راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
متاسفانه دوربین من امکان تهیه عکس با فرمت Raw نداره ، اما در کل امکان انجام چنین کاری وجود داره ؟پیشنهاد من اینه که یه عکس raw بگیرید و بعد از روی همون یه عکس، چند نسخه فایل jpg با exosureهای مختلف تهیه کنین و واسه ساخته عکس hdr از اونها استفاده کنین.
من هم از همین نرم افزار استفاده کردم ، اما با انجام این کار هم نتیجه قابل قبول نبود !سلام؛
در بعضي از نرمافزارهاي مخصوص اين كار مانند فتوماتيكس گزينههايي براي حذف ghost وجود دارد كه ميتواند تا حدودي براي حذف جابجايي هاي جزئيتر موثر باشد. اما مسلما در بعضي موارد كارايي چنداني نخواهد داشت
میشه بیشتر در این مورد توضیح بدین ؟راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
میفرمایید که ما یه hdr با چند عکسی که گرفتیم بسازیم و یک hdr هم با یه تک فریم و از اون hdr دومیه برای حذف قسمت هایی که حرکت داشته استفاده کنیم ؟ pseudo HDR رو چجوری ایجاد کنیم ؟
مشکلی اصلی که وجود داشت این بود که در عرض چند ثانیه برای 5 شات در حالی که هوا باد نداشت ابر ها حرکت زیادی داشتن
با حرکت شاخه ها میشه یه جوری کنار امد ، اما حرکت ابر که در هر لحظه تغییرات زیادی داره رو با این روش میشه اصلاح کرد ؟
و یا برای عکس برداری HDR از دریا که اون هم اجازه ی تهیه چند فریم یکسان رو به ما نمیده ، آیا تکنیک دیگه ای برای این کار وجود داره ؟
ممنون
پ.ن:دوربینی که بنده استفاده میکنم Sony H9 هست.
پیشنهاد می کنم ابتدا کل این تاپیک را مطالعه کنید:
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3592
برای مشکل حرکت اجسام در عکاسی HDR ابتدایی ترین کار این است که شما عکسهای متوالی را با سرعت بالا تهیه کنید. برخی دوربینهای دیجیتال این امکان را دارند که بتوانبد 3، 5، 7 و یا 9 عکس با نوردهی مختلف با سرعت بالا تهیه نمایید. فرض کنید اگر سه عکس شما در نیم ثانیه تهیه شده باشند، بسیاری از حرکتها حدف و یا حداقل تاثیرشان کم خواهد شد.
اما در مرحله پروسس، برخی نرم افزارها مانند photomatix میتوانند تا حدی این آثار را تقلیل دهند. حتی الگوریتمهای مجزای دیگری نیز برای رفع این مشکل ابداع شده است که برخی تا حدی زیادی موثرند.
اما برای روش ترکیبی، ابتدا HDR تان را بسازید. سپس آن را به صورت یک لایه در فتوشاپ قرار دهید. حال یک فریم از عکسهایی را که برای ساخت HDR استفاده کردید را به صورت لایه دیگری در کنار آن قرار دهید. بعد باید با استفاده از ماسک لایه، قسمتهای مشکلدار از عکس HDR را توسط فریم تک، جایگزین کنید. که البته ناگفته پیداست که نیاز به دقت دارد و البته در مواردی که وسعت منطقه مشکل دار زیاد باشد، کمتر موفق خواهد بود.
در مورد PseudoHDR هم منظور عکس HDR ی است که از یک فریم تهیه شده است. یعنی از یک فریم با سه پروسس نوردهی مختلف، سه فریم تهیه شده و سپس آنها را برای HDR ادغام کرده اند. به آن Fake HDR هم میگویند.
سلام.
خوشحال میشم در مورد معایب و مشکلات این عکس و راههای احتمالی برطرف کردن اونها نظر بدید.
جناب دكتر روشن
سلام
من برنامه دانلود كردم فقط اصلا" سر در نميارم كه داستان و موضوع از چه قرار است مي شود كمي در اين مورد توضيح دهيد لطفا".
طبق فرمايش شما عكس ها را با سه نور دهي مختلف در برنامه بخش اول يعني Generate HDR image باز مي كنم ولي آنقدر تصوير نويز دار و زشت مي شود كه حد حساب ندارد مي شود كمي مراحل كار را توضيح دهيد و راهنمايي نمايئد
با تشكر
==========
علي چاوشي
آن تصویر اولیه ساخته شده، حالت غیر پروسس شده است که نمیتوان آن را در مانیتور به درستی مشاهده کرد. در مرحله بعد باید روی دکمه Tone Mapping بزنید تا وارد مرحله پروسس شوید. جایی که شما تعیین میکنید این اطلاعات چگونه در تصویر قرار بگیرند و قابل مشاهده شوند.
در قسمت Tone Mapping سه دسته کنترل اصلی دارید. Tone Setting که کاری مشابه کنترلهای روشنایی در فتوشاپ و لایتروم دارد. قسمت Color Setting که دمای رنگ کلی و میزان اشباع مناطق مختلف در آن تنظیم می شود.
و قسمت Smoothing Setting . کنترل microsmoothing جزئیات را کم می کند، نویز را کاهش میدهد و کلا تصویر را بیشتر شبیه عکسهای واقعی می کند.ترکیب این کنترل با micro contrast ( در آن قسمت بالا) میتواند عکس مناسبی برای تان فراهم کند. همین smoothing به طور مجزا برای مناطق هایلایت و سایه نیز در کنترلهای بعدی فراهم است. یعنی ایجاد تعادل بین جزئیات بیشتر و ظاهر طبیعیتر عکس.
در نهایت با دکمه process عکس نهایی آماده شده و میتوانید آن را به فرمت مورد نظر ذخیره کنید ( و اگر از لایت روم آوردهاید، خروجی نهایی وارد لایت روم خواهد شد).
در مرحله بعد چنین عکسهایی نیاز به ویرایش نهایی در فتوشاپ خواهند داشت.
ترکیب سه عکس، دوربین Panasonic LX3
به نظر شما آيا اين روش بهتر است و يا اينكه ما چند عكس (حداقل 3 عكس ) تهيه كنيم و بعد دست به كار شويم . تغييرات نور در لايت روم به راحي قابل انجام است خروجي ها را هم مي توانيم بصورت CR2 داشته باشيم در اين صورت از شر حركت هاي تصوير خلاص خواهيم شد و در واقع عكس حركتي ندارد و برنامه راحتر پروسس مي كند و خروجي با كيفيت تر خواهد بود .در مورد PseudoHDR هم منظور عکس HDR ی است که از یک فریم تهیه شده است. یعنی از یک فریم با سه پروسس نوردهی مختلف، سه فریم تهیه شده و سپس آنها را برای HDR ادغام کرده اند. به آن Fake HDR هم میگویند.
نظر شما چيست آقاي دكتر ؟ شما كدام روش را پيشنهاد داريد ؟ دستور خواصي دارد يا سليقه اي مي باشد ؟
در برخي از گالري هاي كه تصاوير را بصورت HDR قرارداده بودند در توضيحات خودشان نوشته بود برخي بين 5 الي 9 شات عكس گرفته بودند و تصاوير به نظر من واقعا" بي نظيري را خلق كرده يودند آيا هرچه تعداد شات بيشتر باشد واقعا در خروجي كار اينقد تاثير خواهد داشت ؟ يا با همان حداقل (سه شات ) و پرداخت در LR يا CS4 انها را تصاوير را خلق مي كنند ؟
اين هم نمونه اي از كارها
کد:http://www.hdrsoft.com/gallery/
==========
علي چاوشي
سلام.
هر چند سئوالتون رو از دکتر روشن پرسیدید و من فضولی میکنم امیدوارم جناب دکتر اشکالاتم رو گوشزد کنند.
در مورد تصاویر HDR ای که از یک فریم ساخته میشوند همونطور که جنب روشن گفتند اسمشون Fake HDR است و همونطور که از این اسم معلومه یه جور HDR تقلبی هستند. و البته در مواقعی که چند فریم با نوردهی متفاوت از یک صحنه نداریم به اندازه خودشون کاربردی هستند.
فکر میکنم هر چه تعداد شات بیشتری از یه صحنه داشته باشیم بهتره. که بیشتر به حدود 9 تا شات محدود میشه. و البته این تعداد عکس هم برای مواقعی است که با یک صحنه با کنتراست بالا مواجه باشیم و برای جایی که صحنه مورد نظر کنتراست چندانی نداره با تعداد کمتر هم مشکل حل خواهد شد.
یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام عکاسی HDR لازمه که رعایت بشه اینه که بیشتر توجهمون به نقاط تاریک عکس باشه تا جاهای روشن. یعنی توجه کنیم که تیره ترین قسمتهای عکس در روشنترین شاتی که میگیریم به اندازه کافی اکسپوز شده باشند (چی شد). به این علت که نقاط تاریک در یک عکس HDR به شدت مستعد پذیرفتن نویز هستند و اگر به این مورد توجه نکنید با عکسی روبرو خواهید شد که در قسمتهای تیره نویزیست.
آرش سلطانی
به نظر شما آيا اين روش بهتر است و يا اينكه ما چند عكس (حداقل 3 عكس ) تهيه كنيم و بعد دست به كار شويم . تغييرات نور در لايت روم به راحي قابل انجام است خروجي ها را هم مي توانيم بصورت CR2 داشته باشيم در اين صورت از شر حركت هاي تصوير خلاص خواهيم شد و در واقع عكس حركتي ندارد و برنامه راحتر پروسس مي كند و خروجي با كيفيت تر خواهد بود .
نظر شما چيست آقاي دكتر ؟ شما كدام روش را پيشنهاد داريد ؟ دستور خواصي دارد يا سليقه اي مي باشد ؟
در برخي از گالري هاي كه تصاوير را بصورت HDR قرارداده بودند در توضيحات خودشان نوشته بود برخي بين 5 الي 9 شات عكس گرفته بودند و تصاوير به نظر من واقعا" بي نظيري را خلق كرده يودند آيا هرچه تعداد شات بيشتر باشد واقعا در خروجي كار اينقد تاثير خواهد داشت ؟ يا با همان حداقل (سه شات ) و پرداخت در LR يا CS4 انها را تصاوير را خلق مي كنند ؟
دوست عزیز جناب ghanbar
فکر میکنید هدف از تهیه کردن عکس با تکنیک Hdri چیست؟
[QUOTE=ghanbar;124474]جناب دكتر روشن
سلام
من برنامه دانلود كردم فقط اصلا" سر در نميارم كه داستان و موضوع از چه قرار است مي شود كمي در اين مورد توضيح دهيد لطفا".
طبق فرمايش شما عكس ها را با سه نور دهي مختلف در برنامه بخش اول يعني Generate HDR image باز مي كنم ولي آنقدر تصوير نويز دار و زشت مي شود كه حد حساب ندارد مي شود كمي مراحل كار را توضيح دهيد و راهنمايي نمايئد
با تشكر
[QUOTE]
هر چند بنده دکتر روشن نیستم , اما جهت تنویر افکار عمومی
بعد از اینکه عکسها رو تو قسمت Generate HDR image لود کردید , سمت چپ پائین دکمه ای رو میبینید با نام tone mapping روی اون کلیک کنید
Canon 5D MK II | Canon 24-105 F4 IS | Canon 70-200 f4 IS
Lowepro Slingshot 300 | Flash Canon 430 EX II |
خدایا نگهدار همه باش