Zack Arias(زك ارياس) با ادبيات رك خودش دليل گرايش به سنسورها يا فيلم هاي با اندازه بزرگتر را در ويديوي زير توضيح مي دهد. در نهايت اين ويديو مي تواند تصميمات شما در مورد انتخاب سنسور فول فريم(يا حتي كراپ) را كاملا تحت تاثير قرار دهد!
ZA640.jpg
توضيحاتي هم در صفحه زير داده شده است:
http://dedpxl.com/crop-or-crap-math-or-moment/
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
یکی از مزیت های داشتن فول فریم اینه که مشتری بهت اعتماد بیشتری میکنه! حالا هر چند هم که کارت زیر متوسط باشه چون دوربین و تجهیزات سنگین دستت میبینه خوشش میاد!
البته این مشکل در خارج از ایران هم هست. تو فروم ها که سرچ بزنی متوجه میشی. واقعأ جای تأسفه
پس از سالها عکاسی دریافتم هنرمند واقعی خداست. چرا که او خلق میکند و ما ثبت!
آری اوج هنر ما، ثبت هنر اوست! www.tabarpix.ir
بنظر من باید هم همینطور باشد. نه اینکه فرضا مشتری برای لنزهای ۴۰۰ یا ۶۰۰ مم ارزش بیشتری قائل باشد چون صرفا بزرگتر هستند، ولی فرق ابزار حرفه ای و غیر حرفه ای را تشخیص میدهد. یک حرفه ای باید ابزار حرفه ای هم داشته باشد. ممکن است بگویید مهارت مهمتر است، یا عکاسهایی هستند که با دوربین کامپکت چنین و چنان میکنند، درست! ولی اولا استفاده از ابزار غیر حرفه ای برای کار حرفه ای درست نیست، ثانیا برای افراد عادی که اطلاعات زیادی در مورد عکاسی ندارند شاید تنها ملاک برای تشخیص همین باشد.
در مورد حرفه های دیگر هم همینطور است. در دنیای امروز تجهیزات قسمت بزرگی از هر حرفه ای است.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
از ترس آف تاپیک شدن نگفتم اما چیزی که یکی دو بار خودم بهش برخوردم، بیشتر از بزرگی وسایل و ... تعداد زیاد وسایله که خیلی به چشم میاد، یعنی شما وقتی سر یه پروژه هر چی وسیله داری که دو تاشون بیشتر هم مورد نیازتون نیست، ببرید، می بینید که به شما به چشم یه حرفه ای تمام عیار نگاه می کنن در حالی که فقط همون دو تا وسیله رو ببرید کسی توجهی نمی کنه.
خیلی جالبه تو این دنیایی که همه مدعی عکاس بودنن(مردم عادی) هنوز هم گول این چیزارو میخورن و در اصطلاح عقلشون به چشمشونه.
خودم شخصاً به این مورد برخوردم که پیش از شروع عکاسیم وقتی وسایل رو آماده می کردم طرف بهم گفت چندان وسیله هم نداری(حالا اون چندان یه نصفه آتلیه وسیله بود) یعنی برای مشتری مهمه و خیلی جالبه.
بابت آف تاپیک معذرت میخوام.
کیفیت تصویر،شارپنس بودن، مات نبودن تصویر،وجود جزئیات خوب در تصویر red/cyan) chromatic aberration) کمتر در تصویر در موقع زوم کردن تصویر با کامپیوتر و مشاهده جزئیات تمام اینها
با نظریه این که هر چقدر سنسور بزرگ تر باشد تمام موارد فوق بهتر خواهد بود و ایرادی اگر باشد کمتر خواهد بود از نظر بنده که کراپ پایین تر از فول فریم و فول فریم هم پایینتر از 6*5 6*6 6*7 قرار میگیرد پس هر چقدر سنسور بزرگ تر باشه عکس بهتری خواهیم داشت مگا پیکسل هم در موارد بعدی قرار خواهد گرفت که هر چقدر بیشتر باشد کیفیت تصویر بالاتری برای چاپ های دیجیتال بزرگ خواهیم داشت.
