سلام
نورسنج چیه ؟ جدای از دوربینه ؟ آیا برای دوربینهای تک لنز انعکاسی و معمولی فرق میکنه ؟ دوربین من D5100 نیکونه و فقط LiveView داره .
ممنون میشم راهنمائی کنید.
Printable View
سلام
نورسنج چیه ؟ جدای از دوربینه ؟ آیا برای دوربینهای تک لنز انعکاسی و معمولی فرق میکنه ؟ دوربین من D5100 نیکونه و فقط LiveView داره .
ممنون میشم راهنمائی کنید.
حقیقت اینه که دوربینهای سونی، عکس رو خامِ خام، ثبت نمیکنند. هم دوربینهاش، هم هندی کم هاش، رنگها رو خیلی گرم میکنند، و عکس رو قشنگ، مثل پیاز داغ، حسابی تفت میدن تا طلائی بشه :) و وقتی با دوربینهای دیگه عکسهاش رو، مقایشه کنید، این مطلب کاملاً مشهوده.
در ارتباط با نیکون هم شنیدم که فایلهای RAW ( خام ) رو بصورت خامِ واقعی ثبت نمیکنه، مثل اینکه یه کمی آب-پز میکنه. ولی نه به اون مقداری که سونی در رنگ بندی اغراق آمیز عمل میکنه. یادمه یه زمانی از یه مراسم شلوغ خانوادگی، بنده و یکی از اقوام در کنار هم، کلی عکس گرفتیم. بعد هم دادیم به چاپخانه فوکا در ملاصدرا برای چاپ. وقتی عکسها رو گرفتیم، بنده خدا این فامیل ما، با دیدن عکسها کلی تضعیف روحیه شد. دوربین بنده Sony F828 بود، از ایشون Canon G6 ... بعد بهش توضیح دادم که سونی خیلی علاقه داره تصاویر رو بشدت Vivid کنه ... اونم خیالش راحت شد :redface:
پی نویس : حتی تلویزیون های LCD/LED سونی هم، به یمن وجود Bravia-Engine ، پیازداغ شما را حسابی طلائی میکنند :)
نور سنج، یک سیستم الکترو-اپتیکال درونی دوربین است. که با استفاده از نرم افزار داخلی اش، صحنه را نور-خوانی کرده و تعادل بین سه ضلع مثلث نوردهی را ( Aperture, Sutter speed, ISO ) ( بجز مد Manual ) متعادل میکنه تا عکس با یک نورسنجی صحیح ( Correct Exposure ) ثبت شود. در LCD و Monitor تک رنگ بیشتر دوربینها، یک گژ افقی است که از -2 تا +2 مدرج شده و به EV موسوم است ( Exposure Value ) و همونطوری که میدونید، اگر نورسنجی درستی حاصل شده باشد، شاخص این گژ، روی عدد صفر می ایستد. یعنی عکس نه OverExposed (پر نور) و نه UnderExposed ( کم نور ) ثبت میشود. بنظر این حقیر، سیستم نورسنج، از جالب ترین محک هائی است که در دوربین های دیجیتال تعبیه شده و موثر ترین، حیاتی ترین و کارآمد ترین نوع یادگیری نورسنجی، کار با این گژ در Manual Mode است. اینکه فرق نورسنج در DSLR با غیر آن در چیست، هنوز نمیدونم، ولی حتماً سیستم پیشرفته تری در DSLR ها وجود دارد؛ چون در DSLR های پیپشرفته ی امروزی، انواع و اقسام نورسنجی را میتوانیم استفاده کنیم. مانند نورسنجی نقطه ای ( Spot Metering ) - نور سنجی منطقه ای ( Partial Metering ) - میانگین مرکزی ( Center Weighted Average ) و مقایسه ای-ارزیابی کلی ( Evaluating Metering ) البته در SLR-Like هائی چون Canon G6 هم چند نوع Metering تعبیه شده است.
سلام
نورسنج وسیله ای برای کمک به تشخیص میزان نوردهی مناسب و انتخاب دیافراگم و سرعت صحیح است. این وسیله در تمام دوربين هاي عکاسی وجود داره همچنین بصورت خارج از دوربین هم موجوده که کمتر استفاده میشه . در دوربین ها ي تک لنزي انعکاسی نورسنجي از طریق لنز انجام ميشه و سلول نورسنج در بالای آینه قرار گرفته معمولا جنسش از سلنیوم (بدون نیاز به باتري )،سيلیکون ويا در انواع گران قیمت گالیوم است دوربین شما و همه دوربین ها هم نورسنج دارند تشخیص اینکه در شرایط نوری مختلف چه سرعت و ديافرگمی توسط شما در حالت mو يا در ساير حالت ها a,t,auto,pبکار گرفته بشه با نورسنجه البته نورسنجها بعضی اوقات به اشتباه مي افتند که کار تجربی جبران کننده خطای آنهاست.
اگه با چشم راست نگاه کنیم دست راست با بدن فاصله میگیره و لرزش دست زیاد میشه.
در تکمیل توضیحات دوستمون:
نورسنج داخلی دوربین (که چون از طریق لنز نورسنجی میکنه به TTL معروفه) سه سبک نورسنجی داره، اول اینکه فقط مرکز کادر رو نورسنجی کنه، دوم میانگینی از میزان نور کل کادر بگیره، و روش سوم هم بهنوعی ترکیب اینهاست، یعنی میانگین وزنی از کل کادر میگیره و به قسمت های وسط کادر وزن بیشتری میده...
این روش ها کار بردهای مختلفی دارن، ولی همگی یه ضعف دارن، اونم اینه که نمیتونن در نورپردازی به عکاس کمک زایدی بکنن.
اینجاست که نروسنج خارجی وارد کار میشه، این نوع نورسنج رو معمولا برای عکاسی با فلاش بکار میبرن، چون میشه باهاش میزان نور قسمت های مختلف کادر (سوژه) رو چک کرد و محل، زاویه و قدرت فلاش ها رو طوری تغییر داد که به نتیجه دلخواه برسیم...
