مهارت جناب عبدل پناه در استفاده از فیلترهای رنگی ستودنی است
استفاده از این فیلترها نیاز به شناخت دقیق رنگها تجربه و البته دید و سلیقه خوب دارد که در این صورت نتایج بسیار جالب و زیبایی حاصل میشود
شخصا لذت بردم ,خسته نباشید
مهارت جناب عبدل پناه در استفاده از فیلترهای رنگی ستودنی است
استفاده از این فیلترها نیاز به شناخت دقیق رنگها تجربه و البته دید و سلیقه خوب دارد که در این صورت نتایج بسیار جالب و زیبایی حاصل میشود
شخصا لذت بردم ,خسته نباشید
بسیار ممنون جناب دلباز ... خیلی خوشحالم که می بینم نظر شخص شما به ویرایش عکس ها جلب شده است.
اما در مورد ویرایش: احتمالا به دلیل حضور خورشید و ضدنور نشدن سوژه ها متوجه شدید که این عکس ها HDR هستند، فرآیند ترکیب عکس ها به وسیله نرم افزار فتوماتیکس انجام شده است. آموزش های ارزشمند جناب دکتر روشن که به جرات می توانم اعلام کنم در استفاده از این تکنیک کم نظیرند بسیار بسیار موثر بوده است. خروجی نرم افزار فتوماتیکس تقریبا خروجی نهایی بنده بوده است و عملیات افزایش کنتراست تون های روشنایی، شارپسازی موضعی و ریسایز در فتوشاپ اعمال شده است.
با این توضیحات فکر نمی کنم آپلود فایل های براکتینگ کمک خاصی برای مقایسه بنماید اما در صورتی که فکر می کنید اینکونه نیست با آپلود فایل های براکتینگ مشکلی ندارم.
تاپیک 1542 ضمن سپاس لطفا در مورد نحوه ی فوکوس توضیح دهید. آیا با استفاده ار قانون هایپر فوکال و رعایت آن ،عمق میدان رو محاسبه کردید؟ چون در عکاسی منظره فاصله هایپر فوکال در ایجاد وضوح تصویر تا بینهایت موثر است.فوکوس شما دستی است یا خودکار؟
سنسورهای کراپ دار در برخی از شرایط جهت ثبت مناظر(ی خاص) نسبت به سنسورهای فول فریم برتری دارند و آن هم به جهت امکان دستیابی به فواصل کانونی بسیار کم مانند 12~8 می باشد که در اینصورت عمق میدان بسیار زیادی حاصل میشود.
هر چه فاصله کانونی کمتر باشد عمق میدان نیز افزایش پیدا میکند به طوری که در فواصل کانونی مانند 8 میلی متر عملا فوموس کردن به مقدار زیادی مفهوم خود را از دست میدهد دسترسی به چنین عمق میدانهایی با سنسورهای فول فریم تقریبا غیر ممکن است مگر با استفاده از لنزهای تیلت شیفت که اصولا برای همین کار ساخته شده اند کنترل پرسپکتیو و کنترل عمق میدان.
یکی دیگر از خواص ذاتی لنزهای اولترا واید ,اغراق در پرسپکتیو می باشد که استفاده از این خاصیت لنز برای خلق کارهایی متفاوت و خلاقانه بسیار متداول است
کشیدگی گوشه ها(نوعی از اعوجاج) نیز از دیگر خواص لنزهای اولترا واید محسوب میشود اگر چه این خاصیت در برخی مواردمانند عکاسی معماری ایجاد اشکال میکند ولی معمولا زیبایی خاصی به عکس های منظره و طبیعت میدهد(کشیدگی ابرها به طرف گوشه ها یکی از آنهاست) و همچنین باعث عمق بخشیدن به عکس میشود. و همیشه لازم نیست که این نوع اعوجاج را اصلاح کرد ,در برخی از لنزها مانند 24-14 نیکون که کنترل دیستورشن یا به اصطلاح اپتیک بهتری دارند این خاصیت بسیار کم می باشد و شاید عکاس در برخی از مواقع تصمیم بگیرد حتی به صورت نرم افزاری به آن شدت بخشد.
محاسبه به این حالت که اعداد فوکال و اندازه سنسور و دیاف را در رابطه مربوطه بگذارم تا به عدد مشخصی برسم خیر محاسبه ای نبوده است. اما به صورت محاسبات چشمی بله، یعنی با توجه به همان قوانین کلی هایپرفوکال ولی به اندازه گرفتن حدودی چشم.
