پست 37 این تاپیک نتایج جابتری هم دارد:
فوکوس در f/8 با لنز 400-200 اف4 و کانورتور 2x روی بدنه های d80 , d70s !
Printable View
پست 37 این تاپیک نتایج جابتری هم دارد:
فوکوس در f/8 با لنز 400-200 اف4 و کانورتور 2x روی بدنه های d80 , d70s !
منظور ابتداتی دهانه دیافراگم هست.مثل همون لنزی که مثال زدم(1000-600 کوانتری اف 9.6 تا 16 ).اگر مثلا همون 500-50 از 6.3 شروع میشد برمیگشتیم روی همون داستانای قبلی...
سلام
یعنی منظورتون این است که لنزی مثل 50-500 برای فکوس کردن در 500 میلیمتر از دیافراگم 4 در 50 میلیمتر استفاده می کند. ولی داستان این طوری نیست. به عنوان مثال نقض:
شما اگر از 1.4TC بر روی 50-500 استفاده کنید باید در 700 میلیمتر با F5.6 اتوفکوس داشته باشد که اینچنین نیست.
با سلام
لنز معکوس چیه؟ تو ماکروگرافی کاربرد داره یا تله گرافی؟؟
ممنون میشم جواب کاملی بهم بدین
پیشاپیش ممنون
موفق باشید...
فکر میکنم این محدودیت زمانی پیش میاد که دیافراگم بسته توسط اکستندر به لنز تحمیل بشه(احتمالا به خاطر روابط بین این دو و تفاوت همینطور قویتر بودن سیستم فوکوس سری 1)
در صورتی که این مقدار گشودگی دیافراگم(اونهم به صورت متغییر) اعمال بشه خبری از این مشکل نیست.میبینید که حتی سوپر تله های آنچنانی(مثل 800 مم)دیافی بالاتر از 5.6 ندارن.
اکستندر ها به خودی خود روی سرعت و گاهی دقت فوکوس تاثیر میگذارن.شاید با دیافهای بسته اونقدر این مشکلات زیاد باشه که بدنه ها و اکستندر ها جوری طراحی شدن که از ای اف جلوگیری کنن...
با عرض سلام.
من هم فکر میکنم علت توانایی این لنز در فوکوس f/6.3 روی 500mm این است که کلا بازترین دیاف این زوم لنز، f/4.5 بوده ( گرچه درفوکالی دیگر ) . لنز با دیاف فیکس 6.3 تولید نمیشود چرا؟
دلیلم هم این است که لنزی مثل sigma 500mm f/4.5 apo با تله کانورتور 1.4x سیگما، تنها توانایی فوکوس دستی دارد. (ماکسیمم دیاف بعد از نصب کانورتور دقیقا 6.3 میشود)
عقیل جان منظورتون دیاف بازتر بود؟نقل قول:
دیافی بالاتر از 5.6 ندارن.
------------------------------------
در ادامه مباحثی که گذشت، اگر بازترین دیاف به F/11 برسد ، دیگر از سری 1 کنون هم اتو فوکوس نخواهیم دید.
من از این جدولی که از سایت کنون گرفتم میگم. تو جدول اکستندر
فوکوس رو نقطه مرکزی در سری 1 کنون رو فقط در f8 اعلام کرده - بند 11 توضیحات - و واسه لنزهای f5.6 و extender 2x ، ضربدر گذاشته.
حالا اگه در عمل چیز دیگری باشه ، دوستانی که سری 1D دارند هم لطف کنند تجربشون رو بگن.
با سلام .
آیا راهی برای تشخیص نوع شاتر ( مکانیکال یا الکترونیک ) به صورت تجربی وجود دارد؟
با سلام
مكانيكي بودن شاتر يعني اينكه شاتر به وسيله باز و بسته شدن پرده شاتر عمل نورگيري رو انجام بده
و الكترونيكيش هم يعني اينكه شاتر پرده اي نداره و به صورت ديجيتال در سرعت تنظيم شده نوري كه روي حسگر افتاده ثبت بشه
مثل اين كه يك دوربين slr رو روي حالت لايو ويو بذاريد
البته در مورد دوربين شما كه نميشه لنزش رو باز كرد و شاتر رو ديد شايد بشه يه كارايي كرد
البته چون دوربين شما داراي ويزور آينه اي هست پس نميشه از روي صداي شات زدن بگيم كه صداي آينه هست يا شاتر
يا اينكه مثلا ببينيد موقعي كه تصوير رو ميتونيد از ويزور ببينيد در همون لحظه تصوير در نمايشگر دوربين هست يا نه و بايد لايو ويو رو فعال بكنيد يا خير
اين ميتونه راهنمايي باشه براي اينكه بفهميد شاتر داراي پرده هست يا نه
در اتمام عرايض بنده و راه حل هاي كنجكاوانه اي كه ارائه كردم
بهترن راه اينه كه بريد چنتا ريويو در مورد دوربينتون ببينيد و بفهيد كه شاترش چجوري عمل ميكنه
با پوزش آف تاپيك:
آقاي اكبري جان شما كه دوربينت به لقالله پيوست
پس به فكر يه دوربين ديگه باش و دفعه بعد هم بدون فيلتر از خورشيد عكس نگير
اگر هم ميگيري اقلا سر ظهر نگير
دعا ميكنم يه دوربين slr خوب در حد باقلوا بخري
يا حق
ممنون بابت همه چیز.
slr ها و mirrorless ها شاتر مکانیکی دارند؟ آیا استثنا هایی هم وجود داره؟ ویزور آینه ای رو نمیدونستم ممنون. صدایی که موقع شات زدن از دوربین در میآد تو 4000/1 و 4/1 هیچ فرقی نداره یعنی اگر شاتر مکانیکی بود نباید صدایی متفاوت شنیده میشد ؟
s100 همزمان در vizor , lcd تصویر نداره و نکته اینه که چرا موقع سوییچ تصویر بین این 2 ، هیچ صدایی از دوربین در نمیاد؟
داشتن تصویر در یکی از lcd,EVF در آن واحد بیانگر شاتر مکانیکی ست؟
والّا تو این مورد خاص فکر کنم راه های شما بهتر از خواندن رویو ست. چون اساس رو یاد میده و از مورد خاص مبراست ضمن اینکه منوال 180 صفحه و رویوهای dpreview , dcresource کمکی نکرد و تو فارومهای خارجی هم جوابها متناقض بود. این بود که پناه آوردم به شواهد عینی که شما ایده های خوبی دادید.
سلام دوستان
به دنبال یک Hand strap ( بند دستی ) برای بادی و گریپ هستم. ناصرخسرو و مجتمع کامپیوتر پایتخت را گشتم اما پیدا نکردم .البته فقط یه مغازه در ناصرخسرو داشت که کیفیتش خیلی پائین بود. لطفا اگر از بین دوستان کسی جایی را سراغ داره به من اطلاع بده .
متشکرم
نادر صالح اوف
قابلي نداشت
من خودم كمي دنبال اينكه بتوانم در جايي در مورد نوع شاتر دوربين شما اطلاعي كسب كنم گشتم
در كل نتيجه اي به دست نياوردم
اما با احتساب و توجه به صحبتهاي شما ميشه گفت كه دوربين شما شاتر الكترونيكي داره
طبيعتا بايد صداي شاتر در 1/4000 و 1/4 فرق داشته باشه
اين تفاوت حتي در سرعتهاي كمتر هم در دوربين هاي slr قابل تشخيصه
اما در مورد اينكه صداي دوربين شما از چيه احتمالا داراي آينه براي ويزور هست و طبيعتا موقع عكس گرفتن بايد آينه جمع بشه پس ميشه يه جورايي نتيجه گرفت كه صداي دوربين شما در موقع عكس گرفتن صداي جمع شدن آينه شماست
در هر صورت اميدوارم كه مشكل خاصي براي دوربينتون رخ نداده باشه و قابل حل باشه ولي از من ميشنوي برو slr بگير دنيات رو عوض ميكنه
سلام .
دوربین را با سرعت شاتر 8 ثانیه روی تایمر میذارم تا عکس بگیره ، تا سر 8 ثانیه هیچ صدایی از دوربین در نمیاد و در لحظه آخر همون تیک تیک 4000/1 شنیده میشود که این ثابت میکند همون آینه مذکور است که فرمودید. هیچ صدای دیگری وجود ندارد . یعنی دوربینی با این همه تشکیلات یک شاتر مکانیکی نداشت ؟
مطلب شبهه برانگیز آن است که اگر s100 شاترمکانیکی ندارد ، چرا نمایشگر و ویزور همزمان تصویر نمیدهند ؟
مجددا بابت پاسخ قدردانی میکنم.
__________________________________________________ ___________________
در مورد dslr درست میفرمایید ، کاملا نیازها رو حس میکنم منتها dslr ی میخوام با سنسور APS یا بزرگتر حداقل 16mp ، فوکوس 40 نقطه به بالا با حداقل 15 سنسور کراس تایپ و سرعت 8000/1 , ایزو 6400 و حداقل 7fps بافر 40 تایی فیلمبرداری 1080 و نمایشگر متحرک و قیمت بدنه تا حدود 2500$ . اگر یک مورد هم نقض شود انتخاب منتفی ست و تا هر وقت شده صبر میکنم. خیلی خوشبین هستم نیکون،سونی یا کنون، امسال آرزوم رو برآورده کنند. D400 D800 A77 A770 7DII 5DIII خدا بزرگه... D7000 همه چیز داشت فقط lcd ثابتش با خواسته هام مطابقت نداشت.
