بله .اون عددی هم که نوشته میشه ٬ بازترین حد آپرچر (دیافراگم) یک لنز هست ٬ مثلا آپرچر لنز 70-200 f/4 از f/4 تا f/32 قابل تغییر است .
ولی این قسمت لنز خود دوربین و لنز جدا رو درست متوجه نشدم . دوربین که خودش لنز نداره همه لنز ها از دوربین جدا هستند . (البته در DSLR)
(این بحث مربوط به این تاپیک نیست)
سوالهاتون خیلی زیاد شد...
بنده هم کارم فیلمسازیه. و خیلی از دوستان با مارک 3 5 دی کار می کنن...
به فرض مثال آخرین ساخته ی بهمن قبادی(فصل کرگدن) که آقای تورج اصلانی تصویر بردار بود با 5 دی مارک 3 گرفته شده. و اگر شنیده باشید یا خونده باشید آقای تورج اصلانی با فیلمبرداری این فیلم کلی افتخارات جمع کرد. مثل قورباقه طلایی (یا نقره ای) دقیق نمی دونم. که مثل اسکار می مونه برای یه فیلمبردار
در مورد 5 دی مارک 3 خیالتون راحت باشه. و در مورد لنز ها بله شاید نیاز باشه هزینه زیادی بکنید. البته بستگی داره فیلمنامه چی باشه. شاید با همون 18- 135 هم بشه کار رو جمع کرد. که البته تصمیم گیری لنزها به عهده تصویربردار هست.
نخیر 3بعدی درست و حسابی با دوربین های مخصوص کار می شه. که الان اکثرا از red استفاده می کنند و کلی تشکیلات دارند.
مارک 3 گرم کردن نداره. مگه اینکه دست یکی باشه فکر کنه آفتابه دستشه!
داداش شما کار زیاد داری تا شناخت پیدا کنی از slr ...
به نظرم فعلا تا می تونی در موردشون بخون و مطالعه کن.
فیلمبردار خوب با یه آیفون هم می تونه تصویر بگیره باقلوا... :)
کیفیت دوربین بخشی از فیلمبرداریه که هر چی بیشتر باشه کیفیت بهتره...
ولی زیبایی شناسی فیلمبرداری و هنرش اگه نباشه کلا خوب بودن دوربین کمکی نمی کنه.
ببخشید جناب تبدیل شدگان ( Transformers ) ؛
ببخشید اگه کمی رک هستم ؛ اما به هر حال باید واقع بین بود. شما هنوز درباره دیافراگم ، دوربین مناسب و اطلاعات ساده دوربین ها اطلاعات ندارید ، بعد الان می خواید یک فیلم سینمایی درست کنید ؟ ساخت یک فیلم ساده ویدئویی ( نه سینمایی ) خودش هزاران بدبختی داره و هر فرد کلی بدبختی داره سرش. شما هنوز با استانداردهای ویدئویی هم آشنا نیستید و دارید روی غولی دست می گذارید که همان افرادی هم که نام بردید درش موندند !
بله ، خیلی از فیلم های ایرانی ، سریال ها و حتی چندین مورد فیلم های خارجی فقط با DSLR هایی مثل 5D و 7D رکورد شده. مثل سریال پایتخت 2 ( سیروس مقدم ) ، فصل سوم قلب یخی ( سامان مقدم ) ، Act of Valor به کارگردانی Scott Waugh.
اما این کار نیاز به هزاران برابر تلاش و اطلاعات داره تا استفاده از یک دوربین XDCAM مثل EX3. چون دوربین های DSLR رسما یک دوربین فیلمبرداری نیستند و خیلی از آپشن ها را به صورت اتوماتیک ندارند و می بایست دستی انجام بدید و یا در تدوین حل کنید.
شما میشه توضیح بدید می خواهید چه کاری درست کنید ؟ چون از روی سوالات شما معلوم است که اطلاعات پایینی دارید و فکر نکنم بتوانید کارگردانی و فیلمبرداری یک کار حتی نیمه حرفه ای را انجام بدید.
به هر حال منتظر جواب هستم ...
دوست عزیز به نظر منم شما اول تاپیک های موجودو بخون خیلی میتونه بهت کمک کنه.بعد از اینکه ی شناخت کلی پیدا کردی سوالاتو مطرح کن.
موفق باشی
همه چیز عالیه.
ارادتمند-علی حمزه
دوست عزیزالبته من نمیدانم شماهدفتون چی هست ازاین سوالها! چون به نظراصول روناقص بلدید!ولی به هرحال فرض رو براین میگذاریم که این هم یه شروعه به هرحال، فلذا جهت یادگیری...
درمورد داغی سنسوردوربین۵دی توانایی فیلمبرداری بدون توقف تا ۳۰ دقیقه را دارد.که این۳۰ دقیقه هم نه به دلیل محدودیتهای سنسور، که به دلیل توافقنامه فن اوری اطلاعات درسازمان (ITA) به شرکتهای تولیدکننده دوربین عکاسی اجازه تولیددوربینهای عکاسی با زمان فیلمبرداری بیشتراز ۳۰ دقیقه را نمیدهند.(فکرمیکنم پیشنهاداتی برای رفع این محدودیت هم ازطرف برخی شرکتها شده است)
درمورد اون قسمتهایی که جواب نگرفتید، یکی این که ساخت تصاویر۳بعدی راههای مختلفی داره،با فایو دی اما بایدازحداقل ممکن ۲ دوربین استفاده کنیدوبعدباپروسس های نه چندان ساده ،تصاویر۳ بعدی بسازید.
درموردلنزها هم بسته به اینکه چه برداشتها ولوکیشنهایی داشته باشید،لنزتهیه میکنید.طبیعی ست ان کارهای حرفه ای که شما میفرمایید،هزینه دارد. ولیکن ان لنزی که به اسباب بازی تشبیه ش کردیدهم لنزخوبی ست ودرفیلمبرداری مشکلی ندارد.مگراینکه نیازبه دیاف باز باشد.اما درکل اگربخواهیدباهزینه شخصی کاری کنید،برای برداشتهای خاص وکم کاربرد اجاره کنید خوب بهتر ست.
ضمنا یکی ازمشکلات فیلمبرداری با dslrها نحوه فوکوس کشی ست که به دلیل ساختار بیشتر لنزهای موجود کمی کاررا مشکل میکند.به خصوص برای یک اماتور،فوکوس درست ودرمان ، بسی رنج خواهدبرد.
سلام مجدد به همه دوستانی که نظر دادند ، از همه تشکر میکنم
من اول بگم که نه فیلمبردارم و نه ادعای فیلمبرداری دارم و نه قرار هست فیلمبردار بشم . در مورد سواد هم بازم میگم سواد هم ندارم (هرچند 2 ترم 4 ماهه جمعا حدود 100 ساعت کلاس با جناب آقای اسفندیار شهیدی در سینمای جوان کلاس داشتیم ، که شما با سوادها حتما ایشون رو میشناسید ) ولی خب از اون زمان 2-3 سال گذشته و تو این مدت کلا به کار و رشته اصلیم که مهندسی هست پرداختم و خیلی مباحث فیلمبرداری رو فراموش کردم . هرچند اون زمان هم همیشه نویسنده و کارگردان بودم و هیچوقت فیلمبرداری نکردم اما با مباحث زیبایی شناسی و قاب بندی و خیلی بحث های اینطوری که یکی از دوستان اشاره فرمودن کاملا آشنا هستم و فیلمم هم سر این قضیه جایزه گرفته .
الان هم در پی جمع کردن یه استودیوی فیلمسازی شخصی هستم ، برا همین دنبال خرید یک دوربین تا نهایت 20 میلیون تومان (همراه لنز) هستم ، اینکه اینقدر روی سینمایی بودن دوربین تاکید میکنم برای اینه میخوایم دیجیتال بگیریم اما بعدا روی نگاتیو بکشیم و سینما پخش کنیم .
چیزایی هم که در مورد داغ کردن 5d و ... گفتم همه رو از همین فروم های فارسی خوندم و اگر اشتباهه گناهش گردن کسی هست که اشتباه نوشته .
در مورد دیافراگم و شاتر و ایزو و وایت بالانس و انواع لنز و گین و عمق میدان و پرسپکتیو و ... و .... هم اینقدری که لازمه کار کارگردانی باشه اطلاعات دارم فکر میکنم .
به هرحال بازم اگر دوستان راهنمایی های خوبی در این زمینه داشتند خوشحال میشم بشنوم . با سرچی که زدم به یکسری دوربین های 4k رسیدم از جمله black magic , sony , panasonic , jvc و canon که مدل ها دقیق تو ذهنم نیست بنویسم اما نسبت به قیمت و امکانات فکر کنم black image cinema 4k چیز خوبی باشه و احتمالا همین رو خریداری کنم .
اگرم مباحثی خارج از تاپیک مطرح شد دوستان به بزرگی خودشون نادیده بگیرند .
دوست عزیز
دوربین blcmagic به قیمت 9میلیون تومان با فرمت raw و کیفیت 4k برای خواسته شما ساخته شده
که با خرید لنز24 و 35و 50 کنن تمامی کارهای شمارو جواب گو هست
این دوربین حالت سینمایی داره
و14bit
5دی اولویت باعکاسی و بعدش فیلمبرداری بهمراه مشکلات رولینگ شاتر و مویرر اما مجیک اصلا کارش سینماس
توضیح بیشترخواستید در خدمتم
7d-15-85mm/50mm f/1.8