نوشته اصلی توسط
Dariush Chegini
سلام
من تصور می کنم بحث در خصوص تفاوت داینامیک رنج دوربین های 70D و D7100 کمی از مجرای اصلی خود خارج شده.
شاید من اشتباه می کنم ولی بحث پایه ای داینامیک رنج الزاماً با پول و پوش کردن و بازیافت نقاط روشن و تاریک یکی نیست.
به نظرم مهمترین استفاده از داینامیک رنج بالا جائی است که داینامیک رنج منظره ببسیار بالا باشد. در این حالت اگر داینامیک رنج منظره بیش از داینامیک رنج دوربین باشد، به نظرم به نظرم با ثبت تک شات و ادیت بعدی نمی توان به داینامیک رنج منظره دست یافت و تنها راه، استفاده از ترکیب چند شات با یا بدون طی کردن مراحل Tone Mapping است.
اگر داینامیک رنج منظره کمتر از داینامیک رنج دو دوربین کانن و نیکون باشد، تفاوتی (از نظر داینامیک رنج) بین عکس ثبت شده توسط دو دوربین نیست. (منظور ثبت عکس به صورت نورسنجی نرمال است و منظور ثبت Under Expoesed یا Over Exposed و بازیافت بعدی نیست)
حال باید دید چند درصد از مناظری که از آن عکس می گیریم داینامیک رنجی بین دوربین های نیکون و کانن دارد (یعنی نیکون قادر به ثبت کل طیف روشنائی است ولی کانن بخشی از طیف روشنائی را ثبت نمی کند)
شاید هم من به کل در اشتباه هستم.
بحت بازیافت مناطق تاریک و نویز حاصل از این بازیافت الزاماً بحث داینامیک رنج نیست. چنانچه داینامیک رنج D750 تفاوت زیادی با مثلاً D7100 ندارد ولی رفتار نویزی آن در بازیافت نقاط تاریک کاملاً متفاوت است.
داریوش خان تست IR در زمینه داینامیک رنج کاملا وابسته به نویز یا به اصطلاح خودشان noise thresholds هست. تست بر اساس سیستم سنجش Imatest است. توضیحاتش جالب هست. نگاهی بیندازید:
Dynamic Range
A key parameter in a digital camera is its Dynamic Range, the range of brightness that can be faithfully recorded. At the upper end of the tonal scale, dynamic range is dictated by the point at which the RGB data "saturates" at values of 255, 255, 255. At the lower end of the tonal scale, dynamic range is determined by the point at which there ceases to be any useful difference between adjacent tonal steps. Note the use of the qualifier "useful" in there: While it's tempting to evaluate dynamic range as the maximum number of tonal steps that can be discerned at all, that measure of dynamic range has very little relevance to real-world photography. What we care about as photographers is how much detail we can pull out of the shadows before image noise becomes too objectionable. This, of course, is a very subjective matter, and will vary with the application and even the subject matter in question. (Noise will be much more visible in subjects with large areas of flat tints and subtle shading than it would in subjects with strong, highly contrasting surface texture.)
What makes most sense then, is to specify useful dynamic range in terms of the point at which image noise reaches some agreed-upon threshold. To this end, Imatest computes a number of different dynamic range measurements, based on a variety of image noise thresholds. The noise thresholds are specified in terms of f-stops of equivalent luminance variation in the final image file, and dynamic range is computed for noise thresholds of 1.0 (low image quality), 0.5 (medium image quality), 0.25 (medium-high image quality) and 0.1 (high image quality). For most photographers and most applications, the noise thresholds of 0.5 and 0.25 f-stops are probably the most relevant to the production of acceptable-quality finished images, but many noise-sensitive shooters will insist on the 0.1 f-stop limit for their most critical work.
مثلا برای 70d بر اساس "دامنه نویزی" مختلف اعداد متفاوتی برای داینامیک رنج به دست می آید:
با خواندن توضیحات متوجه می شویم داینامیک رنج در یک عدد خلاصه نمی شود و حتی در برخی موارد نیاز به توضیحاتی همچون توضیح زیر نیز وجود دارد. مواقعی که نرم افزار توانایی تشخصیص مواردی همچون مورد سنسور 600d را ندارد: