بنده هم همین هد را دارم ... با لنز ماکرو و EF24-105mm هم به همین مشکلی که اشاره کردید، برخورده ام ... دلیل آن هم همانگونه که میدانید، این است که لنزهائی از این قبیل، بعلت وزنی که بصورت "خارج از محور" به سیستم هد وارد میکند، حول محور چرخش هد (Tilt Axis)، تولید مُمان (همان لنگر خمشی خودمان) میکنند که پس از سفت کردن پیچ هد و رها کردن لنز و دوربین، آن میزان وزنی که توسط دستمان تحمل میشد، اینبار به ساختار هد وارد شده و اگر نیروی اصطکاک درونی هد، آنرا در همان لحظه بالانس نکند، اندکی حرکت بوجود میاید تا میزان اصطکاک، زیاد شده و حرکت از بین برود و سیستم، پایدار شود. (شبیه همان مقوله ی "ناپایداری آنی"؛ اما نه دقیقاً همان مکانیزم)
بنابراین، در حین سفت کردن پیچ های هد، کمی بیشتر از حد نرمال آنرا سفت میکنم تا آن ناپایداری آنی، در نطفه سرکوب شود (چیزی شبیه پیش تنیدگی اما نه دقیقاً به همان مفهوم) اما نکته ی جالب، اینکه لنز سنگینی مثل EF70-200 f/2.8 II بدلیل داشتن Collar (برای نصب بر روی هد) ، مرکز جرم "دوربین+لنز" را روی سه پایه قرار میدهد و آن معضل، اتفاق نمیافتد. یکبار آنرا روی همین 804RC2 فقط اندکی (شاید یک سوم نیروئی که برای فیکس کردن 105-24 لازم بود) سفت کردم و در کمال تعجب، شاهد بالانس خوبی بودم.
این هد (804RC) هد خوش ساختی است و متریالی که برایش استفاده شده، حقیقتاً محکم است. پیچها و واشر فنری جانداری نیز دارد که جائی برای رحم کردن حین سفت کردنش برایم باقی نگذاشته است
برای حمل و نقل هم یک 496RC2 گرفتم که بسیار سبک و محکم و کم حجم است.
با توجه به توضيحاتي كه اساتيد فرمودند و تجربه كاريشون هد 804 مانفروتو براي كار ماكرو گرافي زياد دقيق نيست و اندكي جابجايي بعد از سفت كردن پيچها خواهيم داشت .... پس چه جايگزيني ميشه براش انتخاب كرد كه براي كار ماكرو خصوصا با لنزي به وزن 100 L مشكلي پيش نياد ؟ 496rc2 كه دوستان دارند چطوره از نظر دقت ... ايا براي ماكرو اصلا مناسب هست ؟
If you want to find your prince , you will have to kiss a lot of frogs
بدنه ی لنز 100L کنن، بر خلاف ظاهر غلط اندازش، فلزی نیست و وزن بسیار نرمالی دارد. البته فلزی نبودن بدنه اش، دلیلی بر پائین بودن کیفیت ساخت اش نیست (بنظرم بسیار خوش ساخت و خوش دست هم هست). وزن این لنز، معادل 625gr است (که وزن زیادی نیست) و شخصاً بهمراه 804RC2 و اندکی پیش تنیدگی، استفاده اش کرده ام. همینطور با 496RC2 ... بنابراین، از اینجا به بعدش، کمی به سلیقه و بودجه و اینها ارتباط پیدا میکند ... ایمان جان، بنده هر دو هد را دارم، چنانچه علاقه مند بودید، هر دو را در کنار هم برای امتحان و نتیجه گیری، تقدیم حضور میکنم (بدون هیچگونه تعارف)
برای ماکرو گرافی من بال هد رو بیشتر میپسندم.چون دوست دارم سریع تغییر وضعیت بده و دنگ و فنگ سه جهته ها رو نداشته باشه.به نظر من 496 بهتر و راحت تره.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
هد 804 اصلا برای ماکروگرافی ساخته نشده که بخواد برای این کار دقیق باشه
این هد برای تنظیم دقیق روی 3 محور برای بستن کادر های دقیق و پانوراما و عکاسی داخل استودیو بسیار مناسبه
برای ماکروگرافی ball head ها هم دقیق نیستن اما راحت و سریع هستن ولی دقت 804 بیشتر از یک ball head هست
بنده هم مشکل تغییر محل هد در حد میلیمتری را در هدهای مانفروتو دارم اندازه ای که در سوپر ماکرو یک سوژه را کاملا از کادر خارج میکند.
در بین 3 مدل 804 و 496 و 327 مدل جویستیکی 327 به دلیل دقیقتر بودن پیچ کنترل اصطکاک "Friction" به مقدار کمتری این مشکل را دارد ولی باز هم رفع نشده.
البته یک نکته مهم که فکر میکنم بد نیست جهت یادآوری به عرض برسانم آچار آلنی است که معمولا در جعبه اکثر محصولات مانفروتو وجود دارد و دلیلش نیاز به آچارکشی مداوم و دوره ای هد و سه پایه است. یکبار که از این همه بی دقتی هدها کلافه شده بودم به یاد این آچار افتادم و با سفت کردن تعدادی از پیچها مقدار زیادی از مشکل رفع شد، ولی خلاصی ار آن با این هدها میسر نیست.
من ریویوهای سایت های خارجی را نگاه می کردم در مورد هد 496RC2 اکثرا گفتهاند که در حالت عمودی جابجایی داره (مخصوصا با لنزهای تله) ،
و بجای اون هد 488RC2 رو پیشنهاد دادهاند. کسی تا بحال با 488 کار کرده؟
مریم عرشی
Canon 5D