ممنون. درست مي فرمائيد. اما من فقط سه فلاش داشتم و نميشد دو فلاش را براي بك استفاده كرد وگرنه اين نور را روي صورت سوژه نداشتم.
Printable View
جناب قبادی منظورتون این هست که از اول باید جوری نورپردازی میشد که این کچلایت ها بوجود نیاد یا اینکه در
ادیت حذف میشد ؟ چون به شخصه برای من در بعضی از عکس ها وجود این کچ لایت های دوگانه اجتناب ناپذیره..
باتشکر از آقای قبادی عزیز و آقای ارشدی بابت سوال ....
آقای قبادی من تجربه ام در پرتره نگاری خیلی کم هست این عکسم چند ماه قبل گرفته بودم که از آرشیو درآوردم بیرون تا ایراد ها اشکال ها رو بیرون بکشیم. ممنون میشم اگه نکته ای دیگه ای رو که باید رعایت میکردم و نکردم رو بفرمایید.
Focal Length: 120 mm
Aperture: f/8
ISO: 100
Shutter Speed: 1/200 s
فایل پیوست 29929
نکات ریز راجع به عکس است ولی فقط به دو مورد واجبش اشاره می کنم....1- در ادیت ( به احتمال زیاد ) دیتیل مربوط به کت رو از بین بردید که جالب نیست به نظرم ...2- کچ لایت رو عینک که واقعا هر کاری می کنه جز اینکه توجه رو به اونجا جلب کنه!...... یه نکته ریز دیگه که می بینم سایه ها و لکه های نا منظم در صورت سوژه هستند...
سلام
@ آقاي مقدم: همانطور كه آقاي قبادي گفتند كچ لايت را اديت كنيد (البته اونجوري كه كاوه گفت مرا آزار نمي دهدlol ) در هر صورت پرتره ي متفاوت و زيبايي بود. ممنون از اشتراك:-)
@ دوست ديگرمان كه اسمشان را نمي دانم و حتا آيدي شان را نمي توانم بخوانم:::blushing::: (شايد منظور كوه Aconcagua بوده) : يك جور شلختگي ناراحت كننده در عكس هست: دست راست سوژه تصنعي در فضا مانده. آستين كت پيچ و واپيچ و چروك است. كراوات كوتاه و نامنظم است. نور اضافي و بي خودي روي دست راست سوژه پخش شده. رفلكس شيشه عينك و سايه هاي اضافي صورت رو هم جناب قابزلو اشاره فرمودند.
کچ لایت دو گانه ناشی از قرار گیری نا صحیح منابع نوری ( اینجا فلاش ) در مقابل سوژه است.
کچ لایت دو گانه باعث انحراف نگاه سوژه و عدم تمرکز بیننده نسبت به صورت ( که مهم ترین المان پرتره است ) می شود.
به همین دلیل هیچ وقت عکسی با کچ لایت دو گانه را نمی پسندم و به شدت به آن آلرژی دارم.
با بازی کردن با ارتفاع و زاویه نور ها به راحتی می توانید این موضوع را رفع کنید ( امیر خان محبی می توانند راهنمایی های بسیار بیشتری بکنند )
ولی باز هم در شرایطی که این موضوع مرتفع نشد و نتوانستید با نور ها کنار بیایید باید یکی از آنها ( ترجیحا در پرتره دو نفره یک جفت ثابت را ) را حذف کنید.حذف هم به استامپ به راحتی انجام می شود.در حذف کردن توجه کنید که تا به تا ! حذف شان نکنید مثلا در یک چشم سمت راستی و در یک چشم سمت چپی را حذف کنید که باعث می شود چشم سوژه دو از جان شما چپ شود.همیه یک جفت برابر را حذف کنید
حالا یک وفت هایی یک گچ لایت مربعی است ( سافت باکس ) و یکی دایره ای ( چتر ) مثلا...
اینکه کدام را حذف کنیم باز هم به هنر عکاس و سلیقه بستگی دارد که اغلب بنده مربعی را نگه می دارم
اینکه کچ لایت بزرگ تر را حذف کنیم یا کوچک تر را به نظرم باز هم به هنر عکاس است و آن کچ لایتی که جای مناسب تری دارد و در کره چشم ( عنبیه ) قرار گرفته است بهتر است.
با سلام
جناب مبین علی احساس میکنم که این عکس رو در راستای بحث دوستان در ورد کچ لایت اپلود کردید...
حالا چه با این هدف بوده چه نبوده...بنظرم کچ لایت به شدت تصنعی بنظر میرسد و گویا این ظاهر درست به همین دلیل است که واقعاً تصنعی است و با براشی چیزی در ادیت اضافه شده!
ترجیح میدم عکسی با دو کچ لایت ببینم تا این مربعهای صیقلی ِ حبه قندی رو!
یا حق
جناب ابائی، آن مربع ها بنظر من، تصویر سافت باکس میاد ... طبیعی بودنش هم برای من با توجه به "فواصل مختلفی" که آندو از پیرامون دایره ی مردمک چشم دارد، توجیه پذیر است. حال، اگر طبیعی باشد، یا سافتباکسی کوچک است در فاصله ای بیش از 1.5m الی 2m ... و یا بزرگ است و در فاصله ای حدود 3m یا بیشتر
خارج از بحث طبیعی بودن یا نبودنش، به شخصه اگر مبنا بر بوجود آوردن کچ لایت در ادیت باشد، سایزی حدود 2 الی 3 برابر چیزی را که میبینیم را بیشتر میپسندم :-)
فایل پیوست 30023
يك پرتره
جناب رضوان ،
اگر امضایی که بصورت واترمارک هست رو حذف کنید به نظر بهتر خواهد بود . چون با توجه به روشنایی پوست گربه اولا نیمی از اون پیداست در ثانی نیمه دیگه اش هم در بکگراند توی ذوق میزنه !
کاش وینیتی هم ( که احتمالا به صورت عمدی اضافه شده ) که در تصویر هست یا حذف میشد یا به صورت قرینه ایجاد می شد .
ممنون
موفق باشید
اتفاقا یکی از نکات قوت عکس همان وینیت هست که نگاه را کاملا به مرکز (سوژه) منعطف می کند.
فایل پیوست 30168
پرتره خياباني
عکسی که پارسال از استاد سمندریان گرفته بودم .
استاد عزیز ! بر بال فرشتگان سفر کن !
فایل پیوست 30170
روح بزرگوارش شاد !
فایل پیوست 30195
فلاش با چتر دیفیوز از سمت چپ
پنجره به عنوان فیل لایت از سمت راست
از اونجایی که دوستان زحمت کشیدند و ایرادات بنده رو گوشزد کردند، من هم سعی می کنم نکاتی در مورد پرتره های اخیر به صورت کلی عرض کنم:
- اول اینکه طبق تجربه من (که ناچیزه و صحت سنجی اون هم بر اساس نتیجه اقتصادی کاره نه بعد هنری اون) استفاده از یک منبع نوری در ترکیب با پشت زمینه های (بک گراند) تیره عموما منجر به حذف جزئیات مرزهای سوژه (خصوصا در اطراف موها) میشه و این اتفاق مگر در زمانی که هدف خاصی وجود داشته باشه چندان جذاب نیست (sohrab-gh و vahidbahrami).
- در اکثر پرتره های انفرادی فاصله ناچیز بین منبع نور و سوژه (یعنی سوژه بره تو بغل منبع نور و ماچش کنه) باعث ایجاد کنتراست قابل لمس بین هایلایت های شکل گرفته روی چهره میشه (افت استاپ نوری از سمت مقابل نور به سمت مخالف نور) و در نتیجه از فلت بودن تصویر جلوگیری می کنه (M.Mobin و AliAk و vahidmoghadam). این موضوع در تصاویر دارای منابع نوری متعدد بسیار قابل لمس تره.
- پشت زمینه ای که کاملا یکنواخته و هیچ گرادیان نوری چه به صورت خطی و چه به صورت دایروی روی اون دیده نمیشه "ممکنه" تصویر رو خسته کننده کنه، در صورت وجود منبع نوری اضافه میشه این مشکل رو با منبع نوری مختص پشت زمینه حل کرد، در غیر این صورت با انحراف هات اسپات منبع منفرد از روی سوژه به سمت پشت زمینه میشه اثر مذکور رو ایجاد کرد (sohrab-gh و vahidbahrami و AliAk).
- ضمنا یه موضوع صلیقه ای هم اینکه اگر یک منبع نوری دارید، نورپردازی پروانه ای رو خصوصا برای بانوان همیشه جزو پلن های نور پردازیتون بگذارید، اینو به این خاطر گفتم که در تصاویر اخیر این پلن مهجور واقع شده.
پیشاپیش بابت گزافه گویی عذرخواهی میکنم.
با سلام خدمت استاد عزیز AkonegaGua
مواردی که فرمودید کاملا درسته ولی بنده بعلت نداشتن امکانات لازم مجبورم خیلی از نکات رو نادیده بگیرم ..
" به دلیل نبودن فضای کافی مجبورم یه دونه فلاشی رو که دارمو بچسبونم به سوژم تا ماچش کنه در حالی که سوژم تو بغل بک گرراونده "
.. یه دوربین یه لنز 18-55 یه رادیو فلاش یه اتاق کوچولوی تاریک و دیگر هیچ ..
.
.
موفق باشید
.
http://1.0.0.img98.net/out.php/i406272_img-7194.jpg
بعضی وقتا واقعا یه پوز ساده و نور پردازی ساده بسیار جذاب خواهد بود.....
Focal Length: 150 mm
Aperture: f/8
ISO: 100
Shutter Speed: 1/200 s
فایل پیوست 30345
یه سوال داشتم به عنوان مبتدی
اینکه دستها از آرنج کراپ شده اند یا اینکه انگشتها کراپ شده اند کار استانداردی است؟
و اینکه اور شدن سمت راست سوژه اگه اصلاح می شد بهتر نبود؟
یکی هم اینکه دکمه پیراهن در قسمت روی سینه سوژه حس می کنم کمی به خاطر تنگی چروک افتاده.
این مسائل به نظر اساتید آیا از ارزش کار کم نمی کنه؟
من چند وقتی است پیگیر پرتره گرفتن خوب هستم. اما نمی دانم چه کنم و از کجا شروع کنم!
اما پوز و حالت نگاه به نظرم بسیار بسیار عالی است، ممنونم از به اشتراک گذاشتنتون.
سلام
امیرحسین خان گل گاهی سر سوژه هم در کادر کامل در نمی آید (خواست عکاس)بعبارتی سرسوژه می بینیدقسمتیش کراپ شده است ولی به عکس لطمعه ای نزده است.
البته این موضوع هم گاهی وبندرت در مورد دست ها هم صدق می کند البته نه در مورد این عکس.مثلا قطع شدن انگشتان در این عکس به عکس کمکی نکرده است.
در مورد اور شدن هم گاهی عکاسان بعمد این کار را انجام می دهند ولی باید دید خروجی نهایی موفق خواهد بود یا خیر.در این عکس نیاز به کنترل بهتر نور احساس میشود.
اما لباس سوژه. عکاس قبل گرفتن عکس باید به لباس سوژه توجه کند اما در این عکس لباس سوژه بقول معروف اندامی بوده و این بد نیست اما عکاس قبل از عکس باید به چروک ها توجه می کردکه ظاهرا توجه نکرده است.اغلب پس گرفتن عکس در مرحله ادیت گرفتن چروک های لباس مشکل ساز خواهد بود.
در پرتره نگاه سوژه و انتقال حس از مواردی هستند که بسیار حائز اهمیت می باشد.
انشالله همیشه شادیتون رو ببینیم
یا حق
بسیار متشکرم آقای مداح عزیز.
اگر بخواهیم مثبت نگر باشیم، به نظرم اما بسیار پوز و نگاه سوژه عالی است.
به نظرم لباس سوژه کمی باید بهتر انتخاب می شد. هم تنگی لباس و هم چروک روی سینه و سر شانه به نظرم اگر نبودند بهتر بود. البته باز هم می گویم که مبتدی هستیم و نظرمان شاید کمی مشکل داشته باشد. اما در کل اگر من چنین عکسی را چه می گرفتم و چه از من گرفته می شد، همانجا خودکشی می کردم، چون دیگر از زندگی آرزویی نداشتم...! :-D
نوری که از سمت چپ به سوژه تابیده چگونه تولید شده؟
3395
نور پردازی روی صورت صحیح نیست. بهتر بود یا چشم کاملا در سایه باشد و یا نور داشته باشد . سایه سمت چپ یکنواخت نیست و چشم رو آزار میده. کمی چرخش گردن همراه با جابجایی نور اصلی این ایراد رو اصلاح می کنه. (به چاله روی صورت سمت چپ دقت کنید)
Focal Length: 50 mm
Aperture: f/10
ISO: 100
Shutter Speed: 1/100 s
فایل پیوست 30405
خلا نبود یک چشم کاملا احساس میشه!
کلا خیلی به ندرت یادم میاد پرتره ای دیده باشم که یک چشم را محو کرده باشند و نبود آن احساس نشود.
موفق باشید
سلام و احترام
فایل پیوست 31152
Camera Model Canon EOS 7D
Tv( Shutter Speed ) 1/125
Av( Aperture Value ) 2.8
ISO Speed 1250
سلام
مجيد جان من اين پرتره ي زيبا رو قبلا ديده ام. فكر كنم يك بار ديگه قرار داده بوديد!
سلام فرهاد جان
از این پسر قبلا این پرتره را قرار داده بودم
http://forum.akkasee.com/f115/t1834-4.html#post280641
سپاس
سلام
چه پسرك شيرين و آقايي هم هست. خدا نگهدارش باشد:::love2:::
فایل پیوست 31251
پرتره خياباني
تاجيكستان
روستاي دنقره
2012
سلام
این عکس اولین پرتره ی من هست و تو عکاسی یکی از دوستان و با دو شاخه فلاش ثبت شده
ممنون میشم مشکلاتش رو بگین
فایل پیوست 31493
NIKON D5100 + 18-55
f/13 | 1/200 sec | ISO 100
به نظرم بیشترین مشکل در ویرایش انجام شده دیده میشه... اولا عکس رو بیش از اندازه شارپ کردید که باعث بوجد اومدن هاله اطراف خطوط شده؛ این اثر در ابروی راست سوژه بوضوح دیده میشه.
نکته بعد در مورد سفید کردن چشمه که اون هم بیش از اندازه انجام شده و چشم رو مصنوعی نشون میده.
در مورد چشم الان که دقت میکنم میبینم حق با شماست و "تابلو" ویرایش شده!
و برای رنگ پوست باز هم حق با شماست البته تغصیر من نیست! من یه مقدار رنگ رو به قهوه ای مایل کردم ولی فایل ذخیره شده با فایل در حال ویرایش در فتوشاپ تفاوت زیادی داره و رنگ قهوه ای رو بیشتر کرده که باعث بی روح شدن پوست شده
این تصویر رو ببینین متوجه منظورم میشین
http://up.vbiran.ir/images/ow8bjjicfhmr9vqxwnvr.jpg
همین عکس فعلی که در سایت اپلود شده رو در فتوشاپ باز کردم و برای مقایسه در کنار هم گذاشتم
فایل پیوست 31539
از نصف تصویر قرینه تهیه شده و بعضی قسمت ها به حالت قبلی برگردونده شده که قرینه بودن تصویر زیاد مشخص نباشه
عکس جالبی است.
به نظرم بجز نوع ویرایشی که توضیح دادید، ترکیب عواملی مثل پرسپکتیو، فیزیک صورت سوژه ، نوع نور پردازی از بالا و فاصله کانونی عواملی است که بیننده را لحظاتی روی عکس نگه می دارد.
قرینه سازی چشم را متمرکز نگه میدارد هرچند بعضی جاها زیاده روی شده است.
شاد باشید.
اگر بنا به نشون دادن خود شخص باشه و هدف دیگه ای در کار نباشه اصولا این قرینه سازی کار اشتباهیست. (مخصوصا که عکس کاملا از روبرو گرفته نشده باشه) چون تقریبا میشه گفت که هیچ شخصی رو نمیتونید پیدا کنید که صورتی کاملا قرینه داشته باشه. معمولا اختلاف هایی در ابروها، اندازه چشم ها، ارتفاع گوش ها و ... وجود داره.
احتمالا آدم فضایی دیده شدن این شخص هم به خاطر تقارن کامل هست که برای مغز انسان کمی عجیب و غیرعادیست!!
سلام
فایل پیوست 31589
آقای مداح
جسارت بنده راه ببخشید
عکس شما به لحاظ زیبایی و تکنیک بسیار خوب و چشم نواز است منتها به زعم بنده کمی شلوغ است
عناصری که برای تزئین به کار برده شده کمی زیاد است . به نظرم یکی دو تا را حذف میکردید یا اگر شکل ساده تری میداشت میتوانست به زیبایی کار بیفزاید .
روسری طرح دار ، چشم بند ( اسم دقیقش را نمیدانم ) ، چند عدد انگشتر به شکل های مختلف، دستبند ها ،سیب و کوزه ی طرح دار
ممنون
سلام
ممنون جناب میثاق .
جناب میثاق نمی دانم تا چه حد با خصوصیات زنان جنوب و عادات پوشش آنها آشنا هستید اما چادر های گلدار(بقول معروف چادر بندری) و زیورآلات بسیار و نقاب (برقع)از آن دسته چیزهای است که زنان جنوبی بخصوص هرمزگانی ها بشدت به آن توجه دارندو همچنین پوشش ان ها را از دیگر استانها متمایز می کند.همچنین آن کوزه آب که در رودان معروف است به جعله.البته نقاب (برقع) همگانی نیست و قشر خاصی از آن استفاده می کنند.بخصوص در میناب و قشم
عقیل احمدی از نگاهی دیگر!!
http://0.1.0.img98.net/out.php/i429621_aghiel.jpg
عکس آخر که توسط آقای چگینی گرفته شده با نورپردازی پوست و صورت سفید در اومده یا فتوشاپ
من با سافت باکس و چتر کار میکنم اما به این صورت نمیشه و صورت زرد میشه تقریبا
سلام
رنگ پوست و صورت در عکس به همین صورت بوده است و در فوتوشاپ تغییری در آن داده نشده. رنگ پوست سوژه (که خواهر زاده 11 ساله من است) همین رنگ است. کل تجهیزات نورپردازی من یک فلاش اکسترنال Nissin Di 866 MK II است و یک چتر دوکاره و این عکس را با فلاش از داخل چتر دیفیوزر گرفتم. در فوتوشاپ کمی اصلاح وایت بالانس انجام شده ، پس زمینه سیاه و سفید شده و وینیه تینگ اضافه شده است .
ارادتمند