ISO2800
F/5.3
EXPOSURE TIME 1/1250S
62MM
0STEP
Printable View
بله غبار درشت ، شاید هم چیزی شبیه کرک فرش!
در عکاسی با سرعت بالا بدلیل جابجایی شدید آینه هوا در داخل دوربین به گردش در می آید و باعث میشود گرد و غباری که روی آینه و یا پشت آینه هستن به سمت سنسور پرتاب شود! برای همین اگر متوجه جابجایی ذرات در زمان عکاسی پیاپی شدید متعجب نشوید.
بله .
اگر در دیافراگم بالا بگیرید ، این لکهها واضحتر دیده میشوند ...
به شکلی که گفته شد عمل کنید ،
سپس در دیافراگم بالا عکس بگیرید و نتیجه رو بررسی کنید ...
امیدوارم برطرف شوند ...
اگر نشدند باید از روش پاک کردن تر استفاده کنید که بهتر است شخص متبحری در دفعات اول آن را انجام دهد ...
البته الان متوجه آن سایه بزرگ شدم!
ممنون میشوم نمونه عکس بیشتری از آن لکه بزرگ ارسال کنید.
مرسییییی از راهنمایتون ولی من خیلی نگرانم که مشکل اساسی تر از این داستانا باشه که ایشالا نیست:thanks:
آن لكه بزرگ در همه عكس هاي شما هست يا فقط در همان؟
بيشتر به نوعي سايه مي ماند.
به هر حال بهتر است به تعميرگاه مركزي رجوع كنيد به همراه همان عكسها.
این عکس هم همزمان با عکس اول گرفتید؟
من یک بار این مشکل را داشتم و زمانی بوده که فلاش استفاده کردم!
اگر در آن تصاویر فلاش استفاده شده، مطمئن شوید هود روی دوربین بسته نباشه! بنظرم این مربوط به سایه ای است که از تابش فلاش به هود ایجاد شده است!
یک احتمال هم وجود داره! اگر این تیرگی در تمام عکس ها (حتی بدون هود) ایجاد می شود، ممکنه لکه ای روی سنسور و یا سطح داخلی یا خارجی لنز وجود داشته باشد!
اما در مورد تصویر اول همانطور که دوستان فرمودند این ها ذرات غباره و برای تمیز کردنشون نیازمند یک دمنده خواهید بود. و اگر هم نسبت به ابزار و انجام این کار حساس هستید و در تهران تشریف دارید خیلی از شرکت ها این کار را رایگان انجام می دهند ولی تمیز کردن سنسور کاریه که بالاخره باید خودتون یاد بگیرید انجام بدهید!
فقط به هیچ عنوان برای تمیز کردن غبار از چیزی بجز دمنده (مثل فوت کردن و یا جارو برقی و یا پوار برقی ) استفاه نکنید!
سلام
اصولا" تا چه رنجی لنز واید محسوب می شه؟
چرا 40 میلیمتر کانن لنز واید گفته می شه؟
تصور خودم اینه رنج لنز کمتر از 18 واید واقعیه!
متشکر
به نظرم برای دوربین های 35 م م (فول فریم) لنزهای 40 الی 58 م م را نرمال می گویند. کمتر از آن واید و بیشتر هم تله خوانده می شود.
For a 35 mm camera with a diagonal of 43 mm, the most commonly used normal lens is 50 mm, but focal lengths between about 40 and 58 mm are also considered normal.
منبع Wikipedia
Normal lens - Wikipedia, the free encyclopedia
"لنز واید به لنزهایی گفته میشود که فاصله کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد. این لنزها زاویهٔ دید بازی را در اختیار عکاس قرار میدهد و از پرمصرف ترین لنزها نزد عکاسان هستند و برای عکاسی منظره و عکاسی معماری استفاده میشود. از این لنز در مکانهایی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در کادر نباشد کاربرد مناسبی دارد و با استفاده از این لنز میتوان فضای بیشتری را در عکس جای داد."
منبع: ويكي پديا، دانشنامهٔ آزاد
بر اساس اين تعريف، گويا مي بايست قطر سنسور رو اندازه گيري كرد تا به جواب رسيد.
با محاسبات بنده، اندازه قطر سنسور 60D حدود 27 ميليمتر شد. بنابراين طبق تعريف بالا مي بايست فواصل كانوني زير 27 ميليمتر براي اين دوربين زاويه وايد محسوب شوند. ساير دوستان تاييد مي كنند؟
In photography and cinematography, a normal lens is a lens that reproduces a field of view that generally looks "natural" to a human observer under normal viewing conditions, as compared with lenses with longer or shorter focal lengths which produce an expanded or contracted field of view that distorts the perspective when viewed from a normal viewing distance.[1][2] Lenses of shorter focal length are called wide-angle lenses, while longer-focal-length lenses are referred to as long-focus lenses[3] (with the most common of that type being the telephoto lenses).
For still photography, a lens with a focal length about equal to the diagonal size of the film or sensor format is considered to be a normal lens; its angle of view is similar to the angle subtended by a large-enough print viewed at a typical viewing distance equal to the print diagonal;[2] this angle of view is about 53° diagonally. For cinematography, where the image is normally viewed at a greater distance, a lens with a focal length of roughly double the film or sensor diagonal is considered 'normal'.
The term normal lens can also be used as a synonym for rectilinear lens. This is a completely different use of the term.
Typical normal focal lengths for different formats
فایل پیوست 60647
منبع : Wikipedia
قطر دقیق سنسور 60d برابر با 26.8 م م هستش
با احتساب ضریب کراپ کنون:
26.8*1.6=42.88
تقریبا 43 میلیمتر
43 میلیمتر برای سنسور فول فریم صدق می کنه، ولی بر اساس تعریف ویکی پدیا نیازی به ضریب کراپ نیست و فواصل کانونی کوتاهتر از قطر سنسور مورد استفاده، بیان کننده زاویه واید برای همان سنسور هستند. پس برای APS-C ها همان 27 میلیمتر صحیح است (البته اگه برداشت من از تعریف ویکی پدیا درست باشه).
با سلام
میتونی از دفترچه شروع کنی و در مراحل بعد از کتابچه های آموزش عکاسی که بصورت PDF هم موجوده استفاده کنی که خیلی تاثیر گذاره
پ ن: این پست اینجا اشتباه ارسال شده
مدیران محترم لطفا حذف کنن
با تشکر
بنده به عنوان نمونه و بر اساس تعریف ویکی پدیا محاسبات رو برای 60D انجام دادم، نتیجه این شد که تا فاصله کانونی 27mm برای این دوربین زاویه واید محسوب میشه و عرض کردم در این راستا نیازی به استفاده از ضریب کراپ نیست.
حال اگر شما ضریب کراپ رو برای محاسبه فاصله کانونی مورد نیاز برای بدست آوردن زوایای واید در فول فریم ها استفاده کردید، کاملا صحیح است و بحثی در آن نیست.
آیا اینکه به دوربین های فیلمی، آنالوگ بگوئیم درست است؟
با توجه به اینکه سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در مبحث الکترونیک تعریف می شوند و اصولاً فرایند عکاسی فیلمی، فرایندی شیمیائی است، نه الکترونیکی، آیا اطلاق عکاسی آنالوگ به عکاسی با فیلم درست است؟
در خصوص تصاویر ویدئو چون تصویر طی فرایندی الکترونیکی و با تولید، ارسال، دریافت و نمایش سیگنال های آنالوگ انجام می شد و اکنون توسط سیگنال های دیجیتال انجام می شود، اطلاق تصاویر ویدئو آنالوگ و دیجیتال درست است ولی آیا در خصوص عکاسی هم این امر درست است؟
جناب چگینی به نظر من صحیح نیست.
عموما در بحث دیجیتال، نقطه مقابل دیجیتال، آنالوگ هست. در بحث الکترونیک مفهوم دیجیتال، 0و1 هست. یعنی سطح یک سیگنال یا یک 1 هست یا 0 و غیر از این دو مقدار مقادیر دیگری نمی تواند داشته باشد. و تمامی اعداد و رقم ها با این 0و1 توسط کامپیوتر قابل فهم و شناسایی هستند.
مثلا عدد 6 در مقیاس باینری یا دودویی به صورت 0110 بیان میشود. مفهوم باینری هم یعنی دوتایی یعنی یا 0 یا 1. بنابراین تمامی رقم ها و کاراکترها از مجموعه ای از 0 ها و 1 ها تشکیل شده اند که قابل کد گشایی (decryption) توسط cpu کامپیوتر هستند.
اما در بحث آنالوگ مقادیر سیگنال مثل یک نمودار سینوسی دائما در حال تغییر هستند و می تونند مقادیر مختلفی داشته باشند که 0 و 1 هم جزو این مقادیر هستند.
اگر دوربین های فیلمی بسیار قدیمی رو در نظر بگیریم که در اونها هیچ گونه مدار یا برد الکترونیکی وجود نداشته است پس واژه آنالوگ که منشا و سرچشمه آن الکترونیک هست، در این مورد بی معنی خواهد بود و مفهوم و معنی نخواهد داشت و به قول شما در این دوربین ها که ظهور عکس یر روی نگاتیو توسط فرآیند شیمیایی صورت می پذیرد نشان از این دارد که باز هم واژه آنالوگ در این مورد بی معنی است.
به نظر من اصطلاح غلطی است که بین مردم رایج شده و منشا آن هم این است که می خواهند واژه یا مفهومی در نقطه مقابل دیجیتال داشته باشند تا راحتتر بتوانند مقاصد و مفاهیم خود را بیان کنند.
دوربین فیلمی همان دوربین فیلمی هست و بهتر است که با همین واژه مورد خطاب قرار گیرد. آیا قبل از ظهور عصر دیجیتال باز هم دوربین های فیلمی را دوربین های آنالوگ خطاب می کردند؟
بیشتر مردم عامه حتی واژه آنالوگ هم به گوششان نخورده بود.
دوستان میشه چند تا مقاله در رابطه با اصول اولیه کادربندی معرفی کنید ؟
سلام
دیروز یه چند تا فیلتر عتیقه دستم رسیده که کاربردشو رو نمیدونم توی اینترنت هم چیز خاصی دربارشون نبود.
اولی یه فیلتر به اسم toshiba CCS رو اپتیک فیلتر یه حالت مشبک هست ولی وسط فیلتر یه دایره هست که اینطور نیست.
مورد دوم یه فیلتر با رینگ نسبتا ضخیم روی لبه رینگ نوشته AL1-20 52*0.75 رو اپتیک فیلتر وقتی نگاه میکنیم حالت شطرنجی داره و یه طرفش هم یه سری نوشته و عدد داره که نمیتونم بخونمشون.
فیلتر دوم همونطور که خودم هم حدس میزدم ستاره نیست البته کاری که انجام میده شبیه همونه به نظر میاد ساخت روسیه باشه. نمونه عکس که چند دقیقه پیش گرفتم.
http://www.upload7.ir/imgs/2014-08/1...9268_thumb.jpg
ولی اون scc رو هنوز نتونستم بفهمم کارش چیه.
دوست عزیز از بابت تصویر ارسالیتون ممنون. اگه بشه تو روز آفتابی و از آفتابی که از یک سطح صیقلی بازتاب میشه مثل شیشه، عکاسی کنید تا اثر این فیلتر بهتر مشخص بشه. با این تصویری که ارسال کرده اید، این فیلتر بر روی منابع نوری قوی عمل تجزیه نور رو در چهار جهت بالا-پایین-راست و چپ انجام میده. چیزی شبیه به یک منشور و فیلتر ستاره ای نیست.
در مورد SCC که چند پست قبلتر CCS نوشته اید!!!!! لطفا اطلاعات بیشتری بدهید. چه چیزهایی بر روی فیلتر نوشته شده است؟ اگه براتون مقدور هست از خود فیلتر و نوشته های روی اون عکس بذارید.
من تازه دارم عکاسی یاد میگیرم و یه سوالی داشتم که جای دیگه نتونستم جوابش رو پیدا کنم.
توی لنز شاتر تیغه ای جلوتر هست یا دیافراگم و چرا؟!
سلام
البته تا اونجا که ذهن من یاری میکنه در دوربینهای قدیمی و بعضا دوربینهای بسیار گرانقیمت قطع بزرگ و متوسط فیلمی از شاتر مرکزی که در درون لنز قرار داشتند استفاده میشده است که مزایا و معایب خاص خودش رو داشت.
منبع مناسبیست برای موضوع مورد بحث:
Shutter (photography) - Wikipedia, the free encyclopedia
مصطفی جان همین دوربین زنیت دیافراگم که داخل لنز هست دیگه و تمام لنزهایی که من میشناسم البته در حوزه دیجیتال و فیلمی دیافراگم داخل لنز هست دیگه جانم.
با تشکر
روز شما بخیر دوستان
پرسشی از خدمت شما داشتم. سپاسگذار خواهم بود اگر پاسخ بدید.
بنده نیکون دی 3200 دارم. از قابلیت این دوربین 4 فریم عکس در ثانیه هست. وقتی حالت عکاسی پیاپی انتخاب میشه متاسفانه 4 فریم در ثانیه که انداخته نمیشه هیچ. هر دو ثانیه یک عکس هم کرفته نمیشه.
ایراد از چی میتونی باشه؟
ایا ممکنه مشکل از رم باشه؟
چون رمی که روی این دوربین هست با اینکه کلاس 10 اما سرعت زیادی نداره.
میتونه ایراد از رم باشه یا مشکلی دیگه هست؟
سرعت ها رو باز امشب تست میکنم.نقل قول:
درود
اول از همه سرعت شاتر دوربینتون روی چیه؟
اگر سرعت شاتر کمتر از 1/250 باشه که قانون نمی تونه در یک ثانیه 4 فریم بگیره
دوم و مهمتر هم احتمالا رمتون سرعت بافر خوبی برای انتقال اطلاعات نداره! در ضمن کنترل بفرمایید این 4 فریم در ثانیه شامل عکس خام می شه یا صرفا
JPG!
ایا رم میتونی تاثیر زیادی در سرعت عکاسی داشته باشه؟
چون دیدم رم های مخصوص عکاسی با رم های دیگه متفاوت و گران تر هستن.
واقعا موثره یا تنها یک مساله تبلیغاتیه؟
اشتباه؟
وقتی ساختار شاتر مرکزی باشه حتما در داخل لنز خواهد بود البته تا اونجایی که من اطلاع دارم با توجه به اینکه در اون زمانها (منظور خیلی دور است) شاتر با پلک چشم مقایسه میشده صحبت ایشون بیراه نمیتونه باشه.
البته که الان در دوربینهای SLR و DSLR معمول شاتر مرکزی نداریم و همگی داخل بدنه هستند.
با تشکر
ارتباطی به سرعت مموری ندارد. قبل از انتقال عکس به مموری، عکس ها روی بافر خود دوربین ذخیره می شود و بعد به مموری منتقل می شود پس: اگز اول سرعت عکاسی پیاپی بالاست و بعد کم می شود، دلیل آن سرعت کم مموری است زیرا بافر پر شده و فرصت نکرده تا همه عکس ها را به مموری منتقل کند ولی اگر از ابتدا سرعت عکاسی پیاپی کم است، مشکل از چیز دیگری است و ارتباطی به سرعت مموری ندارد.
همانطور که جناب چگینی می فرمایند برای بار اول که عکاسی می کنید و بافر دوربین تحت تاثیر قرار نگرفته نه!
ولی اگر تعداد شات های شما افزایش پیدا کنه، برای جلوگیری از Over Flow شدن بافر، این وقفه ایجاد خواهد شد!
در مورد سرعت رم شک نداشته باشید بی تاثیر نیست بخصوص زمانی که بیشتر از 4 فریم عکس گرفته می شود!
زمانی که سرعت رم برای نوشتن اطلاعات بالا باشه، اطلاعات بافر شده سریع تر به رم منتقل شده و در نتیجه بافر سریعتر آماده فعالیت مجدد می گردد.
ولی اگر سرعت نوشتن رم به اندازه ای نباشد که باعث تخلیه سریع بافر شود، در نتیجه سرعت عکاسی شما هم افت کرده و چه بسا وقفه های زیادی برای ثبت تصویر ایجاد شود!
بخصوص زمانی که شما عکس ها را بصورت خام هم ذخیره می کنید بدلیل افزایش حجم فایل ها این اتفاق فاحش تر خواهد بود!
یک خواهش هم ازتون داشتم!
می شه لطفا در مود Live View هم یک بار امتحان کنید ببینید تاثیری در سرعت عکاسی پی در پی ایجاد می شود یا نه؟
سلام دوستان.
من همه ی عکاسمو با فرمت RAW=NEF می گیرم و بعد با DNG converter به DNG تبدیل می کنم. حجم اولیه نشون داده شده چیزی در حدود 15 تا 20 مگ هستش اما وقتی توی فوتوشاپ باز میشه به 92 مگ افزایش پیدا می کنه توی 16 بیت.
حالا سؤالم اینه که خوب با کپی ها و افزایش لایه ها این حجم میره بالا و بالتبع مشکلات کندی سیستم و نرم افزار و حجم ذخیره سازی پیش میاد. راه حل دوستان برای کاهش بدون افت کیفیت چیه؟ چرا اصلاً این افزایش حجم اولیه صورت می گیره؟ چیکار باید کرد که آخر کار مجبور نشم عکسامو flatten کنم؟
سلام.فردا میرم شمال.میخواستم یه سری نکات عکاسی رو بهم یاد بدین تا با 700d و لنز 18-55 بتونم فعلا برا رفع کوتی چند تا عکس خوب داشته باشم.عکسا اکثرا تو جنگل و کنار ساحل میگیرم.پرتره و طبیعت.میخوام تا بشه از اتومات استفاده نکنم و یه کارگاه عکاسی باشه برام.با مموری 16 عکس raw یاjpg بگیرم؟فیلتر 26 تومنی رو بردارم یا بزارم باشه؟!معذرت میخوام از سوالم اگه بی ربط بود.راستی کلاس عکاسی با استاد شجاعی منش رو شروع کردم.استاده جوان و با ذوقی هست و جوایزی رو هم داشته.امیدوارم بتونم استفاده کنم.
سلام
در جنگل و کنار دریا برای عکاسی منظره از دامنه واید لنز (18 م م یا نزدیک به آن) استفاده کنید و مد دوربین را روی AV بگذارید، برای عکس منظره، ISO را روی 100 و f-number را روی 9 تنظیم کنید. سعی کنید در صورت امکان در حوالی طلوع یا غروب خورشید عکاسی کنید. RAW+JPG عکس بگیرید.
برای پرتره، 18-55چندان مناسب نیست. برای پرتره، از دامنه تله استفده کنید (55 م م ) مد دوربین را روی AV و f-number را روی کمترین مقدار ممکن (5.6) تنظیم کنید. اگر خورشید در پسزمینه است، از فلاش سرخود دوربین برای جلوگیری از سیاه شدن صورت سوژه استفاده کنید. سعی کنید سوژه اصلی در وسط کادر قرار نداشته باشد و در یک سوم سمت راست یا چپ کادر قرار گیرد.
سلام
دوستان من بهتر از اینجا بارای پرسشم پیدا نکردم اگر جای اشتباهی پرسیدم امیدوارم مدیران عزیز اون رو به تاپیک مربوطه ارجاع بدن
دوستان پلاگینportraiture رو برای فتوشاپ cc میخواستم تو وب دنبالش گشتم ولی برای cc نتونستم پیدا کنم ممنون میشم سایتی رو برای دانلود بهم معرفی کنید
ممنون
www.delbaz.tk قسمت پلاگينها
دوستان خواهش میکنم اگه سایتی،لینکی میدونید دریغ نکنید .ممنون
از خدمت دوستان پرسشی داشتم تا ببینیم نظر دوستان چی باشه
بعضا دیده میشه به ویژه میان دوربین های جدید ایزو تا بیش از 25000 هم بالا میره.
پرسش اینجاست ایا واقعا این مقدار ایزو کاربردی هست یا صرفا جنبه تبلیغاتی داره؟
چون ایزو از حدی که بگذره ایراداتی از جمله نویز رو به تصویر وارد میکنه.
نظرتون چیه؟
نقل قول:
بالا رفتن ایزو یعنی تقویت سیگنالهای سنسور.در مشخصاتNikon D4 میخوانیم گسترهي حساسيت ISO 100 تا 12800: قابل تقويت تا معادل 204800 که از قضا واقعیت هم داره.کاربرد:صحنه های کم نور مثل تاترها و ...
کاربرد و قابلیت که داره
منتها روی کیفیت تصویر چطور؟
کم نمیکنه کیفیت رو؟
یا عواملی باعث کم شدن کیفیت تصویر نمیشه؟
یا بهتره بگم نویز در تصویر ایجاد نمیشه؟
مقدار نویز در عکس های D4s در ایزو 51200 کمتر از مقدار نویز در عکس های D3200 در ایزو 12800 است و دیتیل و کیفیت عکس هم بسیار بهتر و یکی از دلایلی که قیمت این دوربین 6500 دلار است همین است. در ایزو 12800 و 25600 که عکس های این دوربین کاملاً کاربردی است.
Nikon D4s First Impressions Review: Digital Photography Review
دوستان برای ماکروگرافی چه ابزاری رو پیشنهاد میکنین ؟
خرید لنز مخصوص کنسله !!
تجهیزاتم :
d7100
nikkor 18-55
nikkor 55-300
اکستنشن یا فیلتر یا معکوس ؟
این هم نمونه چیزی که میخوام
تو فروم خودمون بگردید لینک دانلودش هست اگر نبود PP24082014M.rar (7,42 MB) - uploaded.netنقل قول:
سلام
دوستان من بهتر از اینجا بارای پرسشم پیدا نکردم اگر جای اشتباهی پرسیدم امیدوارم مدیران عزیز اون رو به تاپیک مربوطه ارجاع بدن
دوستان پلاگینportraiture رو برای فتوشاپ cc میخواستم تو وب دنبالش گشتم ولی برای cc نتونستم پیدا کنم ممنون میشم سایتی رو برای دانلود بهم معرفی کنید
ممنون
http://uploaded.net/file/iuk3aako/portraiture_v.2.3.rar
http://ul.to/zfpna8wz