والله تجربه هایی در این مورد دارم.
عده زیادی از این عکاسان از دوستان نزدیک بنده هستند و گاهی زیاد گپ می زنیم.
همه جور لنز و دوربین و ابزاری هست از دوربین های SLR LIke سوپر زوم تا لنز های تله چند ده میلیون تومانی.
اما عکاسان استادیوم آزادی چند دسته اند.
اول عکاسان خبرگزاری ها که بهترین تجهیزات را دارند و تعدادشان بیشتر است.
عکاسان مجله ها و روزنامه های پر فروش
عکاسان صدا و سیما
و عکاسان روزنامه و مجله های نه چندان پر فروش
....
دسته اول که اغلب از خبرگزاری ایران و مهر و فارس و ایسنا و یکی دو تای دیگر هستند اغلب بدنه های کانن و نیکون ( دوربین های جدید اغلب 7D و D7000 است و قدیمی تر ها اغلب D2x و D200 و D300 و چند تایی D3 و D 700 و در برند کانن 40D و 50D و 1D Mk2 و 1D Mk3 است ) خبرگزاری ها یکی دو سالی است دیگر دوربین های HiEnd برند ها مثل سری 1D و Dx نیکون رو به دلیل قیمت بالاتر تهیه نمی کنند و به سمت دوربین های ارزان تر آمده اند.یک سری عکاس مشهور هم هستند که هنوز بهترین و آخرین مدل ها رو دارند.اما اغلب اینگونه نیست.
لنز های مشهور هم در کانن 400 اف 5.6 و 300 اف 2.8 با تله کانورتور 2 ایکس و 500 و 600 میلیمتر که چند تن از عکاسان دارند.لنز های واید 17-40 و 16-35 و چند تایی لنز 18-200 و 28-300 و 100-400 و 35-350 هم در دست عکاسان هست.
در برند نیکون هم اعلب شبیه همان لنز ها وجود دارد اما استفاده از 18-200 نیکون به شدت در بین برخی از عکاسان فراگیر است.
عکاسان مجله ها و روزنامه ها هم که اغلب دوربین هایی شبیه به بالا دارند.
اما عکاسان صدا و سیما اغلب تجهیزات قدیمی تری دارند.
و ....
و بعد اینکه بسیاری از دوستان صرفا دوربین را بر روی Auto قرار داده و عکس می گیرند.حتی برخی چیز های جالبی می گویند که نشان دهنده عدم اطلاعات کافی این دوستان است. ( البته عکاسان بسیار حرفه ای هم در بین این دوستان هستند )
.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
اون ها که حرفه ای هستند خوب بسیار حرفه ای تر و با سلیقه خودشان تنظیمات را انجام می دهند.اما بسیاری از دوستان صرفا با مد Auto و یا اگر دوربین داشته باشد مد Sport عکاسی می کنند که ایزو هم بر روی Auto است.
اما در شرایط ایده آل بنده ایزو کمتر از 800 و یا 1600 را توصیه نمی کنم.بخصوص در شب که مجبور خواهید بود ایزو را گاهی تا 3200 و بالاتر هم برسانید.اغلب این عکس ها در روزنامه و یا در اینترنت با سایز 600در800 نمایش پیدا می کند و اصولا دیتیل و جزییات زیاد مهم نیست.
اما سرعت های شاتر بالا یک نیاز مبرم است که به همین دلیل ایزو گاهی فراتر از حدود نرمال خواهد بود.
در ثانی اینکه در چه شرایطی از نور باشند و اینکه در کدام استادیوم ( بهترین اش آزادی است ) باشید تفاوت هست.
ولی ایزو های بالا به هیج وجه مشکلی ایجاد نمی کند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام
دوستان آیا میشه گفت برای عکاسی شب و استفاده از سرعت شاتر پایین، هرچه نوردهی بیشتر باشه عکس بدست اومده بهتر و باکیفیت تره؟ یعنی میشه گفت عکسی که در اون سرعت شاتر 30 ثانیه باشه بهتر از عکسی میشه که 15 ثانیه نوردهی ( سرعت شاتر 15 ثانیه) شده باشه باکیفیت تره؟ یا نه بسته به شرایط نوری سرعت شاتر و نوردهی هم مختلف هست؟
با تشکر
برای عکاسی ورزشی در رشتههای مختلف فرمول وجود دارد.
۱/۲۵۰ حداقل سرعت برای فیکس کردن توپ فوتبال است. سرعتهایی مثل ۱/۵۰۰ ضربات محکم را هم فریز خواهد کرد.
با توجه به تجهیزاتتان(بازترین دیافراگم، فاصله کانونی، سنسور سایز و یا وضعیت فوکوس و نسبتش به عمق میدان!) ایزوی خودتون رو مشخص میکنید.
دو حالت خاص وجود داره دوست عزیز
اول اینکه اینکه دو برابر شدن سرعت شاتر بخاطر کمتر شدن یک استاپ ایزو باشه که باید بگم بله کیفیت عکس 30 ثانیه بالاتره
دوم اینکه شما با همون ایزو دیافراگم و ... نوردهی بیشتر انجام میدید که باز هم باید بگم اگر عکس نسوخته باشه (over expose) نشده باشه کیفیت بالاتری خواهیم داشت.(شیفت به راست)
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
خدمت جناب اکبری
در دوربینهای عکاسی (دیجیتال وانالوگ )سرعت شاتر توسط 2 عدد مگنت (اهنربا )انجام وظیفه میکنند بدین صورت که پس از جکاندن شاتر اینه حرکت کرده به انتهاییترین مسیر خود رسید پرده اول باز شده و زمان شاتر اغاز میشود وپس از مدت تعیین شده پرده دوم بسته میشود وبرای گرفتن عکس بعدی حاضر میشود نتیجه اینکه در طول این انجام وظیفه هیچ تهدیدی دوربین شما را اسیب نمیرساند