فوکوس هم خودکار بوده است، تفاوتی دارد که دستی فوکوس کنیم یا از فوکوس اتوماتیک استفاده شود؟
البته زمانی که(اولویت) عمق میدان مطرح میشود و با توجه به محدودیتهی خاصی... که وجود دارد فوکوس اتوماتیک ملال آور می باشد.تفاوتی دارد که دستی فوکوس کنیم یا از فوکوس اتوماتیک استفاده شود؟
روشی که خودم معمولا استفاده میکنم: انتخاب دیاف مناسب(که خود بحث مفصلی است) و سپس سوییچ به مد فوکوس دستی
و برای فوکوس کردن نیز از سمت فوکوس بی نهایت شروع به چرخاندن رینگ فوکوس میکنم تا جایی که نزدیکترین مناطق در پیش زمینه که بایستی در منطقه باشند ,در فوکوس یا فوکوس نسبی قرار بگیرند
برای شاتهایی که نیاز به دقت فراوان دارند و همچنین اگر محدودیتی از نظر زمان وجود نداشته باشد همین کار را در مد LV انجام میدهم.
به طور کلی
شاید نتوان نسخه مشخصی پیچید ولی معتقدم که عکاس باید در کمترین زمان ممکن بهترین و کارآمد ترین روش ممکن را انتخاب و به آن عمل کند...
پیرو بحث پست اخیر ,
بحث فوکوس با سنسورهای فول فریم بسیار جدی تر از (با) سنسورهای کراپ دار می باشد تا به آن اندازه که عکاس برای بستن برخی کادرها محدودیت جدی و عملی دارد ,بستن دیافراگم نیز تا حدودی (کمک) میکند و هرگز چاره کار نخواهد بود و باید توجه داشت دیاف های بسته نیز مشکلات و عوارضات خاص خودشان را دارند مانند از دست دادن شارپنس کلی دیفراکشن و غیره
ایجاست که عکاس باید ابتکار عمل داشته باشد و با اعمال تکنیکهای مناسب و یا انجام ترفندهایی بتواند بر مشکلات فایق آید
مانند عکاسی با چندین شات مشابه با فوکوس متفاوت و تلفیق آنها به صورت نرم افزاری
و یا عکاسی با ارتفاعی بیشتر از حد معمول و زاویه ای متفاوت تر(بسته تر و سعی در منطبق-تر کردن سطح سنسور با صفحه ای که باید در فوکس یا فوکوس نسبی قرار بگیرد ) و تلاش برای اصلاح پرسپکتیو در هنگم پروسس...
بسیار ممنون
فقط ذکر یک نکته :
برنامه فوتومتیکس پس از ادغام و پردازش تصاویر معمولا اثری رو تحویل میده که دارای ته رنگه
هر چند در خود برنامه دارای لغزنده هایی برای کنترل رنگ هستیم اما با این وجود این ته رنگ در خروجی های این برنامه قابل مشاهده است
در مورد دو عکس اخیر شما همین ته رنگ , کلی به جذابیت عکس ها اضافه کرده و در واقع اونها رو منحصر به فرد و چشم نواز تر کرده
اما به هر جهت اگر در برخی از عکس ها نیاز بود که این ته رنگ برداشته بشه , میتوان از یکی از عکس های اصلی به عنوان یک لایه در فتوشاپ استفاده کرد و مد آمیختگی این عکس رو روی Color یا Hue قرار داد و با لغزنده Opacity تغییر رنگ ها رو کنترل کرد
باز هم تبریک میگم امیر جان
جسارتا قسمت اول صحبتتان فکر نمی کنم صحیح باشد. من بعد از پردازش ها اولیه در ACR خروجی Tiff را به فتوماتیکس می برم. در ACR تراز سفیدی را تنظیم می کنم و سپس خروجی می گیرم و فکر نمی کنم به این صورت عکسی با ته رنگ تولید شود.
گمان کنم چیزی که شما از آن به ته رنگ نام می برید، همان رنگ گندمگون روی زمین و گیاهان باشد. این ته رنگ عمدی بوده است. با تنظیم صحیح (به مفهوم اینکه جسم سفید، سفید به نظر بیاید.) WB این جلوه ها از بین می رفت. اما در واقع این چیزی بود که با چشم دیده می شد (در غروب رنگ های گرم تولید می شوند) و به نظر من بودن آن ضرورت داشت.
در مورد راهکارتون برای حالت کلی ته رنگ هم ممنون، این مدهای آمیختگی واقعا مهیج و کارآمد هستند.
سپاس ...
سلام دریاچهی برم شور استان فارس
امین حق شناس
با جناب عبدل پناه موافقمجسارتا قسمت اول صحبتتان فکر نمی کنم صحیح باشد.
بنده هم در طی مدتی که با فوتومتیکس کار میکنم متوجه چنین موردی نشدم ,اصولا معتقدم تفاوت فوتومتیکس با دیگر نرم افزارهای مشابه در همین مورد و موارد مشابه آن باشد.
جناب حق شناس تبریک میگم ثبت زییبایست
تصور میکنم اگر رنگها اندکی گرمتر شوند با حال و هوای صحنه سازگاری بیشتری خواهد داشت و حس بهتری به بیننده منتقل خواهد شد
مفهوم جاری در عکس با رنگهای سرد تقریبا هیچ سنخیتی ندارند!
با اجازه:
موفق باشید