دوستان آیا تجربه ای یا اطلاعاتی در زمینه کاربرد فیلترهای ND در استودیو(نورپردازی) به منظور استفاده از دیافهای باز مانند 2.8 و یا حتی بازتر دارند؟
دوستان آیا تجربه ای یا اطلاعاتی در زمینه کاربرد فیلترهای ND در استودیو(نورپردازی) به منظور استفاده از دیافهای باز مانند 2.8 و یا حتی بازتر دارند؟
بنده با اف 2 زیر نور 400 ژول سافت باکس 120-80 قدرت 64/1(کمی هم آنطرفتر مینیمم) تست کرده ام. نیازی به ان دی نبود. اگر دوربین حساسیت 50 هم داشته باشد که اصلاً نیازی نیست. من فلاش رو در فاصله 3 متری گذاشته بودم.
فقط نکتی هست از جمله تغییر وایت بالانس به دلیل تاثیر نور محیط. گرچه سرعت 250/1 است اما چون دیافراگم خیلی باز است نور محیط هم جذب میشود پس باید نور محیط مینیمم باشد جهت فوکوس و مدلینگ هم خاموش باشد. معمولاً اگر دستیار داشته باشید که بعد از فوکوس مدلینگ را خاموش کند موفق تر خواهید بود.
تفاوت بین تئوری و عمل ناشی از کیفیت پائین لامپ های modeling می تواند باشد (کاهش تدریحی نور ) یا اینکه مدار تغذیه لامپ (که برای تثبیت نور modeling از خازن و transistor استفاده می کند)، ولتاژ ورودی لامپ را به تدریح کاهش دهد. البته در اینجا صحبت میلی ثانیه است.
من قبلا با EF 70-200 روی F/2.8 آزمایش کردم، متوجه تفاوت خاصی نشدم، اما لازم شد تا دوباره بررسی کنم و این بار روی f/1.4!
راستی: بنده بسیار کوچکتر از آن هستم که بخواهم ایراد بگیرم، تنها خواستم مطلب شما دوست عزیز را تکمیل کرده باشم.
خواهش می کنم داریوش جان شما سالاری. گفتم ایراد چون واقعاً این یک ایراد است. منم امروز روی 1.4 با دقت تست می کنم نتیجه رو شب می گذارم.
بنده با فومکس 400HD و برونکالر SOLO 800 و Nice 300 تست کردم و هیچ تفاوتی در هنگام روشن بودن مدلینگ و خاموش بودن اش نبود.
نورهای موجود در استودیو را تست کنید.
راحت ترین تستی که بنده در کلاس هایم توصیه می کنم آن است که:
با تنظیمات ( سرعت شاتر دیافراگم و ایزو مثلا ایزو 100 دیاف 7.1 و شاتر 1/200 ) که در استودیو عکاسی می کنند به سمت منابع نوری ( پنجره ، چراغ سقف ، نورهای مخفی سقف و کف و ... ) در حالت M یک عکس تهیه کنند.اگر در تصویر حاصله منابع نوری دیده شوند یعنی در خروجی شما ( هم از نظر نور و هم از نظر کلوین ) تاثیر خواهند داشت.اما اگر تصویر حاصله تاریک و یک دست سیاه ( ایده آل ترین حالت ) بود یعنی نورهای محیطی هیچ اثری بر روی خروجی شما نخواهند داشت.
نورهای مدلینگ هم اصولا باید قبل از شلیک فلاش خاموش شوند و اگر روشن بمانند مشکلی در فلاش وجود دارد.
روش بالا بخصوص برای هنگامی که اپن فلاش عکاسی می کنید باید رعایت شود و در غیر این صورت مشکل ایجاد خواهد شد.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
در اولین فرصت خودم هم تست میکنم و نتیجه را اعلام خواهم کرد
..قبلا مشکلی من داشتم(هنوز هم دارم) ته رنگ شدید و عجیبی(زرد مایل به سبز) در پرتره هایی که با فلاش میگرفتم وجود داشت ,اتاقی به اندازهای حدود 3 در 6 و ارتفاع 2/5 متر
دیوارهای جانبی سرامیک قهوه ای ,کف سرامیک سفید و سقف پارکت(سقف کاذب چوبی خودرنگ)
پس از کلی کلنجار رفتن خلاصه این ته رنگ از عکسها حذف برطرف نمیشد
برای تست تاثیر نورهای محیطی با همان تنظیمات دوربین در مد M و شاتر و دیاف و ایزو ثابت عکس میگرفتم و کاملا سیاه بود ,برای تست تاثیر احتمالی نور لامپ های مدلینگ نیز از همین روش استفاده میکردم البته بدون تریگر نتیجه کاملا سیاه بود. حتی بک گراندها را نیز عوض کردم تاثیری در رفع ته رنگ نداشت...
با استفاده از نور لامپ های مادلینگ (مدلهای HD فومکس لامپ های مدلینگ قابل تنظیم تا 1000 وات را دارا هستند) نورپردازی و آزمایش کردم البته با شاتر و دیاف متناسب با نور این بار نتیجه مثبت بود بدین ترتیب که با اعمال وایت بالانس صحیح(ثابت) رنگها کاملا درست و عکس عاری از کوچکترین ته رنگ خاصی بود
تجهیزات را برای تست به جای دیگری(خانه) منتقل کردم ابعاد: 6 در 10 و ارتفاع 3/20 متر کف فرش دیوارهای جانبی و سقف رنگ و نتیجه مثبت بود و پس از اعمال وایت بالانس صحیح کوچکترین آثاری از ته رنگ آزار دهنده مشاهده نمیشد
نتیجه گیری خودم این است که نور فلاش به خاطر برخورد با دیوارهای جانبی و سقف و بلکه کف در برگشت(انعکاس یا رفله) باعث ایجاد این مشکل میشود که بدین ترتیب میتوان نتیجه گیری کرد که این مشکل میتواند همیشه و در همه جا وجود داشته باشد هر چند خیلی خیلی کم باشد به طوری که محسوس نباشد و
بسته به محیط تاثیر آن کم و زیاد میشود
وجود چنین ته رنگهایی حتی بر روی شارپنس کلی عکس نیز تاثیر میگذارد به طوری که هر چه مقدار این برگشت نور کم باشد عکس شارپتر میشود (عکاسی با فلاش در یک محیط کاملا باز یا بزرگ ) همچنین از بین بردن این نوع ته رنگها نیز کار ساده ای نیست و نهایتا نیز به طور کامل برطرف نمیشود و حتی تلاش برای از بین بردن آن نیز در کیفیت و شارپنس نهایی عکس تاثیر سوء میگذارد
اگر دوستان و اساتید نظری دارند خوشحال میشم در این مورد نیز راهنمایی کنند
سلام
حالا تا اساتید بیایند من نظر خودم رو بگم.عامو کسی که اتلیه راه اندازی می کند باید بفکر نوع پوشش دیوارهای جانبی و سقف باشد مگر می شود شما در محیطی عکاسی کنید که دیوار ان رنگ روغنی براق و یا حتی غیر براق (اسمش یادم نیومد) و یا سرامیک و یا کاشی باشه و از تاثیر ان بر روی رنگ عکس غافل باشید.در اتلیه ها باید جنس پوشش دیوارها از نو عی باشد که کمترین بازتاب را داشته باشد.اتلیه ها هر چه کوچکتر باشد این چالش بیشتر بچشم خواهد خورد صاحبان اتلیه هایی که از این چالش اگاهی دارند قطعا دیوارهای اتلیه خودرا با جنس کاشی یا رنگ های روغنی و یا حتی رنگ ها پلاستیک مات روشن هم استفاده نخواهند کرد.یکی از پوشش های مناسب برای دیوارهای اتلیه ای پوشش های نه چندان جدیدی است که معروف شده به فامالین(باز هم اسم اصلی ان را فراموش کرده ام.پیریه دیگه!!)این نوع پوشش تشکیل شده از خورده پارچه های رنگی که زیبایی خاصی به دیوارهای اتلیه می دهد ومی شود گفت که تقریبا کاملا نور های بازتابی را نخواهد داشت.
انشالله همیشه شادیتون را ببینیم
یا حق
اسدالله مداح
سلام
حالا تا اساتید بیایند من نظر خودم رو بگم.عامو کسی که اتلیه راه اندازی می کند باید بفکر نوع پوشش دیوارهای جانبی و سقف باشد مگر می شود شما در محیطی عکاسی کنید که دیوار ان رنگ روغنی براق و یا حتی غیر براق (اسمش یادم نیومد) و یا سرامیک و یا کاشی باشه و از تاثیر ان بر روی رنگ عکس غافل باشید.در اتلیه ها باید جنس پوشش دیوارها از نو عی باشد که کمترین بازتاب را داشته باشد.اتلیه ها هر چه کوچکتر باشد این چالش بیشتر بچشم خواهد خورد صاحبان اتلیه هایی که از این چالش اگاهی دارند قطعا دیوارهای اتلیه خودرا با جنس کاشی یا رنگ های روغنی و یا حتی رنگ ها پلاستیک مات روشن هم استفاده نخواهند کرد.یکی از پوشش های مناسب برای دیوارهای اتلیه ای پوشش های نه چندان جدیدی است که معروف شده به فامالین(باز هم اسم اصلی ان را فراموش کرده ام.پیریه دیگه!!)این نوع پوشش تشکیل شده از خورده پارچه های رنگی که زیبایی خاصی به دیوارهای اتلیه می دهد ومی شود گفت که تقریبا کاملا نور های بازتابی را نخواهد داشت.
انشالله همیشه شادیتون را ببینیم
یا حق
ی مطلب کوچولو اضافه کنم دقت کنید تقریبا تمام تجهیزات استودیو به رنگ مشکی مات هستند حتی پره های پنکه پشت سافت باکس.... دلیلش همین جلوگیری از انعکاس های نا خاسته هست