دوستان و اساتید عزیز سوالی داشتم ... اما سوالم خیلی مبتدیه اما ببخشین.من با اصطلاحات عکاسی آشنایی ندارم
عکاسی با لنز فیش آی یکی از علایق منه و می خوام با دوربینی که می خوام بخرم یک لنز فیش آی هم تهیه کنم.اما چون با مسائل فول فریم و سنسورهای مختلف زیاد آشنایی ندارم مشکلی دارم.من یه 7D می خوام بگیرم اما اون طوری که متوجه شدم ظاهرا چون فول فریم نیست عکس ها به صورت کامل نمیفته و ظاهرا دورش سیاه میشه.سوال من این است که اگر دوربین فول فریم نباشه عکس ها به چه صورت میشه .. آیا با زوم مشکل حل میشه .... آیا کل عکس دورش سیاه میشه؟آیا باید برم بخاطرش فول فریم بگیرم؟
سوالم ابتداییه ولی ببخشین دیگه .. ممنون میشم راهنمایی کنین
با سلام و تبریک سال نو
سه سوال داشتم !!!
1- استروبیست چیست؟؟ تو تاپیکش هرچی نگاه کردم عکس دیدم هیچ چی توضیح نبود
2- تریگر چیه؟؟؟ تو تاپیک این هم فقط عکس بود !!!
3- این سوالم کمی طولانیه: دوستی گفته بودن (در همین فروم) که اگه مثلا از لنز 600 استفاده میکنید و سرعت شاتر روی 600 بذارید میتونید لرزشگیر رو خاموش کنید، یا مثلا روی لنز 300 سرعت شاتر روی 300 باشه نیازی به لرزشگیر نیست، امیدوارم منظورمو رسونده باشم ، خواستم بدونم آیا همچین چیزی میشه؟؟؟
ممنون
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
سلام !
1. آقا رضا دست شما درد نکنه ! هیچ توضیحی ندادیم !!؟؟ :biggrin:
این متن رو از پست شماره 1 تاپیک استروبیست نقل قول میکنم !
استروبیست یا Strobist در واقع اسم وبلاگ و لقب آقای David Hobby هستند که اکثر کارها و نوشته هاشون در مورد استفاده از Flash ها مخصوصا فلاش های Hotshoe به صورت Off Camera است.هدف این تاپیک بالا بردن دانش یکدیگر برای استفاده از فلاش بصورت off-camera است که با همه سادگی و کوچکی , نیاز به تجربه و کسب مهارت و شناخت کافی برای استفاده درست و موثر از آن دارد.
در حال حاضر Strobist به کسانی هم که از این نوع تکنیک عکاسی استفاده میکنند اطلاق میشود. یا عکس هایی که در آن فلاش به صورت آف کمرا استفاده شده و ....
2. تریگر یا Trigger یعنی تحریک کننده، راه انداز ...
منظور وسیله ای است که بتواند فلاش هایی را که مستقیم به دوربین وصل نیستند را تحریک کند (روشن کند )
مثلا یک تریگر رادیویی به دوربین وصل میکنند و یک گیرنده را به فلاش وصل میکنند
وقتی تنظمیات فرستنده و گیرنده درست باشد با فشار دادن شاتر، فلاش هم نور افشانی میکند.
3. در مورد ارتباط سرعت شاتر و فاصله کانونی
در زمانی که سیستم های IS و VR وجود نداشتند برای حداقل کردن ریسک لرزش دست یا دوربین ( نه از بین بردن آن) یک قاعده کلی و یا راهنمایی عمومی وجود داشت ( به قول کفار Rule Of Thumb! )
قاعده اینگونه بود که مثلا اگر دارید با لنزی با فاصله کانونی 200 میلیمتر عکس میگیرید بهتر است سرعت شاتر از 1/200 کمتر نباشد ! چون در این صورت لرزش دست در عکس ثبت میشود. ( البته این راهنمایی هنوز هم استفاده میشود و فقط در مورد لنزهای بدون IS کاربرد ندارد)
در واقع هرچی فاصله کانونی بیشتر میشود ( به سمت تله و سوپر تله ) باید از سرعت های بیشتری استفاده کنیم.
حالا ممکن است عکاسی دقیق تر و بهتر بتواند لرزش دست و دوربینش را کنترل کند و مثلا در فوکال 200 بتواند با 1/100 یا 1/60 هم عکس بگیرد.
اما در کل، این قاعده عمومی است که بهتر است عموما رعایت شود که منجر به عکس هایی Sharp و غیر محو میشود.
شاد باشید.
در صورت استفاده از لنز فرضا 15mm fisheye بر روی دوربینی با سنسور کراپدار(7D)، فاصله کانونی این لنز تبدیل به 15x1.6=24mm (معادل یک لنز فیش آی 24 میلیمتر) خواهد شد. به صورت عامیانه به این معنی است که دوربین از تصاویر اطراف لنز صرفنظر کرده و از قسمت میانی تر لنز استفاده میکند. اما این به معنی سیاه شدن اطراف تصویر نمیباشد. اگر میخواهید از یک تصویر کامل واید استفاده کنید بهتر است که از دوربین فول فریم استفاده نمائید.
در عکس زیر میتوانید تصویر به دست آمده از لنز 17mm بر روی 2 دوربین 5D و 7D را مقایسه نمائید.
ویرایش توسط navidsohi : Monday 21 March 2011 در ساعت 15:23
با سلام
یه سوالی که هر چی فکر میکنم هیچ جوابی براش ندارم اینه که وقتی معیار سنجش دیافراگم عدد 1 می باشد چطور لنزهایی با دیافراگم های کمتر ارایه میشود؟؟؟(امیدوارم منظورمو متوجه شده باشین!!)
با تشکر......
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
ویرایش توسط Walkman : Tuesday 29 March 2011 در ساعت 01:07
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
رضا جان شما دیگر چرا؟
در مورد اعوجاج رنگی ( Chromatic Aberration) در سایت و در قسمت مقالات مطالب مفصلی وجود دارد.
قسمت اول مقاله :
http://www.akkasee.com/articles/7174/
قسمت دوم :
http://www.akkasee.com/articles/7177/
و اما در مورد دیافراگم های باز تر از 1
اگر همان لینک های موجود در آن تاپیک ( و چند تاپیک به هم پیوسته اش ) را مطالعه کنید متوجه می شوید.
موضوع قدری مفصل است.اما در اینجا نوری خلق نمی شود اما حداکثر نور موجود در محیط وارد لنز می شود ( با توجه به فاصله کانونی ) و مانور بیشتر بر روی عمق میدان ( بسیار کوتاه و شاید اصولا منطقه شارپنسی قابل تشخیص نباشد ) و بوکه دلنشین و کافی بودن نور است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
با سلام و تشکر خدمت شما جناب قبادی
مگه ما نمیتونیم سوال های آماتوری بپرسیم؟؟؟:biggrin:
در مورد دیافهای کمتر از یک منظورم اینه که در ساختار لنز وقتی پایه یک است و ما دیاف را 0.95 در نظر میگیریم با کمبود فضا در دهانه لنز مواجه نمیشویم برای ساختن لنز یا مثلا از دهانه بزرگتری استفاده کنیم؟؟؟
امیدوارم متوجه منظورم شده باشین
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
اگر عکس هایی که در این تاپیک ها هستند ببینید متوجه می شوید که اغلب این لنز ها دارای دهانه بسیار بزرگ تر از مونت دوربین هستند.یعنی قطر المان ابتدایی لنز گاهی حتی تا دو برابر دهانه مونت است و لنز حالتی شبیه به مخروط ( قیفی شکل ) دارند، در لنز های بسیار سریع ( مثلا 85 اف 1.2 ) هم دقیقا همین گونه است و دهانه لنز بسیار بزرگ است.
در اینگونه لنز ها ( که بسیار گران و کمیاب هستند ) اصولا شاهد ابعاد بسیار بزرگ و ساختاری با المان های بسیار کم تعداد هستیم.نوع و تعداد تیغه های دیافراگم هم مخصوص همین لنز های است و بسیار ظریف و باریک هستند و سعی شده در انتهای بدنه لنز قرار بگیرید .تعداد تیغه ها هم اغلب 9 تایی ( یا بیشتر ) هستند تا به زیبایی هرچه بهتر بوکه را ثبت کنند.هرچند در ابتدای دیافراگم عملا تیغه ها هیچ نقشی ندارند ( در لنز هایی مثل 50 اف 1.4 و اف 1.2 هم دقیقا همین موضوع دیده می شود ) بوکه دایره ای شکل این لنز ها هم به همین دلیل است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson