صفحه 194 از 735 نخستنخست ... 94 144 184 190 191 192 193 194 195 196 197 198 204 244 294 694 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1,931 تا 1,940 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #1931
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    با توجه به فرمايش جناب غفاري براي انتقال اين مطالب در پايان:

    داريوش جان يك سوال : HSS اگر فعال شود فلاش به يك حالت تعديل شده ثابت مثلا 8/1 ميرود؟ يا ممكن است بنا به سرعتهاي مختلف شاتر بين 8/1 تا 32/1 به صورت خود كار متغير باشد ؟ به عبارت ديگر مثلا سرعتهاي 500/1 و 1000/1 و 4000/1 به يك نسبت از آن سهم ميبرند ؟ اگر جواب حالت اول باشد:

    تست قبل رو با 1000/1 و 4000/1 هم انجام دادم باز نور عكس متفاوت است. باتوجه به اينكه 1000/1 هم بايد يك مورد HSS باشد، نتيجه تستي كه گرفتم نياز به بررسي بيشتر دارد.

    ضمنا در اين تست 500/1 بدون فلاش يك عكس كاملا سياه تحويل ميدهد . اين يعني نور خود محيط نميتونه عامل اون نتيجه متفاوت باشد .

    فلاشي كه استفاده ميكنم هيچ تنظيم دستي براي فعال كردن High speed shutter ندارد يعني به صورت خودكار فعال ميشود؟
    FD master

  2. #1932
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    177
    تشکر شده
    635
    تشکر کرده
    917

    پیش فرض

    استفاده از حداکثر قابلیت های یک لنز مانند شارپنس بالا
    اصولا لنزها در بازترين ديافراگم بدترين كيفيت را دارند تمام عيب هاي لنز خودشون را نشون مي‌دهند. vignetting و افت شارپنس مخصوصا در كناره‌هاي تصوير از عوارض استفاده از بازترين ديافراگم هستند كه با يكي دو استاپ بسته شدن تا حد قابل قبولي جبران مي شوند. البته در استوديو و در عكسهاي پرتره اين ايرادها قابل مشاهده نيستند. بالاترين كيفيت لنزها معمولا در ديافراگم هاي مياني (5.6 و 8) بدست ميآيند. البته استثناهايي هم وجود دارند مانند لنزهاي تخصصي فيكس پرتره كه براي ديافراگم هاي باز اپتيمايز مي شوند و از F 5.6 به بالا اندكي از شارپنس آنها كاسته مي‌شود (مانند لنز AF 85 1.4D) .

  3. #1933
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Saadat نمایش پست ها



    ..هر دو این عکسها با دیاف 5 و با 5II ثبت شده اند
    آیا شما اشکالی از نظر فوکوس و یا فوکوس "تمام" اعضای چهره در آنها مشاهده میکنید!؟

    استفاده از حداکثر قدرت پرتاب فلاش یا مقادیری در این سطح برای داشتن دمای رنگی ثابت و مشخص
    امکان حذف حداکثری نورهای مزاحم و بازتابی و رفله....
    رسیدن به پس زمینه ای محو - تر و یکدست تر که خود بحث مفصلی است (همچنین بسیار مناسب می باشد به هنگام جدا کردن سوژه از پس زمینه و استفاده از بک دیجیتال و....)
    کنترل هر چه بیشتر عمق میدان و چه بسا ارایه کارهایی خلاقانه و متفاوت
    استفاده از حداکثر قابلیت های یک لنز مانند شارپنس بالا
    ..اینها مواردی هستند که فراموش کردی وحید جان

    خیر بردیای سعادت

    "رسیدن به پس زمینه ای محو - تر و یکدست تر"
    شرایط دیگری را می‌طلبد! بهتر بگویم فضای مناسبتری.


    مواردی مانند "امکان حذف حداکثری نورهای مزاحم و بازتابی و رفله...." اگر وجود داشته باشد، فضا غیر معمول است و مناسب عکس‌های این نوع نیست و ایراد از جای دیگر است! حتماً می‌دانی ;‍)

    "کنترل هر چه بیشتر عمق میدان و چه بسا ارایه کارهایی خلاقانه و متفاوت"
    کنترل عمق میدان؟ یعنی F بسته خارج از کنترل است؟

    شارپنس بالا در F باز؟ باز مثال نیاور که فلان لنز بالاترین شاپرنسش را در فلان دیافراگم دارد؛ صحبت بنده عموم لنزهاست.


    توضیحات بیشتر را دوستان گفتند.


    ;‍)






    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    دقايقي قبل سطح فلاش اكسترنال رو روي فول قرار دادم و با ديافراگم و ايزوي ثابت يكبار با 400/1 عكس گرفتم و يكبار با 4000/1 .

    نتيجه : عكسي كه با سرعت 4000/1 گرفته شده تاريكتر است.

    جناب غفاري مطلبي كه قرار داديد داره زور ميگه:)

    فلاش : CULLMANN F36AF
    دوربين بدبخت : S100 فوجي

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    با توجه به فرمايش جناب غفاري براي انتقال اين مطالب در پايان:

    داريوش جان يك سوال : HSS اگر فعال شود فلاش به يك حالت تعديل شده ثابت مثلا 8/1 ميرود؟ يا ممكن است بنا به سرعتهاي مختلف شاتر بين 8/1 تا 32/1 به صورت خود كار متغير باشد ؟ به عبارت ديگر مثلا سرعتهاي 500/1 و 1000/1 و 4000/1 به يك نسبت از آن سهم ميبرند ؟ اگر جواب حالت اول باشد:

    تست قبل رو با 1000/1 و 4000/1 هم انجام دادم باز نور عكس متفاوت است. باتوجه به اينكه 1000/1 هم بايد يك مورد HSS باشد، نتيجه تستي كه گرفتم نياز به بررسي بيشتر دارد.

    ضمنا در اين تست 500/1 بدون فلاش يك عكس كاملا سياه تحويل ميدهد . اين يعني نور خود محيط نميتونه عامل اون نتيجه متفاوت باشد .

    فلاشي كه استفاده ميكنم هيچ تنظيم دستي براي فعال كردن High speed shutter ندارد يعني به صورت خودكار فعال ميشود؟


    یک پای این داستان مربوط به الکترونیکی (عملاً پردۀ شاتری در کار نباشد) بودن شاتر نیست؟




    پ‌ن:
    مدیران گرامی، فکری برای این اسمایلی‌های جدید بکنید لطفاً!
    چشمک می‌فرستی! زبانش بیرون می‌زند


    .

  4. #1934
    كاربر فعال Daruosha آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    تهران - شهرک اکباتان
    نوشته ها
    903
    تشکر شده
    2087
    تشکر کرده
    1873

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    با توجه به فرمايش جناب غفاري براي انتقال اين مطالب در پايان:

    داريوش جان يك سوال : HSS اگر فعال شود فلاش به يك حالت تعديل شده ثابت مثلا 8/1 ميرود؟ يا ممكن است بنا به سرعتهاي مختلف شاتر بين 8/1 تا 32/1 به صورت خود كار متغير باشد ؟ به عبارت ديگر مثلا سرعتهاي 500/1 و 1000/1 و 4000/1 به يك نسبت از آن سهم ميبرند ؟ اگر جواب حالت اول باشد:

    تست قبل رو با 1000/1 و 4000/1 هم انجام دادم باز نور عكس متفاوت است. باتوجه به اينكه 1000/1 هم بايد يك مورد HSS باشد، نتيجه تستي كه گرفتم نياز به بررسي بيشتر دارد.

    ضمنا در اين تست 500/1 بدون فلاش يك عكس كاملا سياه تحويل ميدهد . اين يعني نور خود محيط نميتونه عامل اون نتيجه متفاوت باشد .

