با درود دوباره
مگر یوژین آتگت (Eugene Atget) پدر عکاسی خیابانی به شمار نمیره ؟ دوستانی که دخالت عکاس رو در صحنه ی برداشت رد می فرمایند ، آیا عکس های زیر رو فاقد استانداردهای لازم برای قرارگیری در ژانر عکاسی خیابانی قلمداد می کنن ؟
در تمام عکس های فوق به نوعی دخالت و صحنه سازی عکاس دیده میشه (خصوصا عکس نخست و عکس آخر) ... سوال اینجاست که با زیر مجموعه قرار دادن عکاسی خیابانی ذیل عکاسی مستند آیا باید عکس های فوق رو از دایره ی عکاسی خیابانی خارج کنیم ؟ دیدم نقل قول هایی از ویکیپدیا شده بود ... اما ندیدم که بحثی درباره ی این قسمت از مطالب ویکی پدیا بشه . لطفا توجه بفرمایید :
Street photography and documentary photography are two very similar genres of photography that often overlap while having distinct individual qualities
دوستان این جمله خیلی مهمه ... شاید اگر از همون ابتدا به این جمله توجه می شد اصلا چنین بحث هایی صورت نمی گرفت . عکاسی مستند و خیابانی به شکل تنگاتنگی با هم در ارتباطن اما دارای "کیفیت های جداگانه" هم هستن ... چرا باید یک سبک به این زیبایی رو با وجود تمام تفاوت ها ، به طور کامل درون یک ژانر دیگه محاط کنیم و با این کار ، هم کار پیشینیان رو نادیده بگیریم و هم در زمان حال به اشتباه ، خودمون رو محدود کنیم ؟
رابرت فرانک (Robert Frank)یکی از معروف ترین خیابانی نگاران تاریخ به شمار میره ... آیا ما می تونیم این عکس رو از ایشون به عنوان "عکس خیابانی" نپذیریم ؟
به ژست و نگاه سوژه ها توجه کنید ... کدام یک از این افعال طبیعی و بدون دخالت عکاسه ؟ ببینید دوستان ، به راحتی میشه هزاران عکس خیابانی از عکاسان معروف پیدا کرد که مثال نقض استدلال شما هستن .
تک تک عکس هایی که توی این کامنت ارسال کردم و همین طور عکسی که در کامنت قبلی روش بحث کردم برای اثبات صحبت من و دیگر دوستان هم نظر ، به عنوان " مدرک " مطرح شدن .
برای دوستانی که رفرنس و مدرک منطقی خواستن به نطرم همین ها کفایت می کنه . مهم اینه که وقتی این همه عکس معتبر و معروف برای رد فرمایشات شما وجود داره ، 0.001% احتمال بدید که شاید من یا جناب هراتی یا دیگر دوستان درست بگیم .
اون چیزی که تحت عنوان استدلال و رفرنس نیاز بود از سوی من ارائه شد ... اما به شخصه ندیدم که دوستان مخالف ، استدلال مستدل به رفرنس برای فرمایشاتشون داشته باشن (رفرنس برای این مطلب که عکاسی خیابانی باید 100% پیرو قوانین عکاسی مستند باشه) .
شما رو ارجاع میدم به کتاب Aristotle as Poet نوشته ی اندرو ال فورد (استاد مطالعات کلاسیک در دانشگاه پرینستون) . قیاس شما در این مورد مع الفارغه . بحث "عکاس بودن پیشنیاز صاحب نظر بوردن در عکاسی" به مثابه "شاعر بودن پیشنیاز صاحب نظر بوردن در شاعری" است .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی