دوست عزيز
اتفاقاً بنده هم مهندس مكانيك هستم و بيش از بيست سال در اين زمينه سابقه كاري دارم و نظر به اين كه بخش عمده اي از كارم در مهندسي مشاور بوده است و دوره هاي تخصصي هم گذرانده ام به مفاهيم مديريت كيفيت و روشهاي توليد كمي آشنا هستم.
چنانچه قبلاً هم عرض كردم، شركت ايران خودرو اتوموبيل پژو 405 را تحت ليسانس شركت پژو فرانسه و با درج آرم پژو با برند ايران خودرو توليد مي كند (تا جائي كه مي دانم اين امر در خصوص كانن و سوني اتفاق نيافتاده است يعني كانن هرگز يكي از دوربين هاي سوني را به صورت "تحت ليسانس" توليد نكرده است). شركتي كه تحت ليسانس يك شركت ديگر محصولي را توليد مي كند (Licensee) حق تغيير در طرح محصول بدون كسب مجوز از شركت صاحب ليسانس(Licenser) را ندارد حتي استفاده از موتور انژكتوري نيز با مجوز پژو فرانسه بوده است و طرح پژو پارس هم به همين ترتيب. پس بحث تحت ليسانس بودن در خصوص كانن و سوني كلاً منتفي است.
مثال ديگري كه زديد و به نظر من اصلاً در خصوص كانن و سوني مصداق ندارد، بحث مونتاژ در كشوري ديگر است كه فرموده ايد بعضي سازندگان قطعات خودرو را توليد و آن را در كشور ديگري مونتاژ مي كنند. اين امر به دو دليل اتفاق مي افتد: يا استفاده از نيروي كار ارزان (مثل كارخانه فولكس واگن در برزيل يا مرسدس بنز در تركيه و كارخانه كانن در مالزي و تايوان و نيكون در تايلند) يا نزديكي به بازار مصرف (مثل كارخانه لكسس در آمريكا) و در هر دو حال محصول با برند اصلي (فولكس واگن، مرسدس، لكسس، كانن، نيكون) به بازار عرضه مي شوند. با توجه به اين كه كارخانه سوني و كانن هر دو در يك منطقه واقع هستند اصلاً اين موضوع مصداقي ندارد.
موضوع مطروحه ديگر شما استفاده از قطعات مشترك است كه البته اين موضوع در خصوص نيكون و سوني مصداق دارد و نيكون از سنسورهاي ساخت كارخانه سوني استفاده كرده است ولي اولاً در خصوص كانن و سوني مسبوق به سابقه نيست و ثانياً در خصوص نيكون نيز باعث "تحت ليسانس" شدن نمي شود.
در خصوص توليد صنعتي روشهاي توليد مشترك ديگري مانند Joint Venture (مرسدس - كرايسلر كه البته بعداً منتفي شد) و پلت فرم مشترك (هيونداي - كيا ) هم وجود دارد كه يا به دليل استفاده از دانش فني و شبكه توزيع گسترده يكديگر است (مانند كرايسلر-مرسدس) و يا كاهش هزينه هاي توليد (هيونداي-كيا) .گاهي هم يك محصول از يك گروه كارخانجات با مالكيت واحد، در بازارهاي مختلف با برندهاي مختلفي ارائه مي گردد (مزدا، كيا، فورد) كه به نظرم هيچ كدام از اين موارد در خصوص كانن و سوني مصداق ندارد.
در نهايت به نظرم اينكه يك امر فرضي (تحت ليسانس بودن كانن توسط سوني) را بدون شواهد متقن پايه مباحثه قرار دهيم و با ارائه فرضيات ديگري به روي آن نيز پافشاري كنيم چندان پسنديده نيست. به نظرم اگر شواهدي بر اين ادعا موجود باشد و ارائه گردد بهتر مي توان به نتيجه رسد.
ارادتمند