سلام و درود
دوستان من اولین پستم در این فروم هست و حدود 2 ماهی است که فقط پست ها رو مطالعه می کنم و امروز این تاپیک رو دیدم که فکر می کنم جای مناسبی باشه تا سوالمو مطرح کنم.اولین سوالم اینه که من می خوام یه 7D بخرم و برای انتخاب لنزش هنوز سردرگم هستم.خود من 135-18 رو دوست دارم و فکر می کنم برای نیاز من کافی باشه.اون چیزی که توی تاپیک ها متوجه شدم اینه که ظاهرا همه سری L رو خیلی پیشنهاد می کنن و اکثر کسایی که می خوان لنز کنون بگیرن علی رغم این که بودجه کامل ندارن دنبال لنزهای دست دوم این سری می گردن ... می خواستم راهنمایی کنید این سری لنزها مثل 105-24 یا 70 - 24 چه امکاناتی دارن و چرا قیمت بالایی دارند؟
سلام جناب اكبري
آره خوب اين معجزه اي كه گفتي اگه پيدا بشه من همه وسايلمو ميدم كه برم بخرمش
در مورد نشون ندادن همزمان ويزور و نمايشگر احتمال بر دو چيز هست
يك اين كه به علت قويتر با در نظر گرفتن وجود آينه براي ويزور شما سنسور نميتونه تصوير رو با وجود آينه دريافت كنه و بايد آينه جمع بشه تا تصوير بدون محدوديت از لنز به حسگر برسه
توي دوربين هاي غير لايك و كلا كامپكتهاي معمولي به طور معمول اين قضيه فقط ديجيتال است يعني تصوير نمايشگر با يك دكمه خاموش و روشن ميشود و ويزور هم به صورت مستقيم هميشه تصوير دارد يا اگر هم ويزور ديجيتال باشد به صورت پله اي تصوير بين ويزور ديجيتال و نمايشگر جابجا ميشود با تنظيم عكاس
وليكن در مورد دوربين شما احتمال نزديك به واقعيت و يقين همان وجود آينه است كه نميتوان باوجود آن تصوير همزمان از نمايشگر و ويزور انتظار داشت
در دوربين هاي slr كه قابليت لايو داشته باشند هم به محض روشن كردن سيستم لايو ويو آينه جمع ميشود، شاتر باز ميشود و حسگر مستقيما تصوير دريافت ميكند و ثبت يا همان شاتر الكترونيكي خواهد بود
دوربين شما چيزي مابين حالت مكانيكي و لايو دوربين هاي slr است دقيقا همان چيزي كه اسمش را گذاشته اند شبه اس ال آر (like slr)
خوشحالم كه با گفت و گو به نتايج خوبي رسيديم
يه چيزايي هم گير ما اومد
ممنون
دوست عزيز خوش آمد و سلام
خوشحال ميشم كه به صورت دقيق بهترين راهنمايي رو بكنم و اون اينكه قبل از اينكه اقدام به خريد دوربين و لنز بكنيد حسابي مطالعه كنيد
در همين سايت عكاسي به همت دوستان و اساتيد محترم جامع ترين مطالب در مورد لنز ها مطرح شده كه شما با چند ساعت وقت گذاشتن ميتونيد خودتون رو چندين پله بالاتر حس كنيد
پيشنهاد ميكنم ابتدا شروع به مطالعه در مورد تفاوت لنزهاي سري هاي مختلف كنون بكنيد ، سپس در مورد مقايسه لنزهاي مختلف و كارايي
و در آخر با در نظر گرفتن نوع كارتون و علاقتون و نيازهاتون لنزتون رو انتخاب كنيد
موفق باشيد
با سلام
یه سواله که چندوقتیه ذهنم رو مشغول کرده!!
سوالم اینه: اگه ما دوتا لنز یکی تله و یکی نرمال(فرضا 24-105 و 100-400) داشته باشیم و روی دو دوربین یکسان استفاده کنیم با دیاف یکسان اگر هر دو لنز روی فاصله 100 میلی متری تنظیم شوند آیا عمق میدان هر دوشون یکی میشه؟؟
یعنی بهتر بگم با توجه به این 100-400 تله هستش و لنزهای تله عمق میدان کمتری داره آیا هردو در فاصله 100 عمق میدانشون یکیست یا تفاوت دارد؟؟!!!
پیشاپیش ممنون
موفق باشید.....
سلام
عمق میدان یك تصویر توسط 4 عامل كنترل می شود:
1- اندازه سنسور
2- فاصله تا سوژه
3- فاصله كانونی
4- قطر دهانه دیافراگم
فاصله کانونی مهمه. حالا دیگه لنز تو چه رنجی قرار میگیره و نوعش چیه دیگه مهم نیست.
عمق میدان (Depth Of Field (DOF
و محاسبه آنلاین عمق میدان
لنزی که شارپش و رنج بالایی داشته باشه.برای عکاسی از طبیعت و حیات وحش تا حدی !! عرضم به حضور شما بودجه بنده نهایت 1 تومن هست.این هم بگم که من مبتدی هستم و تازه می خوام عکاسی رو شروع کنم.به نظر شما واجبه حالا لنز گرون بگیرم(قابل به ذکر هست که لنزم 2-3 سالی می مونه برام)
همه مواردی که فرمودین توی یک لنز جا نمیشه!...
حیات وحش رو فعلا از ذهنتون دور کنید...با این بودجه لنزهای خوبی میشه تهیه کرد.برای مواردی که شما مد نظر دارید بهترین انتخاب لنز ارزشمند 85-15 کنون هست(حدود 800 تومان) که رنج مناسب شارپنس خوبی در اختیارتون قرار میده.درباره اون داستان واجب بودن هم من چندتا نکته رو میگم خودتون به این نتیجه میرسید که هست یا نه...
با توجه به بدنه ای که انتخاب کردید و رزولوشن بالای اون بهتره که لنزهای بهتر و با کیفت تر استفاده کنید که پاسخگوی رزولوشن سنسور باشه.135-18 در کل لنز بدی نیست اما بعد از مدتی قصد تعویض اون رو خواهید داشت...دوباره کاری ،بازار گردی و ضرر مالی هم که در حین فروش متحمل میشید رو در نظر بگیرید به این نتیجه میرسیم که از همین ابتدا حالا که توان مالی هم دارید یک لنز مناسب بگیرید بهتر هست.فکرتون هم از این رنج فارغ میشه و میتونید برنامه ریزی کنید برای رنج بالاتر و تله های بلند(با توجه به اینکه فرمودید حیات وحش) با اضافه اون 1 تومن هم میتونید سه پایه مناسب یا فلاش تهیه کنید.هر کدوم که احساس میکنید لازمه اول...
با تشکر از شما جناب mahdi_911turbo,قشقایی
پس یعنی با اون فاکتورهایی که گفتین عمق میدانشون یکیه!!
- منظور از قطر دهانه دیافراگم چیه؟و اینکه قطر دهانه دیافراگم اگه بیشتر بشه عمق میدان کمتر میشه یا بیشتر؟؟؟
موفق باشید....
به نظرم مقاله عمق میدان در قسمت دوربین دیجیتال مقالات سایت عکاسی را مطالعه کنید.
هرچقدر دیافراگم باز تر ( مثل F2 یا F2.8 یا F1.4 ) باشد عمق میدان کوتاه تر و پس زمینه و پیش زمینه محو تر خواهد بود.
هرچقدر دیافراگم تنگ تر ( F8 یا F11 یاF22 یا F7.1 ) باشد عمق میدان وسیع تر و پیش زمینه و پس زمینه واضح تر خواهد بود.
در مورد طبیعت آقای احمدی بخوبی راهنمایی کردند. در مورد حیات وحش هم اگر میخواهید باری هر جهت فعالیتی داشته باشید و فرصتها رو از دست ندهید میتوانید فعلا لنز ارزان و کار راه انداز Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS رو بگیرید - حدود 240 تومان - تا حین کسب تجربه، چالشهای پیش رو را بهتر بشناسید - از جمله یافتن فوکال ایده آل - تا در آینده موقع خرید لنز اصلی بهترین انتخاب را با توجه به نیازهاتون داشته باشید.
ممنون. فکر کنم آقای اقبالی تاثیر دیافراگم بر عمق میدان رو به خوبی میدونند. برداشت من از سوالشون اینه که ایشون اصطلاح "قطر دهانه دیافراگم" را مشکل داشتند چون معمولا به "اندازه دیافراگم" خلاصه میشود . و اینکه در ادامه پست 1007 بر این تاکید داشتند که در اون شرایطی که شما و جناب قشقایی فرمودید ، با وجود اندازه های متفاوت دهانه 2 لنز مختلف، عمق میدان برابر شده ؟
نمی دونم شاید هم برداشتم از سوالشون اشتباه باشد.
با سلام مجدد.
آیا این حالت اتفاق میافتد که یک لنز کنون EF 50mm f/2 دهانه 58 داشته باشد و یک EF 50mm f/2 دیگر ، با دهانه 77 ساخته شود ؟ اگر جواب مثبت است آیا میتونیم بگیم دومی در F/2 و شرایط یکسان ،نور بیشتری میگیره و سریعتر است ؟ ( اعدا و ارقام غیر واقعی و فقط بری مثال است )
این مطلب رو بخونین.
کد:http://www.akkaseemrooz.com/2008-07-24-12-21-31/491-2011-01-20-08-34-14.html
نقل قول:
این اعداد عجیب و غریب از کجا میآیند؟
در لنزهای مختلف با دهانههای مختلف، میزان نور یک گام از دیافراگم دقیقا مشابه است. یعنی میزان نور ورودی دیافراگم f/5.6 در یک لنز با دهانه 52 میلیمتر با یک لنز با دهانه 72 میلیمتر مشابه است. برای اینکه این مقادیر روی تمامی لنزها یکسان باشند، در واقع عدد دهانه دیافراگم را از یک فرمول کاملا وابسته به اندازه لنز بدست میآورند تا میزان نور در همه لنزها یکسان باشند:
(قطر لنزی که از آن استفاده میکنیم) / (فاصله کانونی) = عدد دیافراگم
برای مثال، اگر در حال عکاسی با یک لنز با فاصله کانونی 100mm باشید، و دهانه دیافراگم شما دارای قطری برابر 25mm باشد، قطعا روی دیافراگم 4 قرار دارید. زیرا 100/25=4 است.
احتمالا الان میتوانید حدس بزنید که چرا لنزهای تله بلند سریع (لنزهایی که دارای دیافراگمهای بسیار باز هستند) تا بدین حد گرانقیمت ونایاب هستند. فرض کنید اگر کانن بخواهد لنزی با فاصله کانونی 200 میلیمتر (مانند همان لنزهای معروف 70-200mm) و دهانه دیافراگم 1.8 تولید کند، باید قطر دهانه لنز چیزی حدود 111 میلیمتر باشد(200/Diameter=1.8). البته این اندازه عدسی دوربین است و با لبه لنز و محل اتصال فیلترها و غیره به بیش از 13 سانتیمتر میرسد. حجم و وزن چنین لنزی را حدس بزنید!
با تشکری دوباره از دوستان و استاید محترم
بنده به تاثیر دیاف بر عمق میدان واقفم اما برام سوال شده که آیا قطر دیافراگم همون عدد دیافراگمه؟؟
وآیا قطر دهنه لنزم برروی عمق میدان تاثیر داره؟؟
ببخشید خیلی سوال می پرسم
موفق باشید.....
شاید من نمیتونم خوب توضیح بدم :think:;
عدد دیافراگم برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر قطر دیافراگم
پس این وسط قطر دهانه لنز کاره ای نیست.
نقل قول از همون پست 1020: واقعاً متوجه نشدید :::angry:::
نقل قول:
در لنزهای مختلف با دهانههای مختلف، میزان نور یک گام از دیافراگم دقیقا مشابه است. یعنی میزان نور ورودی دیافراگم f/5.6 در یک لنز با دهانه 52 میلیمتر با یک لنز با دهانه 72 میلیمتر مشابه است.
من تا بحال دوربین لایوو دار نداشتم و در این زمینه کم تجربه ام. دو عکس با دو حالت مانیتور و ویزور گرفتم در exif سرعت شاتر در هر دو عکس یکسان است ولی صدای شاتر در حالت مانیتور با سرعت کمتری نسبت به حالت ویزور شنیده می شود علت چیست؟
سوال دوم اینکه اگر فوکوس در حالت چهره یاب باشد با رفتن به حالت ویزور از این حالت خارج خواهد شد؟
سوال سوم در حالت عمومی و با دیاف مثلا 13 کدام حالت را در استودیو توصیه می کنید فوکوس نقطه ای ویزور یا چهره یاب؟
با سلام
جواب سواله اولتون: وفتی از لایو ویو استفاده میکنید آینه بالا ایستاده و شما تصویر را مستقیما از سنسور می بینید وقتی شاتر را فشار می دهید دیگه آینه حالت رفت و برگشت نداره اما در حالتی که تصویر رو از ویزور می بینید چون آینه برای یک لحظه بالا می رود و تصویر روی سنسور ثبت میشود صدای بیشتری تولید می شود پس این صدای بیشتر نتیجه صدای آینه است نه شاتر!!!
جواب سواله دوم: بله
جواب سواله سوم: میتونید با استفاده از لایوویو و با استفاده از کلیدهای بزرگنمایی سمت راست-بالا دوربین نقطه فوکوس رو دقیقا جایی که میخواین تعیین کنین
موفق باشید......
سلام
مثال واضح آن لنز 35-16 کانن نسخه یک و دو آن است که هر دو دیافراگم 2.8 دارند یکی با دهانه لنز 77 و دیگری با دهانه لنز 82.
فکر میکنم میباید تفاوتی بین دهانه لنز و قطر دیافراگم باشد.
