صفحه 190 از 735 نخستنخست ... 90 140 180 186 187 188 189 190 191 192 193 194 200 240 290 690 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1,891 تا 1,900 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #1891
    كاربر آشنا SORENNA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    84
    تشکر شده
    114
    تشکر کرده
    251

    پیش فرض

    البته با بستن دیافراگم میتوان سرعت شاتر را کم کرد و به هر سرعت شاتری رسید. ولی ممکن است دیافراگم مورد نظر برای سرعت شاتر 200 مثلا 4 یا 8 شود. بستگی به شدت نور دارد. ولی اصولا چه نیازی که این دو برابر شوند؟!!!!
    البته گمان میکنم منظورتون با باز کردن دیاف باشه.. تا به سرعت بیشتر شاتر رسید
    با توجه به اینکه سرعت شاتر نور محیط را کنترل میکند!! 200 برای شرایط آفتابی بد نیست(بنا به نوشته ی نوشتار)
    پرسش من قانونی که در ویکی نوشته شده که چرا سرعت شاطر را برابر با ISO قرار داده؟؟!

    سلام دوست عزیز

    بحثی که مطرح کردید مربوط به قانون Sunny f/16 rule است و روشی است برای برآورد صحیح نور و اکسپوژر مناسب دوربین در برابر نور مستقیم خورشید بدون استفاده از نورسنج
    بدین شکل که برای اصلاح نورسنجی ، دیافراگم به صورت ثابت بر روی 16 و مقدار ایزو و سرعت شاتر به صورت مقادیر متغیر ولی هماهنگ با هم
    به عنوان مثال :
    در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 100 و سرعت شاتر بر روی 100 و یا 125
    در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 200 و سرعت شاتر بر روی 200 و یا 250
    در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 400 و سرعت شاتر بر روی 400 و یا 500

    و یا اینکه اگر سرعت شاتر بر روی 250 و دیافراگم بر روی 11 قرار گیرد با تنظیمات دیافراگم 16 و سرعت شاتر 125 برابری خواهد کرد. یعنی هر قدم افزایش در دیافراگم ( انتخاب عدد کوچکتر ) می بایست سرعت شاتر را دو برابر انتخاب کرد.
    سپاس جناب میری از راهنماییتون
    خوب بنا به گفته شما این قانون دیاف را 16 قرار میده و مقدار ایزو و شاتر هر چه باشند باید برابر باشد>> درسته؟؟!
    پس چرا فرمودید میتوان شاتر رو افزایش داد زمانی که طبق این نسبت تا زمانی که شاتر با ایزو برابر باشد ... نتیجه مورد قبول میبوده؟؟؟!
    --------
    تا اونجا که من از این قانون دست گیرم شده نوشته میشود دیاف را بازتر کرد در شرایطی که نور خورشید کم تر است!! ولی صحبتی از تغییر شاتر نسبت به آن نشده!
    خوشحال میشوم راهنماییم بفرمایید
    پاینده باشید
    Miri تشکر می‌کند.
    CANON 7D+Grip | EF-S 18-55 | EF 100-400 L
    امیر حکیمی
    http://amirhakimi.org

  2. #1892
    كاربر همراه K_NMT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    477
    تشکر شده
    2511
    تشکر کرده
    4984

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط aidin594 نمایش پست ها
    اولا شما لنزی سراغ دارید که نقطه ضعف نداشته باشد؟

    وقتی با قاطعیت می فرمایید 70-200 با F4 به نظرم لنز بی‌ربطی‌ است! کل سیستم نیکون رو زیر سوال می برید.الان در تاپیک Nikon1 و NEX ها و خیلی از تجهیزات جدید دیگر پر است از اظهار نظرهای مانند این.

    من فکر میکنم که شرکتها دید باز تری به بازار مصرف دارند و تولیداتشون اکثرا با نیازهای بازار هماهنگ است. و اگر هم پس از مدتی متوجه شوند کهلنز بی‌ربطی‌ تولید کرده اند خط ساختش رو بدون اینکه از ما بپرسند متوقف خواهند کرد.

    همین سوپری سر کوچه ما هم میداند که چه چیزی رو میتونه بهتر بفروشه!


