سلام، باور کنید اینگونه نیست، اتفاقا حرف های دوستان منو تو خیلی چیزا توجیه کرد، من اول لنز 35 و نیکون رو متهم میکردم، اما بعد از حرف های دوستان متوجه شدم که ایراد نه از لنزه نه از دوربین، ایراد از پیشرفت تکنولوژی هست.
مدیر افرنگ حرف قشنگی بمن زد، "شما حق نداری لنزی که امسال با تکنولوژی دیگری ساخته شده رو از هر نظر با لنزی که 8 سال پیش با تکنولوژی دیگری ساخته شده مقایسه کنی" چیزی که باعث ناراضی بودن من از 35 هست، عملکرد این لنز نیست! تکنولوژیست!
ویه مورد رو روشن کنم که من هیچوقت این منظور رو نداشتم که فوکس و لرزشگیر در شارپنس و کنتراست تاثیر دارن!
چیزی که من میخواستم بگم اینه که لنز های AFP در اپتیک و ساخت تفاوتی کردن که منجر به کنتراست و شفافیت خیلی بهتر شده.
من کی گفتم عمق میدان نیاز ندارم؟ اگه نیاز نداشتم که اصلا هیچوقت به فکر خرید لنز پرایم نمی افتادم.من یه بار از شما پرسیدم که وقتی عمق میدان نیاز ندارید و مدعی هستید با لرزشگیر همه چیز حل میشه چرا رفتید DSLR خریدید گفتید که پاسخی ندارید! یعنی چی پاسخی ندارید وقتی دیدشما به عکس و عکاسی در حد کامپت ائه؟ سیستم SLR خریدن مزتیش به versatile بودنه! اگر نخواید از این مزیت استفاده کنید و در ضمن نخواید دانشتون رو بقدر استفاده از SLR برسونید فقط دارید وقت خودتون رو بقیه رو تلف میکنید! هر پستی که میزنید 100 تا تناقض توشه و 500 تا غلط علمی و 1000 تا غلط فلسفی! بر فرض که جایی چیزی رو گذری دیدی یا شنیدید دلیل بر این نیست که میدونید چیه! من مشکلی با سلقیه عکاسی شما ندارما! هر طوری شما فکر میکنید خوبه باید همون کارو بکنید
ببینید اینجور که دوستان میگن و البته درست هم هست، دوربین من روی اپرچر های باز مشکل گیجی فوکس داره، یعنی حالا شفافیت پایین لنز 35 روی اپرچر 1.8 و 2.0 به کنار، هر ده عکس که حتی روی پایه و با ریموت هم بگیرم، شاید دوتاش به درستی فوکس بشه.
و من مجبور میشم از اپرچر 4.5 استفاده کنم که این مشکل دقیق نبودن فوکس کاملا از بین بره
حالا شما این سوال من رو جواب بدین، شات گرفتن روی اپرچر F4.5 با لنز 35 ، و شات گرفتن با F4.5 با لنز 18-55 چه تفاوتی داره ؟
جزینکه شما روی 18-55 لرزشگیر دارید، فوکس سریع تر و دقیق تر دارید، فوکالتون هم که متغیره.
لرزشگیر که روی لنز های واید مشخصه نیاز نیست من خودمم روی 18 مثلا لرزشگیرو خاموش کنم برام تفاوتی نداره، این حرف هم درسته که لرزشگیر باعث کاهش شارپنس میشه، حتی توی مارک های DxO هم لنز هایی که لرزشگیر دارن نسبت به نمونه بدون لرزشگیرشون حداقل یه پوینت شارپنس کمتر گرفتنولی بحث سر اینه که این خوبی که شما میگی اولا کاربردش چیه و دوما چرا با DSLR قراره حل بشه؟ شما یه نکته رو مدام مطرح میکنید ولی در مورد کاربردش توضیح نمیدید! مثلا میگید لرزشگیر مهمه! خوب کاربرد لرزشگیر کجاست؟ فکر میکنید چرا اکثر لنزهای واید لرزشگیر ندارن؟ چون تو واید لرزشگیر فقط بدرد 5% شرایط میخوره و گذاشتن لرزشگیر باعث از دست رفتن کیفیت اپتیکی و گرونتر شدن و احیانا بدتر شدن بعضی شات ها میشه! حالا اگر شما استفاده ات همون 5% کلا و هیچ وقت هیچ کار دیگه ای نمیخوای بکنی برای بقیه توضیح بده تا متوجه بشن که شما راست میگی!
من اینجا متوجه نشدم منظور شما چیه، اون 5 درصدی که کل حیطه ی عکاسی من هست، چیه ؟ من خودم هنوز دقیق نمیدم به چه ژانری علاقه دارم چون تقریبا همه جور عکاسیی میکنم، برای همین 35 خریدم که نسبت به بقیه لنز های حرفه ای همه کاره تر بود.
ببینید صحبت های شما درسته، خوب مشخصا لرزشگیر ربطی به سوژه نداره، مثلا سوژه انسان باشه لرزشگیر هرچی هم باشه نباید زیر 40 یا 30 اومدواسه اینکه الانم کلی بحث اضافی راه نندازین که 1/10 میشه عکس انداخت و فلان من اول فلسفه سرعت شاتر رو بگم! سرعت شاتر در درجه اول برای ثابت کردن یا ثابت نکردن سوژه است! ممکنه یه شات من بندازم تو زمین فوتبال کندتر از 1/1000 ثانیه جواب کارمو نده ممکنه یه شات بندازم از لب رودخونه تندتر از 5ثانیه جواب کارمو نده! لرزشگیر هیج کاری به سوژه شما نداره! شما 10000000 استاپ لرزشگیرم بزاری سرعت شاتر مورد نیاز برای کار ورزشی سریع زیر 1/1000 نمیاد! لرزشگیر جبران نسبی لرزش دست طرفه به نسبت فوکال لنز! 35 روی کراپ بین 1/25 تا 1/60 شما میتونی شات درست بندازی! زیر 1/25 تقریبا هیچوقت شارپ نمیشه و بالای 1/60 هم هیچوقت بلار نمیشه! فرضا نور سنج دوربین به شما بگه الان شاتر روی 1/20 باید باشه (بماند که اینم جزو همون 5% ائه که سوژه متحرک تو شات نباشه)! شما میای به لرزشگیر دوربین اعتماد میکنی و روی 1.20 شات میندازی! چون شات برای شما حیاتی نیست طبیعتا برات مهم نیست که از 10 تا شات 2تاش خراب بشه! ولی عکاس حرفه ای براش مهمه! میاد از هر 10 تا 10 تاشو شارپ میندازه! در عوض فدا کردن شاتر و اعتماد به لرزشگیر میاد ایزو رو فدا میکنه! 2استاپ ایزو میشه شاتر روی 1/80 و خلاص! یعنی همون 5% هم که شما مدعی هستی شامل 99% شات های شما میشه و سبک جدیدی تو عکاسیه نهایتا قراره فرقش برای طرف ایزو 100 تا 400 باشه روی بدنه ای که تا ایزو 800 اصلا نگران نویز نیستید!
اما هرکسی برای هر خریدی اهدافی داره، من از خرید لنز 35 ، هدفم در درجه اول گرفتن بوکه، و در درجه دوم عملکرد بهتر به خاطر اپرچر بازتر در شب و در درجه سوم شفافیت بهتر نسبت به کیت بود.
عملکرد 35 روی اپرچر 1.8 و 2.0 افتضاحه، حتی وقتی که درست فوکس میشه مثلا سوژه انسان باشه ابرو ها کاملا مات هستن،
از اپرچر 2.8 هست که خوب میشه اما هنوز به علت گیج بودن فوکس و 50 50 بودن عکسا نیاز به بالا رفتن اپرچر هست، که تا 4.0 و 4.5 باید آوردش بالا
که در این صورت دقیقا همون بوکه ی لنز کیت ارائه میشه (این رو هم توجه کنید که بوکه ی لنز کیت بسیار زیبا تر و کره ای تر و دلچسب تره)، درمورد شفافیت هم که همون شفافیت لنز کیت بنده رو راضی میکنه
پس واقعا پوینتی روی 35 "برای من" نیست، اگر تفاوتی روی عکسی که لنز 35 با اپرچر 4.5 میگیره و عکسی که لنز کیت روی 4.5 میگیره هست، بنده رو در جریان بذارید
عزیز من هیچوقت نگفتم فوکس و لرزشگیر روی شارپنس و کنتراست تاثیر دارند! آخه من کی همچین حرفی زدم
من این دو لنز AFP و AFS رو در شرایطی که لرزشگیر رو خاموش کنم و با فوکس دستی عکسبرداری کنم مجدد میگم کنتراست و شفافیت AFP بهتره و قطعا اینطوره اینطور نبود تولید نمیشد (پس قضیه کلا از لرزشگیر و سیستم فوکس جدا هست و به اپتیک و ساخت لنز های جدید نیکون مربوط میشه)
پس منظور من این نیست که به خاطر سیستم فوکس و لرزشگیر شفافیت و کنتراست afp بهتره
درمورد اینکه با پولش میخوام چیکار کنم: میخوام پولشو بذارم کنار و ذخیره کنم تا اومدن لنز 18-140 با موتور AFP تا اونو بگیرم. چون توجیه شدم که مشکل من با لنز نیست ، مشکل من با AFS هست، یعنی همین 35 اگه AFP میبود و لرزشگیر هم نمیداشت، من نمیفروختمش
"خزان" عزیز قراره یکی از لنز های AFP رو تهیه کنه، و اینجا اکثرا به ایشون اعتماد دارند، اون موقع که ایشون نقدی ازین لنز ارائه کنند میفهمید من چرا انقدر خودمو کشتم تا یه چیزیو بگم
البته اینو قبول دارم که فن بیان بنده واقعا مشکل داره و خیلی سخت و اشتباه مطالب رو میرسونم.