در آن متنی که پست شد به هر شکل عمق میدان یکی است. اما زمانی که دهانه لنز متفاوت است شاید اختلاف نورسنجی این میان دیده شود. این اختلاف نورسنجی که میتواند بین یک لنز با دو F مشابه با دهانه لنز یکسان یا غیر یکسان... باشد
یا در ترکیب لنز با سنسور های متفاوت هم ممکن است دیده شود. رد پای مبحثی بنام T-Stop دیده خواهد شد که میباید پیگیر آن باشید در این بحث از پوشش عدسی های لنز جهت ممانعت از بازتاب نور، طراحی لنز، تا چگالی پیکسل ممکن است در T-Stop تاثیر گذار باشند. در اصل T-STOP برای نورسنجی و F-STOP برای عمق میدان تعریف خواهد شد اما به لحاظ نزدیک بودن این دو عدد،شاید دلیل استفاده از F-STOP برای هر دو باشد.
نقل قول:
Transmission
For each focal length, we measure the T-stop at the largest possible aperture. The metric is then obtained by averaging over the whole range of focal length.
T-stop has the same meaning as the lens f-stop and assumes similar values. Smaller numbers mean more light. Best transmissions are attained for fixed focal lenses. Zooms cannot usually have very large apertures for long focal lengths. T-stop has a indirect impact on the image, since it will usually change the behavior of autoexposure. A lower transmission can result in longer exposure times (and motion blur) or higher ISO sensitivity (hence more noise). Variation below 10% will be unnoticed
نقل قول:
DxO Mark measurements are based on an assessment of the effective T-stop for every camera-lens combination. T-stop, a measurement widely used in the industry, especially the motion picture industry, is a measurement of the effective quantity of light transmitted by the lens at a certain f-stop. Thus, T-stop takes into account every reflection or absorption due to the lens. It can be considered as an effective (versus theoretical) way of measuring the aperture.
مطالبی در این لینک ها هست. که بی ارتباط به بحث ما نیست.
http://dxomark.com/index.php/Our-pub...s/F-stop-blues
http://www.luminous-landscape.com/es...acturers.shtml
http://www.dxomark.com/index.php/Lea...t-transmission
Handbook
ذکر چند نکته در انتها ضروری است.
حتما نظر دوستان خوب فوروم رو جویا شوید.
مطالب بیشتری در این خصوص هست ولی الان این موقع از شب، سر کار با کلی سند امضا نشده و ... پرواز صبح و .. با کلی مشق انجام نشده فرصت نگارش دقیق نیست به همین دلیل ممکن است متن یا مفهوم حاوی ایراداتی باشد.
و اینکه یک بار من رو استاد خطاب کردید که باید به صراحت عرض کنم یکی از بی سواد ترین افراد این فوروم من هستم. اما سعی میکنم شاگرد خوبی باشم. اینکه چقدر در این راه موفق هستم بحثی است دیگر
شب خوش :)
زبان قاصر بنده را بند آوردید جناب قشقایی . راهی به ذهنم نمیرسه تا از خجالت شما در بیام.
احتیاجی نیست بنده تعارف کنم، جایگاه جنابعالی و تعداد زیادی از دوستان پر تلاش سایت بر کسی پوشیده نیست و اون مطلبی که بر خلاف واقع فرمودید از بزرگواریتونه. سپاسگزارم از وقتی که برای حقیر گذاشتید.
از دوستان عزیز lamagra, آقای اکبری, ahmadsht بخاطر راهنمایی دقیق و کارامدشان تشکر می کنم ..
همون 85-15 رو می گیرم با کیتش که برای نیاز من فکر می کنم کافی باشه .. البته پول برسه سعی می کنم Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS رو هم بگیرم
(نظر خواهی از دوستان مجرب )
سلام
من نمیدونستم باید کجا سوالمو مطرح کنم اگه جای بی ربطی اومدم ببخشید
در مورد کار در اتلیه کسی میتونه به من اطلاعات بده؟
خیلی به کار در اتلیه علاقه مندم و مهارتی هم در زمینه عکاسی ندارم فقط به فتوشاپ مسلط هستم ایا فکر میکنید میتونم کاری در اتلیه پیدا کنم چون دوست دارم از جایی شروع کنم مثلا در زمینه روتوش عکس در اتلیه کسی میتونه به من اطلاعات بده؟ایا صرفا میشه فقط کار روتوش انجام داد؟و کلاسهای مستقل در این زمینه هست؟
دوستان سلام . آیا فیلمبرداری با یه dslr به مدت طولانی به اون آسیب میزنه ؟ آخه یکی بهم گفت چون نور خیلی زیادی وارد دستگاه میشه ممکنه لنز یا دوربینو در دراز مدت خراب کنه !!!!!!!! البته حرفش برام خیلی عجیب بود چون اگه اینجوری باشه چرا اصلا باید یه همچین قابلیتی روش بذارن ؟ :think:;
مگر اینکه دوربینتون رو به آفتاب باشه که سنسور به این ترتیب آسیب ببینه.غالبا به این علت که سنسور بعد از 10 الی 15 دقیقه داغ میشه باعث بالا رفتن استهلاک اون میشه و در پی اون میتونه آسیب هم به همراه داشته باشه.
در هر صورت سنسور بعد از این مدت داغ میکنه.توی فضاهای گرم سریعتر...
هیچ کس اینجا جواب سوال منو نمیدونه؟
ببخشید
ماکرو لنز 18-105 نیکون روی چه فوکال لنتی بهتر جواب میده؟
اصلا سوالم درسته؟ یعنی وقتی روی حالت ماکرو قرار میگیرم مهمه روی چه فوکال لنتی باشم؟
ممنونم.
سلام
مبحث وایت بالانس در عکاسی با دوربین آنالوگ (فیلمی)به چه صورتی است؟چگونه انجام میشود؟
دوستان و اساتید عزیز سوالی داشتم ... اما سوالم خیلی مبتدیه اما ببخشین.من با اصطلاحات عکاسی آشنایی ندارم
عکاسی با لنز فیش آی یکی از علایق منه و می خوام با دوربینی که می خوام بخرم یک لنز فیش آی هم تهیه کنم.اما چون با مسائل فول فریم و سنسورهای مختلف زیاد آشنایی ندارم مشکلی دارم.من یه 7D می خوام بگیرم اما اون طوری که متوجه شدم ظاهرا چون فول فریم نیست عکس ها به صورت کامل نمیفته و ظاهرا دورش سیاه میشه.سوال من این است که اگر دوربین فول فریم نباشه عکس ها به چه صورت میشه .. آیا با زوم مشکل حل میشه .... آیا کل عکس دورش سیاه میشه؟آیا باید برم بخاطرش فول فریم بگیرم؟
سوالم ابتداییه ولی ببخشین دیگه .. ممنون میشم راهنمایی کنین
با سلام و تبریک سال نو
سه سوال داشتم !!!
1- استروبیست چیست؟؟ تو تاپیکش هرچی نگاه کردم عکس دیدم هیچ چی توضیح نبود
2- تریگر چیه؟؟؟ تو تاپیک این هم فقط عکس بود !!!
3- این سوالم کمی طولانیه: دوستی گفته بودن (در همین فروم) که اگه مثلا از لنز 600 استفاده میکنید و سرعت شاتر روی 600 بذارید میتونید لرزشگیر رو خاموش کنید، یا مثلا روی لنز 300 سرعت شاتر روی 300 باشه نیازی به لرزشگیر نیست، امیدوارم منظورمو رسونده باشم ، خواستم بدونم آیا همچین چیزی میشه؟؟؟
ممنون
سلام !
1. آقا رضا دست شما درد نکنه ! هیچ توضیحی ندادیم !!؟؟ :biggrin:
این متن رو از پست شماره 1 تاپیک استروبیست نقل قول میکنم !
استروبیست یا Strobist در واقع اسم وبلاگ و لقب آقای David Hobby هستند که اکثر کارها و نوشته هاشون در مورد استفاده از Flash ها مخصوصا فلاش های Hotshoe به صورت Off Camera است.نقل قول:
هدف این تاپیک بالا بردن دانش یکدیگر برای استفاده از فلاش بصورت off-camera است که با همه سادگی و کوچکی , نیاز به تجربه و کسب مهارت و شناخت کافی برای استفاده درست و موثر از آن دارد.
در حال حاضر Strobist به کسانی هم که از این نوع تکنیک عکاسی استفاده میکنند اطلاق میشود. یا عکس هایی که در آن فلاش به صورت آف کمرا استفاده شده و ....
2. تریگر یا Trigger یعنی تحریک کننده، راه انداز ...
منظور وسیله ای است که بتواند فلاش هایی را که مستقیم به دوربین وصل نیستند را تحریک کند (روشن کند )
مثلا یک تریگر رادیویی به دوربین وصل میکنند و یک گیرنده را به فلاش وصل میکنند
وقتی تنظمیات فرستنده و گیرنده درست باشد با فشار دادن شاتر، فلاش هم نور افشانی میکند.
3. در مورد ارتباط سرعت شاتر و فاصله کانونی
در زمانی که سیستم های IS و VR وجود نداشتند برای حداقل کردن ریسک لرزش دست یا دوربین ( نه از بین بردن آن) یک قاعده کلی و یا راهنمایی عمومی وجود داشت ( به قول کفار Rule Of Thumb! )
قاعده اینگونه بود که مثلا اگر دارید با لنزی با فاصله کانونی 200 میلیمتر عکس میگیرید بهتر است سرعت شاتر از 1/200 کمتر نباشد ! چون در این صورت لرزش دست در عکس ثبت میشود. ( البته این راهنمایی هنوز هم استفاده میشود و فقط در مورد لنزهای بدون IS کاربرد ندارد)
در واقع هرچی فاصله کانونی بیشتر میشود ( به سمت تله و سوپر تله ) باید از سرعت های بیشتری استفاده کنیم.
حالا ممکن است عکاسی دقیق تر و بهتر بتواند لرزش دست و دوربینش را کنترل کند و مثلا در فوکال 200 بتواند با 1/100 یا 1/60 هم عکس بگیرد.
اما در کل، این قاعده عمومی است که بهتر است عموما رعایت شود که منجر به عکس هایی Sharp و غیر محو میشود.
شاد باشید.
در صورت استفاده از لنز فرضا 15mm fisheye بر روی دوربینی با سنسور کراپدار(7D)، فاصله کانونی این لنز تبدیل به 15x1.6=24mm (معادل یک لنز فیش آی 24 میلیمتر) خواهد شد. به صورت عامیانه به این معنی است که دوربین از تصاویر اطراف لنز صرفنظر کرده و از قسمت میانی تر لنز استفاده میکند. اما این به معنی سیاه شدن اطراف تصویر نمیباشد. اگر میخواهید از یک تصویر کامل واید استفاده کنید بهتر است که از دوربین فول فریم استفاده نمائید.
در عکس زیر میتوانید تصویر به دست آمده از لنز 17mm بر روی 2 دوربین 5D و 7D را مقایسه نمائید.
http://up.iranblog.com/images/f4efp9t49p28e1s16zzd.jpg
با سلام
یه سوالی که هر چی فکر میکنم هیچ جوابی براش ندارم اینه که وقتی معیار سنجش دیافراگم عدد 1 می باشد چطور لنزهایی با دیافراگم های کمتر ارایه میشود؟؟؟(امیدوارم منظورمو متوجه شده باشین!!)
با تشکر......
رضا جان شما دیگر چرا؟
در مورد اعوجاج رنگی ( Chromatic Aberration) در سایت و در قسمت مقالات مطالب مفصلی وجود دارد.
قسمت اول مقاله :
http://www.akkasee.com/articles/7174/
قسمت دوم :
http://www.akkasee.com/articles/7177/
و اما در مورد دیافراگم های باز تر از 1
اگر همان لینک های موجود در آن تاپیک ( و چند تاپیک به هم پیوسته اش ) را مطالعه کنید متوجه می شوید.
موضوع قدری مفصل است.اما در اینجا نوری خلق نمی شود اما حداکثر نور موجود در محیط وارد لنز می شود ( با توجه به فاصله کانونی ) و مانور بیشتر بر روی عمق میدان ( بسیار کوتاه و شاید اصولا منطقه شارپنسی قابل تشخیص نباشد ) و بوکه دلنشین و کافی بودن نور است.
با سلام و تشکر خدمت شما جناب قبادی
مگه ما نمیتونیم سوال های آماتوری بپرسیم؟؟؟:biggrin:
در مورد دیافهای کمتر از یک منظورم اینه که در ساختار لنز وقتی پایه یک است و ما دیاف را 0.95 در نظر میگیریم با کمبود فضا در دهانه لنز مواجه نمیشویم برای ساختن لنز یا مثلا از دهانه بزرگتری استفاده کنیم؟؟؟
امیدوارم متوجه منظورم شده باشین
اگر عکس هایی که در این تاپیک ها هستند ببینید متوجه می شوید که اغلب این لنز ها دارای دهانه بسیار بزرگ تر از مونت دوربین هستند.یعنی قطر المان ابتدایی لنز گاهی حتی تا دو برابر دهانه مونت است و لنز حالتی شبیه به مخروط ( قیفی شکل ) دارند، در لنز های بسیار سریع ( مثلا 85 اف 1.2 ) هم دقیقا همین گونه است و دهانه لنز بسیار بزرگ است.
در اینگونه لنز ها ( که بسیار گران و کمیاب هستند ) اصولا شاهد ابعاد بسیار بزرگ و ساختاری با المان های بسیار کم تعداد هستیم.نوع و تعداد تیغه های دیافراگم هم مخصوص همین لنز های است و بسیار ظریف و باریک هستند و سعی شده در انتهای بدنه لنز قرار بگیرید .تعداد تیغه ها هم اغلب 9 تایی ( یا بیشتر ) هستند تا به زیبایی هرچه بهتر بوکه را ثبت کنند.هرچند در ابتدای دیافراگم عملا تیغه ها هیچ نقشی ندارند ( در لنز هایی مثل 50 اف 1.4 و اف 1.2 هم دقیقا همین موضوع دیده می شود ) بوکه دایره ای شکل این لنز ها هم به همین دلیل است.