اساتید که نیستم! دوست شاید
Chromatic Aberration
اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) ـ قسمت اول
اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) ـ قسمت دوم
موفق باشید
اساتید که نیستم! دوست شاید
Chromatic Aberration
اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) ـ قسمت اول
اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) ـ قسمت دوم
موفق باشید
.
دوستان یه سوال
وقتی فایل NEF دوربینم رو باز می کنم
زمانی که ACR بالا میاد پایینش می نویسه 8 Bit
در صورتی که من فکر می کردم فایل های RAW دوربینم 14 بیتی هست
حالا سوال اینه که این بیت ، اون بیت نیست یا من باید تنظیم هارو دستکاری کنم؟؟
Nikon D5100 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6 G ED + AF-S Nikkor 50mm 1:1.8 G + 8mm + Nissin Di622 M2 + Vanguard Alta 233 AP
این عددهایی که شما می بینید مربوط به نوع اطلاعات عکس شما و اگزیف عکس شما نمی شه بلکه این عدد و تنظیمات نوع ذخیره سازی شما رو نشون می ده .
در صورتی که من فکر می کردم فایل های RAW دوربینم 14 بیتی هست
برروی همون گزینه می گویید کلیک کنید تا پنجره زیر ظاهر بشه .
حتی می تونید سایز عکس رو تا 25.1 مگاپیکسل افزایش بدین .
حالا می تونید با تغییر تیک ها نوع ذخیره سازی فایل RAW رو تایین کنید .
ممنون از شما
حالا دوتا سوال دیگه
اول اینکه اون عدد روی 16 باشه بهتره یا روی 8 ،یعنی یه مقدار راجع به این که چه مواقعی باید 8 بیتی خروجی بگیرم و چه مواقعی 16 بیتی توضیح بدید لطفا
دیگر این که این افزایش پیکسل تا 25 میلیون پیکسل چه کاربردی داره؟ فکر نمی کنم اینجوری چیزی به جزئیات عکسم اضافه بشه
یعنی حدسم اینه که این جوری فقط حجم عکس رو افزایش خواهم داد ، ممنون میشم راجع به اینم توضیح بدید
سپاس
Nikon D5100 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6 G ED + AF-S Nikkor 50mm 1:1.8 G + 8mm + Nissin Di622 M2 + Vanguard Alta 233 AP
اول اینکه اون عدد روی 16 باشه بهتره یا روی 8 ،یعنی یه مقدار راجع به این که چه مواقعی باید 8 بیتی خروجی بگیرم و چه مواقعی 16 بیتی توضیح بدید لطفا
تمام اطلاعات عکس شما دردوربین به صورت صفرویک پردازش می شود فرمت JPEG هم 8 بیتی می باشد و برای سه رنگ اصلی می تواند 256 سایه روشن وتیره نمایش دهد
که این 256 همان عدد صفریک هستند که اگر عدد صفرو یک به توان 8 ضرب کنیم همان عدد 256 به دست می اید .
2×2=4
2×4=8
2×8=16
2×16=32
2×32=64
2×65=128
2×128=256
درواقع ما 256 سایه روشن وتیره داریم .
با هربارثبت ما 256 سایه را درسه رنگ اصلی با فرمت JPEG ذخیره می کنیم
اگرنورثبت شده خوبی داشته باشید این نوردرپنج گام تقسیم بندی می شود هرگام هم نصف گام قبل از خود می باشد از کل 256 ،گام اول 128 و گام دوم 64 و گام سوم 32و گام چهارم 16و گام پنجم 8بیتی می باشد .
حال بافرمت RAW یا خام 12بیت
2×2=4
2×4=8
2×8=16
2×16=32
2×32=64
2×64=128
2×128=256
2×256=512
2×512=1024
2×1024=2048
2×2048=4096
حال تعداد سایه رنگ تیره و رنگ روشن شما بسیاربیشتراز 256 می باشد .
دراین صورت شما امکان مانوربیشتری و افت کمتری رانیز در قسمت ویرایش دارید و امکان پرش نوری کمتری را نیز دربین بیتها به دست می اورید .
اما نکته که وجود دارد این هست که با ذخیره سازی فرمت RAW به JPEG دوباره شما همان عمق رنگ 8بیت را خواهید داشت .
یعنی ذخیره سازی شما چه درحالت 8بیتی و چه 16 بیتی بازهم دراخرنتیجه ذخیره تصویر شما 256 رنگ سایه تیره و روشن خواهد بود مگردرفورمتهای دیگر مثل همان RAW یا TIFF یا ... واین مورد ذخیره سازی می تواند درمورد ویرایش استفاده بیشتری داشته باشد اگرقصد دارید بعد از ثبت ویرایشی با افت کمی راداشته باشید از کانال رنگ 14 بیتی استفاده کنید .
درمورد افزایش پیکسل هم یا همان آپ سایز هم نتیجه چیزی مثل ریسایز به دست میاد یعنی افزایش بیشتر افت کیفیت بیشتر .
اما این مطالب استنباط شخصی خودم هست و بهتره برای اشنایی بیشتر دراین موارد تحقیقات بیشتر روهم انجام بدید .
اگرهم درمطالب اشتباهی انجام دادم لطفا اساتید راهنمایی کنند
سلام،
البته که من از «اساتید» نیستم، شاگرد هم بهزور باشم، اما خُب متاسفانه این توضیحات بهکل اشتباه هستند. شیوهی ذخیرهسازی رنگ در Jpeg بهکل متفاوت است، اصولاً در Jpeg بهجای اطلاعات RGB فقط دو کانال رنگی (بهصورت نسبی و در رابطه با Color Space) و یک کانال روشنایی ذخیرهمیشود و Bit Rate هم برای هر Block متفاوت است. در ضمن در تمام پیادهسازیهای امروزیِ این فرمت از یک فضای رنگیِ مشخص برای ارایهی رنگها استفاده میشه. یکبار در اینباره در فروم نوشتهبودم که توی این پستها هست:
آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
YCbCr چیست؟
ولی بهنظرم شناختِ فرمتِ Jpeg با این جزییات فنی فایدهی چندانی برای کارِ عکاسی ندارد. بهجای ورود به تعریفِ فنیِ ذخیرهسازی رنگ در یک استاندارد توصیه میکنم مقالههای سایت و بهخصوص نوشتههای دکتر روشن دربارهی Color Space و تبدیل RAW رو بررسی کنید، بسیار کاربردیتر هستند.
شاد باشید،
کاوه
پ.ن.: شیوهی ذخیرهی رنگی که شما توضیحدادهاید خیلی نزدیک (البته متفاوت) با RGBAX هست که در اکثرِ پیادهسازیهای فرمت BMP استفاده میشه.
کاوه!
[EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]
دوستان 3 سوال دارم که یکیش شاید به عکاسی بی ربط باشه امیدوارم دوستان من رو تحمل کنند
اول این که آیا میشه برای چشم انسان (در حالت ثابت بدون تکون خوردن مردمک ها) مقدار (متغیر) دیافراگم ، فوکال و محدوده ی ایزو مشخص کرد (شرمنده اگه سوالم عجیبه)
سوال دوم این که از دوربین 16.2 مگاپیکسلی من بزرگترین چاپی که میشه تهیه کرد در چه اندازه ای هست (فرض بر این که لنز روی دوربینم بهترین لنز ممکن باشه و شرایط کاملا ایده آل)
و سوال سوم این که اگر این فرض بهترین لنز تغییر کنه و لنز فعلیم رو یعنی 18-105 رو در نظر بگیریم
در این حالت بزرگترین مقدار چاپی که توصیه میشه در شرایط نوری نسبتا مناسب (بدون سافت باکس ، فلاش و غیره بلکه فقط نور طبیعی) چه سایزی هست؟؟
سپاس از دوستانی که وقت می گذارن برای پاسخ دادن
Nikon D5100 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6 G ED + AF-S Nikkor 50mm 1:1.8 G + 8mm + Nissin Di622 M2 + Vanguard Alta 233 AP
درود
برای محاسبه ی ابعاد چاپ عکس 2 راه وجود دارد که یکیش سخت و پیچیده است و چون میدونم زیاد فایده ای نداره ، ترجمه نمیکنم . با این حال توضیحاتش کامل و آسونه و با یه زبان دست و پا شکسته میشه فهمید چی میگه : http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm
و اما راه ساده تر ... برای این کار دو تا فرمول ساده وجود داره :
عرض چاپ (اینچ) = تعداد پیکسل های عرض تصویر تقسیم میزان پیکسل های انتخاب شده برای چاپ در هر اینچ (ppi)
طول چاپ (اینچ) = تعداد پیکسل های طول تصویر تقسیم میزان پیکسل های انتخاب شده برای چاپ در هر اینچ (ppi)
واحد ppi مقیاسی برای تعیین پیکسل در هر اینچه . برای مثال شما میتونین عکس هاتون رو با کیفیت خوب 150ppi چاپ کنین ولی اگه میخواین وضوح چاپ اونقدر بالا باشه که با ذره بین هم نشه تفکیک کرد ، باید با کیفیت 300ppi چاپ کنید . تعداد پیکسل طول و عرض تصویر هم معلومه؛برای مثال سنسور 24.6 مگاپیکسل Sony A900 میتونه با ابعاد 4032×6048 در بهترین حالت عکس بگیره (تذکر : همیشه نباید بالاترین ابعاد رو تو فرمول گذاشت و باید دقت کرد که ممکنه با ابعادی دیگه عکس گرفته باشین) . لذا این سنسور میتونه با کیفیت 150ppi ، در ابعاد 26.88×40.32 اینچ چاپ کنه . هر اینچ هم 2.45 سانتی متره که اینجوری میشه تبدیل کرد .
مگه رزولوشن به لنز هم ربط داره ؟و سوال سوم این که اگر این فرض بهترین لنز تغییر کنه و لنز فعلیم رو یعنی 18-105 رو در نظر بگیریم
در این حالت بزرگترین مقدار چاپی که توصیه میشه در شرایط نوری نسبتا مناسب (بدون سافت باکس ، فلاش و غیره بلکه فقط نور طبیعی) چه سایزی هست؟؟
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
پی نوشت (لینک اصلی روش دوم) : http://www.robsphotography.co.nz/Det...al-Images.html