سلام
بهرنگ جان از علاقه و تلاشتان برای به تصویر کشیدن پرندگان و علی الخصوص شکاریها تشکر می کنم.
راستش تا به حال شاهین ندیده ام عقاب هم فقط طلایی. آزار و اذیت سارگپه توسط قرقی را هم دیده ام که خنده دار بود. در مورد جسارت قرقی مطلبی خوانده ام به نقل از یکی از اساتید پرنده شناس به این مضمون که " قرقی حتی به کبک هم حمله می کند و در اثر تقلای کبک، ران قرقی از هم دریده می شود ولی شکار را ول نمی کند. " اینکه قرقی و شاهین شکاریهای جسوری هستند و احترام به بزرگتر حالیشان نمی شود بماند لکن تصور می کنم اگر به شکاری دیگری که حامل طعمه نیست حمله کنند من باب آزار و اذیت یا بازیگوشی باشد. مکرر صحنه بازی و مانورهای هوایی از این دست را دیده ام.
سارگپه و قرقی :
در مورد خانواده کلاغها که به هر جانور حامل طعمه ای حمله می کنند از دلیجه گرفته تا عقاب طلایی و حتی روباه ... اغلب هم به صورت دسته جمعی حمله ور می شوند و موفق هم هستند... یکبار دسته ای کلاغ به نام نوک قرمز را در معیت دوستان دیدیم که گویا نترس ترین کلاغها از این بابت هستند.
-------
دوستی در مورد نحوه فوکوس روی پرندگان در حال پرواز پرسیده بودند که بد ندیدم همینجا در حد تجارب ناقص و اندک خودم چند سطری بنویسم.
1- زمانیکه 350 دی داشتم اینگونه صحنه ها را با فوکوس دستی ثبت می کردم ولی سخت بود و بعضا توام با اشتباه. هنوز هم این این روش برای عکس گرفتن از پرندگان با رنگ یکنواخت مثل کلاغ سیاه یا اگرت استفاده می کنم.
2- گم کردن سوژه به واسطه زاویه دید کم لنزهای تله همیشه اتفاق می افتد شاید راحت ترین کار فوکوس روی پرنده در حال سکون و انتظار کشیدن برای بلند شدن پرنده و بعدا ثبت عکس باشد و یا تخمین مکان فرود و عکاسی در حین فرود. شاید این روش بهترین تمرین اولیه برای آشنا شدن با عکاسی از پرواز پرندگان باشد.
3- برای شروع از فواصل کانونی کمتر مثل 200 یا 300 میلی متر استفاده کنید چون بواسطه زاویه دید بیشتر ، آزادی عمل خواهید داشت و بعد فواصل کانونی بلندتر را امتحان کنید.
4- از سوژه های آسان استفاده کنید پرندگان با جثه بزرگتر و پرندگان آبزی اغلب سرعت پرواز و بلندشدنشان کمتر است و سوژه های مناسبی هستند. بعضی پرندگان مثل چک و زنبور خوار هم که مسیر مشخصی برای پرواز ندارند و همراه با طعمه تغییر مسیر می دهند سوژه های مناسبی برای شروع نیستند. مواقعی که نسیم ملایمی می وزد اغلب پرندگان در هوا معلق می مانند و آهسته بال میزنند که زمانی مناسب برای ثبت عکس است.
5- روی مسیر و عادت پرواز پرندگان دقت کنید بعضی پرندگان حین پرواز اوج می گیرند (مثل اردکها و ...) و بعضی ها به سمت پائین پرواز می کنند (مثل کبک و شاه بوف و.. ). بعضی از پرندگان در فواصل کوتاه فرود می آیند و چندین بار این عمل را تکرار می کنند (مثل دمجنبانکها ، زرده پره ها و چک ها) بعضیها هم وقتی بلند شدند یعنی خداحافظ
6- اغلب لنزها مجهز به Distance Scale هستند که فاصله با سوژه را به متر و فوت نشان می دهد و بعضی از لنزها همیشه قابلیت زوم دستی دارند (Full Time Manual (FTM)) با تخمین و تنظیم فاصله با استفاده از این قابلیت می توانید پرنده را در کادر بوضوح مشاهده کنید. می ماند تعقیب سوژه که با تمرین تکرار با تجربه تر و واردتر می شوید.
7- بعضی لنزها علاوه بر مد فوکوس دستی و اتوماتیک، امکان محدود کردن فاصله فوکوس دارند مثلا لنز 400-100 دو تنظیم دارد یکی بین 1.8 متر تا بی نهایت و دومی بین 6.5 تا بی نهایت. که تنظیم دوم برای فواصل حداقل 6.5 متر بوده و و محدوده و به تبع آن سرعت فوکوس لنز را بهبود می بخشد. ولی ای کاش این امکان به گونه ای دیگر فراهم بود مثلا از مینیم فاصله فوکوس تا 10 متر و از 10 متر تا بینهایت.
با تشکر