صفحه 286 از 755 نخستنخست ... 186 236 276 282 283 284 285 286 287 288 289 290 296 336 386 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 2,851 تا 2,860 , از مجموع 7544
Like Tree81983تشکر

موضوع: پرتره Portrait

  1. #2851
    كاربر همراه K_NMT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    477
    تشکر شده
    2511
    تشکر کرده
    4984

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط batista_soheil نمایش پست ها
    با اجازه
    آقای عبدالپناه به عکسهای زیر که به عنوان نمونه ثبت کردم دقت کنید
    هر دو عکس در دیافراگم 5/6 تهیه شده اند و تنها فرقی که دارند یکی در فوکال 27 ثبت شده و دیگری با فوکال 157
    عکس سمت راست در 27 میلیمتر ثبت شده و بوسیله کراپ کادر را مانند عکس سمت چپ در آورده ام و عکس سمت چپ در فوکال 157 ثبت شده
    همانطور که میبینید فوکال در عمق میدان بسیار تاثیر گذار است و دلیل استفاده از لنزهایی که بالای 80 میلیمتر هستند در عکسهای پرتره همین بلر شدن پشت کار است
    فایل پیوست 21571
    با سلام خدمت دوستان
    عزيزان...لطفا چرخ رو از اول اختراع نكنيم...عمق ميدان به چندين آيتم بستگي داره و خاصيت لنزهاي تله، كم كردن عمق ميدان نيست
    ضمنا دوستاني كه موضوع رزولوشن را مطرح مي كنند و كراپ عكس، به دقت فوكوس در عكس مثلا لنز تله دقت دارند؟ در يك كادر بسته نسبت به يك كادر باز كه بعدا كراپ شود؟
    كيوان نعمت اللهي
    تجهيزات من

  2. #2852
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط K_NMT نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان
    عزيزان...لطفا چرخ رو از اول اختراع نكنيم...عمق ميدان به چندين آيتم بستگي داره و خاصيت لنزهاي تله، كم كردن عمق ميدان نيست
    ضمنا دوستاني كه موضوع رزولوشن را مطرح مي كنند و كراپ عكس، به دقت فوكوس در عكس مثلا لنز تله دقت دارند؟ در يك كادر بسته نسبت به يك كادر باز كه بعدا كراپ شود؟

    در مورد قسمت دوم صحبتتون ... من که نگفتم بیاین با واید عکاسی کنیم بعد کراپ کنیم. یکی از دوستان گفت دفرمگی می تونه ناشی از فاصله لنز با سوژه باشه، بنده هم گفتم می تونه نه! حتما! بقیه اش مثال بود برای روشن شدن موضوع!!!
    usef، jebrahim و illidan تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  3. #2853
    كاربر همراه usef آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2007
    نوشته ها
    281
    تشکر شده
    1730
    تشکر کرده
    4817

    پیش فرض

    با عذر خواهی از دوستان بابت بازگو نمودن برخی مباحث تکراری و بدیهی

    وقتی از فاصله نزدیک ,مثلا 30 40 سانتیمتری از سوژه عکس پرتره بسته میگیرید (خوب طبیعتا با لنزهای تله و تله های بلند این کار مقدور نیست - واضح است کل سوژه در کادر شما جا نمی شود (صرفنظر از محدودیت خاص MFD روی هر کدام از لنزهای انتخابی شما ) فقط و فقط به دلیل فاصله نزدیک تر (نامعمول ) شما, سوژه دفرمه به نظر میرسد چرا که نسبت اجزا صورت مثلا نسبت اندازه بینی به گوش و فاصله انها کاملا متفاوت از زمانی است که شما بطور معمول با یک فاصله یک و نیم متری تا دو متری از سوژه عکس پرتره میگیرید .

    جواب لنز مناسب برای پرتره فقط به فاصله بستگی دارد و یعنی لنزی که از فاصله 1.5 تا 2 متری کل صورت و بخشی از شانه سوژه را در یک کادر با کمترین نیاز به کراپ (جهت استفاده از تمامی فضای ارزشمند سنسور ) پوشش دهد. این فاصله 1.5 تا 2 متر هم به عادت های ما بر میگردد ما معمولا از این فاصله با دوست آشنا و ... صحبت میکنیم مغز ما در این فاصله به نسبتهای فواصل اجزا صورت عادت کرده بنابراین فورا هنگام دیدن عکسها نسبتهای درست را تشخیص میدهد .

    خوب برای دوربین های 35mm و با توجه به این فاصله فوکال مناسب 100 است که معملا فواصل 85 تا 135 را عکاسان پرتره پیشنهاد میدهند البته باید به تفاوتهای فرهنگی و حتی نژادی هم توجه کرد کما اینکه در مقاله ای کوتاهی(لنز های پرتره برای سیستم Canon EOS) که چند سال قبل از باب اتکینز در این خصوص ترجمه کردم , ایشان لنز 50mm را برای دوربینهای کراپ 1.6 کنن (معادل 80mm ) بسیار توصیه کرده اند ولی اغلب دوستان در فروم این فاصله را مناسب نمیدانند که این مسئله علاوه بر تفاوتهای زیبایی شناسی در فرهنگهای مختلف تا اندازه زیادی میتواند ناشی از تفاوت چهره نژاد اروپایی نسبت به اقوام ایرانی باشد (مثلا بینی درشت تر ایرانی ها و ...).

    نکته دیگر اینکه فاصله نزدیکتر به سوژه تاثیر بیشتری بر پرسپکتیو صورت سوژه خواهد داشت(دفرمه دیدن اجزاء صورت) و در فواصل دورتر (استفاده از لنزهای تله تر)این مسئله طبیعتا نمود کمتری خواهد داشت.
    و در انتها اینکه برای سادگی بیشتر , شما در تمام مباحث بالا میتوانید لنز را حذف کنید و تصور کنید که با چشم عادی و از فواصل مختلف به سوژه تان نگاه میکنید.
    ویرایش توسط usef : Wednesday 25 January 2012 در ساعت 16:16
    Amateur، mreza1001، Malekzadeh و 10 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #2854
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    Yasuj
    نوشته ها
    482
    تشکر شده
    2499
    تشکر کرده
    1919

    پیش فرض

    فکر میکنم شما قسمتهای قبلی را یادتان می رود. دوست گرامی بنده در ابتدا در مورد یک عکس نوشتم که بینی سوژه بزرگتر از حد طبیعی است. یکی از دوستان نوشتند در این سن بزرگ شدن بینی طبیعی است. جواب دادم که دلیلش کاربرد لنز 50 مم است که باعث ایجاد اعوجاج شده است. شما یل کسی دیگر نوشتید که نه لنز 85 بوده. من اگزیف عکس را برایتان ارسال کردم و نشان دادم لنز 50 بوده و شما پست دیگری را اشتباه گرفتید. دوست دیگری یا شما(من معمولا موقع خواندن و بررسی تاپیکها به اسامی و عناوین زیاد توجه نمی کنم) اضافه کردند که چون 50 در لنز کراپدار کانن میشود 80 پس دلیلش این نیست. بنده اضافه کردم که علاوه بر فاصله کانونی فاصله با سوژه هم مهم است و احتمالا شما نوشتید که فقط فاصله با سوژه مهم است و فاصله کانونی تاثیر ندارد. در جواب شما نوشتم"ببخشید! فقط فاصله با سوژه مهم است؟ پس چرا در سایتهای ریویو مینویسند لنز در فلان فاصله کانونی اسفریسیتی بیشتری دارد و در فلان فاصله ندارد؟ فقط فاصله مهم است؟ یعنی مثلا عکسی که از فاصله یک متری با 18 میلی متر میگیرید با عکسی که در همان فاصله با 50 میلی متر میگیرید یک وِیژگی دارند؟" نمیدانم کجای این بحث گنگ بوده. از نظر من هم فوکال و هم فاصله شخص با سوژه در اعوجاج تاثیر دارند. شاید اشتباه کنم ولی برداشت من براساس دانسته ها این است.
    در رابطه با اعوجاج همه قسمتهای لنز به یکسان اعوجاج ایجاد نمی کند و بنابراین اگر از فاصله دورتری عکاسی کنید اعوجاج در همه قسمتها یکسان نخواهد بود و بنابراین به نظر من کراپ عکس با یک لنز 18 میلی متر دقیقا تصویری مشابه 50 نخواهد داد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Abdolpanah نمایش پست ها
    بالاخره شما کدام طرفی هستید؟
    اگر فوکال از دید شما مهم است پس چرا فاصله را در قسمت بولد شده مهم می دانید؟

    اگر شما با 18 و 50 مم از یک فاصله عکاسی کنید، اگر کادرتان یکی باشد. یعنی یا عکس 18 را به اندازه 50 کراپ کنید، یا با 50 میلی متر به اندازه 18 میلیمتر پانوراما بگیرید، دو عکس یکسان با ابعاد پیکسلی متفاوت دارید، اشتباه می کنم دوستان تصحیح کنند.

  5. #2855
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    دوستان چند تا بحث مختلف رو با هم قاطی کرده اید.

    عمق میدان که تکلیفش معلوم است بگذارید کنار. (فاصله کانونی لنز - دیافراگم - فاصله دوربین تا سوژه ای که فوکوس است)

    پرسپکتیو که چندی پیش هم توی یکی از تاپیک ها صحبتش بود و بحث همیشگی تفاوت نداشتن پرسپکتیو روی فول فریم و کراپ دار.

    اعوجاج رو با پرسپکتیو مخلوط نکنید برخی جا ها مخلوط است اما مثلاً خاصیت لنز واید تشدید پرسپکتیو است. ممکنه اعوجاج نباشه اما پرسپکتیو تشدید شده باشه. مثلاً لنز 70-24 کنون روی 24 مم نسبت به لنز 85-15 کنون روی 24 مم اعوجاج خیلی کمی دارد اما هر دو پرسپکتیو را تشدید می کنند. یعنی با لنز واید فاصله ها دورتر به نظر می رسند (پرسپکتیو زیاد می شود) پس پرسپکتیو هم ربطی به بزرگ شدن بینی ندارد! ممکنه بینی رو دفرمه از نظر کشیدگی کنه

    اما اون اثری که مد نظر دوستان بود و بحث را راه انداخت به یک چیز مربوط می شود: نسبت فاصله {دوربین تا سوژه} به {فاصله نوک بینی تا لب} >>>> هرچه این نسبت بزرگتر باشه (این فاصله نسبی بیشتر باشه) بینی معمولی تر خواهد بود.

    خوب حالا چرا با لنز تله کمترین (بزرگ شدگی) در بینی دیده می شود؟ چون فاصله دوربین تا سوژه زیاد است و {فاصله نوک بینی تا لب} نسبت به فاصله {دوربین تا سوژه} بسیار ناچیز و در حد صفر است. چرا با لنز واید بینی بزرگتر دیده می شود چون معمولاً به سوژه نزدیک خواهید شد لذا فاصله دوربین تا سوژه کم میشود، فاصله نوک بینی تا لب هم که ثابت است لذا فاصله نسبی کم می شود و این فاصله نوک بینی تا لب بیشتر به چشم میاد و بینی بزرگتر دیده میشه.

    حالا این وسط ممکنه لنز هم اعوجاج داشته باشه و اعوجاجش روی بینی هم دیده بشه اما ربطی به اصل قضیه ندارد. هرچی سوژه به کنار ها نزدیک شده باشه اعوجاج بیشتر خواهد بود اگر بینی در وسط کادر باشه اعوجاج کمتر خواهد بود این ها که واضح است ...

    حالا چرا عکس عروسک ها از نظر بینی زیاد فرقی نداره؟ اول اینکه فاصله بینی عروسک تا لبش با فاصله لب و بینی انسان بالغ تفاوت زیادی داره دوم اینکه عکسی که روی 27 میلیمتر گرفته شده از دور بوده و با کراپ به این کادر رسیده.

    تا جایی که یادمه با فاصله کانونی 300 مم چهره ای بسیار نزدیک به واقعیت ثبت خواهد شد.
    A_Maddah، K_NMT، Malekzadeh و 17 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد رضا میلانی


  6. #2856
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Malekzadeh نمایش پست ها
    فکر میکنم شما قسمتهای قبلی را یادتان می رود. دوست گرامی بنده در ابتدا در مورد یک عکس نوشتم که بینی سوژه بزرگتر از حد طبیعی است. یکی از دوستان نوشتند در این سن بزرگ شدن بینی طبیعی است. جواب دادم که دلیلش کاربرد لنز 50 مم است که باعث ایجاد اعوجاج شده است. شما یل کسی دیگر نوشتید که نه لنز 85 بوده. من اگزیف عکس را برایتان ارسال کردم و نشان دادم لنز 50 بوده و شما پست دیگری را اشتباه گرفتید. دوست دیگری یا شما(من معمولا موقع خواندن و بررسی تاپیکها به اسامی و عناوین زیاد توجه نمی کنم) اضافه کردند که چون 50 در لنز کراپدار کانن میشود 80 پس دلیلش این نیست. بنده اضافه کردم که علاوه بر فاصله کانونی فاصله با سوژه هم مهم است و احتمالا شما نوشتید که فقط فاصله با سوژه مهم است و فاصله کانونی تاثیر ندارد. در جواب شما نوشتم"ببخشید! فقط فاصله با سوژه مهم است؟ پس چرا در سایتهای ریویو مینویسند لنز در فلان فاصله کانونی اسفریسیتی بیشتری دارد و در فلان فاصله ندارد؟ فقط فاصله مهم است؟ یعنی مثلا عکسی که از فاصله یک متری با 18 میلی متر میگیرید با عکسی که در همان فاصله با 50 میلی متر میگیرید یک وِیژگی دارند؟" نمیدانم کجای این بحث گنگ بوده. از نظر من هم فوکال و هم فاصله شخص با سوژه در اعوجاج تاثیر دارند. شاید اشتباه کنم ولی برداشت من براساس دانسته ها این است.
    در رابطه با اعوجاج همه قسمتهای لنز به یکسان اعوجاج ایجاد نمی کند و بنابراین اگر از فاصله دورتری عکاسی کنید اعوجاج در همه قسمتها یکسان نخواهد بود و بنابراین به نظر من کراپ عکس با یک لنز 18 میلی متر دقیقا تصویری مشابه 50 نخواهد داد.
    من کلا شرمنده ام.

    قطعا برداشت بنده اشتباه بوده است!
    Malekzadeh، jebrahim و lamagra تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  7. #2857
    كاربر همراه behrang_shadow آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    Lahijan
    نوشته ها
    146
    تشکر شده
    493
    تشکر کرده
    357

    پیش فرض

    نام: IMG_8934-3.jpg نمایش: 633 اندازه: 120.4 کیلو بایت
    با عرض سلام، ممنون میشم اگه نقاط ضعف و قوت این عکس رو بررسی کنید.
    (فقط کتک کاریم نکنین چون نمیدونم این پرتره حساب میشه یا اسنپ شات، قبلا یک بار واسه این موضوع کتک خوردم )
    با تشکر
    Malekzadeh و SinaVT تشکر می‌کنند.
    بهرنگ میرصادقی

  8. #2858
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    حالت دست ها مناسب نیست. کادر هم ایراد داره اول اینکه پایین عکس از محل نامنسبی قطع شده دوم اینکه اون جاسوئیچی چشم رو جذب میکنه. همین عکس رو با کراپ کنید تا پایین عکس حذف شود. زیبا تر نمیشه؟
    Rouzbeh Ehsani، behrang_shadow و peiman_h تشکر می‌کنند.
    محمد رضا میلانی


  9. #2859
    كاربر همراه Sina.J آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    1254
    تشکر کرده
    2930

    پیش فرض

    سوژه هم کمی رو به جلو متمایل شده.
    behrang_shadow تشکر می‌کند.

  10. #2860
    كاربر همراه behrang_shadow آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    Lahijan
    نوشته ها
    146
    تشکر شده
    493
    تشکر کرده
    357

    پیش فرض

    ممنون دوستان، فقط چیزی که هست حالت سوژه تعیین شده نیست و چون حالت چهره ی زنده ای داشت به نظرم خوب بود، نظراتتون کاملا صحیحه.
    بهرنگ میرصادقی

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •