و حداکثر استفاده رو ببریمبهتره به نمونه های گوگل بسنده نکنیم و خود مبتکر طرحی نو باشیم
موفق باشید.