    در ضمن کمپانی هایی مثل نیکون و کانن ندیمه های خودشون رو دارند که تونستن توی این اقتصاد پیچیده دنیا 70-60 سال دوام بیاورند و روز به روز پولدار تر شوند.
    اين آرش خان ما، معمولا ابتدا در يك پست كوبنده و كور كننده، نظرش رو با قدرت اعلام مي كنه!...تنها در چند جمله!
    ماها كه بيشتر افتخار آشنايي با ايشون رو داريم، منتظر توضيحات بيشتر ايشون مي مونيم كه اغلب بعد از چند پست با جوابهاي عجولانه دوستان كمتر قديمي، اتفاق ميوفته و اين بار، با توضيحات مكفي و نقل قولهاي بسيار!
    من شخصا معمولا قانع مي شم...البته ايشون كمي پايبندي به برند مورد علاقشون رو چاشني نظراتشون مي كنن كه براي يك عكاس حرفه اي كه از كارش لذت مي بره و حتما از ابزارش هم همينطور، طبيعيست!
    همين...
    (مديران محترم لطفا پستهاي بي ربط، از جمله پست بنده رو منتقل بفرماييد...ممنون)
    Arash، Mashhadi Vahid، lamagra و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    كيوان نعمت اللهي
    تجهيزات من

  3. #1893
    Forum Moderator Miri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    1,305
    تشکر شده
    20561
    تشکر کرده
    10633

    پیش فرض

    سلام مجدد
    قانون مذکور تحت تاثیر قاعده کلی تر رابطه ریاضی حاکم بین دیافراگم و اکسپوژر تایم به شرح گفته شده در دانشنامه ویکی پدیا است :


    As with other light readings, shutter speed can be changed as long as the f-number is altered to compensate, e.g. 1/250 second at f/11 gives equivalent exposure to 1/125 second at f/16. More in general, the adjustment is done such that for each step in aperture increase (i.e., decreasing the f-number), the exposure time has to be halved (or equivalently, the shutter speed doubled), and vice versa. This follows the more general rule derived from the mathematical relationship between aperture and exposure time — within reasonable ranges, exposure is proportional to the square of the aperture ratio and proportional to exposure time; thus, to maintain a constant level of exposure, a change in aperture by a factor c requires a change in exposure time by a factor 1/c² and vice-versa. Steps in the aperture always correspond to a factor close to the square root of 2, thus the above rule
    اطلاعات بیشتر
    SORENNA و M.Moghadam تشکر می‌کنند.

  4. #1894
    كاربر همراه farshad_k آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2007
    نوشته ها
    189
    تشکر شده
    1341
    تشکر کرده
    1160

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Mohebi نمایش پست ها
    حق با شماست، در استوديو لنز f/4.0 كافي و جوابگوست .
    سلام

    ببخشید یعنی شما با f2.8 در آتلیه اصلا کار نمیکنید؟!؟

    ببخشید برای آف تاپیک اگر ممکن هست به بخش لنز های پرتره منتقل گردد.
    king4 تشکر می‌کند.

  5. #1895
    كاربر ويژه Amir Mohebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2004
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,436
    تشکر شده
    8698
    تشکر کرده
    8560

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط farshad_k نمایش پست ها
    سلام

    ببخشید یعنی شما با f2.8 در آتلیه اصلا کار نمیکنید؟!؟

    ببخشید برای آف تاپیک اگر ممکن هست به بخش لنز های پرتره منتقل گردد.
    تا يادم ميايد، بازتر از f8.0 در استوديو ‌‌نگرفته‌ام (و منطقي نيست گرفتنش)
    Arash، A_Maddah، farshad_k و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    امير علي محبي
    نورپردازی پرتره در استودیو | [instagram: amir_talkbylight]

  6. #1896
    كاربر همراه AliShamshirian آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    محل سکونت
    بجنورد ـ عسلویه
    نوشته ها
    108
    تشکر شده
    452
    تشکر کرده
    493

