بنده در مورد کنون عرض می کنم
شما یک بادی 6D داشته باشید با یک لنز 105-24 و یک لنز 85 F/1.8 تفاوت کیفیت خروجی این دو لنز در فوکال و دیاف یکسان از زمین تا بی نهایته.
حالا اگر لنزهای جدید و تاپ تر مثل 85 تامرون یا سیگما سری آرت باشه که دیگه کلا قضیه متفاوته.
اما در مقام مقایسه بین دو بادی، خروجی لنز پرایم روی بادی کراپ در بدترین حالت ممکن معمولا با خروجی یک لنز زوم کیت فول فریم با فوکال و دیاف یکسان برابری می کنه. به ندرت دیدم که کیفیت شارپی تصویر در بادی کراپ با لنز پرایم نسبت به فول فریم افت کرده باشه!
این متفاوت رو به راحتی می توانید در مقایسه یک لنز 50 F/1.8 معمولی کنون با یک لنز 105-24 یکی روی بادی کراپ و دیگری فول فریم ببینید!
ارادتمند
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Lens Image Quality
مقايسه لنز كيت 24-105 روي دوربين فول فريم نسبتاً قديمي 1Ds MK III با لنز پرايم 85 f/1.8 روي دوربين كراپدار 7D MK II
کیفیت اپتیکی مساوی با روزولوشن بالاتر نیست. سنسور فول فریم به خاطر چگالی پایینتر حساسیت کمتری به رزولوشن لنز دارد ولی در عوض طراحی لنزی که در تمامی سطح سنسور فول فریم کیفیت مناسبی داشته باشد دشوار تر و پر هزینه تر است و لنز بسیار بزرگتر خواهد بود. اگر قیمت ملاک نبود احتمالا اکثر کاربران از فول فریم استفاده می کردند ولی در حال حاضر شما با صرف کردن هزینه جند برابری برای فول فریم کیفیت خروجی چند برابر بهتر بدست نمی آورید.
من خودم قصد کوچ به فول فریم رو داشتم (بیشتر به خاطر عکاسی در حساسیت بالا)ولی بعد حساب و کتاب دیدم برای من نسبت به هزینه به صرفه نیست ولی نیاز کاربران مختلف متفاوت است. به نظر من اگر فقط برای رزولوشن بالاتر برای قطع DX قصد تهیه لنزهایی گران قیمتی مانند 35-18 سیگما رو دارید حرکت به سمت فول فریم منطقی تره.
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA
مشکل اینجاست که واسه قطع dx لنزهای خوبی ارائه نمیشه یا اگر هم میشه قیمت خیلی بالایی داره مثل 16.80 مثل 17.55 نیکون یا مثل 16.35 سیگما که اشتباه محض هست 4 میلیون پول لنز بدید که بعدا روی فول فریم هم سوار نشه دلیل مخالفت بنده با کراپ دار همینه ولا غیر . طرف میاد حساب میکنه 3 میلیون پول بادی مثلا 7200 بدم 4 میلیون پول یه لنز 17 .55 بدم میشه 7 میلون خب با 7 تومن یه 750 نیکون فول فریم با همون لنز کیتش که خیلی بهتره . خروجی 750 نیکون با لنز 24.120 اگر بهتر از 7200 با لنز 17.55 یا 16.80 نباشه والا بلا بدتر هم نیست
در کل با نظر دوستان موافق نیستم، یک تفاوت بزرگ که دیده نشده سایز بزرگ پیکسلی روی سنسور فول فریم و نویز کمتر فول فریم است. هردو این موارد در شرایطی باعث سنگین شدن کفه ترازو به سمت فول فریم میشود.
هرچند در مورد اینکه کیفیت مفهوم گسترده ای است موافقم.
برای مثال، در اتلیه با لنز 24-105 با اف نامبرهای بسته عکاسی میکنیم، شما فرض کنید سه استاپ بسته تر از اف 4، یعنی در همان حول و حوشی که لنز بهترین شارپنسش را دارد. در عوض با کراپ لنز چند استاپ بسته تر از بهترین شارپنسش خواهد شد. لینکی که اقای داریوش زحمت کشیدند و گذاشتند گویاست.
یا برای مثال در جایی که ایزو از 400 بالاتر میرود در نویز ریداکشن همه جزئیات از بین خواهد! پس چه تفاوتی دارد که تصویر ریزولوشن بالایی داشته بوده باشد یا خیر، در این موارد هم باز کفه ترازو به سمت فول فریم سنگینی میکند.
منتها کیفیت پیکسلی یه چیز است، کیفیت در کل چیز دیگریست!
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
اتفاقا بهتر نیست!
بعد هم لنزی مقل 55-17 4 میلیون نیست!
قرار باشه آدم 4 میلیون پول بده که همون فول فریم بهتره.
55-17 نیکون را تو ناصرخسرو حدود 2.5 قیمت داشتم
باتوجه به اینکه در نیکون خیلی اطلاعی از لنزها ندارم در کنون عرض می کنم.
لنزی مقل 55-17 کنون f/2.8 حدود 3 در میاد (2.5 تا 3) در حالی که برای فول فریم جایگزینش لنزهایی مثل 35-16 F/2.8 یا 70-24 F/2.8 II هست.
قیمت لنزهای فول فریمی که ذکر کردم بین 4.500 تا 6.000 هستند حالا یک بادی 4 میلیونی هم بهش اضافه بشه و البته با احتساب تهیه یک فلاش برای برابری با یک بادی کراپ قیمت حدود 10 می شه.
در بادی کراپ هزینه لنز در مقام برابری بین 2 الی 3 می چرخه و بادی هم نهایتا 3 که مجموعا 6 میلیون خواهد شد.
بااین اوصاف صحبت سر هزینه هم هست.
در مورد مباحث نویز و ... فرمایش دوستان کاملا درسته.
بدلیل شرایط سنسور، فول فریم وضعیت مناسبتری داره اما اگر قرار باشه با بودجه محدود دوربین تهیه بشه داستان متفاوت خواهد شد.
دوست من لنز 17.55 نیکون 4 میلون و هفتصد افرنگ قیمت زده و لنز 16.80 نیکون که جدید اومده حدود 3800 پولشه که با بدنه 3 میلیونی 7200 میشه حدود 7 تومان حالا شما باشی این کار و میکنی یا 750 با همون لنز کیتش ور میداری؟ بد بختی بدنه های کراپ همینه دیگه لنز خوبش گرونه لنز فول فریم هم بخوای روش بندازی هم ضریب میخوره . در کل برگ برنده همیشه دست بادی و لنز های فول فریم هست و خواهد بود
بنظر من، برای کسی که جدی به عکاسی نگاه میکند و به دنبال بهترین لنزهای رده کراپ است، با قیمت فول فریمهای موجود در بازار و لنزهای برندهای مختلف، خرید بدنه کرااپ دیگر هیچ توجیهی ندارد!
کمابیش همان اتفاقی که برای بدنهای کامپکت افتاد برای بدنهای کراپ هم در حال اتفاق است.هر دو بازی را به سنسورهای بزرگتر واگذار میکنند بدنهای کراپ یا باید سایز کم کنند و لیگ کامپکتها بروند یا باید سایز سنسورشان را بزرگتر کنند و به لیگ فول فریمها بروند.
محبوب شدن بدنهای میررلس و کامپکتهایی با سایز سنسور بزرگ نشاندهند این تغییرات است.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.