قسمت آخرش رو دزست متوجه نشدم!!!
یعنی یه لنز16 روی کراپدار و یه لنز 24 روی فول فریم کادر های متفاوتی دارن؟
قسمت آخرش رو دزست متوجه نشدم!!!
یعنی یه لنز16 روی کراپدار و یه لنز 24 روی فول فریم کادر های متفاوتی دارن؟
پشت این پنجره جز هیچ بزرگ ، هیچ نیست!
canon Eos 6D +canon ef 17-40 f4 L+ canon ef 50 f1.8 stm+canon ef 100mm f2.8 L macro+ avanar 135 f2.8+ zenitar 50mm f2
در این مقایسه باید فیزیک نور را مد نظر داشته باشید. گرچه عمق میدان در سایز های متفاوت سنسور متفاوت است اما همواره توجه کنید که عکس را عکاس می گیرد. اگر یک عکاس با دوربین فول فریم نیاز به عمق میدان وسیع داشته باشد باید چه کار کند؟ یک دوربین کراپ دار در کوله اش حمل کند؟ پس به چه دلیل عکاسان حرفه ای منظره از دوربین های مدیوم فرمت و لارج فرمت استفاده می کنند؟حالا من دقیقا میخوام بدونم آیا میشه دوربینهای کراپ دار رو از طریق لنزهای واید ( با کیفیت ) به دوربینهای فول فریم نزدیک کرد و بشه عمق میدان تقریبا مشابه ای بدست آورد . چون توجه من بیشتر به عکسهای لندسکیپ هستش
اختلاف تا چه حد خواهد بود ؟
توجه داشته باشید که پدیده دیفرکشن در سنسور های بزرگ از دیافراگم های تنگ تر آغاز می شود.
تکنولوژی ساخت سنسور هر چه قدر هم که پیشرفت کند قوانین فیزیک ثابت هستند.
آیا می توان داینامیک رنج بالا + شارپنس مناسب + رنگ مناسب + عمق میدان زیاد + سایز بالای تصویر را همزمان در یک دوربین کراپدار داشته باشیم؟
بردیای عزیز، مواردی که گفتی کاملا درسته ولی عامل ابعاد سنسور رو جا انداختی! یعنی خود ابعاد سنسور خارج از بحث فاصله کانونی در تغییر میزان عمق میدان موثر است. عمق میدان یک لنز ۵۰ میلیمتر بر روی فول فریم با یک لنز ۳۵ میلیمتر بر روی دوربین کراپدار با فاصله فکوس و دیافراگم ثابت یکسان نیست.
فکر میکنم منظور ایشون در برند نیکون بود.با کراپ سنسورهای نیکون 16 همان 24 میشه که قاعدتا کادر باید یکی باشه.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
بنده و جناب میری، این مطلب رو یکبار با هم و بصورت عملی تجربه کردیم:
لنز EF24-105mm f/4.0L IS USM را روی فوکال 24mm قراردادیم، یکبار روی 5DII بنده و یکبار روی 7D جناب میری بستیم و از همان نقطه که نشسته بودیم، دوربین را به یک سمت مشابه قراول رفتیم. زاویه ی دیدی که 5DII با فوکال 24mm این لنز میداد، حدود 40% بیشتر از زاویه دیدی بود که همین لنز با فوکال 24 روی 7D میداد. منظور آقای سعادت هم از کادر بزرگتر، احتمالاً همان زاویه ی دید بیشتر (در شرایط و فوکال یکسان) بوده.
یک لنز 16mm متر بر روی بدنه کراپ دار(کراپ 1.5) همان کادری را دارد که یک لنز 24mm بر یوی فول فریم ,با این تفاوت که تصویر با لنز 16 میلی متر عمق میدان بیشتری نسبت به دومی خواهد داشت.
..اصل قظیه کاملا درسته به عبارت دیگر با در نظر گرفتن فاصله کانونی دیگر نیازی به اعمال فاکتور اندازه سنسور یا حسگر وجود ندارد.(درست مانند اینکه شما تاریخ تولد کسی را بدانید که در اینصورت نیازی به سوال کردن سن ایشان نخواهد بود)بردیای عزیز، مواردی که گفتی کاملا درسته ولی عامل ابعاد سنسور رو جا انداختی! یعنی خود ابعاد سنسور خارج از بحث فاصله کانونی در تغییر میزان عمق میدان موثر است
برای مثال یک لنز 50 میلی متر بر روی کراپ دار(کانن با کراپ 1.6) فاصله کانونی 80 میلی متر را ایجاد میکند
همین لنز بر روی بدنه ای با حسگر فول فریم همان 50mm خواهد بود و اگر بشود همان لنز را مثلا بر روی بدنه مدیوم فرمت نصب کنیم فاصله کانونی کوتاه تر(واید) ایجاد میکند.
حسگرهای با اندازه بزرگ عمق میدانهای کوتاهی ایجاد میکنند زیرا که برای دستبابی به کادری مشابه.. میتوان به سوژه نزدیک تر شد در نتیجه فاصله دوربین تا موضوع کاهش می یابد و در نتیجه عمق میدان نیز کاهش خواهد یافت...
اگه فول فریم رو روی dx بذاریم اونوقت عمق میدان هم افزایش پیدا میکنه و اندازه کراپدار معادلش میشه؟
مثلا تو تایپیک دی800 گفته شد روی dx به دی7000 تبدیل میشه.
اینجوری دوستانی که دو دوربین با خودشون میبرن دیگه احتیاجی به این کار ندارن و با یه دوربین فول فریم هر دو رو دارن.
در مملکتی که امضا حتما باید خط خطی باشه و یا اشکال هندسی داشته باشه و نمیشه اسم و فامیلت رو با دست خط خودت به عنوان امضا بنویسی ،نمی دونم چه امضایی بذارم پس انگشت میزنم