با سلام و ممنون از اینکه لطف کردین و پیام دادید خیلی باعث خوشحالی بنده شد.
واقعیتش در آینده دوست دارم وارد درامد از طریق عکاسی بشوم اما فعلا عکاسی برام یه هوبی و علاقه اما جدی هست خوب ببینید شاید هیچ وقت فرصت امتحان کردن یک عکس در شرایط یکسان رو برای فول فریم و غیر فول فریم نداشتم و واسه این اون سوال های تفاوت قابل لمس فول فریم و Asp-c برام پیش می یاد واقعیتش حتی از فیلم های یوتیوب هم جواب نگرفتم.
به نظر من لنز 24-120 به اضافه یه 85 م م F1.8 اونم واسه پرتره برام کافی باشه حالا سراغ لنز واید 16-35 یا تله 70-200 حسب علاقه بعدا تصمیم گیری می کنم و اگر درآمدی از راه عکاسی حرفه ای کسب کنم که با پولش واسه تهیه اونا بعدا تصمیم بگیرم
واقعیت موضوع اینه که با D7200 حدود 3800000 و D750 حدود 7000000 اختلاف زیاده ولی اگر خروجی D7200 کمی از 5100 قبلیم بهتر باشه قطعا کل هزینه رو ضرر کردم به نظرم
من فکر نمی کنم برای عکس هام خروجی چاپ بیشتر از 100*150 سانتیمتر داشته باشم اونم تعداد نه زیادی و 80% چاپ عکس هایی که می گیرم به نظرم حداکثر تو محدوده 60*80 سانتیمتر باشه . حالا تو اون ابعاد و انداره هایی که بالا اشاره کردم با توجه به دقت یکسان 24 مگاپیکسلی هر دوشون تفاوت کیفیت بین فول فریم 750 و 7200 واقعا چقدر ملموسه ؟؟( یعنی کراپ بزرگتر از اون که ندارم و فکر می کنم معدود عکاسی بزرگتر از اون اندازه هایی که گفتم چاپ داشته باشه !!!!!!)
شاید همون ISO 6400 بالاتر نیاز نداشته باشم. اما در ISO 3200 تو مقایسه سایت DPreview برای عکس یک دسته موی زرد رنگ تو چارت واسه هر دو 7200 و 750 کیفیت البته کراپ 100% در مورد 750 خیلی سر تر بود اما موضوع کراپ 100% هست. آیا در اون اندازه های بالا این موضوع تفاوت کیفیت ملموس میشه ؟؟؟ چقدره واقعا ؟؟؟ تو سایز مانیتور 20 اینچ چطور ؟؟ تفوت کیفیت ها بازم ملموسه ؟؟ یا به عبارت بهتر از چه ابعادی به بعد خودشو نشون میده ؟؟
و دوم اینکه نتایج سایت DXOmark برای لنز ها روی سنسور Aps-c و فول فریم آدمو خیلی به سمت فول فریم می کشونه یعنی تقریبا بهترین تله زوم روی قطع DX حداکثر شارپنس 11 الی 13 داره در حالیکه همونا روی مثلا 750 از 14 تا 23 شارپنس داده - خوب واسه یه آدم مثل من این اعدا خیلی خیلی خیلی خیلی متفاوته یعنی دو برابر و بیشتر حتی !! ( الان من چی کار کنم ؟) برای ابعاد چاپ 30*40 و 80*120 موضوع بحثی که بالا عرض کردم چیه نتایجش ؟؟
ببخشید اگر طولانیه ولی واقعا کلی اعداد و نظرات ارزشمند دارم که نمی تونم ازشون درست استفاده کنم .( دوستم یه 60D کانن داره و عکاس کودک و آتلیه عروس هست و مشتری هاش انگار ازش راضی هستن حالا اون کجا و 7200 کجا چه برسد به 750 !!
حالا دل کلام چیه اساتید عزیز -