فکر کنم در حیطه Landscape نباشد. ممنون.در مورد این عکس سوالی داشتم، جسارتا آیا در حیطه عکس لنداسکیپ قرار می گیرد؟ (حدود خاصی برای این ژانر عکاسی نمی شناسم جهت آگاهی پرسیدم.)
عکس دوم که ویرایش خاصی ندارد. نوردهی طولانی داشته و کمی تنظیم رنگ.شخصاً دومین عکسهای جناب سعادت و جناب دکتر روشن را در دو پست قبل بیشتر پسندیدم. شاید اگر فرصتی داشته باشند و علاقمند باشند در مورد ویرایش های انجام شده هم توضیح مختصری بدهند بیشتر از گذشته یاد میگیریم (میگیرم البته درست تر است!)...
عکس اول هم پروسس HDR واقعگرا داشته است. هر چند کادر اولیه از لحاظ نورسنجی نیاز به HDR نداشت اما Tone Mapping برایش مفید بود.
..سوژه انسانی در عکس جناب king-of-black هستند که آنروز به اتفاق یکدیگر برای عکاسی عازم شده بودیم(عکس اخیر ایشان هم نمونه ای است از عکسهای همانروز می باشد)
همانطور که قبلا و در پست اصلی اشاره کرده ام عکس مذکور HDR حاصل از دو شات می باشد عمده ویرایشی که بر روی عکس انجام پذیرفته همان مرحله Tone Mapping و در نرم افزار Photomatix Pro بوده
و مراحل ویرایش در ps نیز محدود میشود به
نویز ریداکشن با استفاده از پلاپین Noisware Professional با تاکید بر روی رنگ-ها و با اولویت رنگ های سرد(آبی)
تنظیمات رنگ و اعمال کنتراست تنها بر تونهای میانی(با استفاده از فیلتر High Pass و تکنیک مربوطه...)
و نهایتا شارپ سازی در مد LAB Color و تنها بر روی کانال Lightness
هیچ گونه کراپی بر روی شات اصلی انجام نپذیرفته
اولویت در کادربندی با سوژه انسانی بود به صورتی که:
دفرمه نشود(با توجه به فاصله کانونی ,لنز و خواص اپتیکی لنزهای واید) و تناسب سوژه با انعکاس ایجاد شده بر روی آب که عدم توجه به این نکته میتواند از نظر بصری جلوه ناخوش آیندی به عکس بدهد
فوکس در مد M و با توجه ویژه به فاصله هایپرفوکال انجام پذیرفته(عمق میدان ,چالشی جدی بر سر راه سنسورهای فول فریم که در همین تاپیک توضیحاتی در رابطه با آن داده ام)
علیرضای عزیز امیدوارم توضیحات کافی بوده باشد ,هر چند که معمولا سعی میکنم در لابلای عکسها نکاتی را که به نظر مفید واقع خواهند شد ,اشاره کنم.
و اما موضوعی که میخواستم در اینجا به آن اشاره کنم
تفاوت های در نحوه ویرایش و مراحل ویرایش می باشد ,بسیاری از عکسهای خوش رنگ زیبا و معمولا چند استاپ تاریکتر از حد معمول(عکسهایی که بیشتر اطلاعات روشنایی در انها در قسمت shadow یا سمت چپ هیستوگرام واقع میشوند)
در مانیتور و در نظر نخست زیبا دیده میشوند ولی چنین عکسهایی استعداد چندانی برای چاپ شدن نخواهند داشت ,به عبارت دیگر از حد و حدود وب بالاتر نمیروند
تکنیکی که bw کاران معمولا از آن استفاده میکنند(گذشته از موضوع ات بحث برانگیزی چون فرار از مراحل پیچیده تنظیم رنگ و نور و غیره) فدا کردن رنگ در برابر کنتراست و رسیدن به کنتراستهایی استثنایی که در شرایط عادی و عکاسی رنگی بدون توجه خاص به نور ,مسیر نور ,مقدار نور یا نورها دمای نورها وووو ,تقریبا غیر ممکن است!
در عکاسی دیجیتال و رنگی نیز چنین وضعیتی وجود دارد ,در مواقعی عکاس ترجیح میدهد مقداری از روشنایی عکس را فدای سچورشن بکند!
ولی داشتن سچورشن و عمق رنگ بالا همراه با روشنایی در حد قابل قبول تنها زمانی در دسترس خواهد بود که تمام شرایط لازم و صحیح(مانند انتخاب زمان مناسب ,نورسنجی صحیح) ایجاد شده باشد و به عبارت دیگر عکاس رعایت آنها را کرده باشد
(توضیح: زمان مناسب بر خلاف تصور بسیاری ,همیشه به هنگام غروی و یا طلوع خورشید نمی باشد. این بسته به زمان فصل ساعت و موقعیت محل میتواند متغییر باشد)
موفق باشید
كوير پفكي:
مهرداد خان عکس از لحاظ روشنایی وضعیت مناسبی ندارد (یک اشکال اساسی در این شاخه از عکاسی)
معمولا عکسهایی که از نظر نورسنجی و رنگ اشکال دارند یک دو و یا چند استاپ تاریکتر ارایه میشوند ,و بدین ترتیب عکاس سعی در پنهان کردن این کاستیها می نماید ولی در اینجا اصولا شرایط لازم برای ثبت با تک شات مهیا نبوده
یکی از وضایف عکاس در چنین موقعیتهایی تغییر شرایط در جهت بهبود عکس می باشد با انواع تکنیکهای رایج مانند hdri و مولتی شات گرافی و ترکیب
در مورد ویگنت نظر خاصی ندارم بیشتر سلیقه ای است و بعضا هم لازم است ولی سچورشن رنگها اندکی بیش از حد نرمال و معمول می باشد ,اگر چه در نظر نخست میتواند چشم نواز و چشم گیرا باشد ولی مطمعنا پس از مدتی تماشای چنین عکسهایی خسته کننده خواهند شد! و بدترین نتایج را در هنگام چاپ تجربه خواهید کرد
موفق باشید
جناب حاجی آبادی آسمان زیبایی را به زیبایی ثبت کرده اید ,ای کاش با پیش زمینه ای زیبا و متناسب همراه بود تا تبدیل به یک اثر بی نقص بشه
خسته نباشید
ویرایش توسط merdax : Saturday 27 August 2011 در ساعت 14:33