سلام.
همه فلاش های چینی هم اینطور نیستن.فلاش من به راحتی تا 1/200 سینک میشه ! مارک answer
پـوریـا ارشدی
سلام
من داشتم مطلبی راجه به لنزهای ef و efs میخوندم که سوالی برام پیش اومد ممنون میشم راهنماییم کنید ...
ایا مقدار وایدی که یه لنز ef مثلا توی 24مم در اختیار عکاس قرار میده ( در دوربین کراپ دار ) با مقدار وایدی که یه لنز efs توی 24مم و روی همون دوربین کراپ دار داره برابره ؟
If you want to find your prince , you will have to kiss a lot of frogs
درود...
بله برابره ...
در دوربین های کراپ دار کانن این عدد ضرب در 1.6 و در دوریین های کراپدار نیکون ضرب در 1.5 میشود
و این عدد مثلا در لنز 15-85 که یک لنز efs است در فاصله 24 م م ...فرقی با فاصله 24 م م در لنز 24-105 که یک لنز ef است ندارد.(البته روی دوربین های کراپدار) منظورمه
ویرایش توسط M.Barani : Monday 2 January 2012 در ساعت 01:45 دلیل: درود...
مهدی بارانی
مسعود بیرامی
Jhowan photography
این همه توضیح دادم که بگم سرعت سینک وابسته به دوربین است
سرعت سینک حداکثر زمانی است که پرده B بعد از باز شدن کامل پرده ی A شروع به بسته شدن میکند یعنی کل سنسور برای لحظه ای در معرض نور قرار میگیرد
در بعضی دوربین ها سرعت یک دویستم وبعضی یک دویست و پنجاهم است اگر اشتباه نکنم
اینکه سرعت سینک شما کم است شاید به بحث تریگر مربوط باشد یعنی دیرتر از موعد مقرر فلاش تخلیه را انجام میدهد که پرده ی B شروع به بسته شدن کرده است
نردبان این جهان ما و منی است/عاقبت این نردبان افتادنیست/لاجرم هرکس که بالاتر نشست/استخوانش سخت تر خواهد شکست/
علی فلاحی نژاد
جناب سعیدی
هاسلبلاد یک نام است. برند است.
منظورتان چه قطعی از دوربین های این کمپانی است.
اما اگر به نسبت دوربین فول فریم یعنی 24x36 میلیمتر مقایسه میکنید ضریب آن چیزی مانند 0.6 تا 0.8 خواهد بود.
Image sensor format - Wikipedia, the free encyclopedia
Crop factor - Wikipedia, the free encyclopedia
سلام
ببخشيد كه سوالم آماتوري
چرا در فضاي باز زير نور خورشيد از فلاش استفاده ميشود؟
وچگونه ميتوان با توجه به نور شديد خورشيد اثر نور فلاش را در صورت سوژه حس كرد؟
ممنون از پاسخگوييتان.
از دلایلی که یک عکاس ممکن است نیاز به استفاده از فلاش زیر نور خورشید داشته باشد، این است که بخواهد سایه های ناخواسته ای که در اثر تابش تند آفتاب عمودی بوجود میاید را با نور افقی فلاش، روشن کند. (مثل سایه هایی که زیر چشم و ابروی سوژه پدید میاید. به این نوع فلاش زدن، Fill-Flash (یا نور سایه پر کن) اطلاق میشود. همانطور که قبلاً اشاره کردید، استفاده از Reflector نیز راه حل دیگر این مسئله است. یکی دیگر از موارد استفاده، اشباع کردن رنگ ها در قبال رنگ سوژه است. (شکل زیر؛ رنگ اشباع شده ی آسمان)
حال اگر سوژه پشت به آفتاب قرار گیرد، (مثال Interactive در لینک آخر این پست) عوامل دیگری به مسئله اضافه خواهد شد. صحنه ای را متصور شوید که نور آفتاب ساعت 3 بعد از ظهر، با زاویه حدود 45 الی 60 درجه به زمین میتابد. چنانچه بخواهید سوژه را پشت به آفتاب قرار دهید تا آن سایه های ناخواسته را حذف کنید، برای حصول به یک نورسنجی صحیح، طبیعتاً باید صورت سوژه تان را Light Metering کنید ( Spot-Metering or Partial-Metering ) بنابراین پشت زمینه ی شما (که بسیار پر نور تر از سوژه ی شما خواهد بود) بصورت OverExpose ثبت میشود. مگر اینکه با فلاش و یا یک رفلکتور، نور بازتابی از سوژه را بیشتر کنید تا نسبت به نور پس زمینه متعادل تر شود و مسئله OverExpose شدن مرتفع شود. توضیح اینکه در Speedlite های کنن، هنگام نورسنجی سوژه های BackLit (مثل همین مثالی که زدید) سیستم TTL ، فلاش را بصورت اتوماتیک بعنوان Fill-Flash شلیک خواهد نمود. در Nikon دوستان نیکونی بهتر توضیح میدهند.
یکی از روشهای آن، استفاده از ShutterSpeed های بالاتر از سرعت سینک دوربین (مثلاً 1/600sec یا بیشتر؛ بسته به شدت نور محیط) است. استفاده از سرعت شاتر های بالا، فقط نور محیط (Ambient Light) را کاهش داده، ولی تاثیر چندانی بر روی نور فلاش نخواهد داشت. در شکل زیر (صفحه ی 54 کتاب Speedliter's Handbook نوشته ی Syl Arena) مثالی از چند سرعت شاتر سریع را میبینید.
ShutterSpeed and Ambient Light.jpg
در صفحات 53 الی 55 این کتاب، نگارنده به موارد زیر اشاره میکند که در بی ارتباط با سوال شما نیست:
1) سرعت شاتر روی ثبت میزان نور محیط تاثیر دارد؛ ولی روی نور فلاش بی تاثیر است.
2) اندازه ی Aperture روی نور فلاش و نور محیط تاثیر دارد.
3) مقدار ISO روی نور فلاش و نور محیط تاثیر دارد.
(دلایل هر کدام نیز بطور تفضیلی در کتاب آمده است) توضیحات بیشتر و یک مثال عملی نیز در صفحه ی 306 و 307 کتاب آمده است.
توضیحاتی بصورت Interactive نیز در سایت نیکون آسیا وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست (لینک) مثال پشت به آفتاب را نیز دارد