این ویدیو هم کمک می کند برای درک بهتر...
www.youtube.com/watch?v=k0HaRZi-FWs
این ویدیو هم کمک می کند برای درک بهتر...
www.youtube.com/watch?v=k0HaRZi-FWs
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
اصولا نیاز نیست برای هر پانورامایی (و هر فوکال لنتی) نودال پوینت را پیدا کنید. عملا در 18 مم روی بدنه کراپدار خطای پارالکس به آن اندازه ای نیست که نرم افزار از پس تصحیح آن در پانوراماهای معمولی بر نیاید. اما برای فوکال های وایدتر (الترا واید و فیش آی) و همچنین پانوراماهای 360 درجه یا پانوارماهایی که قسمتی از فضای 360 درجه هستند به صورتی که اجسام خیلی نزدیک به دوربین هم وجود داشته باشند. پیدا کردن این نقطه و استفاده از آن لازم است.
اما برای پیدا کردن نودال پوینت روش های زیادی در نت هست ولی اساس کار همه روش ها به این صورت است که، دوربین روی هد مخصوص نصب می شود. هد قابلیت رگلاژ دوربین به عقب یا جلو را دارد، از یک جای ریل شروع می کنیم، فرق نمی کند از کجا! ابتدا در کادر رو به روی دوربین یک میله (ترجیحا جسمی که لبه مشخصی در هر دو طرف داشته باشد) پیدا می کنیم. آن جسم را در قسمت راست کادر قرار دهید، در بک گروند پشت میله جسمی را نشان کنید، حال در همان حالت به آرامی دوربین را بچرخانید تا میله در قسمت چپ کادر قرار دهید، آیا جسم نشان شده در بک گروند در همان وضعیت نسبت به میله قرار دارد یا خیر؟ اگر نه با کمی جلو یا عقب کردن دوربین روی ریل هد مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا این چرخه به خطای حداقل (یا صفر خود) برسد.
وقتی که خطا به صفر رسید، اگر هد دست ساز است، آن نقطه را روی هر علامت بزنید، اگر هد آماده خریدید، عددی که روی خط کش ریل است به خاطر بسپارید.
پ.ن: تعجب می کنم دوستان رنج انتظار برای جواب را، در قبال دریای اطلاعات پیش رویشان، که با یک جستجوی کوچک قابل دسترسی است، به جان می خرند. (نمونه اش همین لینک که اتفاقا به خوبی هم توضیح داده است.)
--------------------------------------------
یک نکته که از فرط بدیهی بودن گفته نشد این است که خط فرضی محور لنز در همه حال از تقاطع محور چرخش و نودال پوینت باید بگذرد! (جمله اش سخت است، تجسم سه بعدی کنید!)
با جناب قبادی خط رو خط شدیم. شرمنده ...
ویرایش توسط Amir Abdolpanah : Saturday 3 November 2012 در ساعت 16:44
سلام دوستان
یک نفر بهم پیشنهاد کاری رو داده که میخوام با شما دوستان مشورت کنم.
یه سری تابلو نقاشی(رنگ روغن) هست که قرار هست ازشون عکس بگیرم و قرار هست توی یک بروشور چاپ بشن.
جنس نقاشی ها براق نیست خیلی، و میشه با فلاش عکاسی کرد و انعکاس هم نداشته باشیم.
سوالم این هست که به نظر شما با فلاش عکاسی کنم یا با نور خورشید از پشت پنجره ؟ اگز پاسختون نورپردازی با فلاش هست، چه چیدمان نوری رو پیشنهاد میکنید ؟ 2 تا سافت باکس از چپ و راست با قدرت یکسان خوب هست ؟ راهنمایی کنید ممنون میشم..
در ضمن مسئله مهم دیگه ای که هست رنگ هست..میخوان رنگ ها دقیقا مثل خود عکس باشه.. اگر قرار شد با فلاش بگیرم، Raw بگیرم و بعد وایت بالانس رو روی نور روز بذارم خوبه به نظرتون ؟ البته اگر کارت خاکستری داشتم عالی میشد ولی ندارم..
پـوریـا ارشدی
ممنون بابت راهنمایی..
شما تجربه این کار رو با فلاش استدیویی هم داشتید ؟
پـوریـا ارشدی
سلام امیدوارم از این سوالم پاسخی بگیرم
رویه بعضی لنزها در قسمت نشان دهنده فاصله فوکوس یه سری درجه را رنگ قرمز مشخص کردن که به Infra-Red Focus شناخنه میشه..ممکنه توضیح بدید چیه و چه کاربردی داره؟
طول موج نور فروسرخ از طول موج نورهای مریی بلندتر است . و از این رو باید به لنز فیلتری مخصوص ( فیلترهای ریتن ) الحاق شود تا جلوی همه نورهای مریی را بگیرد و دوربین فقط نور فروسرخ را جذب کنه ، از این رو باید لنز را کمی جلوتر از شی مورد نظر فوکوس کرد . ( فاصله لنز تا سطح حساس ، اندکی بیشتر می شود ) و چون با حضور این فیلترهای با دانسیته بالا نورهای مریی عبور نمی کند و نمی توان از روی ویزور وقتی که این فیلترها قرار دارند فوکوس کرد . باید با قرار دادن دوربین بر روی سه پایه ابتدا فیلتر را برداشت ، عمل فوکوس را انجام داد و بعد فیلتر را نصب کرد و سپس شاخص را بر روی شاخص اینفرارد تغییر داد . بر روی لنزهایی که این شاخص را ندارند باید با تست انجام شود ( که البته خود این فرایند کمی مفصل است ) . اما برخی لنزها خودشون این شاخص رو بر روی خودشون دارند ، کار رو بسیار ساده تر می کنند .
ویرایش توسط کوروش : Thursday 8 November 2012 در ساعت 03:36
همچنين براي فوكوس روي فيلم مادون قرمز (آنالوگ) اين نقطه به جاي خط فوكوس استفاده ميشود. به خاطر تفاوت طول موج نور مادون قرمز با نور مرئي فاصله كانوني عدسي براي اين نوع نور فرق ميكند