سلام
کسی میدونه دلیل محو شدن پس زمینه سوژه با باز شدن دیافراگم چیه؟
یعنی از نظر فیزیکی و نوری چه اتفاقی میفته، که هرچی دیافراگم باز تر باشه عمق میدان کمتر و هرچی بسته تر باشه عمق میدان بیشتر میشه ؟؟!
ممنون
حمید خرمی
www.photonarenji.com
سلام
شما ميتونيد Depth of field رو توي ويكي پديا جستجو كنيد. يك مقاله كامل در مورد عمق ميدان در آنجا منتشر شده.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
آقای قبادی
من خیلی هم جدید نیستم و 2-3 ساله عضو این فوروم هستم ولی پست نمیزدم و فعالیت نمیکردم چون اطلاعات کافی نداشتم برای شرکت در بحث ها
و میدونم که قسمت مقالات سایت وجود داره و بهشون توجه کرده ام ، فکرم میکنم تقریبا 80 درصد مقالات رو خونده ام ( و قسمت زیادی از اطلاعاتم رو از همین مقالات کسب کرده ام)
بازم به اون بخش مراجعه میکنم
به هر حال بد نبود شما که همیشه لطف دارید و برای جواب دادن به دوستان و بنده وقت میگذارید، در صورتیکه فکر میکنید کسی نمیدونه مقالات سایت کجاست یه اشاره ای میکردین به محلش که بره و استفاده کنه !
ممنون از راهنمایی تون
حمید خرمی
www.photonarenji.com
فرهاد حسيني
ممنون از لینکهاتون آقا فرهاد
2 تا مقاله ای که لینک داده بودین و رو سایت هست رو خونده بودم و فکر میکنم فهمیده ام قبلا، قسمتی که تو فروم هم اشاره کردین رو هم دیدم الان
اما جواب سوالمو نگرفتم
:confused:
یا خوب منظورمو نرسونده بودم
یا یه چیزه ساده ای این وسط هست که من حواسم نیست و متوجه نمیشم
برای یک بدنه و لنز مشخص و در فاصله کانونی ثابت، میدونیم که با باز شدن دیافراگم عمق میدان کم و با بسته شدنش عمق میدان زیاد میشه،از نظر فیزیکی و نوری چه اتفاقی میفته، که هرچی دیافراگم باز تر باشه عمق میدان کمتر و هرچی بسته تر باشه عمق میدان بیشتر میشه ؟؟!
که رابطه ی بین اینها و مقدارشون تو مقالات سایت کاملا توضیح داده شده
مشکلی نیست
سوال من دلیل فیزیکی و نوریه این مسئله است
میگم چه اتفاقی برای پرتو های نوری میفته یعنی
وقتی یه پرتره داریم میگیریم، دیافراگم رو باز میکنیم، چی میشه که زمینه محو میشه؟
نوری که داره از اون کادر به دهانه ی لنز میرسه که ثابته، با بسته شدن و باز شدن دیافراگم، مقدار نوری که به سنسور میرسه تغییر میکنه، درسته؟ خب حالا این تغییر مقدار نور، چرا باعث زیاد یا کم شدن عمق میدان میشه ؟!
تا جایی که میتونم سعی کردم منظومو برسونم
اگه خیلی تابلوه چیزی که میپرسم و من الکی دارم گیج میزنم ببخشید
ممنون
حمید خرمی
www.photonarenji.com
سلام
یادمه اثبات این قضیه را با کمک تشابه مثلثها در جایی دیده بودم که الآن نتوانستم پیدا کنم.
تقریبا ً میشود گفت اثبات این قضیه این است:
در تئوری، فقط یک نقطه در مسیر دید دوربین میتواند میتواند فوکوس باشد (در صفحه افق, یک دایره میشود) و هر نقطه ای با کمترین فاصله از آن نقطه خاص؛ خارج از فوکوس خواهد بود.
حالا اگر دیافراگم باز داشته باشیم، این خارج شدن از فوکوس خیلی سریعتر صورت میگیرد و واضح تر خواهد بود، اما با یک دیافراگم بسته، این شیب بسیار ملایم میشود و حتی با کمی اغماض میشود تصور کرد که نقطه فوکوس ما به یک خط تبدیل می گردد که همه نقاط روی آن خط واضح خواهند بود.
اگر هم اشتباه میکنم دوستان تصحیح بفرمایند.
عـمـق مــیدانکد:http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm http://www.aestheticendeavors.com/photo/dof/index.htm
سلام
آها. براي فهم اين موضوع بايد مفهوم Circle of Confusion يا دايره ي آشفتگي را بفهميد. در متن و شكل زير مي تونيد دليل را دريابيد :
Suppose the lens focuses on the yellow dot as shown in the figure below. This subject generates a yellow dot on the image plane. Once focused, all subjects that have the same subject-lens distance as that of the yellow dot will appear sharp. Now, consider a white dot that is behind the yellow dot (i.e., with larger subject-lens distance). Since it is out of focus, it will not produce a sharp white dot image. Instead, its image is formed somewhere in front of the image plane. On the image plane, the image of this white dot is a circle as shown below. This circle is usually referred to as a circle of confusion. As the subject-lens distance increases, the size of this circle increases. The same holds true for a subject in front of the yellow dot (e.g., the green dot in the following figure). Since these circles of confusion are actually out of focus images of subjects, if we can reduce the size of circle of confusion, we can increase the sharpness of the resulting image. But, how?
It turns out to be very simple. Since circles of confusion are formed by light rays passing through the lens tube, the size of a circle of confusion is proportional to the amount of light that can pass through the lens tube. This means smaller (resp., larger) circles of confusion will be formed if less (resp., more) light can pass through. Restricting how much light can pass through the lens is the function of the diaphragm in the lens tube that sets the aperture values. Therefore, a smaller aperture means a smaller diaphragm opening, which, in turn, means allowing less light to strike the film/CCD plane. Thus, we have smaller circles of confusion and, as a result, a sharper image!
منبع :
مقاله ي زير هم مفيد است :کد:http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/950/depth-of-field.html
http://www.akkasee.com/articles/8748/
فرهاد حسيني
سلام
ممنون وحید جان (اگه خواستی لینک آقا فرهادم بخون، مفیده توضیحاتش)
ممنون آقا فرهاد، مطلبی که گذاشتید خیلی جالب بود برام
فکر میکنم این جمله هم همون چیزی باشه که اینجا هم هست :در تئوری، فقط یک نقطه در مسیر دید دوربین میتواند میتواند فوکوس باشد
اما من دلیل این جمله رو دقیق نمیفهمم ! که چرا یک نقطه در تئوری میتونه فوکوس باشه (همون نقطه ی زرد فرض شده در متن دوم)Suppose the lens focuses on the yellow dot as shown in the figure below. This subject generates a yellow dot on the image plane. Once focused, all subjects that have the same subject-lens distance as that of the yellow dot will appear sharp.
موضوع رو این جمله پایه گذاری کرده و جلو رفته که البته در ادامه با قبول این فرض اولیه همه چی خوبه!
پاراگراف زیر عکسی که آقا فرهاد گذاشتن رو خوندم اینطوری:biggrin: شدم
حمید خرمی
www.photonarenji.com