[QUOTE=king4;186371]بله منظور شما رو متوجه شدم ولی اصطلاح خاصی برای این مورد نشنیده بودم.
دو نمودار دیستورشن رو طوری کنار هم قرار دادم که 16mm ها در هر دو لنز کنار هم قرار بگیرن، با این حساب صحبت شما درست است و لنز 16-35 اعوجاج زیادی در Maximum (گوشه ها) دارد. (نموداری که با خط قرمز رسم شده)
با سلام
دیستورشن یا اعوجاج یکی از هفت کج نمایی های یک لنز هست که خودش به دو نوع تقسیم میشه: بشکه ای barrel و بالشتکی pincuhsion که معمولا در لنزهای زوم در دو انتهای رنج قابل مشاهده است. خطایی که دوست عزیز آقای بردیا به اون اشاره می کنند احتمالا خطای کما coma هستش که در اون اجسامی که دورتر از محور لنز هستند دچار کشیدگی میشن.
به طور کلی هر چه رنج و سرعت یک لنز زوم بیشتر باشه برطرف کردن این خطاها مشکلتر و گاهی غیرممکن میشه. لنز کامل و ایده ال وجود نداره و همیشه برای طراحی یک لنز جنبه ای از کیفیت باید فدای جنبه دیگر بشه. برای مثال رنج و وزن فدای سرعت میشن (مثل همین توکینای 16-11 خودتون) و یا کیفیت اپتیکی هزینه رنج بیشتر (مثل 24-10 نیکون که به خاطر 2 م.م افزایش رنج در محدوده واید دچار دیستورشن زیاد شده). در هر حال این عیب ها کم و بیش در همه لنزها وجود دارند و اکثرا با یکی دو استاپ بستن لنز تا حدودی برطرف میشن ولی نکته مهم در انتخاب یک لنز اینه که با توجه به کاربرد (و البته بودجه) بهترین گزینه را انتخاب کنیم. مثلا اگر کاربردمون عکاسی معماری و بناهاست مجبوریم لنزی را انتخاب کنیم که کمترین دیستورشن و بهترین عملکرد را در کناره های تصویر داشته باشه. ولی برای کسی که تنها هدفش عکاسی منظره ست لزوما داشتن اون لنز با اون هزینه منطقی نیست. همین 35-16 نیکون که البته لنز ارزانی هم نیست اگر بر فرض در 16 م.م و اف 2.8 در کناره ها کمی سافت هست برای عکاس منظره که معمولا از اف 5.6 یا 8 کمتر استفاده نمی کنه یک گزینه رویایی هست. و تازه اگر در جایی و به علت شرایط نوری مجبور به استفاده از 2.8 شدیم گوشه ها معمولا در تاریکی فرو میرند و صدمه ای به عکس نمی زنند. خطاهایی مثل CA و دیستورشن امروزه به راحتی با نرم افزار در p.p قابل برطرف کردن هستند.