یکی دو صفحه اخیر رو که میخوندم بعضی صحبت جناب حسینی و آقای مبین رو دیدم که فرموده بودند تبلیغات در فیس بوک فایده نداره و سوال برای جناب حسینی بود که اصولا به چه درد میخوره و .. به نظرم رسید که چند خطی بنویسم..(در ضمن من نه فن پیجی دارم در فیسبوک نه عکسی اونجا انتشار میدم)
جوی که در مورد عکاسی"پرتره" در این فروم حاکم هست که البته باید هم اینجوری باشه چون اینجا فروم تخصصی هست(که البته من با خوب بدش کار ندارم ) ، این هست که یه جورایی عکاسی "پرتره" رو مثل ریاضی فرض میکنن. یعنی 2 ضربدر2 =4 ! یعنی اگر یه پرتره نور و کادرش و پز سوژه خوب بود، پس عکس خوبیست ؟ متاسفانه برخی از دوستان این مورد رو فراموش میکنن یا کم بهش توجه میکنن که در پرتره، ما با سوژه انسانی طرف هستیم که عکسی که میگیریم باید سوژه، عکس رو دوست داشته باشه..دیگه این روز ها سوژه ها (منظورم اکثریت هست که همانا جوان ها هستند) از بک گراند ساده مشکی یا ابرو باد، حتی با بهترین نورپردازی ممکن و اصولی رو نمیپسندند..سلیقه ها عوض شده..مخصوصا در تهران..
در مورد فیس بوک هم چندین و چند عکاس میشناسم که به همین طریق با یه فن پیج با 20-30 هزار لایک، چنان تبلیغاتی دارن میکنن که اگر روی بیلبورد چند ده میلونی در بهترین نقطه تهران هم همچین کاری میکردن اینجوری جواب نمیگرفتن.. چون کاری کردن الان توی تهران، که الان واسه خیلی از جوونای تهرونی شده وسیله ای برای پز دادن و کلاس گذاشتن.. که فلانی به فلانی بگه من رفتم پیش **** عکس گرفتمااا.. تو هنوز نرفتی ؟!!
و اون آقای عکاس هم به همبن وسیله داره روزی حداقل 400-300 تومان سود خالص در میاره. تازه در حالی که نه کار صنعتی و تبلیغاتی میکنه و نه کار عروس داماد نه کلیپ عروسی! فقط همین پرتره هایی که حد اقل 30 درصدشون اگر در همین تاپیک پرتره خودمون آپلود بشن اصلا تایید هم نمیشن !(البته من خوشم میاد از خیلی هاشون!) ولی مطابق هستن با سلیقه امروز جوان ها ..
همه این ها رو هم مدیون فیسبوک هستن..
الان توی تهران چند نفر بیشتر نیستن که اینجوری گل کردن.. همشون جرقه کارشون از طریق فن پیجشون توی فیسبوک بوده.. چون اولا : رایگان هست دوما : الان جامعه هدف هست و اکثرا جوون ها عضو هستن.
ویرایش توسط Pouria Arshadi : Monday 19 November 2012 در ساعت 16:21
پـوریـا ارشدی
دقیقا منظور بنده هم همین هست . فکر آتلیه زدن بنده هم از اینجا شروع شد که یکی از دوستان بنده برای خریدن لایک ( توضیحات بیشتر رو بعدا میدم ) و تبلیغش در 5 سایت بنده با ن تماس گرفت و مبلغ 3 ملیون ریخت به حسابم برای تبلیغات حرفه ای آتلیه اش که آتلی ایشون در یک واحد مسکونی و بدون مجوز میباشد . ایشون بعد از گذشت 6 ماه و داشتن فن پیج 40 هزار لایک که همش رو خودم بهش دادم الان با داشتن 5 ادیتور در استودیو خودش و گرفتن یک واحد 200 متری الان واقعا داره ماهی 5 تا 7 ملیون کنار میذاره و سود خالصش هست چون یکی از دوستان صمیمی بنده هست و من به این فکر افتادم که وقتی تبلیغات من رایگان هست و من هم یک واحد در بهترین جای کرج دارم که اجاره نمیدم و فتوشاپ به صورت حرفه ای بلدم چرا استارت این کار رو نزنم ... چون از لحاظ دوستان و آشنایان شاید پولدار ترین های کرج از دوستان بنده هستند که اتفاقا بعد از مد شدن فیسبوک و مدلینگ خیلی از اینها شدیدا به این طرف رو آوردن و دارند حسابی خرج میکنند ...
دوست من
آقای Dimansh
به نظر من با همون دوست صمیمیتون که آتلیه داره مشورت کنید
بهترین کار همینه
برای شروع 5d MK II با 105-24 زیاد هم هست...البته ست فلاش و دیگر لوازم ابتدایی استودیو رو فراموش نکنید
فعلا
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
فیس بوک و هر شبکه اجتماعی پرمخاطب دیگری و در کل ، کل فضای مجازی ، یک امکان جدید است که پتانسیل قدرتمندی در دنیای امروز دارد .
همپایی و استفاده خلاقانه از این فضاهای جدید ، خودش یک مبحث بسیار پیچیده و حتی دانشگاهی است . چرا که بازاریابی و شیوه های تبلیغ ، امروزه یک رشته بسیار پیشرفته و علمی است که راهکارهای مشخصی برای موفقیت دارد .
اما نباید فراموش کرد در نهایت ، هر شیوه بازاریابی چه روشهای جدید و چه قدیم ، در نهایت به محصول ارایه شده وابسته است .
در همه مراجع و منابع بازاریابی بر این نکته بسیار تاکید شده که :
قوی ترین شیوه های تبلیغاتی تا زمانی که محصول ارایه شده ، ارزش کافی را برای مخاطب نداشته باشد ، تاثیر لازم را نخواهد داشت . در کوتاه مدت باعث افزایش جذب مخاطب خواهد شد ولی در دراز مدت این خود مخاطب است که تجربه می کند و بر مبنای تجربه خود برای ادامه خرید محصول تصمیم می گیرد . و حتی اگر احساس کند که با تبلیغ دچار ضرر و زیان شده و به اصصلاح فریب داده شده است ، حتی ممکن است موضعی خصمانه و دفاعی بگیرد و بکوشد دیگران را نیز از خرید منع کند .
شما با برترین تبلیغ ها و شیوه های تبلیغاتی نمی توانید یک دوربین ضعیف را جای یک دوربین قوی بفروشید و فروش دائم حساب شده ای داشته باشید .
اما وقتی محصول ارایه شده ارزشهای مورد نظر مشتری را دارد ( در اینجا عکسهای پرتره ) ، روشهای بازاریابی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . و شبکه های اجتماعی نیز امروزه ، می توانند پتانسیل بسیار قدرتمندی برای جلب مشتری و مخاطبان خاص ( در اینجا جوانان ) داشته باشد .
اما اگر کسانی معکوس این مورد را تصور کنند ، یعنی میزان لایک خالی و تبلیغات صرف و بی پشتوانه ، می تواند باعث رشد و پویایی شود ، متاسفانه در اشتباه اند .
یک نمونه بسیار مهم که در بسیاری از دوره های بازاریابی مثال زده می شود ، محصولات و خدمات برخی از شرکت های داخلی است .
بدون اینکه نام بیارم ، شما می توانید موارد بسیاری را در این مورد پیدا کنید و تاثیر زودگذر تبلیغات را خودتان مقایسه کنید .
شرکتها ، بانکها و یا موسساتی که تبلیغات فراوانی درباره ارج و قرب مشتری ارایه می کنند ولی در عمل به هیچ کدام از آنها عمل نمی کنند . شرکت هایی که برای وقت مشتری ادعای ارزشمندی قائل اند اما برعکس رفتار می کنند و ...
در چنین مواردی تبلیغات ، اثری زودگذر خواهد گذاشت و بلافاصله بعد از مدتی منحنی اقبال و تاثیر آن به سراشیبی کاهش خواهد افتاد .
نتیجه گیری اینکه :
تبلیغات به ویژه شناخت روش های جدید ،همچون استفاده از فضاهای مجازی ، بسیار سودمند خواهد بود . اما پیش از آن باید محصول ارایه شده ، برای مخاطب ارزش لازم را داشته باشد .
از سایت اینترنتی و فیسبوک نخواهید توانست مشتری بدرد خور جذب کنید. یک لحظه فکر کنید مخاطبین این تبلیغات چه کسانی هستند؟؟
همین الان به تجربه میبینیم که با عروس داماد های زیر 27- 28 سال در پرداخت ها مشکل داریم (بگذریم که برخی ها مامان باباشون باهاشون میان و با ما قرار داد میبندن) شما انتظار دارید 18 -20 ساله ها با پول توجیبیشون بیان؟
اما اینکه پول اجاره نمیدهید و سرمایه هرچند اندکی هم دارید ( با 15 میلیون فوقش بتونید دوربین و لنز و فلاش بخرید بقیه لوازم چی؟) خوب است. به نظر من دنبال یک شریک باشید که دست کم یکی دو سال دو نفره پارو بزنید .
البته باید دید شما چه انتظاری دارید از درآمد. میتونید فقط مدیریت کنید. اما بدون مجوز با فعالیت در فیسبوک فقط گور خودتان را خواهید کند. جهت اطلاع خوب است بدانید هیچ کدام از 10 استدیو برتر تهران در فیسبوک حضور ندارند و هیچگونه تبلیغی در آن نمی کنند. بپذیریم یا نه شرایط ایران بسیار متفاوت با جاهای دیگر دنیاست.
ضمنا فکر میکنم این بحث باید به تاپیک "راه اندازی استدیو حرفه ای" منتقل شود.
ویرایش توسط mreza1001 : Monday 19 November 2012 در ساعت 21:57
دوست عزیز راستش من دقیقا و دقیقا توی شرایط فعلی شما هستم من نظر شخصی خودم رو به عنوان یه شخص تازه کار و آماتور میگم....من هم ابتدا دقیقا همین ذهنیت شما رو از کار عکاسی داشتم طوری که تصمیم گرفتم با فوق لیسانس مهندسی وارد این کار بشم ولی خیلی سریع نظرم عوش شد چون به محض اینکه دوربین دست گرفتم و عکسای مختلف رو دیدم فهمیدم که ریزه کاری های این کار خیلی خیلی زیاده و به جرات میتونم بگم واسه حرفه ای شدن نیاز به یک پروسه 10 ساله است اما راجب به شروع کار آتلیه....تصمیم گرفتم اصلا عجله نکنم....چون اعتقاد دارم اگر کاری رو به سرعت و ضعیف شروع کنی به همون سرعت هم از گردونه خارج میشی.....این حرفه هم هنر و هم تکنیکه که مشتری شما شاید سواد هنری نداشته باشه ولی زیبا و نا زیبا رو میتونه حسی درک کنه........وقتی ضعیف شروع کنی مشتری های ضعیف فقط سراغت میان.....تصمیمی که من گرفتم اینه که حداقل یک سال خونگی کار کنم واسه خودم.......و مطالعه بیشتر رو عکاسی و نورپردازی داشته باشم ...ولی تصمیم با خود شماست کسی نمی تونه واسه شما نسخه صادر کنه....چون من به شخصه آتلیه های مشتری پسندی دیدم که از هنر که بی بهره بودن از سلیقه هم بهره ای نداشتن ولی خب.................