سلام . آیا میشه روی یاشیکا الکترو 35 لنز بست؟
با تشکر
Printable View
سلام . آیا میشه روی یاشیکا الکترو 35 لنز بست؟
با تشکر
خیر باتوجه به توضیحات این صفحه از پایگاه pbase مانت این لنز ثابت هستش و امکان تعویض لنز ندارد.
لنز این دوربین Yashica Yashinon-DX 45mm f/1.7 میباشد
کد:http://www.pbase.com/cameras/yashica/electro_35
ولی من حاشیه ی داخل لنز رو که میبینم جاهایی برای پیچیدن داره .
مدلم هم دقیقا electro 35 GSNهست
سلام
آيا يك Range Finder به خاطر سيستم Focus اين اسم رو گرفته؟
البته من توي ويكيپديا در موردش چيزهايي خوندم ولي زياد متوجه نشدم چرا اين اسم رو روش گذاشتن؟
متشكرم
دوست عزيز اون رزوه براي بستن فيلتر تعبيه شده كه البته مي شه (اگه گير بياد) كانورترهايي هم روش بست :
http://www.photoethnography.com/Clas...aGSN-5-top.jpg
اين دوربين يك رنج فايندر قديمي و محبوب بود. شما هم بد نيست تاپيكي رو كه در پست بعد آدرس دادم ببينيد. همينطور لينك زير هم جالبه :
کد:http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?YashicaElectro35GSN.html~mainFrame
سلام
به تاپيك زير مراجعه كنيد :
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3306
سلام
لطفا بفرمایید چطور باید شروع به یادگیری تکنیک های عکاسی کنم:::blushing:::
فهرست موضوعی مقالات سایت
در اینجا با مباحث عکاسی , ترکیب بندی ها , قوانین , اصطلاحات و .... غیره اشنا می شود
به نظر بنده از تلاش برای درک کامل { نور و نحوه رسیدن آن به صفحه حساس(سنسور یا فیلم) } که شامل مطالعه در باره سرعت شاتر ، دیافراگم و حساسیت (ایزو iso) فیلم یا سنسور و روابط متقابلشون است.
هدفمند و به ترتیب بخوانید و موفق باشید.
سلام دوستان
راستش من تا حالا دوربین حرفه ای نداشتم و میخوام یه سری چیزا بدونم چون در آینده نزدیک میخوام بگیرم.
یه سری سوالات ابتدایی برام پیش اومده که شاید خیلی ابتدایی باشه ولی از اونجا که ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است میخوام بپرسم.
اولی در مورد لنز هست.
من تا حالا لنز هایی با قیمت های بالا دیدم.میخواستم بدونم که یک لنز چقد میتونه در کیفیت و کم بودن نویز و شفافیت و طبیعی بودن رنگ ها و ..... تاثیر داشته باشه؟؟
برای مثال لنز هایی که مثلا 10-20 و قیمتشون حدودای 500 هستن آیا فقط برای رنجی که برای عکاسی طبیعت ارائه میدهند قیمتشون بالاست و یا کیفیت عکس هاشونم بهتره؟(در حالی که لنز کیت خیلی قیمتش پایین تره و رنج زومش هم بیشتره)
اگه سوالمو یه جوره دیگه بپرسم اینطوری باید بگم که یک لنز گرون قیمت در کاهش نویز(بیشتر تاکییدم رو نویزه) و ..... تاثیر داره؟؟؟و اگه داره تفاوت کیفیت عکسش چند درصد میتونه با عکس یه لنز معمولی(مثل لنز کیت) تفاوت داشته باشه؟
نمیدونم تونستم منظورمو خوب برسونم یا نه.
درود
اساتید هستند پاسخ شما رو میدهند بنده در حد بضاعتم برای خالی نبودن عریضه پاسخ شما را میدهم.
بدنه در خروجی کار حدودا 20 درصد نقش دارد، 80 درصد لنز است که باعث خروجی بهتر میشود. این در بخش کیفیت اما کم بودن نویز ربطی به لنز ندارد مستقیما مستقیما به دوربین مربوط است که در ایزو های بالا چقدر نویز خواهد داشت. اما اگر لنزی با دیافراگم باز داشته باشیم بالطبع ما مشکل نوری کمتری خواهیم داشت و از این حیث ایزو را مثل زمانی که که لنزی با دیافراگم بسته داریم به علت کمبود نور مجبور نیستیم ایزو را زیاد کنیم. تا نویزی بیشتر گردد فقط از این حیث ربط دارد اگر نه خود لنز باعث ایجاد نویز نمیشود. نویز فقط مربوط به سنسور دوربین است.
اما مثالی که زدید 10-20 یک لنز زوم است. زوم یعنی با فاصله کانونی متغیر از 10 میلی متر تا 20 میلی متر. خوب این رنج 10 الی 20 در محدوده واید قرار دارد در واقع یک اولترا واید است. مهم نیست که رنجش فاصله بین 10 تا 20 است.
تولید لنز زوم با این فاصله کانونی با رنج هایی مثل 18 تا 55 فرق دارد. و هزینه ساخت متفاوتی هم دارد. اصولا گرانترین لنز ها لزهای سوپر تله و تله هستند بعد واید این نمونه ای هم با قیمتی که مثال زدید که فکر کنم سیگمای 10-20 باشه با قیمت حدود 500 تومان یک لنز متوسط محسوب میشود چرا که در برند کنون و نیکون لنز های واید دوبرابر این مبلغ قیمت دارند اگر فول فریم نباشند.
موفق باشید
انوش
اگر گیر شما روی نویز است چندان نگران لنز نباشید!
1: نویز به سنسور و نحوه پردازش و ایجاد تصویر در دوربین بستگی دارد.
2: به لنز 500 $ نگویید گران چون در این صورت به لنز های 1000$ خواهید گفت خیلی گران و آنوقت مثلا لغتی برای لنز های 3500$ نخواهیم داشت.
3: تفاوت کیفیتی که حاصل از لنز است را در شفافیت و شارپ بودن، کدر نبودن، اعوجاج نداشتن، نداشتن خطای رنگی در لبه ها ، یکدست بودن کیفیت تمام تصویر ، قدرت تفکیک رنگ ها ، کنتراست و ... می توان مقایسه کرد.
4: لنزهای مختلف علاوه بر تفاوت در موارد بالا و رنج (که مثلا ساخت یک اولترا واید خوب سخت است و گرانتر از یک لنز مثلا 50مم در می آید) در مواردی مثل بازترین دیافراگم قابل ارائه در هر فاصله کانونی ثابت بودن یا نبودن بازترین دیافراگم در تمام فواصل کانونی، داشتن یا نداشتن موتور فوکوس و نوع آن، سرعت فوکوس، کیفیت ساخت و بدنه، داشتن لرزشگیر در برخی برند ها، وزن سبک یا سنگین، کیفیت مشابه در تمام بازه برای لنز های زوم ، مینیم فاصله فوکوس و ... تفاوت دارند.
با تشکر از جوابای کاملتون
اما یه سوال رو نفهمیدم.
یعنی10-20 نسبت به 18-55 زوم بالاتری داره؟؟؟مگه واسه اون 20نیست و واسه کیت 55؟؟؟؟پس چطور اون 20 زوم بیشتری داره؟؟؟
خیر فاصله کانونی 20 نمایی نزدیکتر از 55 به شما نمیدهد. زوم بیشتری هم ندارد فقط 10 هست تا 20 همین.
میتونم حدس بزنم دارین چه فکری میکنید دارین حتما حساب میکنید 10 تا 20 بیشه 10 اما 18 تا55 میشه 37 پس چرا اون گرون تره؟ قطعا سوال بعدی شما این خواهد بود
اولا بهتر است برای روشن شدن ذهنیت تان در مورد فاصله کانونی و فواصل کانونی مختلف یک سری به مقالات سایت بزنید. و بخوانید که لنز واید به چه محدوده ای از فاصله کانونی را در بر میگیرد لنز تله چطور؟ لنز نر مال چیست.
بعد متوجه میشوید که چرا اینها با هم قابل مقایسه نیستند
سلام
یه سوال خیلی مهم برام وجود داره که فروم های مختلفی رو گشتم اما متاسفانه فروم مناسبو پیدا نکردم حالا اگه میشه منو راهنمایی بکنید:
من علاقه دارم عکاسی رو یاد بگیرم تا حالا هم یه چیزایی درمورد اصول عکاسی یاد گرفتم اما تو انتخاب دوربین مناسبم تردید دارم .نمی دونم slr likeبخرم یا slr .از یه جهت به slr likeعلاقه دارم چون لنزهایی دارن که زوم مناسبی رو میدن واز طرفی به slrمایلم چون از نظر امکانات خوبن.در کل می خوام دوربینی داشته باشم که تو یادگیری عکاسی دستو بالمو تنگ نکنه حالا کدوم نوع دوربین مناسبه.در ضمن اینم هست که خرید slrبا لنز مناسب اضافی با بودجه من جور نیست
یک مقدار شبیه به سوالات خرید و چی بخرم شده. تاپیکی در همین زمینه هم هست اما ضمن خوشامد گویی عرض کنم که :
دوربینی که دستتان را در باز بگذارد برای یادگیری : یعنی دوربینی که قابلیت تنظیم دستی سرعت دیافراگم ایزو و ترجیحا فلاش را به شما بدهد : پس زیاد به لایک یا اس ال آر بودن مربوط نیست چنین دوربینی از 200 هزار تومان قابل تهیه است
تفاوت سایز سنسور اس ال آر ها با لایک ها مقداری نویز ذاتی را برای لایک ها در بر دارد که قبل از خرید خوب نمونه عکس ها را ببینید اگر مشکلی نداشتید اقدام کنید
در مورد زوم فقط روی زوم اپتیک حساب کنید .
قضیه کیفیت لنز در باره لایک ها هم صادق است و کیفیت های لنز دوربین های مختلف فرق دارد.
لنز مناسب اضافی : تا مدت زیادی (اگر در حال یادگیری هستید) نیاز به لنز دیگری به جز لنز کیت ندارید.
لنز کیت هم چیز بدی نیست.
موفق باشید
برای شرکت در مسابقات عکاسی قید شده که عکسها نباید دستکاری شده باشند و من فکر میکنم که این موضوع را از روی اگزیف عکس متوجه می شوند پس اگر این طور باشد اگر عکسی با مود raw باشد و آن را تبدیل به jpeg کنیم باز هم در اگزیف نام نرم افزار را می اورد و اینطوری عکس ویرایش شده حساب می شود و در مسابقه شرکت داده نمیشود :::angry::: ایا این موضوع درست است و چه کار باید بکنم ؟
با تشکر از همه اعضای باحال فروم عکاسی.:::happy:::
شما جدی نگیرید. منظورشان این است که تغییرات شدید گرافیکی در عکس ایجاد نشود. وگرنه آنها اصلا نمیدانند که اگزیف با کدام "ز" نوشته میشود!
دوستان پس مطمئن باشم که به اگزیف عکس برای اینکه بفهمند ویرایش شده یا نه نگاه نمی کنند ؟ :think:;
با تشکر
شما برای سایز کردن عکس نیاز به نرم افزار دارید و اسم نرم افزار ها در اگزیف می ماند. اگر نام نرم افزار در اگزیف ملاک دستکاری باشد که مسابقه منتفی است چون تمام اگزیف ها نام یک نرم افزار را در خود دارند.
موفق باشید :::love2:::
سلام دوستان
فک کنم عنوان تاپیک واضحه دیگه
میخواستم ببینم برای مثال یه عکسی که تو کامپیوتر داریم و میخوایم تو یه دوربین دیجیتال ببینیمش، چطوری باید عمل کنیم؟ چون با همین ریختن عادی عکس روی حافظه دوربین، نشون نمیده
با سلام
چراacdseeبا بعضی از فایل های فارسی رو بازنمیکنه ؟
http://akkasee.com/image/raw3/image003.jpg
صفحه color cheker را از کجا میشه تهیه کرد آیا کسی اطلاعی دارد؟
اگزیف رو فکر نمیکنم نگاه کنند
چون به محض اینکه عکس رو باز کنی و بدون تغیر هم ببندی در اگزیف ثبت میشه در ضمن یه بار یه مقاله خوندم در مورد اینکه چطوری میفهمن عکس دستکاری شده دقیقا یادم هست که از اگزیف نگاه نمی کردن .
سلام
در جواب به پست 316
جناب بردیا
این صفحه تست رنگ رو تو تهران میتونید از فروشگاه قصر نور تو پاساژ جوانمرد تهران تهیه کنید همون فروشگاهیکه معروفه به (( جلال............)) دوستان که فهمیدند کجا رو میگم.
میدونم تا ماه پیش داشت.
من دو هفته پیش از همون جلال پرسیدم درست نمی دونست چی میگم ! کلی براش شرح دادم گفت نه نداریم .
شاید من نتونستم بهش بفهمونم. اما اگر کسی پیدا کرد من هم لازم دارم.
باز هم سلام
مطمئنی خود جلال بود:confused:
ماه پیش که من اونجا بودم دو تا پشت ویترین داشت
حتی نشون به اون شون که کاتالوگش زیر میز خودش هم بود
نمیدونم حالا چرا چی شده که گفته نداریم و اصلا نفهمیده چی می خواین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا جایی که میدونم خودش بود.همون که میانساله یک پسر جوان هم بود که همون اول گفت نمیدونم و ایشون رو صدا زد. اتفاقا یک تبدیل فیلتر 58 به 55 هم ناچارا ازش خریدم 5000 تومان تو ویترینش البته چیزی نبود حالا من این هفته میرم باز سر میزنم اگر بود خبر میدم.
:::yess::::::yess::: سلام
من چشمهایم نزدیک بین است یعنی برای مطالعه نیاز به عینک دارم آیا برای فوکوس دقیق در عکاسی باید عینک داشته باشم یا خیر اگر ممکن هست مرا راهنمایی بفرمایید ممنون
سلام
اگر از دوربين DSLR استفاده مي كنيد و دوربينتان مجهز به اصلاح ديوپتر ويزور است (تصاوير زير) اول بدون عينك و بعد از تنظيم آن براي چشمتان، يك سري عكس بگيريد (مثلا از يك خط كش) و در مانيتور به دقت بررسيشون كنيد و از اطرافيان هم نظر بگيريد از فوكوس بي عيب بود كه هيچ در غير اينصورت از عينك استفاده كنيد. البته همه ي اينها مربوط به حالتي است كه از AF دوربين نخواهيد استفاده كنيد.
http://imgsrv.worldstart.com/ct-images/diopter.jpghttp://www.infoborder.com/Digital_Ca...00/diopter.jpg
بستگی به شماره چشمتان دارد، اما اگر هم شماره چشمتان بالا است با تنظیم ویزور توسط پیچی که کنارش تعبیه شده مشکلتان حل میشود. نگران نباشید.
با فرهاد جان خط رو خط شدیم. فکر کنم سومین بار است که در این هفته با کسی خط رو خط میشوم!:dream: مدیران لطفا پست را پاک کنند. با توجه به توضیحات کاملتر فرهاد جان این یکی اضافی است :::blushing:::.
فوکوس که مشکلی ندارد چون خودکار است. اما کلا عینکیهایی که مقدار خطای اپتیک چشمشان بیش از مقدار قابل تنظیم ویزور باشد، مجبور خواهند بود برای آنکه در ویزور همه چیز را تار نبینند، از عینک استفاده کنند.
موردی که مدتهاست فکرمو مشغول کرده در عکاسی طبیعت و منظره بارها شده که از یک منظره مشخص با شرایط یکسان مانند زمان(ساعت) موقعیت خورشید ابر مقدار نور(در ظاهر) و غیره..
در روزهای مختلف عکاسی کردم تقریبا نتیجه همیشه متفاوت بوده در مقایسه خصوصا در کیفیت رنگها این تفاوت مشهوده
این دقیقا از چه چیزی ناشی میشود؟ کسی تجربه ای در این مورد دارد؟
دقيقا ناشي از اينه كه به قول خودتان در ظاهر شرايط يكسان است. مسايل مختلفي مي تونه در اين قضيه نقش داشته باشه كه مهمترينش ميزان غبار موجود در هوا (كه خيلي وقتها با چشم هم ممكنه قابل رويت نباشه) است كه هر ذره اي به عنوان يك عامل انكسار نور عمل مي كنه و دوم ميزان غلظت يا رقت هوا (با توجه به ارتفاع از سطح دريا) است كه اينها همه در طيف نور تاثير دارند.
سلام
البته از زاویه متغیر تابش افتاب در روزهای مختلف سال هم نباید غافل شد.به عنوان مثال با توجه به این نکته ،دمای رنگ نور روز در ساعت 12، 27 دی با دمای رنگ نور روز در ساعت 12 ، 27 بهمن تفاوت دارد.
نکته مهمتر پردازش و هوشمندی ذهن انسان در بررسی اطلاعات تصویر دیده شده توسط چشم است که در شرایط نوری گوناگون با مراجعه به آرشیو مغز رنگ اجسام را تقریبا به شکلی صحیح تفسیر می کند.
همیشه برام سوال بود اون پیچ تنظیم کنار ویزور برای چیه .خوب یکبار همون اولش تنظیمش کنن. حالا که این مطلب رو خوندم تازه فهمیدم برای چیه . و چقدر برای کسانی که از عینک استفاده میکنن مفیده. از تمام کسانی که بی منت هر چی میدونن میریزن تو دایره ممنونم.
در عکاسی (داخل استودیو) که نور در کنترله و یه عالمه نور داریم معمولا هم از دیاف های بسته استفاده میشه مثل 8 - 11 و.. پس به چه دلیلی برخی پرتره کارها همواره به دنبال لنزهای با دیاف باز یا سریع هستند؟ طرف اف 2.8 داره در فکر اینه که اف 1.4 بگیره و یا اف 1.8 داره به در فکر 1.2 و...
:confused:
سلام
یه سوال از دوستان، می خواستم بدونم عکاسی زیاد با ایزوی بالا رو عملکرد سنسور در دراز مدت اثر منفی داره یا نه؟:::happy:::
سلام
تا جایی که به فکر من می رسد...
چون همیشه در استودیو عکس نمی گیرند . مراسم هایی مثل عروسی یا جاهای دیگه هم هست که نور پردازی استودیو وجود نداره .
ممکن است در استودیو با نور معمولی عکس بگیرند (Window Light)
دراخل استودیو هم بعضی وقتها میشه که در عکس ها از عمق میدان کم استفاده میشه.
(البته باید فلاشهایی داشته باشیم که بتوانیم مقدار خروجی آنها را خیلی کم کنیم )
البته باید منتظر نظر اسانید فن باشید.
مثل جناب محبی
شاد باشید
به نظر من این موارد هم اضافه کنیم :نقل قول:
در عکاسی (داخل استودیو) که نور در کنترله و یه عالمه نور داریم معمولا هم از دیاف های بسته استفاده میشه مثل 8 - 11 و.. پس به چه دلیلی برخی پرتره کارها همواره به دنبال لنزهای با دیاف باز یا سریع هستند؟ طرف اف 2.8 داره در فکر اینه که اف 1.4 بگیره و یا اف 1.8 داره به در فکر 1.2 و...
معمولا لنز های دیاف باز جزو سری های با کیفیت و خاص سازنده ها هستند و کیفیت اپتیک مناسب تری دارند.
برای فوکوس از بازترین دیافراگم لنز استفاده می شود و دیافراگم باز می تواند به معنای فوکوس دقیق و بی درد سر در نور کم باشد.
عمق میدان در دوربین های کراپدار کمتر است و استفاده از دیافراگم باز تر می تواند تا حدی این مورد را جبران کند (هر چند که تفاوت های دیگری هم هست )
مقاله اموزش ACDSee رو میخوام . اگه کسی جایی سراغ داره ممنون میشم ادرس بده.منظورماموزش کار با برنامه
متاسفانه مرجع کامل و فارسی آنطور که مد نظر شماست برای آموزش این برنامه پیدا نکردم.اما با جستجوی عبارت acdsee tutorials در گوگل آموزشهای بسیار متنوع و جامعی به زبان انگلیسی پیدا خواهید کرد.
قطعا برای کار با منو ها و فضای کلی برنامه مشکلی ندارید.اگر هم مورد خاصی رو برخوردید دوستان همین فروم پاسخگوی سوالات احتمالی شما خواهند بود.
آزمون و خطا که چیز بدی نیست. بسیاری از مواقع تاثیرش در یادگیری بسیار بیشتر از اجرایی روش های از پیش تعیین شده است :::happy:::
موفق باشید.
سلام
یک یا چند سایت خوب و پایدار واسه آپلود فایل عکس می خواستم، کسی پیشنهادی داره؟می دونید که منظورم سایتهای مثل فلیکر و ... نیست، هر چه سریعتر بهتر تو یه سایت خارجی عکس فرستادم با استفاده از سایت 2ql.net ولی دیگه قابل رویت نیست، آبروم رفت :(
سلام
براي اينگونه كارها كه پاي آبرو در ميان است (:::happy:::) بايد كمي خرج كنيد. ثبت يك دامنه و خريد اندكي فضا (در حد 100 مگابايت) از 25000 تومان به بالا هزينه دارد ( بسته به نوع دامنه و شركت ميزبان و ...) كه مي شود حدود ماهي 2000 تومان و فكر مي كنم ارزشش رو داشته باشه.
اگر هاست مجاني مي خواهيد من persiangig را توصيه مي كنم.
ببخشید سوال یه کم تکراری میپرسم؟ ولی شماره چشم روی برداشت ما از فوکوس تاثیر داره؟یعنی ممکنه بین دو تا تصویر که یکیشون فوکوس نیست, اونیو که فوکوس نشده واضح دید؟
فکر کنم در حالت تصویری که از وضوح بیشتری برخوردار باشه, برای همه واضحتر به نظر برسه با هر شماره چشمی. گرچه ممکنه همشونو مات ببینه. چون در حقیقت یه مقایسه بین وضوح دو تا تصویره.فکر میکنم تنظیم دیوپتر بیشتر روی راحتی کار تاثیر داشته باشه نه روی نتیجهاش.
(برای ما آستیگماتها که در حال بی اثره. :::angry::: )
با سلام ...
فکر میکنم این منظور این دوستمون از پشت ویزور بوده ( اگر هم نبوده سوالیه که واسه من پیش اومده ) ... با این اوصاف شما به این جمله مطمئنید؟
این شک از اینجا به ذهن من خطور کزده که چشم هم به عنوان یک عدسی عمل میکنه. و لنز هم مجموعه ایست از عدسی ها حالا به فرضی ( که نمیدونم اصلا درست هست یا نه ) قطر یکی از این عدسی ها تغییر بکند. در اون مجموعه سوژهای که قبلا فوکوس بوده تار می شود و نقطه فوکوس جا به جا خواهد شد. پس امکانش هست که در فوکوس دستی و چشم عینکی فوکوس اشتباه تشخیص داده بشه. (؟؟؟)
دوستان نظری دارن؟
سلام
ببينيد اين درست است كه ساختمان چشم با ساختمان لنز يكيست ولي توجه كنيد كه چيزي كه از ويزور مي بينيد هم تصوير است و اگر تصويري فوكوس نباشد (يعني المانهاي لنز براي فاصله ي سوژه از فيلم/سنسور به درستي عقب و جلو نشده باشند) اين تصوير چه بر سنسور يا فيلم نقش ببندد و چه از طريق آينه به چشم سالم برسد؛ فوكوس نيست.
زمانی که از یک کاغذ سفید A4 عکس میگیرم و در هیستو گرام نگاه میکنم:
http://i.imagehost.org/0566/h_7.jpg
کاغذ A4 سفیده پس چرا ثبت خاکستری انجام شده؟ :confused:
خاکستری 18% دقیقا میشه 128 و با توجه به هیستوگرم (132) یعنی از خاکستری 18% هم کمی به طرف سمت چپ و تیره شدن...
توجه به اصل قضيه نفرموديد.
وقتي تصوير به صورت خارج از فوكوس تشكيل شده باشد چه براي چشم سالم و چه ناسالم خارج از فوكوس است. اگر شما چشم را جاي آينه پشت لنز دوربين مي گذاشتيد و در حالت خاصي اين بزرگتر يا كوچكتر بودن كره ي چشم با خارج از فوكوس بودن لنزها خنثي مي شد مي توانستيد تصوير صحيحي بر روي شبكيه چشمتان ببينيد ولي وقتي از آينه عبور كرد و به چشم رسيد ديگر تصوير يك بار تشكيل شده است و امكان فوكوس شدنش وجود ندارد. نمي دانم توانستم منظور را برسانم يا نه.
سلامنقل قول:
منبع نوری مناسبی استفاده کردی؟ نوردهی کافی بوده؟ دوربین نسبت به کاغذ کاملاً عمود بوده؟
و اینکه شاید خود کاغذ اصلاً سفید 100% نبوده!
منبع نوری یا نورپردازی انجام نشده نوردهی توسط دوربین و در مد A انجام شده دوربین کاملا عمود به کاغذ و سر آخر ینکه کاغذ کاملا سفید..
:eek:
الان دقیقا مشکل شما چیه؟ این که چـــرا خاکستری بوده؟ یا اینکه چرا 4 واحد این ور اون ور شده؟
اگه مشکلتون اولیه که بهتون پیشنهاد می کنم در حالت فوکوس و نورسنجی نقطه ای از کاغذ سفید و خاکستری در کنار هم عکس بگیرید ... مطابق تئوری, شما رنگ کاغذ خاکستری رو هم تیره تر می بینید مثلا مشکی ... همان گونه که سفید شما از 255 به 132 شیفت شده خاکستری شما هم شیفت میشه به سمت مشکی خالص!
دلیلش هم اینه که نورسنجی توسط دوربین حتی در فضای رنگی فقط تن خاکستری 18% (نه صرفا رنگ خاکستری) رو میشناسه ... اگه سفید رو به عنوان خاکستری بشناسه اجزا عکس تیره تر و اگه سیاه رو به عنوان خاکستری 18% بشناسه اجزای عکس روشن تر خواهند شد.
اون چند درجه (128 ---> 132) هم به احتمال زیاد ناشی از سفید خالص نبودن ورقتونه ... با اینکه ذعان داشتید که 100% سفیده ... اما کاغذهای A4 دارای بافت هستد و اگه از پشت بهشون نور بتابونید می تونید ببینید که چقدر تن های مختلفی از سفید دارند.
به هر حال اساتید هستن و بهتر می تونن راهنمایی کنند.
فکر نمی کنم سفیدتر از برف وجود داشته باشه. فکر می کنید چرا در بعضی عکسها تصویر برف ، خاکستری میشه؟
اصلا ربطی به سفید بودن سوژه نداره.
سیاه یعنی نبود نور و سفید یعنی ثبت نور به اندازه کافی و خاکستری یعنی ثبت نور به اندازه نا کافی!
ساده تر بگم. شما به دلیل اینکه به نورسنجی دوربین اعتماد کردین. فکر می کنید نورسنج دوربین چرا باید تا حدی نوردهی برای تصویر شما در نظر بگیره که تصویر کاملا سفید بشه؟ دوربین هم می خواد نور متعادلی را ثبت کنه، آنقدر نوردهی می کنه تا تصویر بین سفبد و سیاه قرار بگیره. به نظرم نورسنج کار خودش رو به خوبی انجام داده و خاکستری متعادلی رو به شما ارائه داده.
این شما هستید که برای ثبت سفید، باید با جبران نوردهی، دوربین رو به سمت دریافت و ثبت نور بیشتر (و ثبت سفیدی بیشتر) هدایت کنید.
دقیقا برای عکاسی در برف هم این داستان وجود دارد. دو استاپ نوردهی بیشتر، مشکل را حل می کند.