    فلاشي كه استفاده ميكنم هيچ تنظيم دستي براي فعال كردن High speed shutter ندارد يعني به صورت خودكار فعال ميشود؟
    جدول زیر را از دفترچه راهنمای Sigma DG 500 Super استخراج کرده ام:

    عدد راهنمای flash را در فواصل کانونی مختلف و سرعت های مختلف نشان می دهدو برای همه flash های دیگر هم همین قضیه صادق است (البته هر flash جدول خاص خودش را دارد. برای Canon 580 EX II پیدا نکردم).


    امیدوارم به اندازه کافی واضح و گویا باشد.
    شاهین اکبری تشکر می‌کند.

  5. #1935
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    هم گويا بود هم مفيد.

    اما يك سوال ايجاد ميشه كه ايا دليل كمتر بودن GN در 160/1 نسبت به 125/1 ضعيف تر شليك شدن فلاش است ؟ ( تصور من خير . تا واقعيت چي باشه )

    دو حالت احتمالي :

    1- افزايش سرعت شاتر، از تاثير فلاش كم ميكند.

    2- فلاش تحت تاثير بالا رفتن سرعت شاتر ضعيف تر نور ميزند
    .
    حالت سومي ندارد( اصلا كاري به نور خود محيط ندارم چون تو تاريكي كامل هم تست كردم باز نتيجه همان بود كه گفتم ). تحت تاثير هريك از دو دليل، عكس تاريكتر ميشود.

    یک پای این داستان مربوط به الکترونیکی (عملاً پردۀ شاتری در کار نباشد) بودن شاتر نیست؟
    وحيد اگر منظورتون دقت سيستم در خوندن اطلاعات سنسوره ، من اين شير آزمايشگاهي رو تو هر چيزي كه به ذهنم ميرسه آزمايش ميكنم من جمله از دقت شاتر الكترونيكش هم به نحوي ( صحت عملكرد نسبت به يك نقطه مبدا ) مطمئنم.
    FD master

  6. #1936
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض

    "رسیدن به پس زمینه ای محو - تر و یکدست تر"
    شرایط دیگری را می‌طلبد! بهتر بگویم فضای مناسبتری.
    مواردی مانند "امکان حذف حداکثری نورهای مزاحم و بازتابی و رفله...." اگر وجود داشته باشد، فضا غیر معمول است و مناسب عکس‌های این نوع نیست و ایراد از جای دیگر است! حتماً می‌دانی ;‍)
    "کنترل هر چه بیشتر عمق میدان و چه بسا ارایه کارهایی خلاقانه و متفاوت"
    کنترل عمق میدان؟ یعنی F بسته خارج از کنترل است؟
    شارپنس بالا در F باز؟ باز مثال نیاور که فلان لنز بالاترین شاپرنسش را در فلان دیافراگم دارد؛ صحبت بنده عموم لنزهاست.
    وحید جان
    حتی مدیران و اساتید رده بالا هم هرگز چنین ادعایی ندارند که در همه موراد و مسایل کارشناس و خبره هستند ,حداقل من چنین ادعایی را شاهد نبودم ,آیا شما سراغ دارید؟
    همواره سعی کردم در مورد مسایلی که تجربه عملی نداشته باشم اظهار نظر نکنم ,ای کاش این رویه از طرف تمامی دوستان رعایت میشد.
    باری ,
    عناوین را جزء به جزء اشاره کردید ولی پاسخ ها را کلی رد شدید

    پس زمینه محو شرایط مختلفی دارد
    1- دور بودن سوژه از پس زمینه (محدودیتهایی وجود دارد مانند ابعاد آتلیه و همیشه ممکن نیست)
    2- نزدیک بودن به سوژه (محدودیتهای وجود دارد. فراموش نکنید بحث پرتره و پرتره گرافی میکنیم و چهارچوبهای کار را باید مد نظر داشته باشیم)
    3- استفده از فواصل کانونی زیاد (باز فراموش نکنید بحث پرتره میکنیم و چهارچوب....)
    5- استفاده از بدنه هایی با سنسورهای با اندازه های بزرگتر
    6- استفاده از دیافهای باز

    نورهای مزاحم همیشه وجود ندارند
    حتی با شرایط معمول استودیو و سرعتهای متداول شاتر که معمولا در بیشترین حد ممکن و سرعت سینک فلاش در نظر گرفته میشود بیشتر این نورهای مزاحم اگر وجود هم داشته باشند حذف اثر خواهند شد.
    نورهای انعکاسی و رفله شده از بک گراندهای روشن مانند سفید یکی از این نوع نورهای مزاحم می باشد که عکاسان پرتره با آن آشنایی دارند
    راهکارهای مختلفی برای برخورد با آن وجود دارد استفاده از دیاف میتواند در این مورد به کار گرفته شود ولی تنها راه چاره نیست

    دیافراگم بسته یکی از موارد موثر در موضوع عمق میدان می باشد
    هر چه دیاف بازتر باشد عمق میدان کمتر و هر چه دیاف بسته تر باشد عمق میدان بیشتر خواهد شد.
    اندازه سنسور هم در اینجا دخیل هست که نیازی به توضیح نیست
    پس هر چه دایف بسته باز باشد و اندازه سنسور بزرگ باشد امکن کنترل عمق میدان بیشتر میشود و بر عکس

    در اینجا مجبورم جمله در پست قبلی را دوبانم
    ...لنزها معمولا با بستن دو استاپ از بازترین حد دیافراگم به بالاترین حد شارپنس خود میرسند
    این مقدار در لنزهای مختلف متفاوت و متغیر است
    امکان دارد لنزی در دیاف 4 به بالاترین حد شارپنس(کلی) خود برسد و یا لنزی در دیاف 8 به این مقدار برسد
    (حتی با تغییر فواصل کانونی این مقدیر نیز تغییر میکنند پس یکی از وظیف عکاس آشنایی شناخت و احاطه کامل از نظر فنی بر تجهیزاتی است که مورد استفاده قرار میدهد)
    همانطور که نمیشود نسخه مشخصی پیچید ,ب کلی گویی هم نمیشود از روی آن رد شد و یا آن را رد کرد

    وقتی صحبت از دیاف های باز میشه یک دفعه ذهن ما از دیاف های 8 و بسته تر میره به طرف دیاف هایی مانند 2.8 حتی دیدم یکی از دوستان صحبت از دیاف 1.2 کرده بودند
    شاید عکاسی بر حسب لزوم بخواهد با چنین دیافی هم عکاسی بکند حتی در اتلیه و از عهده چالشهای آن هم بر آید ,خوب چه اشکالی دارد؟
    ولی مطمعنا این موارد لزوم بسیار بسیار کم خواهد بود
    بنده با دیاف 16 هم عکس میگیرم در استودیو با دیاف 5 هم عکس میگیرم و هیچ ایردی هم ندارد ,انچه این وسط مهمه رسیدن به بهترین و بالاترین کیفیت و متناسب با شرایط است.
    ولی اینکه در استودیو فقط و فقط با دیافهای بسته باید عکاسی کرد ,مخالفم


    تمامی مطالبی که در اینجا به آنها اشاره کردم ,از همین جا و از سایت عکاسی در طول این سالها با مطالعه جدی و پشتکار بسیار آموختم
    (این مطلب را چند روز پیشتر در هنگام مصاحبه از طرف انجمن سینمای جوان در رابطه با نخستین جشنواره عکاسی طبیعت... نیز متذکر شدم)
    و
    وحید عزیز همواره و در تمامی شرایط به این رویه دامه خواهم داد ,و اگر مطلبی و یا مطالبی وجود دارند که بنده درست متوجه نشده باشم حتما اصلاح خواهم کرد. بنده تشنه آموختن هستم و اگر خلاف دانسته هایم روشن شود با کمال میل و رغبت آنها را پذیرا خواهم شد.

    موفق باشید

  7. #1937
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    ببین عزیز دل


    شما اگر عمق میدان کم نیاز داری یا به عنوان مثال دوست داری فقط چشم‌ها در Focus کامل باشند، یک بحث است و محو بودن پس‌زمینه یک بحث دیگر. که علاج معقول‌تری دارد!


    من گفتم شما با دیافراگم فلان عکس می‌گیری؟ که می‌گویی: "بنده با دیاف 16 هم عکس میگیرم در استودیو با دیاف 5 هم عکس میگیرم"


    یکی از وظیف عکاس آشنایی شناخت و احاطه کامل از نظر فنی بر تجهیزاتی است که مورد استفاده قرار میدهد
    قبول اما اجازه بده بگویم حدی دارد! یعنی اتفاف خاصی نمی‌افتد اگر یک عکاس چارت‌های مربوط به لنزش را در همۀ فواصل و F ها ندیده باشد!!!!!
    همین‌قدر که یک سری مسائل کلی و مقداری هم جزئی در ذهن باشد کافی است. کافی است که بدانی در چه محدوده‌ای لنز و دوربین دستت را در حنا نمی‌گذارد و در چه مواقعی چه انتظاری باید داشت. حالا یک کوچولو شارپنس اینور یا اونور.

    شما هم موفق باشید و پایدار
    rodentia تشکر می‌کند.
    .

  8. #1938
    كاربر آشنا SORENNA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    84
    تشکر شده
    114
    تشکر کرده
    251

    پیش فرض

    درود دوستان من يه پرسش دارم :)
    من يه مفهوم رو درك نميكنم البته در وادي عمل!
    در يك عكس اگر هايپر فوكال يك نقطه باشد و از آنجا تا بي نهايت در فوكوس هست و نصف اون فاصله در جلو واضح هست...اين درست.
    حالا در عمل از اونجا كه من تجربه زيادي در عكسي landscape ندارم.. اين پرسش برام به وجود اومده كه چشمي! چكونه ميتوان آن نقطه را حدس زد يا در يه منظره نقطه ي فكوس را در چه فاصله اي بايد قرار داد كه هايپرفوكال ديستنس عملي شود!!(مثلا با f بسته)
    من وافق به وجود برنامه و .. براي تخمين مقدار عمق ميدان هستم! منظور من راه عملي و چشميست...
    با سپاس
    ممنون میشم... در این مورد راهنماییم بفرمایید!
    CANON 7D+Grip | EF-S 18-55 | EF 100-400 L
    امیر حکیمی
    http://amirhakimi.org

  9. #1939
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط SORENNA نمایش پست ها
    ممنون میشم... در این مورد راهنماییم بفرمایید!
    چنین تخمین هایی بستگی مستقیم به توانایی ذهن فرد در این مورد خاص (کالیبره کردن ذهن نسبت به کمیت های مختلف) دارد. و به نظرم قابل انتقال نیست اما با تجربه به دست می آید. مثل این می ماند که شما قادر هستید به صورت چشمی وزن یک شخص را با اختلاف کمی اعلام کنید، بعد بنده از شما بخواهم که روش خودتون را برای این کار توضیح دهید! به هرحال بهترین راه این است که برای چند ƒ مناسب و پرمصرف شما فرمول را محاسبه کنید و به خاطر بسپارید و در مواقع ضروری می توانید حتی با یک درون یابی ساده (جواب تقریبی) به مقادیر مختلف دیگر برسید. در ضمن در یک پست دیگر موردی ذکر کرده بودید که صحیحش به این صورت است:
    تقریبا یک سوم بازه فوکوس در جلوی نقط فوکوس و دو سوم در پشت آن قرار دارد و این نسبت برابر نیست.
    SORENNA تشکر می‌کند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  10. #1940
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    April 2011
    نوشته ها
    4
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    95

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط The Rock نمایش پست ها
    سلام ؛ تا اونجایی که من میدونم فلاش موقع فشردن شاتر شلیک میشه ، میخواستم بدونم چجوری جهت و شدت فلاش مثلا تو آتلیه ها کنترل میشه (چون قبل از عکس گرفتن فلاش ها خاموشه و نمیشه نتیجه نور دهی رو قبل از عکس برداری مشاهده کرد)
    کسی هست جواب بده؟

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •