Printable View
لطفــــا عیب و ایراد هارو بگید. . .
طبق معمول، هم ارسال عکس با افت شارپنس همراه بوده..
فایل پیوست 35973
سلام
اون مرز تاريك و روشن رور صورت كه قبلاً هم عرض كرده بودم هميشه تو عكسهای شما وجود داره و با اين روش نورپردازی هميشه شما بين 2 ابرو (حدوداً) يه سايه پهن داريد كه دو سمتش روشنه !
پوریا جان با توجه به نوع نورپردازی که انجام شده وجود سایه دروسط صورت زیاد جالب دیده نمیشه .
سایه ها نقش زیادی درنورپردازی دارند ، وجود سایه و نیم سایه میتونه زیبایی تصویر رو دو چندان کنه و یا برعکس .
سایه میتونه خودش به تنهایی در کادر تبدیل به سوژه شود .
با وجود این مطلب که سایه ها میتونن تشکیل شکل بدن مثلا سایه یک فرد که برروی زمین افتاده گاهی خیلی جالب میشه و گاهی میتونه ارزش کار رو کمتر کنه .
برای نورپردازی همیشه باید قسمت روشن و تیره ی تصویر رو برسی کرد مخصوصا سایه ها .
ممنون.
راستش خودم هم نورپردازیش توی ذوقم میزد..اینجا گذاشتم که دوستان نظر بدن که گویا شما هم نظرتون مثل من هست..
تشکز
فایل پیوست 36029
F/1.8
سافت باکس با 1/8 قدرت از سمت راست.
سلام
در مجموع عكس خوبيه به نظر من
2 تا جای بهبود داره يكی اينكه فضای خالی بالای سر يه جورايیه ! يعنر نه اونقدر زياده كه تعريف داشته باشه و نه اندازه صحيح و متعادلش هست دوم اينكه زاويه سافت باكس باعث شده يه مقدار دور چشمها سياه بشه كه فكر ميكنم با يه اديت مختصر قابل حل باشه ضمن اينكه با توجه به تفاوت رنگ و كنتراست سر سوژه در اين عكس شايد بهتر بود سر رو يكی از نقاط طلايی قرار ميگرفت چون با توجه به تن رنگ عكس سر سوژه خيلی بارز هستش
از نقد هر دو دوست عزیزم ممنون
ببینید صحبت های شما در مورد سایه درست است ولی به نظر من نه در اینجا! فکر می کنم اگر قرار بود فلاش fill استفاده کنم کاملا صورت سوژه تخت می شد و شاهد سایه روشنی در صورت نبودیم.
تا نظر دوستان دیگر چی باشه.
سلام
جنگل عباس آباد-کلاردشت
نور موجود-دوربین روی سه پایه
Camera Maker: Canon
Camera Model: Canon EOS 7D
Lens: EF400mm f/2.8L IS USM
Image Date: 2011-08-12 16:59:23 +0000
Focal Length: 400mm
Aperture: f/2.8
Exposure Time: 0.0020 s (1/500)
ISO equiv: 400
Exposure Bias: +1.00 EV
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)
White Balance: Auto
Flash Fired: No (enforced)
GPS Coordinate: undefined, undefined
Software: Adobe Photoshop Camera Raw 7.0 (Macintosh)
پست 3588
به نظرم حالت دست سوژه (دست راست) خوب نیست.
اون قسمت های قرمز رنگ کنار لب(سمت راست) سوژه هم با رتوش برطرف میشد بهتر بود
پست 3588
این عمق میدان با توجه به فاصله کانونی و دیافراگم بکار رفته منطقی هست؟ یعنی اگه از فاصله 7-8 متری هم عکس گرفته شده باشه عمق میدان نباید از 3 سانتی متر تجاوز کنه و اگه کراپ لنز رو هم در نظر بگیریم عمق میدان کمتر از 1 سانتی متر میشه٬ آیا از ادغام دو تصویر استفاده شده؟
سلام
عكس تك فريم است. از فاصله خدودا 30-35 متري. كمي از چپ و راست و بالا كراپ شده
با لنز 200 میلیمتر و فوکال 200 اگه بخواهیم سوژه رو با این ابعاد در کادر داشته باشیم فاصله حدودا 4 متر نهایتا نیاز هست که با این احتساب فاصله 7-8 متری با لنز 400 میلیمتر منظقی میاد.
البته سوال من صرفا برای یادگیری خودمه و اگه از دوستان با تجربه تشریح کنند موضوع رو ممنون میشم.( با فاصله 15 متری از سوژه هم عمق میدان 6 سانتی متر بیشتر نمیشه- با dof calculator)
آقا خود عکاس در مورد فاصله توضیح داده...اگزیف هم که در پست قبلی بود...دیگه چه شک و شبهه ای هست؟!
جالب اینکه با مشخصات ذکر شده توسط عکاس, عمق میدان حدود 60 سانتی متر محاسبه می شود
مشکل حل شد و رفت
اون دوستی که با لنز 200 میلیمتر روی APS-C از فاصله 4 متری عکس نیم تنه میگیرند باید تو یکی از این فاکتورها اشتباه کرده باشند که مبنای تمام اشتباهات پستهای اخیر و تخمین فاصله شد
فعلا
3592 عکس خوبی است.
اگر ارتفاع نور را بالاتر می بردید بهتر بود. پیوستگی سایه گونه هم بهتر میشد. در این گونه نورپردازی ها به سایه بینی و ارتفاع آن توجه کنید. در این عکس سایه باید پایین تر می آمد.
سلام و احترام
فایل پیوست 36137
منبع نور یک لامپ 100 وات آویخته از سقف که توسط یک رفلکتور طلایی روی صورت نوزاد منعکس شده است
موفق باشین
با عرض سلام خدمت اساتید فن
در قالب یک پیشنهاد عرض میکنم
اگر امکانش وجود دارد منابع نور مورد استفاده را به صورت خلاصه
ذکر بفرمایید که جنبه ی آموزشی هم برای دوستان علاقه مند
داشته باشد
سپاس از شما
F-Stop: f/7.1
Speed: 1/160 s
ISO-100
Focal Length: 90 mm
فایل پیوست 36166
جناب مومنی تبریک میگم کار فوق العاده زیبایی شده
فایل پیوست 36300
سلام
500D-15-85 @ 85mm
f/11
1/200sec
فلاش YONGNUO 468 از سمت راست داخل چتر دیفیوزر
رفلکتور طلایی سمت چپ
فلاش YONGNUO 465 از پشت سر به سمت دیوار سفید داخل سافت باکس 20 در 30
مقداری ویرایش ضربدری
سلام و احترام
فایل پیوست 36309
موفق باشین
با اجزازه استاد ,نقل قول:
جناب روشن دلیل باز بودن کادر از بالا چیست؟
همه چیز عکس بجز کادربندی خوب است!
چرا باید برای هر چیزی و هر کاری دلیلی وجود داشته باشد و یا بخواهیم برای ان توجیهی بیاوریم
عکاس دوست داشته فضای بالایی کادر بازتر باشد ,سلیقه ای بوده و و و و (نظر شخصی)
با اجازه ی مولف عکس، باز بودن/نبودن بالای کادر را در مقایسه زیر، آورده ام:
فایل پیوست 36323
به نظر، عکس شماره ی 2 (با کادری بسته) بهتر است یا عکس شماره ی 1 ؟
بطور کلی کادر بندی این عکس در همان لحظه عکاسی خوب نبوده از بین دو عکس من هیچ کدام را انتخاب نمیکنمنقل قول:
به نظر، عکس شماره ی 2 (با کادری بسته) بهتر است یا عکس شماره ی 1 ؟
به نظر شما کدام یک از کادر های زیر بهتر است؟
فایل پیوست 36333
دوست عزیز اتفاقاً چون عکس را آقای روشن گرفتن باید توضیح بدن تا بنده هم یاد بگیرم ، مطمئن باشید اگر کاربر عادی این عکس را میفرستاد بنده سوال نمیکردم.نقل قول:
با اجزازه استاد ,
چرا باید برای هر چیزی و هر کاری دلیلی وجود داشته باشد و یا بخواهیم برای ان توجیهی بیاوریم
عکاس دوست داشته فضای بالایی کادر بازتر باشد ,سلیقه ای بوده و و و و (نظر شخصی)
نظر شخصی من اینه که احتمالن آقای دکتر نظرشون بر نشون دادن فضا و تاکید بر اون و رابطه اون با سوژه بوده و قصد یک پرتره معمولی با تاکید بر سوژه رو نداشتن .
در واقع باید عکس رو اگر در پرتره های معمولی می خوانیم : فلان فرد با این مشخصات و روحیات و چهره و ....
این عکس را باید بخوانیم : سرخوشی ! سرزندگی !
یا سرخوشی و تعامل با طبیعت .
و این میسر نمیشده به جز نشان دادن بیشتر فضا و اون بوکه های بالای کادر که احساس سرزندگی رو در یک فضای روشن با لبخند روی صورت سوژه و تن های خاکستری روشن .
برای همینه در عکسی که جناب بیاتی گذاشتن و فضای بالای سر را کم کرده اند ، عکس تبدیل به یک پرتره معمولی شده و تبدیل شده به یک فرد .
کج بودن کادر نیز به این احساس سرزندگی و اکتیو شدن فضا بسیار کمک کرده .
کادر شماره ی 2، بنظر خیلی تنگ و بسته است ... و این بسته بودن، بنظر من کارکردی نداشته ... :think:;
با توجه به ماهیت ترکیبی «کادر عمودی» + «اندکی کج بودن» (که دینامیک و زنده بودن بیشتری را نسبت به کادر غیر-کج دارد)، کراپ کادر 2، نَفَس دینامیک بودن عکس را گرفته است. (نظر شخصی)
بنده با شما هم نظر هستم ... حتی فکر میکنم اگر عکس، رنگی بود، در راستای تائید مضاعف ِ توصیفات شما از ثبت مورد نظر میبود.نقل قول:
این عکس را باید بخوانیم : سرخوشی ! سرزندگی !
یا سرخوشی و تعامل با طبیعت .
و این میسر نمیشده به جز نشان دادن بیشتر فضا و اون بوکه های بالای کادر که احساس سرزندگی رو در یک فضای روشن با لبخند روی صورت سوژه و تن های خاکستری روشن .
برای همینه در عکسی که جناب بیاتی گذاشتن و فضای بالای سر را کم کرده اند ، عکس تبدیل به یک پرتره معمولی شده و تبدیل شده به یک فرد .
کج بودن کادر نیز به این احساس سرزندگی و اکتیو شدن فضا بسیار کمک کرده .
بنابراین شاید خالی از لطف نباشد که از آقای دکتر بخواهیم که در صورت امکان، عکس رنگی را هم به نمایش در آورند :-)
در راستای سوال دوستان ...
من هم باید بگم که بنده هم با دیدن این عکس، ترکیب بندی را برخلاف پروسس جذاب ندیدم، اما خب همه چیز یک عکس هم ترکیب بندی ایده آل نیست. به همین دلیل پست را پسندیدم، اما برای من هم واقعا جای سوال است که جناب دکتر روشن در این ترکیب بندی چه دیده اند، یا دنبال چه چیزی بوده اند.
درود و عذر بابت تاخیر ( امروز برای عکاسی بیرون از منزل بودم)
در مورد این عکس باید اعتراف کنم که ذهنم را خیلی مشغول کرده بود. برای انتخاب نوع ترکیببندی و پروسس چندین نسخه مختلف از آن را آماده کردم و نگاه کردم تا در نهایت همین نسخهای که مشاهده میفرمایید را در فروم قرار دادم.
فضای وب به هر حال موقعیت خاصی را برای عکاسان فراهم کرده است. فرض کنید ۲۰ سال پیش میخواستید عکسی را به چند نفر نشان دهید تا بازخوردی دریافت کنید. امکانات فعلی تفاوت بسیاری ایجاد کرده است. اما به هر حال نمایش در وب، خود ظرایف و نکاتی دارد که در فرصتی دیگر باید به آن بپردازیم تا واقعا بیشتر از منافع آن بهرهمند شویم.
فضای فروم، جای مناسبی برای دریافت بازخورد است. چرا که عکسها را افرادی میبینند که چشمهای تمریندیدهای برای این کار دارند و این مهم است. برای خود من بازخوردها، در همه انواعش اهمیت دارد و آموزنده است. بارها شده که عکسی که به نظر خودم جذاب بوده، بازخورد معمولی داشته و بالعکس عکسی که برایم معمولی بوده، بازخورد خوبی داشته و همه این واکنش ها برایم آموزنده است.
اما برگردیم به این عکس. هر چند که به نظرم هر عکس در یک حالت خاص به ایده آل خود میرسد و آن هویت منحصر بفرد عکس است که از اول برای آن خلق شده است. بقیه نسخههای عکس باید همیشه نزد خالق اثر بماند بدون آنکه به نمایش درآید. چرا که به نمایش گذاشتن بقیه نسخهها، آن هویت یکتای نسخه اصلی را مخدوش کرده و دچار آسیب مینماید.
اما چون اینجا هدف یک بحث آموزشی است، استثنائا این قانون را زیر پا میگذارم:
نسخه اصلی و رنگی عکس را ملاحظه میفرمایید. عکس بدی نیست. ترکیب استاندارد و رنگهای جذابی دارد. اما برای من یک عکس معمولی است. آن خنده سوژه برایم جذاب بود اما در این عکس هیجان کافی ایجاد نمیکرد. چرخش عکس به عنوان یک راه حل به فکرم رسید تا دینامیسم بیشتری به عکس تزریق شود. Cropهای بسیار بسته چه در عکس اصلی و چه در عکس فعلی، جواب نمی داد. به نظرم در هر حال فضای منفی بالای سر سوژه لازم است بخصوص در عکس فعلی با توجه به دینامیسم حاصله، بیشتر لازم است.
تصمیم گیری در مورد پروسس سیاه و سفید نیز دشوار بود. اما به نظر خودم مجموع پروسس سیاه و سفید و این ترکیببندی خاص جذاب آمد.
در نهایت بازخوردهای دوستان همواره برایم ارزشمند است. شاید مسیر دیگری برای این عکس، میتوانست موفقتر باشد.
فکر میکنم ریسایز شدن به سایز کوچکتر باعث شده جزئیات کمتر دیده بشه و گرنه در سایز بزرگتر جزئیات قابل مشاهده هست:
لینک به سایز بزرگتر:
Free Cloud Storage - MediaFire
بالاخره جرات کردم تا در تاپیک پرتره هم یک عکس ارسال کنم...
فایل پیوست 36526
از یک سینی استیل به عنوان رفلکتور استفاده شده.(کمبود امکاناته دیگه)lol
1- سوژه شما کمی چاق هست و با پوز مستقیم و عدم ایجاد فاصله بین دستها و بدن باعث شدید که چاق تر هم به نظر بیاد. کمی زاویه به بدن و باز کردن دستها و ایجاد فاصله با کمر میتونست تناسب بیشتری به بدن سوژه بده.
2- دستها خیلی حالت بلاتکلیفی دارند و بعلت نزدیکی به دوربین بزرگتر از حد واقعی نشان داده شده اند. ( کلا پوز دستها و تکلیفشون تو عکسهای پرتره از قسمتهای سخت کار هست).
احمد علامه دهر - بازیگر سینما و تئاتر
پرتره یک دوست قدیمی
فایل پیوست 36643
کراپ:
فایل پیوست 36644
آقای شهبازی !
پس این عکس یه جورایی سلف پرتره هم محسوب می شه !
:-)
سلام، پوست صورت در پست 3623 خیلی سافت شده که به نظرم برای سوژه مرد خیلی مناسب نیست .
:::blushing:::
ریسایز زیاد باعث شده اینگونه به چشم بیاد بنده دو کراپ تهیه کردم خودتان مقایسه کنید ببینید بافت پوست قبل و بعد از ادیت چگونه است
فایل پیوست 36657
فایل پیوست 36658
موفق باشید
:::blushing:::
سلام - استاد اسماعیل خلج (نویسنده و کارگردان)
سلام
جناب ارشدی به نظر می رسد با کمی دقت و حوصله بیشتر می توانستید به نتیجه بهتر برسید .مشکلاتی که در عکس ارسالی شما وجود داردکه با اولین نگاه متوجه آن خواهید شد.اول حس و حال سوژه.عکس شما عاری از ان می باشد.دوم مشکل نور پردازی.نور افتاده روی صورت (قسمت بینی و پایین لب و چانه)سوژه به نظر شما کمکی به زیباترشدن وبهتر شدن وبرجسته نمودن صورت سوژه عکس کرده است؟سوم افکت ایجاد شده ؟آیا به جذابیت و زیبایی آن کمک کرده است؟چهارم ،گیتار هم که قسمت مهمی از عکس شما به شمار می رود ،ایا برای نمایش آن موفق عمل کرده اید؟
انشالله همیشه شادیتون رو ببینیم
یا حق
ممنون جناب مداح
تمام انتقادات به جا و درست...
فایل پیوست 36814
این موضوع که چشم های سوژه در هنگام عکاسی کوچک بزرگ میشه را چجوری حل میکنید؟البته بجز استفاده از فتوشاپ
سلام
جناب ارشدی مشكل قدرت نور كمكی حل شده ! تبريك ميگم.
---
برای كوچك نشدن چشمها يه راه نسبتاً مناسب كاهش نور محيط و اتكا به مادلينگ لايت و يا نور كم در حد فوكوس كردن دوربين هستش.
کلوز شاتی با میمیک چهره زیبای یک سوژه اما نور اور شده در چند نقطه از جمله پیشانی و بینی ،فوکوسی نه چندان دقیق و بلاتکلیف!!واقعا اگر این عکس از فردی غیر این عکاس بود تائید میشد؟