البته میشه نورسنج دستی رو کنار گذاشت و با نور مدلینگ فلاش ها چیدمان رو انجام داد و بعد هم با چند بار سعی و خطا، به نرو مناسب رسید... اشکالات جزئی رو هم میشه تو پردازش رفع کرد... ولی اگه کار حرفه ای میکنید و دقت و سرعت براتون مهمه، حتما باید سراغ این نوع نورسنج ها برید.
What?
اولین و پایه ای ترین اصلی که در ابتدای کلاس های آموزشی عکاسی یاد می گیریم این است که همیشه برای نگاه کردن در ویزور از چشم راست استفاده کنیم.
و چشم چپ برای مطابقت دادن منظره و جزییات با تصویر درون ویزور و همچنین برای دنبال کردن سوژه و یا سوژه های متحرک استفاده کنیم.
اگر شما از چشم چپ استفاده کنید و ناگهان یک سنگ به سمت شما پرتاب شود و خارج از دایره تصویر ویزور شما باشد چکار می توانید بکنید؟؟؟
خود من که اصلا نمیتونم با چشم چپ نگاه کنم منظورم از سختی کار با این دوربینه که ویزورو گذاشته سمت چپ. حالا برای کسانی که حرفه ای هستن این یه ایراد نیست؟
البته در همه دوربین ها نورسنج وجود ندارد.اما در اغلب ( شاید 99% ) Dslr ها وجود دارد.
و اینکه نورسنج های دستی و خارج از دوربین اتفاقا بسیار کاربرد زیادی دارند و اغلب برای کارهای بسیار دقیق استفاده می شود.
این نورسنج ها امکانات و دقت بیشتری نسبت به نورسنج دوربین دارند.
البته استفاده از نورسنج خارج از دوربین در ایران بنا به دلایل فراوان زیاد رایج نیست اما خیلی ها استفاده می کنند.
نورسنج و کالر متر جز ابزار های بسیار دقیق و مهم عکاسی هستند.
من متوجه منظور شما نمی شوم یا اینکه نمی توانم منظورم را برسانم....!
مگر در دوربین های دیگر ( کانن ، نیکون ، سونی ، پنتاکس ، الیمپوس ، لایکا ، سامسونگ .... )
ویزور کجا است؟ سمت چپ !
درست است یا باز هم نتواستم درست برسانم؟
دیگه کلاسیک تر است از Leica M9 سراغ ندارم.
فایل پیوست 15689
تفاوت نورسنج در دوربین های تک لنزانعکاسی SLRبا دوربین های غیر انعکاسی در محل قرار گیری سلول نورسنج است که در SLRاین سلول ها در قسمت های حساس که یکی از اونها بالای آینه است(اصلاح پست قبلی) و یا جلوی سطح فیلم قرار دارند که این مزیت رو فراهم میکنند که استفاده از انواع لنز ها ،فیلترهاومبدلهاهیچ گونه محاسبه اضافی برای نورسنجی در پی نداره . اما در اکثر دوربین های دوربین های غیر انعکاسی نورسنجی بصورت مستقیم و از یک سلول نور سنج که مستقیما در جلوی بدنه قرار دارد نور صحنه را می خواند البته در انواعی که قابلیت تعویض لنز دارند معمولا نورسنج مثل SLRها پشت لنز است.
دقيقا حق با جناب قبادی است این نورسنج ها به خاطر دقت بالايی که دارند بیشتر در عکاسی حرفه ای و صنعتي کاربرد دارند .
انواع پيشرفته ای از این نورسنجها به عنوان مثال Gossen Ultra proعلاوه بر نور صحنه نور فلاش و حتي دمای رنگ را هم ارزیابی میکنند همچنین کنتراست صحنه ،نسبت نور فلاش به نور موجود را به صورت نمودار گرافيکی نمایش می دهند.
حالا که اسم لایکا اومد وسط حتما تمام این فکرا قبلا شده . اون دیگه اونم با M9 یه همچین اشتباهی نمیکنه.
پاسخ WHAT ? اینکه
این مثال را دوستانی که مطالعات نظری در عکاسی دارند و کتاب فتوژونالیسم Kenneth Kobre را خوانده باشند متوجه می شود در جایی که می گوید ( در تشریح حالات فیزیکی و روحی و روانی یک عکاسی خبری ) عکاس خبری ( جنگ ، اجتماعی ، ورزشی ) باید همیشه با دو چشم دنیا را ببیند.شما یک Photojournalism هستید نه یک عکاس معمولی.فقط با دوربین سوژه را تعقیب نکنید.با چشم دیگرتان که محیط اطراف را ببیند و در The Decisive Moment ( همان لحظه قطعی هانری کارتیه برسون ) شاتر را شلیک کنید.در جنگ صلاخ شما دوربین و لنز تان است.لنز های تله نمی توانند محیط اطراف و خطرات را به شما نشان دهند هرگز از چشم چپ بر روی ویزور استفاده نکنید ( با تاکید دو بار این را می نویسد )
متن رو تا جایی که یادم بود از روی نسخه اصل که خوانده بودم و در خاطرم بود عرض کردم ممکن است جایی پس و پیش شده باشد.
اتفاقا با همتراز شدن دست راست در راستای بدن کمترین میزان لرزش به دوربین وارد می شود.هرکسی که توصیه ای غیر از استفاده از چشم راست کند در اشتباه است.
درود جناب قبادینقل قول:
اولین و پایه ای ترین اصلی که در ابتدای کلاس های آموزشی عکاسی یاد می گیریم این است که همیشه برای نگاه کردن در ویزور از چشم راست استفاده کنیم.
آ.ت : اینکه همیشه برای نگاه کردن در ویزور باید از چشم راست استفاده کرد مساله ای است عرف و شاید به یک نو ع قانون تبدیل شده است که من اماتورم به آن واقفم .
اما متاسفانه بنده این مشکل را دارم که نمیتوانم با چشم راست به ویزور نگاه کنم ، سال هاست که سر این موضوع بین دوستان معذب هستم .(دایره دیدم با چشم سمت راست حس میکنم کمتر از چپ میباشد و کلا معذب هستم با چشم راستم به ویزور نگاه کنم)
آیا در جمع عکاسان حرفه ای کسی اینطور (باچشم چپ) به ویزور نگاه کند آیا عجیب مینماید ؟(شاید سوال من در ظاهر ساده و مسخره جلوه کند اما این مشکل را چندی دیگر از دوستان من هم دارندکه باعث شده در جمع عکاسان حرفه ای حس بدی به ادم دست دهد)
والله اصولا هیچ چیز عجیب نیست. اما از نظر منطقی و همچنین علمی بهتر است با چشم راست ببینید.هم از نظر ارگونومی هم دیدن منظره قبل از عکاسی و Review منظره.برای اینکه تغییری در آن ایجاد نشود و یا عامل مزاحمی وارد کادر شما ( بخصوص وقتی از لنز های نرمال و تله استفاده می کنید ) نشود.
این موضوع هم ریشه در اولین باری دارد که یک دوربین حرفه ای را در دست می گیرید.بنده به این موضوع بسیار حساس هستم و به هیچ وجه به دوستانی که از بنده عکاسی یاد می گیرند اجازه استفاده از چشم چپ را نمی دهم حتی به قیمت جریمه 10 هزار تومانی در کلاس !
اما گاهی به دلایل جسمی ( خدای ناکرده نابینایی یک چشم یا اینکه مشکلات چشم و ... ) اشکالی ندارد.اما با سعی و تلاش می توانید به نتیجه برسید.
راستش را بخواهید در مورد آن قسمت که فرمودید عجیب است یا نه بنده اولین چیزی که در ذهن ام در مورد فردی که با چشم چپ عکاسی کند این است که طرف عکاس نیست و تازه دوربین خریده هنوز بلد نیست دوربین رو تو دست بگیره ! ( البته دید بد بینانه اش بود و خدای نکرده جسارت نباشد )
اما زیاد دیده ام کسانی که با چشم چپ عکس های خوبی می گیرند. اما بهتر است این کار انجام نشود اصولا یک چیز غیر معمول و ناهنجار است.
راستی نکته اینکه کسانی هم که دایم چشم چپ را می بندند و فقط از ویزور نگاه می کنند باز هم اشکال دارد.
هم برای چشم شان که باعث می شود چشم دیگر تنبل شود ( چشم چپ ) و هم اینکه اصل داستان را زیر پا می گذارند که چشم چپ برای Review منظره قبل و بعد از چکاندن شاتر است نه فقط برای بستن!
فایل پیوست 15696
آواتار قبلی بنده شاید مثال مناسبی باشد . ( خودستایی در حد اعلا !!! شرمنده )
سلام
می خواستم بپرسم ،چپ دست بودن یا راست دست بودن روی این قضیه تاثیر دارد؟
پیروز باشید
شاید...
بنده دقیقا به این موضوع تسلط فنی ندارم که در مورد ارگونومی انسان و رفتار های چپ دستان و راست دستان نظر بدهم اما احتمالا تا حدودی تاثیر گذار است که متاسفانه همیشه به نفع راست دستان است و در حق انسان های چپ دست تبعیض نژادی صورت می گیرد.
چه دوربین های عکاسی که اصولا برای راست دست ها طراحی شده و چه اتومبیل ها و .....
آقای قبادی ...
عجب حرفی زدید!
تا به امروز به دلیل ضعف چشم راست، از چشم چپ استفاده می کردم. حتی در هنگام تیراندازی هم مجبور به استفاده از چشم چپ هستم.
الان که امتحان کردم، حس کردم تمرکزی را که برای کادربندی داشتم، الان ندارم. امیدوارم با تمرین استایل جدید بهتر شود!
ممنون
اتفاقا تفنگ مثال بسیار بسیار خوبی است.( اغلب اسلحه ها برای راست دست ها طراحی می شوند )
فایل پیوست 15697
هیچ چیز مثل تمرین خوب نیست بعد از کمی عادت می کنید به شرطی که فراموش نشود....
با اجازه دوستان بحث های اخیر را به تاپیک سوالات عمومی منتقل می کنیم.
درود
تشکر از جناب قبادی عزیز از پاسخ دقیقشان
فکر میکنم کمی موضوع برای خودم روشن شد.اولا بنده چب دست هستم و از کودکی با تفنگ دوربین دار تیر اندازی می کردم(با چشم چپ) و فکر میکنم دلیل تنبلی چشم بنده (شروعش)به آن زمان برگردد.(این را دقیقا حس میکنم که چشم سمت راستم بسیار محدود تر و تنبل تر از چشم چپم است)
ممنون از جوابتان و تلنگر حوبی برای بنده بود.در ضمن عکس شما را قبلا در پیج فیسبوکتان مشاهده کرده بودم در کنار دوربین mamiya حس نوستولوژیکی که به بنده دست میدهد : دی
جالب است بنده هم چپ دست هستم و چپ مغز !
از همان اول هم با چشم چپ در ویزورنگاه میکنم!
چشم راستم هم ضعیف تر از چپ است!
بنده هم با چشم راست تمرکز لازم را برای کادر بندی و تحلیل چیزیکه در ویزور میبینم را ندارم !
یک وقت ترک عادت موجب مرض نشود؟:)
سعی میکنم به راه راست (چشم راست) هدایت شوم.
ممنون .
پ.ن
این چپ مغز بودن هم چیز جالبیست . به احتمال بسیار زیاد دلیل اینکه دوستان با چشم چپ راحت ترند چپ مغز بودنشان باشد .
اگر واژه چپ مغزی و.. برایتان نا اشناست بفرمایید توضیح دهم.
جسارتا این مورد چون توی تخصص منه به خودم اجازه دادم اظهار نظر کنم:نقل قول:
پ.ن
این چپ مغز بودن هم چیز جالبیست . به احتمال بسیار زیاد دلیل اینکه دوستان با چشم چپ راحت ترند چپ مغز بودنشان باشد .
اگر واژه چپ مغزی و.. برایتان نا اشناست بفرمایید توضیح دهم.
جالبه بدونید کنترل عصبی طرف چپ بدن با نیمکره راست و طرف چپ مغز طرف راست بدن رو عصب دهی میکنه
حالا منظور شما از چپ مغزی چیه؟
قوی تر بودن چشم چپ و یا راست فکر نمی کنم به راست یا چپ دست بودن ارتباط داشته باشد. ضمن تایید پاسخ جناب mohsendm باید عرض کنم برای پیدا کردن چشم قوی تر یک راه ساده وجود دارد:
.دو انگشت اشاره و شست خود را به هم بچسبانید.
دست ها را در کشیده ترین حالت خود، رو به روی صورت نگه دارید.
سعی کنید فضای ایجاد شده زیاد نباشد، حتی اگر شد به صورت متقاطع روی هم قرار دهید
حالا جسمی را از میان فضای ایجاد شده با دو چشم نگاه کنید.
چشم راست خود را ببندید.
چشم چپ خور ببندید.
با هر چشمی که توانستید باز هم آن جسم را ببینید چشم قوی تر شماست.
این موردی که من اطلاع دارم در مورد دیدن هست که در افراد متفاوت هست .
داشتم تایپ میکردم که با خود گفتم یک جستجویی هم در گوگل کن ...
کلی مطلب از این چپ مغزی و راست مغزی موجود هست .
البته بعضی هایش فال گیری و اینهاست که به بحث ما ارتباطی پیدا نمیکند!:::happy:::
با امیر عزیز همزمان شد.
امیر جان منظور من هم همین روشی که فرمودید بود .
من نگفتم ربطی بین چپ دستی و ضعیفی چشم هست.
فقط شرایط خودم را بازگو کردم.:)
من هم موضوع را کلا عادت می دانم.
چشم راست بنده نمره 2 است با 1.25 نمره استیگمات و چشم چپ ام 1.5 با 075 استیگمات.
اما همیشه از چشم راست استفاده می کنم و هیچ مشکلی ندارم و برعکس با چشم چپ مشکل دارم.
مطلبی که گفتید
Ocular dominance یا eye dominance مینامند ... انسان ناخودآگاه از چشم قوی تر استفاده میکنه :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocular_dominance
اینطور که دریافتم عده افرادی که از چشم چپ خود استفاده میکنند کم هم نیستند! مشکلی هم ندارند ظاهرا :
نظر یک سایت نتایج زیر رو نشون میده:
- Left (39%, 5,392 Votes)
- Right (55%, 7,615 Votes)
- Both (6%, 894 Votes)
Total Voters: 13,902
http://www.digital-photography-schoo...iewPollResults
و فروم دیگری که نظرسنجی در همین رابطه دارد با جزئیات بیشتر :
right eye/right-handed 155 47.55% right eye/left-handed 30 9.20% left eye/right-handed 112 34.36% left eye/left-handed 29 8.90%
http://photography-on-the.net/forum/...t=54255&page=2
به نظرم تمرین این که چشم قویتر را عوض کنید ممکن است کمی سخت باشد! چون شما از چشم قویتر خود فقط در عکاسی استفاده نمیکنید و این موضوع شاید به زمانبر شدن بیانجامد.
این هم یه عکس جالب!
http://gillmoorephotography.co.uk/bl...izmodo_com.jpg
به چشمی که هر عکاس استفاده کرده است توجه کنید!
به نظرم یک تاپیک به همراه نظرسنجی میتونه جالب باشه تو همین فروم
ضمن تشکر از دوستان نه من کار حرفه ای نمی کنم ، مسئله من این بود که قبلاً که دوربین معمولی داشتم با تغییر در سرعت ، دیاف یا . . . تأثیراتشونو در LCD میدیدم و از مثبت و منفی بودن EV استفاده میکردم و بسته به تصویری که انتظار داشتم اصراری به صفر شدنش هم نداشتم ، در دوربین جدیدم (D5100) چون تصویر LCD نصویر لنز هست نتیجه تغییراتی که در پارامترهای تأثیرگذار در نور میدم رو پیش از فشردن شاتر نمیبینم و فکر میکنم اگر چه کار کردن با این وضعیت میتونه منو به یه عکاس حرفه ای نزدیک تر کنه ولی سرعت عکاسی رو کاهش میده و ممکنه لحظات رو از دست بدم، البته دوربین این خاصیت رو هم داره که اگه تفاوت نوری زیادی رو در تصویر ببینه دو عکس با شرایط نوری مختلف میگیره و دوتا رو یکی میکنه ولی در اصل مسئله چندان تأثیرگذار نیست .
باز هم از راهنماییتون ممنونم.
اولین پیشنهادی که میتونم به شما بدم اینه که بجای اینکه از وضعیت M استفاده کنید و سعی کنید با دیدن تصویر نورسنجی کنید (که البته روش پر خطایی هم هست، چون نور محیط روی تصور شما از نور تصویر تاثیر میذاره) از مود های A و S (تو کنون Av و Tv) استفاده کنید و کار نورسنجی رو به دوربین بسپارید... نهایتا بعد از یه شات تست، اگه خیلی خطا داشت، میتونید اصلاحش کنید...
روش حرفه ای هم البته همینه، اغلب عکاس ها تو اکثر موقعیتها، از اولویت دیافراگم استفاده می کنن ( چون اکثرا برای ما عمق میدان مهمه، و میزان سرعت در همین حد که عکس بقدر کافی شارپ باشه کفایت میکنه) و میذارن دوربین خودش یه سرعت شاتر مناسب انتخاب کنه (نهایتا اگه سرعت پیشنهادی دوربین کند بود، حساسیت رو تغییر میدن یا حتی گاهی اون رو هم (تاحدی) به عهده دوربین میذارن).
و البته تو شرایطی که سرعت خاصی مد نظر هست (مثل عکاسی از سوژه متحرک، با هدف نشون دادن حرکت (مثل عکاسی از آب یا تکنیک پنینگ)) به سراغ اولویت شاتر میرن و دیافراگم پیشنهادی دوربین هم معمولا عمق میدان نسبتا زیادی داره و مناسب این نوع سوژه ها هست.
و البته وضعیت M فقط برای مواردیه که شما دقیقا به یه محدوده دیافراگم و سرعت خاص نیاز دارید، یا دارید یه کار خلاقانه انجام میدید، یا به هر دلیلی پیشنهاد دوربین اختلاف زیادی با خواست شما داره (مثلا در عکاسی با فلاش، دوربین معمولا سرعت سنکرون تعریف شده رو استفاده می کنه، ولی در بعضی شرایط شما میخواید سرعت رو کمتر کنید (مثل وقتی که دارید از یه سوژه در محیط نسبتا تاریک و پس زمینه ای که نور فلاش به اون نمیرسه عکس میگیرید).
اما جواب مشکل شما، دوربین شما در وضعیت live view دیافراگم رو تغییر نمیده، به این معنی که باید برای اعمال تغییری که انجام دادید، یه شات بزنید یا یه بار از این وضعیت خارج بشید و دوباره برگردید. ضمن اینکه سرعت شاتر هم در وضعیت M از تعداد فریمی که برای فیلم برداری انتخاب کردید (مثلا ۱/۳۰ برای ۳۰ فریم در ثانیه) کمتر نمیشه، سوای این دو مورد، تغییرات شاتر، دیافراگم و حساسیت تو تصویر خروجی تاثیر خواهد داشت.
سلام دوستان
نمیدونم این تاپیک مناسب سوالی که دارم هست یا نه ولی به هر حال شرح میدم
راستش برای یه کار صنعتی، قرار شده که دوربینی برای عکسبرداری از یک غلطک چاپ در نظر بگیریم و بواسطه نرم افزاری که طراحی خواهیم کرد، کیفیت کار غلطک رو زیر نظر داشته باشیم. با این توضیح که سرعت چرخش غلطک زیاد هست، آیا باید از دوربین های فولفریم استفاده بشه؟ و یا مدل خاصی از دوربین هست که برای این کار جوابگو خواهد بود.
لازم به ذکر است که دوربین موردنظر باید امکان اتصال به کامپیوتر رو داشت باشه و ترجیحا امکان کنترل از طریق کامپیوتر برای دوربین فراهم باشه. چون قرار هست که دوربین روی یک ریل نصب بشه و غلطک رو بصورت حرکت های طولی در نظر داشته باشه و هر جا که اپراتور انتخاب میکنه، عکس برداری کنه.
ممنون میشم دوستانی که در این زمینه تخصص دارند راهنمایی بفرمایند
با تشکر
سلام
می خواستم ببینم اگر بدنه دوربین رنگی بشه با چه چیزی می شه تمیزش کرد؟ یعنی استفاده از تینر و بنزین و... صدمه ای به بدنه دوربین نمی زنه؟
پ ن: نمی دونستم باید کجا این سوال رو بپرسم،گفتم قبل از اینکه دسته گلی به آب بدم سوال کنم.:(
سلام
با چه چیزی رنگی شده؟ من توصیه نمیکنم از حلال های قوی استفاده کنید، حداقل لطمه ای که به بدنه میزند میتواند تاثیر جزیی در تفاوت رنگ روی بدنه ( خوشبینانه ترین حالت کم است ) به جا بگذارد.
کدام قسمت از بدنه دوربین رنگی شده؟
با سلام خدمت دوستان ! یک مشکل خیلی بزرگ و ناجور دارم که چون نمیدونستم که کجا مطرح کنم اینجا میگم دوستان اگه راه حلی دارند بگن من واقعا ممنون میشم !
راستش من وقتی که عکس میگیرم نمیتونم عکسا رو از روی دوربین به کامپیوتر انتقال بدم ! در واقع وقتی من دوربین رو با کابل usb وصل میکنم دوربین عکس ها رو تا اونجایی به اولین فایل raw میرسه لود میکنه ! اما بعد از اون فایل Raw به بعد رو دیگه لود نمیکنه ! با هیچ نرم افزاری نمیتونم انتقال بدم ! Adobe bridg و adob lightRoom هم نمیتونن لود کنن ! اصلا انگار ارتباط قطع میشه ! نمیدونم مشکل از کجاست !
دوربین : Canon kiss x3
مموری : Silicon power 8GB hc10
راستی من مموریم رو که به مموری ریدر لپ تاپ میزنم دیگه این مشکل رو نداره ! و فقط هم با مموری ریدر لپ تاپ مشکلی نداره ! وگرنه با مموری ریدر usb که دارم وقتی عکسا رو رو کامپیوتر بعد save کردن نگاه میکنم تمام رنگ هاشون بهم ریخته و فایل های raw هم اصلا قابل خوندن نیست ! یکی کمکم کنه
سلام
به خاطر اینکه عوامل متغیر رو به حداقل برسانیم بیایید از یک جا با هم شروع کنیم. نرم افزار DPP همراه دوربین را روی کامپیوتر نصب کنید ( من فکر میکنم هر فردی که دوربین کانن دارد واجب است حتماً نرم افزار همراه دوربین را نصب کند حتی استفاده ای هم نباشد نصب آن لازم است ) با این نرم افزار فایل های خودتان را از دوربین بگیرید و ببینید. نتیجه چیست؟
دوست الان به این نرم افزار دسترسی ندارم ! فردا تست میکنم و خبرش رو بهتون میدم ! اما فکر نمیکنم مشکل بر طرف بشه ! آخه یه حالتی پیش میاد که انگار دوربین هنگ میکنه !!!!
هیچ کدوم از دکمه ها کار نمیکنه ! فقط باید کابل رو جدا کنم یا دوربین رو خاموش و روشن کنم ! حتی چراخ قرمز مموری هم چشمک نمیزنه و خاموشه !!!
بله، بنظر تاپیک مناسبی است :)
برای کار شما، FullFrame یا APC-S فرقی ندارد. بنظر من 21.1MP با 18MP نباید خیلی در نمایش جزئیات تاثیری داشته باشد.
امروزه بیشتر دوربینهای DSLR قابلیت اتصال ( USB ) بصورت زنده، به کامپیوتر را دارند، حتی میتوانید عکسبرداری و چکاندن Shutter-Button را نیز ازز روی مونیتور کامپیوترتان انجام دهید ( در مورد کنن که اطمینان دارم ). اینکار با استفاده از نرم افزاری که با دوربین شما ارائه میشود، امکان پذیر بوده و با آن، تصویری بصورت Live View روی مونیتور کامپیوتر خود، خواهید داشت.
سرعت چرخش غلطک ماشین شما، هر چقدر نیز سریع باشد، سرعت شاتر 1/8000 ثانیه آن را به تله خواهد انداخت. اگر به این سرعت نیاز باشد و نیز کیفیتی بدون نویز ( اجبار در استفاده از ISO های پائین ) ، استفاده از فلاشی قوی، اجباری خواهد بود. ضمناً در صورتی که فاصله ی دوربین تا کامپیوتر شما از 3 متر بیشتر باشد، باید از سیم رابط طویل کننده ی USB بهمراه یک Repeater ( بمنظور جبران افت ولتاژ ناشی از ازدیاد طول کابل USB ) استفاده کنید.
نیز، اگر به عکسهای متوالی در Interval های مشخص نیاز دارید، میتوانید از Remote Controler های خاص اینکار بهره ببرید. ( مثل TC80N3و یا معادل آن )
در خاتمه، کاری که در شرف انجام آن هستید، برای من خیلی جالب بنظر میرسد. در صورت امکان، بنده را از نتیجه بی خبر نگذارید. :)
سلام و درود
دوستان لطفا به عکس زیر دقت فرمائید
فایل پیوست 15761
این جا باند فرود فرودگاه است و خط هایی که مشاهده میکنید در واقع هواپیما ها بوده اند سوال بنده این است که آیا دوربین های خاصی برای گرفتن همچین عکس هایی مورد استفاده قرار میگیره و نیز شاتر دوربین چگونه می شود که چند روز متوالی برای نوردهی باز بماند ؟
با سلام:
این که میفرمایید دوربین خاص خیر دوربین خاصی در کار نیست و اینکه چند روز شاتر برای نوردهی باز باشد،اینگونه هم نیست.
فرودگاه های بین المللی در 1 دقیقه ممکن است چندین پرواز مختلف داشته باشند، و این جا هم از همان فرودگاه هاست. پس این عکس هم از لحاظ نوردهی مانند خیلی عکسهای دیگر میباشد.
عکس گرفته شده توسط دوربین 50d میباشد.
موفق باشید...
سلام
چند روز شاتر باز نبوده... با دقت به ردی که از ستاره مانده "احتمالا" 3 الی 4 ساعت حداکثر شاتر باز بوده در همین مدت هم چندین هواپیما در فرودگاه نشسته که مسیر آن مشخص شده. ایده خوبی استفاده شده شاید با دقت به همین ایده بتوان برداشت های متفاوتی به اجرا گذاشت. خاطرم هست عکسی با همین ایده دیده ام نمیدانم در فروم عکاسی بود ( اگر در فروم بوده احتمالا مسعود مبین از دوستان فروم اینچنین برداشتی ثبت کرده باشد ) یا فرومی دیگر
موفق باشید
درودنقل قول:
فرودگاه های بین المللی در 1 دقیقه ممکن است چندین پرواز مختلف داشته باشند، و این جا هم از همان فرودگاه هاست. پس این عکس هم از لحاظ نوردهی مانند خیلی عکسهای دیگر میباشد.
برای بنده یک ابهامی وجود داره
عکاسان نجومی گاها تا چند روز برای بررسی حرکت ماه مجبور هستند شاتر رو باز نگه دارند
سوال اینه در مدلی که فرمودید حداقل سرعت شاتر 30 ثانیه است پس چطور ممکنه که که شاتر چند روز باز باشه؟( امیدوارم نخندید!!):::blushing:::
سلام
خدمت دوست خوبم عرض کنم که این گونه عکس ها از قرار گیری دوربین بر روی سه پایه و از ترکیب چندین شات با نوردهی بالا در فتوشاپ حاصل می شود و این گونه نیست که شاتر دوربین چند روز برای ثبت وقایع باز باشد. این مورد درباره عکس فرودگاه نیز صادق است.
اگر اشتباه است اساتید اصلاح نمایند.
نقل قول:
راستش من وقتی که عکس میگیرم نمیتونم عکسا رو از روی دوربین به کامپیوتر انتقال بدم !
درودنقل قول:
سلام
1-بارها توصیه شده است که دوربین را تا حد ممکن به کامپیوتر وصل نکنید.
2-به احتمال زیاد ایراد از مموری شماست . یک مموری دیگر را تست کنید
مورد اول از لحاظ اینکه برای دوربین مشکلی پیش بیاد مطرح نیست . عدم اتصال دوربین به کامپیوتر بیشتر به این خاطر مطرح میشه تا مشکلاتی مثل عدم سینک پیش نیاد . ایرادی که این دوستمون فرمودن هم به هیچ عنوان به مموری بر نمی گرده . به احتمال 99% مشکل از عدم هماهنگی شریان های اتصالی و سیستم منبع و مأخذه .
برای رفع این مشکل بهتره ابتدا پیشنهاد نصب نرم افزار رو اجرا کنید . اگر اون مورد کارگر نبود ، بهتره با یک مموری ریدر به جای خود دوربین ، کارت حافظه رو به کامپیوتر وصل کنید و ببینید که مشکل حل میشه یا خیر .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
سلام
منبع را یادم نیست ولی در همین فروم بارها شنیده ام شاید در پست های قدیمی ! شاید در قسمت پشتیبانی تعمیر گاه مرکزی .:think:;
(دوستان اگر اطلاع دارند بفرمایند)
علتش هم امکان نوسان ولتاژ usb غیر استاندارد بعضی کیس ها و قطع و وصل های احتمالی.... و آسیب به دوربین بود.
بهتر است تا جایی که ممکن هست از رم ریدر استفاده کنید .
مموری بنده هم پتریوت 32 کلاس 10 هست و با کارت خوان های ارزان قیمت مشکل دارد ولی با کارت خوان مرغوب و نوت بوک براحتی کار میکند .
درود
البته از این نظر اگر کابل USB دوربین مستقیما به پورت های مادربورد متصل بشه ، مشکلی پیش نمیاد . خطری که می تونه دوربین رو تهدید کنه در اصل احتمال ایجاد باگ های نرم افزاری در سیستم دوربینه . البته احتمالش خیلی خیلی کمه (چون سیستم ها با هم تطابق ندارن) ولی به هر حال تحت عنوان یک احتمال مطرحه .
موافقم .نقل قول:
بهتر است تا جایی که ممکن هست از رم ریدر استفاده کنید .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
با درود دوباره
وقتی که مجموعه ی انتقال داده همگام نباشن (سینک نباشن) ، عموما برای انتقال فایل های پر حجم یا فایل های کدگذاری شده به مشکل بر می خورین . دلیلش هم اینه که در حالت معمولی ، انتقال بیت ها از پهنای باند زیاد به پهنای باند کم ، می تونه با تقسیم فایل همراه باشه و مشکلی ایجاد نشه . اما در فایل های پر حجم اینقدر تعداد بلوک های اطلاعات بالا میره که ضمن انتقال داده از دو پهنای باند متفاوت ، دیگه سیستم نمی تونه اولویت انتقال و چینش اطلاعاتی رو که تقسیم کرده درک کنه ؛ لذا انتقالی انجام نمیشه . در این حالت اگر فایلی روی سیستم مقصد بشینه و سیستم هم اونو پاک نکنه ، فایل برای شما قابل رؤیت نخواهد بود (یا حداقل از حالت طبیعیش خارج میشه ؛ مثل همون بهم خوردن رنگ هایی که خودتون فرمودین) . در فایل های کدگذاری شده هم سیستم اصولا توانایی تقسیم بیت های داده رو نداره .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
خب اگر خیلی حساسید و نگرانید که با هر حلال معمولی بدنه آسیب ببینه یا تغییر رنگ روی گریپ ایجاد بشه بهترین کار اینه که دوربین رو به تعمیرگاه های مجاز ببرید و از اونها بخواهید مشکل رو برطرف کنن.
سلام
یکی از قابلیت دوربین های Dslr امروزی (مربوط به این بحث، دوربین های کانن ) این ویژگی است
Using the Remote Live View Function in EOS Utility to Shoot Still Photos Remotely EOS REBEL T1i/EOS 500D
برای این موضوع از رابط USB استفاده خواهد شد. این موضوع طراحی و مهندسی این دوربین است با دقت به استفاده زیادی که در این خصوص داشته ام و هیچ وقت هم مشکلی در این باره ندیدم، من نمیدانم واقعا دوستان بر این باور هستند که استفاده از دوربین با رابط USB برای دوربین ضرر دارد یا خیر؟ اما با حفظ احترام به نظر دوستان جسارت میکنم که عرض کنم نظر طراحان و مهندسان کانن در این خصوص برای من منطقی تر است. زمانی که با EOS Utility به دوربین ارتباط دارید هیچ خطری متوجه دوربین نیست و اصولا طراحی این دوربین ها بر همین اساس استوار است و من اطمینان دارم در همین حالت اگر عکسها را از مموری با دوربین دریافت کنید مشکلی ایجاد نخواهد شد. مگر آنکه مشکل تکنیکی دیگری در خصوص سخت افزار ( کامپیوتر کاربر ) وجود داشته باشد.
مشکلاتی از قبیل استفاده از USB HUB یا پاور دستگاه یا مواردی دیگر... که دوستان آشنا به سخت افزار خواهند گفت.
موفق باشید
درود بر شما
استفاده از رابط USB اگر از راه درستش انجام شود ، هیچ مشکلی نداره .
بله دیگه ! خب مگه قراره مشکل از کجا ایجاد بشه ؟ خود دوربین که سالم و بی عیب و نقص عکسش رو گرفته ؛ اگه مشکلی باشه ، از ناحیه ی سیستم کاربره . برخی پورت های جانبی USB که از طریق کیس یا مانیتور یا کیبورد به صورت واسطه به مادربورد متصل میشن ، استاندارد نیستن . برای جلوگیری از بروز مشکل در این رابطه ، بهتره پورت USB مستقیماٌ رو به درگاه های مادربورد متصل کنید .نقل قول:
زمانی که با EOS Utility به دوربین ارتباط دارید هیچ خطری متوجه دوربین نیست و اصولا طراحی این دوربین ها بر همین اساس استوار است و من اطمینان دارم در همین حالت اگر عکسها را از مموری با دوربین دریافت کنید مشکلی ایجاد نخواهد شد. مگر آنکه مشکل تکنیکی دیگری در خصوص سخت افزار (کامپیوتر کاربر) وجود داشته باشد.
در ضمن برخی سیستم ها می تونن بنا به شرایطی که دارن در دوربین باگ ایجاد کنن و به دستگاه آسیب بزنن ؛ البته چونکه هسته ی برنامه ی دوربین ها معمولا از دسترسی خارجه ، حتی در صورت ایجاد باگ (به احتمال 1 در میلیون) ، آسیب جدی نخواهد بود .
در کل دوستان باید رعایت کنن که اولا دوربین رو از راه پورت های USB که در پشت کیس قرار دارند به صورت مستقیم به مادربورد وصل کنند و ثانیا از اتصال دوربین به سیستم خراب و ویروسی خودداری کنند .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
یه سوال در رابطه با Exif : چرا مشخصات و اسم لنز در فایل Exif توسط Windows7 نمایش داده نمیشود ؟ آیا راهی برای اینکار هست ؟
پی نویس: درسته که در Win7 64bit نمایش داده نمیشه ؟ دوستانی که بغیر از این نسخه ی میندوز رو دارند، هم مسئله بنده رو دارند ؟
درود
برای من تا حالا پیش نیومده ولی به هر حال چنین چیزی ممکنه . به صورت خلاصه باید توضیح بدم که اگر کوچکترین قسمتی از یک برنامه از دسترسی خارج نشده باشه ، این امکان رو برای برنامه ی مخرب فراهم می کنه تا از اون طریق به قسمت های مختلف برنامه حمله کنه . اگر خوش شانس باشیم ، برنامه ی مخرب پس از ورد به حفره ، تنها به پاک کردن می پردازه ولی در حالت بدتر ، می تونه کنترل سخت افزار رو به عهده بگیره .
حالا ممکنه سوال بشه برنامه ی مخربی که برای نرم افزاری مثل ویندوز نوشته شده چگونه می تونه روی یک دوربین کار کنه ؟ این صحبت کاملا صحیحه و دقیقا به همین دلیل بود که بنده گفتم حتی در صورت ایجاد باگ (به احتمال 1 در میلیون) ، آسیب جدی نخواهد بود . دلیلش هم اینه که برنامه ی مخرب نمی تونه سخت افزار جدید رو بشناسه . اما اگر خدای نکرده به هر دلیل و به صورت شانسی ، شباهتی میان قطعات دوربین و کامپیوتر وجود داشته باشه ، برنامه ی مخرب می تونه پس از ورود ، یک باگ جدی رو در دوربین بوجود بیاره . البته احتمالش کمه ولی به هر حال ممکنه . به عنوان مثال من گوشی های سیمبیان زیادی رو دیدم که با کرم کامپیوتری از کار افتادن .
فکر کنم توضیحاتم در همین حد کافی باشه . البته ببخشید که نمی تونم به صورت دقیق تری بیان کنم چونکه بنده برنامه نویس حرفه ای نیستم . من در حیطه ی نرم افزار ، تنها تا حدی که نرم افزار با سخت افزار در رابطه باشه اطلاعات دارم .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
به نظر من اين بحث به اندازه كافي جدي هست كه ما فرضيات و نظريات و حدس هاي خود را در آن منتشر كنيم.
در ضمن شما كه با كامپيوترها و برنامه هاي آنها آشنا هستيد (منظورم فقط آشنا هست نه متخصص) نبايد سيستم عامل يك گوشي رو با يك DSLR مقايسه كنيد
توجه داشته باشيد كه مخاطب بعد از خواندن اين دو صفحه فكر خواهد كرد كه دوربين ديجيتالش با وصل شدن به كامپيوتر احتمال ويروسي شدن دارد. در حالي كه ما هنوز يك نمونه از اين قضيه را حتي توي اينترنت هم نديده ايم.
بهتره كه با دقت بيشتري سوال كنندگان را راهنمايي كنيم و اگر در مورد چيزي اطلاعاتمان در حد فرضيات است آن فرضيات را نزد خود نگه داريم.
باتشكر
پي نوشت: دوستان توجه داشته باشند كه حافظه دوربين ها مثل هر مدياي ديگر ميتونه ناقل ويروسهاي كامپيوتري باشه. ولي اصولا اين ويروسها به ميان افزار دوربين آسيبي نخواهند زد. (تا به حال ديده نشده)
درود
دوست من ، جناب آقاجانی از من سوالی کردند که من هم با آرامش و حوصله به ایشان پاسخ دادم . شما اگر دوست دارید وارد صحبت بشید ، خواهش دارم کمی با آرامش و سکون خاطر بیشتری قلم بزنید . ما اینجا همه با هم دوستیم . ممکنه بنده اشتباه کنم ، شما هم ممکنه اشتباه کنید . به خاطر یک اشتباه ساده نیاز نیست با چنین لحنی با هم صحبت کنیم . می پردازم به اصل صحبت هاتون :
در علم سخت افزار ، سخت افزار گوشی با سخت افزار دسکتاپ و با سخت افزار دوربین فرقی نداره (منظور تفاوت تکنیکی نیست) . این ابزار درسته که از لحاظ پیچیدگی با هم متفاوتن ولی اگر برنامه پذیری داشته باشن و برنامه ای بتونه اونا رو بشناسه ، به راحتی می تونه قطعه رو تحت اختیار خودش بگیره .نقل قول:
شما كه با كامپيوترها و برنامه هاي آنها آشنا هستيد (منظورم فقط آشنا هست نه متخصص) نبايد سيستم عامل يك گوشي رو با يك DSLR مقايسه كنيد
قطعا مخاطب باید یک همچین فکری کنه . بنده خطر و احتمالش رو بیان کردم . برای من مهم نیست که این اتفاق تا حالا افتاده یا نه ؛ برای من این مهمه که چنین اتفاقی می تونه رخ بده . آیا شما حتی یک درصد هم احتمال می دهید که وقتی گوشیتون رو به pc وصل می کنید ، ممکنه به گوشیتون حمله بشه ؟ من دارم یک واقعیت علمی رو در حدّ توان و علم اندکم توضیح میدم . هر کی دلش خواست می تونه بپذیره و هر کی هم نخواست می تونه نپذیره ، ولی خواهش دارم اگر می خواید صحبتم رو رد کنید ، دلیل بیارید تا پاسختون رو بدم ، نه اینکه همینجوری بدون هیچ دلیلی می فرمایید با توجه به اینکه نمونش رو در اینترنت ندیدم پس محاله .نقل قول:
توجه داشته باشيد كه مخاطب بعد از خواندن اين دو صفحه فكر خواهد كرد كه دوربين ديجيتالش با وصل شدن به كامپيوتر احتمال ويروسي شدن دارد.
:)نقل قول:
اگر در مورد چيزي اطلاعاتمان در حد فرضيات است آن فرضيات را نزد خود نگه داريم.
بحث من چه ربطی به کارت حافظه داره ؟ مگه سیستم عامل دوربین روی کارت حافظه نصبه ؟ وقتی دوربین به pc وصل میشه ، کل دوربین در معرض اتصال قرار می گیره نه فقط کارت حافظه ی دوربین .نقل قول:
دوستان توجه داشته باشند كه حافظه دوربين ها مثل هر مدياي ديگر ميتونه ناقل ويروسهاي كامپيوتري باشه. ولي اصولا اين ويروسها به ميان افزار دوربين آسيبي نخواهند زد.
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی