سلام،
حدود ۲ سال پیش همچین بحثی شدهبود، اینجا اطلاعات بیشتر هست:
فلاش های استوديويي پرتابل
خوب باشید....
۹- یک نکتهی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم زمان فلش است. نکتهاین جاست که لامپ فلش تمام توانش را در یک لحظه تخلیه نمیکند، در واقع اینطور است که اول برای مدتی طول میکشد تا به حداکثر بازدهنوری برسد (یعنی دارد نور میدهد ولی کمتر) و بعد از نقطهی حداکثر باز زمانی طول میکشد (معمولاً کندتر از رسیدن به Peak) تا نور لامپ کم شود و معمولاً در لحظهی آخر، قبل از خاموش شدن لامپ هم یک Peak نوری وجود دارد یا اینکه یک Tail که مدتی است که لامپ با شدت کم اما متناوب نور میدهد. حالا چطور میشود مدت زمانی که نور تابیده میشود را اندازه گرفت؟ از آنجا که بهخصوص بعد از Peak اولیه طول میکشد تا لامپ خاموش شود، اگر کل این زمان سنجیدهشود نتیجه دقیق نخواهد بود چون بهخصوص بعد از تخلیه مدت زیادی نور داریم اما شدتش کم است و تاِثیر آنچنانی در ثبت عکس، بهخصوص در مقایسه با حداکثر نور تابیدهشده ندارد. در عوض براساس استانداردهای ISO، شرکتها از مقداری برابر با t=0.5 استفاده میکنند که بر اساس آن زمان فلش برابر با زمانی است که شدت فلش بیش از ۵۰٪ مقدار حداکثری آن (Peak) است، بیشتر فلشهای استودیویی زمان t=0.5ای بین ۱/۲۵۰ تا ۱/۲۰۰۰ ثانیه دارند.
بر اساس معیارهای عکاسی این t=0.5 زمانی را اندازه میگیرد که فلش برای حدود ۱ استاپ از حداکثر توان کمتر است، که آنقدری که لازم است دقیق نیست (بهخصوص برای فریز کردن فریم، مثل همان قطره نگاری معروف:) ) برای همین خیلیها میآیند یک عدد دیگر به اسم t=0.1 هم را اندازه میگیرند و منتشر میکنند که زمانی است که توان بین حداکثر و ۱۰٪ مقدار حداکثری است، به طور معمول این رقم حدود ۱/۳ برابر مقدار t=0.1 است. هر چه این مقدار کمتر باشد فلش بیخودتر و هرچه بیشتر باشد فلش بهتر است. برای عکاسی از مدلهای زنده معمولاً ۱/۱۰۰۰ ثانیه سرعت t=0.1 کافی است اما برای عکسهای خیلی شارپ ۱/۲۰۰۰ ثانیه حداقل سرعت مورد نیاز است، در نتیجه به فلشی با زمان ۱/۳۰۰۰ تا ۱/۶۰۰۰ (بر اساس معیار t=0.5) نیاز است. توجه داشتهباشید که اگر از سوژهی متحرک عکاسی میکنید این زمان تاثیر واضحی (یعنی بهراحتی قابل تشخیص) روی نتیجهی کار شما دارد و یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب فلش است.
...