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط SORENNA نمایش پست ها
    خوب بنا به گفته شما این قانون دیاف را 16 قرار میده و مقدار ایزو و شاتر هر چه باشند باید برابر باشد>> درسته؟؟!
    پس چرا فرمودید میتوان شاتر رو افزایش داد زمانی که طبق این نسبت تا زمانی که شاتر با ایزو برابر باشد ... نتیجه مورد قبول میبوده؟؟؟!
    --------
    تا اونجا که من از این قانون دست گیرم شده نوشته میشود دیاف را بازتر کرد در شرایطی که نور خورشید کم تر است!! ولی صحبتی از تغییر شاتر نسبت به آن نشده!
    سوال اول:
    طبق این قانون، دیافراگم را بسته به شرایط برابر یکی از مقادیر جدول زیر قرار داده و سرعت شاتر متناسب با معکوس iso تغییر میکند. (یا نزدیک به آن، چون در صورتی که مثلاً iso بر روی 200 باشد، شما در صورتی که سرعت 1/200 ندارید از 1/250 استفاده میکنید)

    محیط برفی: f/22
    آفتابی: f/16
    iهوای کمی ابری: f11
    هوای ابری: f/8
    هوای بسیار ابری و گرفته: f/5.6
    iهنگام غروب: f/4

    (منبع: همون ویکیپدیای پست بالا )

    در این صورت شما به نوردهی مطلوب میرسید. همچنین با توجه به سرعت انتخاب شده، مشکل لرزش تصویر نخواهید داشت. (این یکی از حالتهای رسیدن به نوردهی مناسب است)

    سوال دوم:
    در صورتی که در شرایطی برابر نیاز به سرعت یا عمق میدان بالاتر یا پایینتر داشته باشید، میتوانید روی هر یک از سه مؤلفه مانور دهید. یعنی اگر خواستبد دیافراگم را یک درجه بازتر کنید، برای اینکه به نوردهی برابر حالت قبل برسید، باید یا حساسیت را یک درجه کم کنید (نصف کنید) یا سرعت را یک درجه افزایش دهید. در هر صورت با تغییر هر یک از مؤلفه ها برای رسیدن به نوردهی برابر باید یکی از دو گزینۀ دیگر متناسب با آن تغییر کند. ضمناً در جریان هستید که در سیستم دیجیتال با افزایش حساسیت (iso) نویز هم به همراه نور تقویت میشود.

    قسمت آخر= سوال دوم
    SORENNA تشکر می‌کند.

  7. #1897
    كاربر همراه farshad_k آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2007
    نوشته ها
    189
    تشکر شده
    1341
    تشکر کرده
    1160

    پیش فرض

    حتی پرتره بسته ؟

  8. #1898
    Forum Moderator M.Mobin آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    3,837
    تشکر شده
    31952
    تشکر کرده
    13646

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Mohebi نمایش پست ها
    تا يادم ميايد، بازتر از f8.0 در استوديو ‌‌نگرفته‌ام (و منطقي نيست گرفتنش)
    معمولا محدودیت کاهش قدرت فلاش و سرعت سینک هم اجازه این کار را نمیدهد.
    Arash، Amir Mohebi، A_Maddah و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مسعود مبین علی

    about.me
    instagram

  9. #1899
    كاربر ويژه Arash آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    3,328
    تشکر شده
    16880
    تشکر کرده
    4010

    پیش فرض

    اولا شما لنزی سراغ دارید که نقطه ضعف نداشته باشد؟
    اگر لنزی به کارم بیاد بیشتر به نقاط قوتش فکر می‌کنم.

    وقتی با قاطعیت می فرمایید 70-200 با F4 به نظرم لنز بی‌ربطی‌ است! کل سیستم نیکون رو زیر سوال می برید.الان در تاپیک Nikon1 و NEX ها و خیلی از تجهیزات جدید دیگر پر است از اظهار نظرهای مانند این.
    اظهار نظرهایی مانند این؟ میشه چیزی مانند اظهار نظر شما!
    چرا؟
    چون من در مورد یک لنز خاص نظر دادم. نتیجه‌ش می‌شه که کل سیستم نیکون رو زیر سوال بردم؟ بعد هر اظهار نظری در تاپیک دیگری باربط و بی‌ربط رو ارتباط می‌دین به نظر من؟
    درثانی اگر کمپانی خاصی رو زیر سوال برده باشم کانن است و نه نیکون.(در اینجا، در جای دیگر نیکون را هم مورد نوازش قراردادم.)

    این از این!

    من فکر میکنم که شرکتها دید باز تری به بازار مصرف دارند و تولیداتشون اکثرا با نیازهای بازار هماهنگ است. و اگر هم پس از مدتی متوجه شوند کهلنز بی‌ربطی‌ تولید کرده اند خط ساختش رو بدون اینکه از ما بپرسند متوقف خواهند کرد.
    خدارا شکر مرا معاف کردید از خدمت به نیکون و کانن.
    اگر اجازه داشته باشم بگم که گمان می‌کنم اولویت اول در کمپانی‌ها احتمالا کسب درآمد برای سهامداران و صاحبان کمپانی‌ست.
    کمپانی‌های بسیاری برای محصولاتی که هیچ‌کاربردی ندارد تبلیغ می‌کنند و آنها را می‌فروشند. حالا لنزی که به هرحال مشتری‌های خودش را دارد و کاربردهایی هم دارد که جای خود.
    گمان می‌کنم پرفروش‌ترین لنز تاریخ DSLR ها 18-55 های معروف باشند.(البته یک نسخه نیستند و آمار دقیقی هم برای حرفم ندارم. ولی با توجه به اینکه اکثر DSLR ‌های Entry level و حتی بعضی از XXd های کانن با این لنز به فروش می‌رسند)
    حالا 18-55 لنز خوبیست؟
    به نظر من لنز بی‌ربطی است. لنزی است که کمپانی به عکاس مبتدی می‌فروشد و پولش را می‌گیرد تا عکاس مبتدی بفهمد که نیاز دارد لنز دیگری بخرد و احتمالا حرفه‌ای شود!

    حکایت 70-200 های F4 هم به نوعی همین است.
    لنزی‌ست برای کسانی که امکان فضانوردی ندارند!(از لحاظ مالی و یا احتمالا حمل و نقل و ...) و به توصیه‌ی دوستان، فروشندگان و ... راه میانبر را انتخاب می‌کنند.
    خوب به گمان من این میانبر اکثر اوقات به مقصد نخواهد رسید.
    با توجه به کاربردهای عمومی 70-200 ها خرید F4‌این رده به عنوان لنزی گران و نسبتا سنگین با زوم کوتاه از نگاه من توجیه‌پذیر نخواهد بود.

    کاربردهای محدودی می‌شه برای 70-200 F4 تعریف کرد و در جاهای خاصی حتی اونها رو توصیه کرد.(یک مورد رو جناب سعادت به خوبی ذکر کردند. احتمالا می‌شه موارد دیگری هم براش پیدا کرد) ولی اصولا من توصیه نمی‌کنم. حالا شما دوست دارید؟ توصیه کنید، این لنزها را بخرید و از عکاسیتون لذت ببرید. اما من فعلا بر نظرم استوارم و بیانش رو لازم می‌دونم.
    ویرایش توسط Arash : Sunday 25 September 2011 در ساعت 14:04
    Mashhadi Vahid، farshad_k، Saadat و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    آرش عاشوری‌نیا
    www.arashnia.com/blog
    www.kosuf.com

  10. #1900
    كاربر ويژه Arash آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    3,328
    تشکر شده
    16880
    تشکر کرده
    4010

    پیش فرض

    حتی پرتره بسته ؟
    جدای قدرت فلاش و اینها که قابل حل است، اصولا زمانی عکاسی آتلیه انجام می‌شه که بک‌گراند و شکل محو شدن آن و خلاصه عکاسی پرتره‌ی محیطی در کار نیست. بیشتر تمرکز و توجه بر روی شکل نورپردازیست. در چنین زمانی استفاده از دیافراگمهای بسته و رسیدن به کیفیت بالا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

    اما موارد نادری پیش میاد که عکاس ممکنه دوست داشته باشه مثلا با دیافراگم 1.4 و نور ثابت فلاشها عکاسی کند. که بحثی جداگانه‌ است.
    Amir Mohebi، A_Maddah، K_NMT و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    آرش عاشوری‌نیا
    www.arashnia.com/blog
    www.kosuf.com

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •