سلام دوستان...
اگر قبل از این مشابه سوالم پرسیده شده، عذر میخوام.
میخواستم بدونم تفاوتی بین عکس "سلفی" و "سلف پرتره" هست یا خیر؟
با تشکر
Printable View
سلام دوستان...
اگر قبل از این مشابه سوالم پرسیده شده، عذر میخوام.
میخواستم بدونم تفاوتی بین عکس "سلفی" و "سلف پرتره" هست یا خیر؟
با تشکر
سلام جناب کریمی عزیز
سلفی نیز یک سلف پرتره است منتهی با اندکی تفاوت !
در سلفی معمولا شخص دوربین/موبایل را در دست خود نگه می دارد و از طریق آینه یا مستقیم از خود به تنهایی یا همراه چند نفر عکس می گیرد و تصویر ثبت شده را در صفحات اجتماعی نظیر فیس بوک یا اینستاگرام منتشر می کند.
ولی در سلف پرتره الزامی به در دست داشتن دوربین نیست و می توان از سه پایه و یا مکانی برای استقرار دوربین استفاده نمود. ضمن اینکه معمولا فقط خود عکاس یا اثر آن به صورت غیر مستقیم در عکس وجود دارد و در صورت قرارگیری چند نفر در عکس ، تصویر به عکس گروهی تبدیل می شود.
قربان شما
سلام
میخواستم بدونم مزیت لنز های پرایم چی هست؟
دوستان منظور از رنج دینامیکی چیه؟
صفحه ویکیپدیای انجمن هم خوندم ولی متوجه نشدم
شاید با مثال درک آسان تری داشته باشید:
گوش انسان فرکانس های بین 20 تا 20000 Hz را می شنود. داینامیک رنج صوتی گوش انسان معادل این بازه است. در مورد نور هم همین طور، چشم یک محدودهی نوری را می بیند، دوربین X قادر به پوشش دادن محدوده Y است و دوربین Z فلان مقدار از گستره نوری را می تواند ثبت کند. پس وقتی صحبت از داینامیک رنج بشود، باید دید داینامیک رنج نوری چه دستگاهی مد نظر است.
يعنی اگر رنج ديناميکی دوربين پايين باشه يک سری اطلاعات رو توی نقاط خيلی روشن يا نقاط خيلی تيره از دست ميديد
مثلاً دوربين های کنون رنج متوسطشون حدود 12 و در نيکون حدود 14 (دوربين های مختلف فرق ميکنه)
واسه همين تو شرايط برابر دوربين نيکون 2 استاپ اطلاعات نوری بيشتری رو ذخيره ميکنه که اون قسمت ها روی کنون يا کاملاً سفيده يا کاملاً مشکی
در مورد رنگ ها هم عمق رنگ هست که ميزان رنگ هايی که دوربين ميتونه ثبت کنه رو نشون ميده و هرچی بيشتر باشه رنگ های بيشتری رو ميتونه از هم تفکيک کنه
Part II - Controlled tests
صحبت از رنگ نیست، صحبت از درجات روشنایی است. سنسورها فقط نسبت به روشنایی حساسند. برای همین است که از فیلترهای رنگی با الگوهای مختلف روی سنسورها استفاده می شود (الگوی بایر، Foveon و ...)
اگر داینامیک رنج دوربینی پایین باشد (پایین تر از صحنه موجود در کادر) بعضی روشنایی ها یا تیرگی ها (بسته به نوع نورسنجی) ثبت نمی شوند. مثلا دوربینی که قابلیت ثبت 8 استاپ را داشته باشد و صحنه کادر داینامیک رنجی معادل 11 استاپ داشته باشد. 3 استاپ نوری روی سنسور قابل دریافت نخواهد بود، بسته به اینکه نورسنجی ما چگونه باشد، این سه استاپ ثبت نشده، می تواند در قسمت های لایت ها، یا سایه ها یا ترکیبی از هر دو باشد.
توضیحی که دوستمون امیر داد، توضیح خوبیه ... بذارید همون توضیح رو در وادی اپتیک illustrated کنم :
پله های خاکستری خیلی خوب میتونه مسئله رو شفاف کنه ...
به شکل زیر دقت کنید:
فایل پیوست 60163
این شکل شامل پله های خاکستری بین سفید محض و سیاه محض (که با اعداد 0 و 255 مشخص شده) طی ۱۵ مرحله (۱۵ استاپ نوری) تنظیم شده.
دوربینی مثلا با داینامیک رنجی معادل ۱۰ استاپ، اگر قرار باشد عدد صفر (یعنی سیاه مطلق-همون پلهء اول) رو بعنوان مینیمم ثبت کنه، حداکثر میتونه عدد ۱۶۴ (یعنی دهمین پله) رو بعنوان سفید خالص ثبت کنه ... ( یعنی اعداد بیش از ۱۶۴ هم بصورت سفید محض به ثبت میرسند - یعنی جزئیات رو برای اعداد بیش از ۱۶۴ از دست داده ایم)
یا دوربینی مثلا با DR معادل ۸ استاپ، اگر قرار باشه عدد ۲۵۵ (پلهٔ ۱۵ هم) رو بعنوان روشن ترین نقطه (یا همون سفید محض) ثبت کنه، اعدادی که در ۸ پله پایین تر (یعنی ۱۲۸ و کمتر) رو کاملا سیاه ثبت میکنه ... یعنی تمامی جزئیاتی که در محدودهء کمتر از ۱۲۸ وجود داره رو از دست داده ایم)
بنابراین اگر دوربینی ۱۵ استاپ نوری رو پوشش بده، میتونه تمامی این ۱۵ پله خاکستری رو به ثبت برسونه (حفظ تمامی جزئیات نوری)
این مثال شماتیکی بود که امیدوارم مکانیزم قضیه رو روشن کرده باشه :-)
سلام دوستان،
امروز سعي كردم عكاسي از دود رو كمي تمرين كنم، ولي نتيجه ايده آل رو نگرفتم. براي بكگراند از يه كاغذ نقشه كشي مشكي استفاده كردم. يه مشكلي كه وجود داشت اين بود كه بكگراند در عكس ها مشكي پررنگ و غليظ نبود. در حالي كه فكر كنم بهترين حالت اينه كه بكگراند مشكي ترين حالت ممكن رو داشته بايد. براي حل اين مشكل بايد چكار كنم؟
ضمنا دوربين رو روي مود M گذاشته بودم، از بيشترين فاصله كانوني و بازترين ديافراگم ممكن هم استفاده كردم. لنزم ١٨-١٣٥ هست. سرعت شاتر رو هم ٢-٣ ثانيه انتخاب مي كردم.
درود ، هرچه گشتم جای مناسبی پیدا نکردم برای این راهنمایی:
به دلیل تنگنای مالی،بالاخره قصدفروش لنز و دوربین رو به مغازه دارهای محترم دارم. لذا دوستانی که احتمالا مکان خاصی رو میشناسند که انصاف بهتری دارند ویاتجربه ای دارند لطفا راهنمایی بفرمایند.ممنون میشم.
اگه منافاتی با مقررات فروم هستش،لطفا درپیغام خصوصی کمک بفرمایند دوستان،باتشکر
دوستان بهترین راه برای انتقال عکسها از دوربین به کامپیوتر چیه ؟
من فعلا از رم ریدر استفاده نمیکنم و بواسطه کابل خود دوربین انتقال میدم که خوب اینجوری گاهی اوقات دوربین هنگ میکنه !
کسی جواب این سوال رو میدونه ؟!
سوال یه مسابقه عمومی ـه
در عکاسی استفاده از چه چیزی باعث مشکلاتی در وضوح و رنگ در عکس میشود؟
به ذهن خودم وایت بالانس یا دیافراگم و .. رسید
اما هیچکدوم باعث نمیشه هم رنگ هم شارپنسش کاسته شه !
صحبت از فیلتر شد یه سوال توی ذهنم نقش بسته که مطرح کردنش بد نیست.
تا اونجا که میدونم بستن فیلتر UV روی لنز عمدتا به منظور حفاظت فیزیکی از شیشه جلویی لنز هست و بر روی کیفیت عکس اثر منفی داره. حالا اگه در شرایطی مثل آتلیه، اتاق یا ... مطمئن باشیم که خودمون نکات ایمنی رو رعایت می کنیم و خطری لنز رو تهدید نمی کنه، باز کردن فیلتر توصیه میشه؟ به عنوان مثال در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی که شرایط کنترل شده هست بستن فیلتر UV سودی داره؟
کلا استفاده از فیلتر UV (با فرض مرغوب بودنش) در چه شرایطی توصیه میشه؟
مرسی
برخلاف نظر شما فیلتر اگر از نظر کیفیت ساخت و کوتینگ مرغوب باشه نه تنها اثر منفی روی تصویر نداره، بلکه ممکنه مفید هم باشه!
آن دسته از فیلتر هایی اثر منفی روی تصویر دارند که از نظر مرغوبیت در سطح پایینی قرار دارند!
اما در مورد استفاده از فیلتر در آتلیه و محل هایی که حافظت از لنز مناسبه، با توجه به عدم وجود اشعه UV در چنین فضاهایی استفاده از این فیلتر بنظر بنده الزامی نداره.
کما اینکه با توجه به اینکه سنسور دوربین خودش تا حدود زیادی در برابر UV محافظت شده است، در فضای بیرون هم عدم استفاده از فیلتر UV شاید خیلی تاثیری در تصویر خروجی نداره. بنده خودم مدتهاست در فضای باز هم از فیلتر UV استفاده نمی کنم.
بهترين فيلتر های دنيا هم تأثير منفی روی نتيجه کار ميزارند
UV filters test - Description of the results and summary - Lenstip.com
به نظر من سوال مبهمه!!!!!!
بهتر بود یا می شد سوال رو به دو صورت زیر مطرح کرد.
1. استفاده نادرست از کدام امکانات یا نتظیمات دوربین می تواند باعث بروز مشکلاتی در وضوح و رنگ عکسها شود؟
2. کدام وسیله از وسایل جانبی عکاسی، می تواند تاثیر منفی در وضوح و رنگ عکسها داشته باشد؟
دوستان نمیدونم با این سایت کار کردید یا نه.
اون اینکه محور عمودی مشخص کننده بوکه است؟ یعنی هرچقدر به صفر نزدیکتر بشه بکگراند فلو تر میشه؟کد:http://howmuchblur.com/#compare-1.6x-15mm-f3.5-and-1.9x-24mm-f2-on-a-0.9m-wide-subject
دوم اینکه خط سبر نشون میده حتی در فاصله 20 متری هم بوکه قوی داریم. همچین چیزی ممکنه؟
How much blur? - A visual background blur calculator
يک لنز 85 1.8 روی فول فريم رو بهش اضافه کردم
اگه مقايسه کنيد ميفهميد اون بوکه اي که ديديد چقدر ضعيفه
دوستان دنبال صفحه اي هستم كه توضيح كاملي از نور سنجي و محور نورسنج دوربين و كاركرد اون در شرايط مختلف رو توضيح داده باشه كه كمك به فهم اين موضوع بكنه.اينكه زماني كه يك سوزه واقعا روشن هست چكار بايد كرد و چطور بايد نور سنجي كرد كه تصويرهمانطور كه هست در بياد و اينجور مسائل.
ممنون
دوستان عمل reverse کردن لنز برای چه لنز هایی عملکرد بهتری خواهد داشت؟
تا جایی که من دیدم فقط 18-55 رو معکوس میکنن، آیا هرچقدر فاصله واید و تله لنز کمتر باشه، برزگنمایی بیشتری خواهیم داشت؟؟؟
فرمایش شما درسته!
واید کمتر بزرگنمایی بیشتری خواهد داشت.
البته نه با این معنا که مثلا لنز 16-8 را معکوس کنید!
اصولا باید به این مطلب هم توجه داشته باشید که لنزی برای این مورد استفاده شود که کمتر در عکاسی عمومی شما استفاده می شود. چون با باز کردن لنز و معکوس کردن آن گرد و غبار هم ممکنه وارد لنز خواهد شد!!
به همین دلیل است که معمولا از لنز های 55-18 برای معکوس استفاده می شود. (واید خوب و قیمت مناسب)
در مجموع در استفاده از لنز معکوس مهمترین مشکل، تامین نور ورودی به لنز و انجام فوکوس هست که واقعا نیاز به تمرین داره و به راحتی استفاده از لنز ماکرو نخواهد بود.
سلام
بهترین عملکرد معکوس کردن، به نظرم با استفاده از لنزهای پرایم که دارای رینگ تنظیم دستی اپرچر (دیافراگم) باشند به دست می آید. معمولاً از لنزهای 24 الی 32 م م قدیمی برای اینکار استفاده می شود: اولاً قیمت ارزان و کیفیت تصویر خوبی دارند، ثانیاً بزرگنمائی زیادی می دهند، ثالثاً مشکل تنظیم اپرچر (که در معکوس کردن لنزهائی مانند 18-55 وجود دارد ) وجود نخواند داشت. بدیهی است نورسنجی و تنظیم نور و فوکوس کردن باید به صورت دستی انجام شود.
ارادت
سلام دوستان عزیز یه سوال داشتم اگه جای مناسبی برای این سوال نیست شرمنده، میخاستم بدونم اندازه ویزو دوربین canon eos 70d نسبت به canon sx40 چقدر بزرگ تر هست؟
سلام
یک سوال داشتم از هر کی هم پرسیدم به جواب نرسیدم.
آیا کسی میدونه چرا دریچه دیافراگم رو با حرف f نشون میدن؟ این کلمه از کجا اومده؟
ممنون از پاسخگوییتون
F مخفف Focal است از نامهای دیگری که با اپرچر گفته میشود میتوان به Focal Ratio اشاره کرد و این حرف F از اولین حرف Focal Ratio برگرفته شده
و نسبت های معینی در اعداد دیافراگم وجود دارد مانند f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11 و .... و به هریک از آنها Stop گفته میشود در نتیجه عدد دیافراگم را F-stop نامگذاری کردن.
f یک رابطه مربوط به توابع ریاضیاتی هست
به طور مثال در لنز f=قطر دیافراگم لنزی که از آن استفاده میکنیم تقسیم بر فاصله کانونی مساوی است با عدد دیافراگم
lمثلا f=140/25=5.6 پس f=5.6
140=فاصله کانونی
25= قطر دهانه دیافراگم
البته این چیزی که دوستمون در مطلب قبل فرمودند رو من هم شنیدم اما هرچی فکر کردم به نطرم f که مربوط به توابع ریاضیات است صحیح تر میومد چون معنی focal میشود کانونی و Focal Ratio هم میشود نسبت کانونی من هرچی فکر کردم نفهمیدم که این واژه ها چه ربطی به اندازه دیافراگم داره
چون من ریاضی خوندم به نطرم همونی که گفتم اومد
متشکرم از همه
این عدد از تقسیم F/D بدست می آید که در آن
F: فاصله کانونی
D: قطر دیافراگم هستند.
حالا سوال اینجاست که اگر ما دو لنز داشته باشید که یکی فاصله کانونی 200 باشه و یکی 100 و هردو در قزر دیافراگم عدد 50 را داشته باشند در انی صورت طبق فرمول فوق
برای لنز 200 میلیمتری عدد f/4 و برای 100 میلیمتری عدد F/2 بدست خواهد آمد! آیا این استدلال درسته؟
ای کاش اساتید هم اگر ممکن بود توضیحات کاملتری در این خصوص در فروم قرار می دادند.
بله درست است میزان نور عبوری در لنز در فاصله کانونی 200 به قطر دهانه دیافراگم 50 برابر با عدد دیافراگم 4
و میزان نور عبوری در لنز در فاصله کانونی 100 به قطر دهانه دیافراگم 50 برابر با عدد دیافراگم 2 است
میزان نور عبوری در یک اندازه دیافراگم خاص در همه لنزها برابرند (مثلا در 2.8)
من فکر میکنم f 2.8 یک لنز در فاصله کانونی 200 اگه بخواد برابری کنه با f 2.8 یک لنز به فاصله کانونی 100 باید به نسبت قطر دهانه دیافراگم بزرگتری داشته باشه و این باعث پیچیده تر شدن المانهای اپتیکی و ... در اون لنز میشه
برا همین موضوع هست که لنزهای تله با دیافراگم های بازتر گرانتر و غالبا بزرگتر و سنگین ترند
فکر میکنم نتیجه بدست آمده درست باشد
البته بنده در ریاضیات و فیزیک دخالت نمیکنم اما این گفتگو را دوست دارم
این موضوع را در لنزهای معمولی تر و زوم دیده ایم که با تغییر فاصله کانونی عدد دیافراگم تغییر میکند هرچند که در لنزهای گرانتر این موضوع را حل کرده اند طوری که در ابتدای فوکال و در انتهای فوکال عدد دیافراگم ثابت است
فکر میکنم در این لنزها قطر دیافراگم را به اندازه آخرین فوکال لنز در نظر میگیرند برای همین عموما این لنزها سنگینتر و بزرگتر هستن مانند ۷۰_۲۰۰ ها
البته در استدلال خودم پافشاری ندارم
سلام.بهترین راه برای یاد گرفتن و کار کردن با دوربین 700d چیه و کجاس؟آیا رفتن به کلاسهای حضوری و آشنایی با مفاهیم نور و شاتر و دیافراگم و ... کمکی میکنه یا با دفترچه فارسی دوربین و pdf های آموزش عکاسی کفایت میکنه؟
درود بر شما
کار کردن با دوربین، 1بحثی است و فراگیری عکاسی بحثی است دگر.
شما با یادگیری حروف مثلا انگلیسی، میتوانید معنی 1 کلمه را بگوئید؟ یا با حفظ کردن 1 دیکشنری، میتوانید 1جمله انگلیسی صحبت کنید؟
داستان از این قرار است.
بستگی به خودتان دارد که تا کجا میخواهید پیش بروید و هدفتان چیست؟
بنظرم برای ادامه عکاسی، تلفیقی از همه اینها(هر آنچه در دسترس است)
پ.ن: پس از نوشتن این پست، جناب کمیلی عزیز لینکی را در انجمن قرار دادند که مشتمل بر گفتگوی کوتاهی با جناب دکتر روشن است. بنظرم بی ارتباط با سوال شما و عرایض بنده نبود.
http://payampix.com/blog/proview/%DA...8%D8%B4%D9%86/
با تشکر از هر سه بزرگوار.
با سلام..
یکی از دوستان هنرمند بنده ( نوازنده تار ) تقاضا کرده که ازشون چنتا پرتره محیطی زیبا و حتی الامکان حرفه ای بگیرم .اونم توی دشت و بیابون !!.. خب بنده حرفه ای نیستم و طبعا در این زمینه هم تجربه زیادی ندارم.. اگه محبت کنید و سایتی یا لینکی رو معرفی کنید که بتونم ایده بگیرم بسیار ممنون میشم..بخصوص واسه ژست و فیگور یک هنرمند آلت موسیقی در دست !!
حقیقتش خودم سرچ کردم و لیکن چیز بدرد بخوری دستگیرم نشد متاسفانه...
با تشکر مجدد
این سایت عکسهای زیادی همراه با چگونگی چیدمان نور ( داخل و خارج استودیو ) داره .
تجربه ناخوشايند شما از D3200 چه بوده؟!
به این دلیل : http://forum.akkasee.com/f119/t10631-5.html#post378378
سلام
من خیلی علاق مند به عکاسی از غذا هستم... نمونه عکس هام رو می تونید توی این وب سایت ببینید. لطفاً بهم کامنت بدین.
سفارش آنلاین غذا در تهران و شهرستانها | Bodofood.com
سفارش آنلاین غذا در تهران و شهرستانها | Bodofood.com
آن مورد يك مورد بسيار شانسي است در برابر هزاران موردي كه چنين نبوده.
و در هر برند يا هر وسيله الكترونيكي مي تواند رخ دهد.
و بدشانسي دوم هم مشكل خدمات پس از فروش نداشتن اين دوربين ها در ايران است كه امكان تعويض كالاي معيوب مهيا نيست .
بگذريم كه به همين دليل بالا ، به ندرت مي توان از كاملن فابريك بودن وسيله خريداري شده ، مطمئن بود.
ولي ربطي به خوب يا بد بودن يك بدنه يا سري بخصوص هرگز ندارد.
ببخشید من دقیفا در چه تایپیکی میتونم مشورت بگیرم برای خرید دوبین D7000 و 60D نیکون
مرسی
سلام دوستان
کسی میتونه در انتخاب کلاس عکاسی خوب به من کمک کنه لطفا؟
برای یادگیری عکاسی پایه یا مقدماتی
ممنون میشم
ممنون ازتون
شما فکر میکنید برای یادگیری عکاسی پایه احتیاجی به صرفه هزینه ی زیاد نیست و همین که مطالب رو به طور تئوری و به صورت فردی مطالعه کرد کافیه؟
سلام
بنده از جمله افرادي هستم كه شديدا به فراگيري خودآموز معتقدم. اينكه فردي چندين دوره عكاسي رو گذرونده باشه به هيچ وجه دليل نميشه كه بگيم اين فرد بهتر از كسي كه تا حالا در هيچ كلاسي شركت نداشته عكاسي رو فراگرفته. منابع رايگان بسياري يافت ميشه كه همت بالاي شما رو مطلبه. البته شركت در دوره هاي آموزشي محاسن بسياري داره كه از جمله مهمترين اونها جلوگيري از اتلاف وقت و شايد فراگيري مطالب بيشتر در زمان كوتاهتره. اين مطالب رو عرض كردم تا بدونيد اگه شرايط براي كلاس رفتن و دوره ديدن به هر دليلي (هزينه بالا، نداشتن وقت كافي و ...) فراهم نبود ميتونيد به طور خودآموز هم تلاش كنيد و به نتايج درخوري برسيد.
دوستان يه سواله كه مدتيه توي ذهنم مطرحه و بدون پاسخ مونده:
چه موقع مي بايست از فوكوس دستي و چه موقع از فوكوس اتوماتيك (Auto Focus) استفاده كنيم؟
ممنون
از آنجا كه دوربين هاي DSLR بر خلاف SLR ها داراي فوكوسينگ اسكرين از نوع اسپليت ميكرو پريزم نيستند، براي فوكوس دستي از داخل چشمي (View finder) دوربين، فقط بايد به قدرت چشم در تفكيك فوكوس و خارج از فوكوس اعتماد كرد. در دوربين هاي SLR اين نوع فوكوسينگ اسكرين داراي يك دايره كوچك در وسط كادر بود كه يك خط افقي يا دو خط افقي و عمودي و يا يك ضربدر وسط دايره بود.
فایل پیوست 60584
هنگامي كه تصوير در فوكوس نبود، دو نيمه تصوير در دو طرف خطوط گفته شده، بر هم منطبق نمي شدند و وقتي كه فوكوس درست بود دو نيمه تصوير بر هم منطبق مي شدند و مي شد فهميد كه فوكوس به درستي انجام شده، در داخل دايره هم وقتي فوكوس به درستي انجام نشده بود، تصوير تار و مات بود و وقتي تصوير كاملاً فوكوس بود تصوير شفاف مي شد.در نتيجه تشخيص درستي و نادرستي فوكوس به راحتي ميسر بود.
فایل پیوست 60585
فایل پیوست 60586
در ِِِDSLR ها اين امكانات وجود ندارد و در جاهائي كه عمق ميدان بسيار كم است (مثلاً اپرچر باز و لنز تله) و در حالت دوربين روي دست و سوژه متحرك فوكوس دستي بسيار دشوار و با خطا همراه است.از طرف ديگر سيستم فوكوس بدنه ها و لنزها پيشرفت زيادي داشته و دقت بالائي دارد. نتيجتاً تا زماني كه اجباري در كار نباشد شخصاً از فوكوس دستي استفاده نمي كنم. فوكوس دستي را شخصاً در ماكرو گرافي از حشرات استفاده مي كنم كه به دليل سرعت كم لنزهاي ماكرو در فوكوس كردن و لزوم فوكوس دقيق روي چشم حشره، معمولاً فوكوس اتوماتيك كارساز نيست.
كلاس هاي حضوري رو كه بايد ببينيد توي شهر خودتون چه كلاسهايي و كجا برگزار ميشه.
منابع تئوريك كه فراوون پيدا ميشه. كافيه يه سرچ كنيد (اگه به زبان انگليسي هم تا حدي مسلط باشيد كه ديگه منابعتون خيلي بيشتره). ضمن اين كه همين فروم هم با حضور كاربران مجرب يكي از بهترين و غني ترين منابعه.
سلام من یه نیکون d7100 دارم وقتی با شاتر سرعت بالا عکس میندازم چندین لکه سیاه میاد رو عکس
واسه چیه؟کسی میدونه؟ الان کلی دپ شدم:::angry::::-(
اینها لکه غبار هستند ...
نخست با دمنده ، در حالیکه لنز را برداشتهاید و دوربین را به سمت زمین گرفتهاید ، بدون اینکه دمنده را داخل دوربین ببرید و از بیرون ، چندین بار به داخل آن با فشار و به سمت سنسور بدمید ...
سپس دوباره با همان شرایط عکس بگیرید و ببینید که لکهها برطرف شده یا جابجا شدهاند یا خیر ؟
در بیشتر موارد این کافی است ...
ولی اگر نشد ، باید مستقیم خود سنسور را تمیز کرد ...
که اگر تهران هستید بهتر است آن را به تعمیرگاه مرکزی ببرید و در چند دقیقه تمیز می کنند ...
اگزیف عکس رو ارایه بدید ...
لکه ها بیشتر در دیافراگم بالا خود را نشان میدهند ...